Radeon RX 6800 XT från partner "lanseras" – en handfull kort till Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Har ett TUF (non oc) som fortfarande är bokat, men det kortet har jag egentligen gett upp hoppet om.
Har även ett MSI 3080 Ventus OC bokat. Det kortet ser ju ut att ha relativt kort leveranstid & kö, men gjorde misstaget att beställa av elgiganten..
Mailade dem tidigare i veckan & frågade ifall de hade någon mer info om leveransen av MSI kortet.
På vad som knappt kan anses vara svenska fick jag svaret att det kortet kunde inte personen i kundtjänst se i sortimentet samt att jag redan fått kortet.
Men men, man får helt enkelt lära av misstagen, aldrig mer elgiganten! 😅

Haha nae, fy för elgiganten.
Jag handlar uteslutande elektronik från Inet då de har en så sjukt bra kundservice.

Permalänk
Medlem

Skrämmande, och priserna? Nu är ju inte längre prestanda/krona bättre än 5700XT ens

Permalänk
Medlem

Känns som man skulle kunna sälja sitt 3080 för en fin peng

Permalänk
Viking
Skrivet av firstofmay:

https://i.imgur.com/FegSNpb.png

Tycker det är ett ganska svårförsvarat beteende oavsett vilket.

Vad vill du ha sagt med det där? Det var ju 6800 XT som var svår att få tag i. Jag hade utan problem kunnat köpa ett 6800 om jag hade velat.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Jag hoppas mer och mer på Intels insteg bland HPC grafikkortssegment så vi kan få lite konkurrens från fler håll.

Nvida har styrt som de vill länge nog, AMD apar efter än värre så fort de för minsta möjlighet med en PR enhet som jag misstänker styrs från någon bur inne på Skansen.
Intel I have my fate in your hands... Är ju inte så ofta man tänker så nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Helt absurt.

Tech of Tomorrow pratade om i sin video där han kollar på Merc Speedster att priset skulle ligga på $749 och att det är god tillgång.

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Notera att 3080s lanseringspris var subventionerat av NVIDIA för första batchen. För att där skulle finnas partnerkort till samma pris som referenskorten.

Tillverkarna har ju gått ut med att det inte går att producera kort till msrp om de inte skall gå med förlust eller köra med fullkomligt värdelösa kylare utan heatpipes och begränsat antal kylflänsar.
Gamersnexus har en video på det.

Ja de släppte ju dock fortfarande kort till lanseringspris, som de själva betalade för.
Till skillnad från AMD som inte ens kunde förmå sig att släppa sina referenskort för MSRP i Sverige.

Och man kan fortfarande köpa deras FE-kort för MSRP, till skillnad från AMD som inte ens släppte kort för riktpris.
Till råga på allt så står det ju i denna artikel att deras marginal till AIBs till och med är mindre än Nvidias.

Extremt dåligt läge att börja peka finger när båda parter gör exakt samma sak, i just detta fallet så gjorde Nvidia det bättre dock.

Skrivet av thomas_skane:

Jag antar att du baserar detta på Inets uttalande om att COVID-19 och flygfrakt gjort att de inte kan hålla MSRP?

Det finns inte ett enda 3070/3080 att tillgå för MSRP heller så jag förstår inte varför du hatar just på AMD?

Förutom alla som köpte sina kort för MSRP och får dem tids nog.
Sen finns ju faktumet kvar att nvidia fortfarande säljer FE för MSRP. Kanske inte just i Sverige men det säljs.

Permalänk
Medlem

Går det inte ställa någon på AMD mot väggen?

Äh det går la inte... tror problemet är den enorma avsaknaden av alternativ.

När konkurrens inte finns betyder kunderna inget för företagen, för de köper ändå.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Jag antar att du baserar detta på Inets uttalande om att COVID-19 och flygfrakt gjort att de inte kan hålla MSRP?

Det finns inte ett enda 3070/3080 att tillgå för MSRP heller så jag förstår inte varför du hatar just på AMD?

Men har du ens läst artikeln vi debatterar?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Och så blev dom dyrare än nvidia

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Vad vill du ha sagt med det där? Det var ju 6800 XT som var svår att få tag i. Jag hade utan problem kunnat köpa ett 6800 om jag hade velat.

