Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Skrivet av davitto:

Jag beställde samma dag, fick den idag i Stockholm

jag är level 20.
då står det dessutom så här.
"Speedpacking

Din order får prioritet i logistiksystemet."

känns inte som min order blivit prioriterad.
Nåväl, de ska få en chans att förklara innan jag gnäller mer

var inte så farlig, enhet på väg till Linköping

pratat med webhallen
Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av adamljung:

@Davitto Min största wow upplevelse har varit i ori 2. Ser riktigt bra ut, så kan rekommendera det starkt.

Jag provade också detta spelet. 4K i 120hz var en fröjd. Och själva spelet är grymt mysigt med ett intressant narrativ.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Beställt LG CX och COD Black war. Då är frågan, är Cod bäst i 4k 60fps ray tracing eller 4k 120 fps?

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av BlommaNN:

Beställt LG CX och COD Black war. Då är frågan, är Cod bäst i 4k 60fps ray tracing eller 4k 120 fps?

Skulle själv valt 4k 60Fps för storyn och 120fps för multiplayer

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en udda upplevelse. Har Series Xm COD Cold War + LG 48CX. Konsolen är satt till 120 Hz/4K UHD. Inga problem där. Inne i spelet så ser jag att 120 Hz är påslaget. Och kör jag kampanjen ser det ut som 4K, skarpt och fint.

Men så fort jag går in under multiplayer, både mot riktiga spelare och bots så blir bilden supersuddig och usel. Det ser ut som 720p uppskalat på min TV. Väljer jag att hoppa ut ur spelet så blir bilden skarp (4k). Har någon av er liknande problem?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Xbox Series X vs. Gaming-PC
Hej på er,

Det skulle vara intressant att få någon form av jämförelse mellan Xbox Series X och en PC. Alltså ett prestandatest. Vad behöver man ha för hårdvara i en dator för att den ska motsvara series X, och få ut likvärdig prestanda? Vad kostar en sådan PC?

Det pratas ju om att Series X klarar av att driva spel i 120hz/4K med ultrainställningar på grafiken, och mig veterligen behövs det då en relativt kraftfull PC för att klara av dito i moderna spel.

Någon som har koll på om det finns ett seriöst test/jämförelse att kolla in?

Eller kanske Sweklockers skulle kunna göra ett sådant test? 🥰

Mvh

Visa signatur

Spelrigg:
Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Beställt LG CX och COD Black war. Då är frågan, är Cod bäst i 4k 60fps ray tracing eller 4k 120 fps?

Låter som om du själv snart är rustad för att svara bäst på den frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metric:

Xbox Series X vs. Gaming-PC
Hej på er,

Det skulle vara intressant att få någon form av jämförelse mellan Xbox Series X och en PC. Alltså ett prestandatest. Vad behöver man ha för hårdvara i en dator för att den ska motsvara series X, och få ut likvärdig prestanda? Vad kostar en sådan PC?

Det pratas ju om att Series X klarar av att driva spel i 120hz/4K med ultrainställningar på grafiken, och mig veterligen behövs det då en relativt kraftfull PC för att klara av dito i moderna spel.

Någon som har koll på om det finns ett seriöst test/jämförelse att kolla in?

Eller kanske Sweklockers skulle kunna göra ett sådant test? 🥰

Mvh

Råprestandan är väl lite under ett AMD 6800 (52CU vs 60 CU och ungefär samma frekvens, och i övrigt samma arkitektur).
Men äkta 4K i 120Hz med kvalite som motsvarar Ultra på PC är jag tveksam till. Kommer nog vara 1440P uppskakat till 4K i så fall (och det räcker ju långt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Nu har Digital Foundry analyserat prestandan i Call Of Duty Cold War.
Stabila 60 FPS med Raytracing på för Series X - och både PS5 och Series X presterar stabilt i 120 FPS. Vilka konsoler vi fått!

https://youtu.be/RnZAN91pUiw

De få dippar PS5 hade visade sig vara en bugg (dvs dipparna inträffar bara ibland) och inte en prestandabegränsning. Förhoppningsvis suddar de bort den missen i en update.

Men ja, väloptimerat till båda. Litet prestandaövertag till PS5 men tycker XSX vinner Cod-matchen som helhet eftersom den stödjer VRR, väldigt svagt av Sony att inte fixa det dag 1.

