Radeon RX 6800 XT från partner "lanseras" – en handfull kort till Sverige

Permalänk
Medlem

Var det inte någon som hävde ur sig att det vid release skulle finnas 5-7 gånger fler kort än Nvidia hittills har skeppat?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Fick från vår inköpare med att tillgången är katastrofal och att vi ska rekommendera Nvidia kort för dom går iaf att få tag på.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sugu:

ajaj. personligen väntar jag på billigare segment men usch vad tråkigt. Vad hände med det som AMDs PR person skrev om att de skulle leverera 10x gånger så många partnerkort som Nvidia har levererat totalt sedan release

Var det inte FrgMstr på Hardforum som sade följande för en vecka sedan eller blandar jag ihop det med något annat uttalande.

Citat:

And again, remember, AMD and AIBs will be dropping more and more cards as we move forward. There should be a constant flow into the channel.

I will quote myself from another thread.

AMD MBA cards will be in short supply up front. However, where you saw NV front-load almost all its cards, AMD is backloading. Once AIB cards hit, you will see 5 to 7 times the inventory released than what NV has shipped total in NA at this time. AMD will be heavily back-loaded into the channel. AMD is shipping ASIC BOM kits nearly daily to AIBs at this point and it will continue to happen throughout Q4. There will be a decent supply through Q4.

Now let me say this again as it is worth hearing. There is no way that when AMD was doing its projections for supply, that it could have even fathomed that NVIDIA would totally shit the bed on 3080/90 supply for the quarter, effectively abandoning the $500 to $1000 GPU TAM. NVIDIA has left such a gaping hole in the market that there is no way it can be filled currently. From my information and analysis, AMD projected to grow its portion of the TAM and will have inventory to do that. The sad fact is that NV simply abandoned its customer in that market and there is no possible way for AMD to fill the void.

https://hardforum.com/threads/i-bought-a-6800-6800-xt-today.2...

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Ser man på den extrema efterfrågan på konsoler så förstår man att det är sjukt svårt att få ut nog mycket.
Tråkigt så klart. Och jag hoppas att jag får mitt referenskort nån gång...

"PS5 Sold an Estimated 2.1 to 2.5 Million Units Worldwide on Launch Days"

Permalänk
Medlem

Jag var en av dem som gärna köpt en hel AMD rigg men om 6800xt är dyrare och sämre tillgång än 3080 så skjuter de sig ju rätt mycket i foten och åtminstone jag hoppar på 3080 tåget istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Stora Enso’s aktie borde gått upp mer i år kan jag tycka med alla dessa papperslanseringar

pdf lansering, där dök Enso!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Grejen är väl den otroligt stora bristen på chipp? PS5, Xbox, Nvidia, AMD har ju alla extrema problem med att få fram produkter. Lägg då till alla Scalpers och bottprogram som fullkomligt exploderat i antal i år och sopar rent så vanliga kunder i stort sett alltid hamnar i kö.

Att AMD nu inte har några produkter är nog helt enkelt så enkelt att de kan inte tillverka några på grund av komponentbrist. Att de säkert blivit lovade leveranser till sin produktion i tid, gör ju att de kan tro att de inte har problem.
AMD, Nvidia, Sony och Microsoft är nog själva vansinniga på detta och jag tror nog huvuden kommer rulla.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Jag förstår mig inte på AMD. De skriver på Twitter om att de minsann inte kommer ha en papperslansering och skryter om hur mycket bättre deras lagerhållning kommer vara vid launch jämfört med Nvidia. Tror de på fullaste allvar att ingen kommer märka att det skeppas noll kort? *visible confusion*

Haha classic AMD move det här.

Permalänk
Medlem

I efterhand skulle det nog mer ha uppskattats av oss kunderna att få vänta en stund extra innan lansering...ni vet så det åtminstone finns kort i lager. Hela denna situationen med både det röda och gröna laget är otroligt tråkig, glad att jag inte bestämt mig för att köpa ny dator nu utan förhoppningsvis väntar in AMD's nästa plattform och DDR5.
@tråkigt tråkigt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Verkar som att jag kommer fortfarande sitta med 4770K och GTX 980 till nästa generation. Jag som hade tänkt bygga ny burk med 5600x och 3080/AMD 6800X. Kommer å bli en tråkig start på 2021, men jag får fortsätta å spara

Visa signatur

Chassi : Corsair iCUE 465X RGB Processor : Intel Core i9-11900F Stock Moderkort : ASUS ROG Strix B560-F GAMING WIFI Cpu Kylare : CM ML240L V2 ARGB Ram : Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz Gpu : Gigabyte GeForce RTX3080 GAMING OC LHR SSD : Kingston A2000 1TB NVMe M.2 Nätagg Corsair RM750x, 750W Consoller: PS4

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Var det inte någon som hävde ur sig att det vid release skulle finnas 5-7 gånger fler kort än Nvidia hittills har skeppat?