Fast det stämmer ju helt enkelt inte, 6800 var ju borta från jordens yta inom första halvtimmen också. Det är riktigt dålig PR i vilket fall, nästan förolämpande mot kunder.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Såg någon vad priset på Sapphire var på komplett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Såg någon vad priset på Sapphire var på komplett?

Dom har inte gått ut med priset... En gissning runt 10 papp.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Såg någon vad priset på Sapphire var på komplett?

Eller här:

https://www.dustinhome.se/product/5011207427/pulse-radeon-rx-...

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Viking
Skrivet av firstofmay:

Fast det stämmer ju helt enkelt inte, 6800 var ju borta från jordens yta inom första halvtimmen också. Det är riktigt dålig PR i vilket fall, nästan förolämpande mot kunder.

Hinner man inte beställa ett kort på 5 min så borde man inte ens försöka. Men jag vill inte att du ska tro att jag tycker AMDs launch var något bra. Allt jag säger är att Frank Azor aldrig sa att denna launch skulle vara bättre än NVidias.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nvidia: Well, we atleast won worst relese of the year.
AMD: Hold my beer...

Nvidia slog all time high i omsättning för konsumentkort/gaming förra kvartalet så högst oklart om dom ser lanseringen som dålig...

Skrivet av Nekrol:

Ja de släppte ju dock fortfarande kort till lanseringspris, som de själva betalade för.
Till skillnad från AMD som inte ens kunde förmå sig att släppa sina referenskort för MSRP i Sverige.

Intressant, har du någon källa på det? Har själv funderat på om det var fallet eller om dom körde någon deal (t ex att dom fick förtur på kretsar eller liknande) som tvingade vissa parterns att hålla MSRP för att det inte skulle se ut som ett papperpris då det nog var rätt uppenbart från tidigare lanseringar att det där MSRP-priset sticker fort ur fönstret, speciellt när tillgången inte möter efterfrågan.

@UndaC Hur var det egentligen med dom där MSRP-korten? Osäker på hur det brukar se ut i branchsen vid sånna lösningar. Men inga rapporter verkar ju ha kommit in att MSRP inte kan hållas? Dvs, iaf inte baserat på BOM och krets-pris från nvidia.

Hade vart otroligt intressant att få lite insikt i kjedjan och vilka krav som ställs från AMD/Nvidias håll angående prissättning. Har t ex tredjpartstillverkare, grossister, åf fria tyglar? Har ju svårt att se att AMD/Nvidia går in och styr detta, men det måste ju vart fallet för t ex TUF korten. Är ju väldigt central del för att föstå vart fingret ska pekas osv.

Permalänk
Inaktiv

Det är faktiskt hysteriskt roligt det här, alla som suttit och försvarat AMD och sett dom som messias. Såg någon som avbokat sitt 3080 för de minsann var sura på Nvidia och AMD kommer leverera.

Så blir det såhär.

(egentligen är det givetvis tråkigt men vad gör man, lika bra att ta det med ett skratt)

Permalänk
Medlem

Sluta köpa Nvidias och AMDs kort under dessa premisser. Problemet löst, att folk aldrig lär sig. Då får företagen anpassa sig och förhoppningsvis bättra sig. Ja, man får leva med sitt gamla kort och lägre FPS, men jag gör hellre det än att stödja det som pågår nu.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Soplanseringar hela hösten... Men denna verkar ju vara typ icke-existerande.

Det är fan skam att de ens kan kalla det lansering när butiker bokstavligen inte alls får några kort överhuvudtaget.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Tråkigt då jag sett fram mot denna lanseringen.
Mitt 5700XT får leva med mig ett år till.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Sluta köpa Nvidias och AMDs kort under dessa premisser. Problemet löst, att folk aldrig lär sig. Då får företagen anpassa sig och förhoppningsvis bättra sig. Ja, man får leva med sitt gamla kort och lägre FPS, men jag gör hellre det än att stödja det som pågår nu.

Japp! Vilket antiklimax!

Jag tycker det är sjukt att slå på stora trumman och säga att man släpper något och sen inte kunna leverera.
Då kan de väl vänta med lanseringen?

Jag tappade själv sugen nu.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Du verkar vara ännu en sån som verkligen missförstod det inlägget. Han sa aldrig något om att AMD skulle ha en bättre lansering än NVidia, snarare tvärt om, om man läste mer än ett inlägg.

Det han sa var att det inte skulle vara en papperslansering, vilket det inte var/är.