Tror ryktet var att det skulle finns 5-7 ggr. mer kort än referens. D.v.s. Inet ensamma borde få in 500-700 kort (dom hade 100 referens). Vi kan konstatera att rykten är just bara rykten.

Permalänk
Inaktiv

Snacka om plot twist när det visade sig att AMD var ännu sämre än Nvidia här haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

pdf lansering, där dök Enso!

Sca enligt uppgift finnas massa referenser till skogsindustrin i denna träd?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Tråkigt med långa leveranstider, vad beror den låga tillverkningstakten på?

De måste få ur kort så snabbt som möjligt för annars blir det ett glapp nu när netonnet markerat 5700XT som utgående produkt

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Viking
Skrivet av Vardagsrum:

Jag förstår mig inte på AMD. De skriver på Twitter om att de minsann inte kommer ha en papperslansering och skryter om hur mycket bättre deras lagerhållning kommer vara vid launch jämfört med Nvidia. Tror de på fullaste allvar att ingen kommer märka att det skeppas noll kort? *visible confusion*

Du verkar vara ännu en sån som verkligen missförstod det inlägget. Han sa aldrig något om att AMD skulle ha en bättre lansering än NVidia, snarare tvärt om, om man läste mer än ett inlägg.

Det han sa var att det inte skulle vara en papperslansering, vilket det inte var/är.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Detta är Nvidias fel, givetvis!

För att inte tala om hur Intels fulspel påverkat universums rotation!

Permalänk
Medlem

Snygg lansering när Webhallen inte ens vågar ta emot BOKNINGAR på release-dagen.

Permalänk

Skandal, vilka återförsäljare HAR 3 kort på lager då?

Permalänk
Inaktiv

Imponerande ändå av AMD att få till en sämre lansering än Nvidia 3000-serien 🙃

Permalänk
Medlem

Bottenlöst dåligt. Hade tänkt mig ett 6800 i ett nytt mitx-bygge men det verkar ju inte hända nu.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Imponerande ändå av AMD att få till en sämre lansering än Nvidia 3000-serien 🙃

Ja, eller hur. Jag är så glad jag fick tag i ett RTX 3080 kr till slut.

Permalänk
Medlem

AMD, vad fan håller ni på med???? Bästa chansen någonsin att göra ett rejält lyft i marknadsandelar på GPU-sidan. Istället fattas det kort och på Twitter sitter Frank Azor i sin egen lilla värld.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Snygg lansering när Webhallen inte ens vågar ta emot BOKNINGAR på release-dagen.

Tror ÅF börjar bli riktigt trötta nu. Nvidia lanseringen var inte smärtfri för kundsupporten. Därefter kom Xbox/PS5 och AMD (2 ggr troligtvis!)

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Rejäl dynga får helt enkelt vänta på nästa generation och sitta här o va sugen att köpa kort men inte kunna.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Viking
Skrivet av firstofmay:

AMD, vad fan håller ni på med???? Bästa chansen någonsin att göra ett rejält lyft i marknadsandelar på GPU-sidan. Istället fattas det kort och på Twitter sitter Frank Azor i sin egen lilla värld.

Jag citerar mig själv...

Skrivet av Donnerstal:

Du verkar vara ännu en sån som verkligen missförstod det inlägget. Han sa aldrig något om att AMD skulle ha en bättre lansering än NVidia, snarare tvärt om, om man läste mer än ett inlägg.

Det han sa var att det inte skulle vara en papperslansering, vilket det inte var/är.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TKD_1337:

Ja, eller hur. Jag är så glad jag fick tag i ett RTX 3080 kr till slut.

Lucky you! Sitter fortfarande med 2 bokningar som jag inte lär få förens mitten på nästa år 😔

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Tror ryktet var att det skulle finns 5-7 ggr. mer kort än referens. D.v.s. Inet ensamma borde få in 500-700 kort (dom hade 100 referens). Vi kan konstatera att rykten är just bara rykten.

Skrivet av Donnerstal:

Du verkar vara ännu en sån som verkligen missförstod det inlägget. Han sa aldrig något om att AMD skulle ha en bättre lansering än NVidia, snarare tvärt om, om man läste mer än ett inlägg.

Det han sa var att det inte skulle vara en papperslansering, vilket det inte var/är.

Rykten och rykten. AMD representanter har ju officiellt sagt att de skulle ha bättre tillgång än Nvidia.
Den enda slutsats man kan dra här är ju att de ljög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Lucky you! Sitter fortfarande med 2 bokningar som jag inte lär få förens mitten på nästa år 😔

Köpte du för intropris? Annars så är det ju bara att boka om. Många kort har relativt kort leverans och kötid nu.

Permalänk
Avstängd

Tur att man inte har behov att upgradera

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

hmm det kostar inte bara ray tracing prestanda att vara amd-fanboy

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2