I min värld är det en papperslansering om återförsäljare inte har fått ett endaste kort skickat till sig. Noll kort = no supply. Eller är det också en misstolkning menar du?

Självklart kan man argumentera för att de producerar kort så därför är det ingen papperslansering, men det är - precis som Frank själv uttrycker det i denna tweet - en tolkningsfråga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Såg någon vad priset på Sapphire var på komplett?

proshop vill ha nära 10000kr iaf
https://www.proshop.se/AMD-Radeon-RX-6000-Series-overview

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Hinner man inte beställa ett kort på 5 min så borde man inte ens försöka. Men jag vill inte att du ska tro att jag tycker AMDs launch var något bra. Allt jag säger är att Frank Azor aldrig sa att denna launch skulle vara bättre än NVidias.

Nej det spåret är jag heller inte inne på. Tycker däremot det är bortom tvivel att han skött sig oprofessionellt och definitivt borde vetat bättre med Ampere-lanseringen i backspegeln. Det svider att säga det men det här är den sämre lanseringen.

Skrivet av Herr Kantarell:

Japp! Vilket antiklimax!

Jag tycker det är sjukt att slå på stora trumman och säga att man släpper något och sen inte kunna leverera.
Då kan de väl vänta med lanseringen?

Jag tappade själv sugen nu.

Särskilt när det är så mycket hemlighetsmakeri kring lanseringen och man sitter och är förhoppningsfull. AMD hade lika gärna kunnat gå ut med den här informationen förra veckan, kändes bara löjligt att behöva vänta tills kl 15 för att kunna se priserna och utbudet som kanske finns för köp om ett halvår.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

AMD hahahahahahahaha vilket j*vla skämt.
Dem gjorde narr av Nvidias "papperslansering" men deras egna lansering kan man knappast kalla för papperslansering. Det borde uppfinnas något nytt ord så som vakuumlansering för att förklara deras så kallade tillgång vid lanseringen.

AMD: "Radeon RX 6000 blir inte en papperslansering"

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Viking
Skrivet av Vardagsrum:

I min värld är det en papperslansering om återförsäljare inte har fått ett endaste kort skickat till sig. Noll kort = no supply. Eller är det också en misstolkning menar du?

Självklart kan man argumentera för att de producerar kort så därför är det ingen papperslansering, men det är - precis som Frank själv uttrycker det i denna tweet - en tolkningsfråga.

https://i.imgur.com/bA3EOjr.png

Ja, nu med custom-modellerna kan jag hålla med om att det liknar en papperslansering. Men inte med referens-modellerna som släpptes förra veckan. Så alltså är 6800-serien tekniskt sett inte en papperslansering, oavsett om folk är sura och vill kasta skit eller inte.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av firstofmay:

Nej det spåret är jag heller inte inne på. Tycker däremot det är bortom tvivel att han skött sig oprofessionellt och definitivt borde vetat bättre med Ampere-lanseringen i backspegeln. Det svider att säga det men det här är den sämre lanseringen.

Håller med om att denna lanseringen var sämre.

Skrivet av firstofmay:

Särskilt när det är så mycket hemlighetsmakeri kring lanseringen och man sitter och är förhoppningsfull. AMD hade lika gärna kunnat gå ut med den här informationen förra veckan, kändes bara löjligt att behöva vänta tills kl 15 för att kunna se priserna och utbudet som kanske finns för köp om ett halvår.

Håller med här också.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Samtliga stora lanseringar det här året har ju sugit rejält, 6800/XT blev verkligen inget undantag.
AMD borde varit mer ödmjuka med att faktiskt erkänna det också, det här är ingen blixt från klar himmel.
Tur att man har ett fungerande 980Ti så länge, så får man se när det får ge plats åt ett 6800XT. Lyckades i alla fall klämma in en beställning 14:57, så kanske i januari, med lite tur.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Detta är Nvidias fel, givetvis!

Nä, skyll på Kanada

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

AMD hahahahahahahaha vilket j*vla skämt.
Dem gjorde narr av Nvidias "papperslansering" men deras egna lansering kan man knappast kalla för papperslansering. Det borde uppfinnas något nytt ord så som vakuumlansering för att förklara deras så kallade tillgång vid lanseringen.

AMD: "Radeon RX 6000 blir inte en papperslansering"

AMD far faktiskt ganska ödmjuka i sina uttalande förr, inte så kaxiga som de är nu.

Vad det någon sweclockare som lyckades nypa ett?