Sen så borde XSX prestera bättre med tanke på hårdvaran men tidiga dagar än så länge, ge SDK/API lite tid att utvecklas och det ska nog gå att kräma ur mer (gäller förvisso PS5 med men jag tror det "finns mer att ta av" i XSX)

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Råprestandan är väl lite under ett AMD 6800 (52CU vs 60 CU och ungefär samma frekvens, och i övrigt samma arkitektur).
Men äkta 4K i 120Hz med kvalite som motsvarar Ultra på PC är jag tveksam till. Kommer nog vara 1440P uppskakat till 4K i så fall (och det räcker ju långt).

Har sett flera sådana påståenden att Series X ska klara av 120fps/4k i ultrasettings. Men antar att det är upp till bevis givetvis. ☺️

Du nämner AMD 6800. Motsvarar det kortet ett GeForce 2080TI eller kanske mer?

Visa signatur

Spelrigg:
Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag har en udda upplevelse. Har Series Xm COD Cold War + LG 48CX. Konsolen är satt till 120 Hz/4K UHD. Inga problem där. Inne i spelet så ser jag att 120 Hz är påslaget. Och kör jag kampanjen ser det ut som 4K, skarpt och fint.

Men så fort jag går in under multiplayer, både mot riktiga spelare och bots så blir bilden supersuddig och usel. Det ser ut som 720p uppskalat på min TV. Väljer jag att hoppa ut ur spelet så blir bilden skarp (4k). Har någon av er liknande problem?

Låter som att din Series X skickar en signal till TVn att byta bildinställningar automatiskt och att det är något som blir fel.
Några generella tips är:
Kolla så att TVn har senaste uppdateringarna
Använd hdmi-kabeln som följde med konsolen
Prova att byta HDMI-port på TVn
Prova att stänga av "Instant Game-respons" i TVns inställningar.

Visa signatur

Xbox Series X gamertag: rawsmus

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ipac:

Sen så borde XSX prestera bättre med tanke på hårdvaran men tidiga dagar än så länge, ge SDK/API lite tid att utvecklas och det ska nog gå att kräma ur mer (gäller förvisso PS5 med men jag tror det "finns mer att ta av" i XSX)

Ja, det är egentligen tämligen ointressant att mäta prestandan i dessa spel då de ju inte är next-gen i bemärkelsen att de är exklusiva för PS5/Xbox Series X.
Till exempel har ju Series X haft aningens sämre flyt i t.ex. AC: Valhalla och Dirt5 - men troligen beroende på det skäl du angett.

När de PS5/Series X-exklusiva spelen väl kommer tror (hoppas) jag att vi kommer få se mer finpolerade upplevelser för både Series X och PS5.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Metric:

Har sett flera sådana påståenden att Series X ska klara av 120fps/4k i ultrasettings. Men antar att det är upp till bevis givetvis. ☺️

Du nämner AMD 6800. Motsvarar det kortet ett GeForce 2080TI eller kanske mer?

Det är inte så lätt att jämföra rakt av så mellan konsol och PC. Ställer du in spelet på PC så följer datorn ju det oavsett hur dåligt det funkar, så 4K i ultra "funkar" ju på ett klent grafikkort även om det bara ger typ 4 FPS, medan en konsol begränsar valmöjligheterna men kan ju variera upplösningen dynamiskt exempelvis. 4K120 på ultra lär vara svårt om vi inte pratar simplare spel som Ori eller liknande, men det är ju helt upp till utvecklarna vad de prioriterar på konsolen och vilka inställningslägen de ger tillgång till. Ett spel kanske låter upplösningen glida nedåt till 1800p eller något liknande mellanläge för att behålla detaljnivån och uppdateringsfrekvensen i "4K" medan andra kanske siktar på att hålla faktisk 4K-upplösning men drar ner på detaljerna eller effekterna för att uppnå det. Eller så erbjuder de båda alternativen genom ett Quality-läge och ett Resolution-läge, eller så hittar de på andra mellanting. Samma med uppdateringsfrekvens förstås.

Men för ett AAA-spel så kommer inte konsolerna att ge "äkta" 4K 120 i ultra, det är bara att glömma. Dynamisk nedskalning funkar dock mycket bättre än mångas uppfattning. Men allt beror förstås på vad utvecklarna optimerar för och vilka inställningar de ger användaren tillgång till. Men pratar vi moderna och hyfsat tunga spel så skulle jag säga att konsolerna mer kommer att ligga på 4K60 och är det ett riktigt tungt spel så kan de ändå behöva minska på detaljnivån eller dynamiskt sänka upplösningen för att uppnå det, även framöver när de kan optimera bättre mot hårdvaran och så.

Förhoppningsvis så blir det standard att ge åtminstone några olika alternativ. Ska jag spela exempelvis RRD 2 i single player så är inte 120 FPS så viktigt, knappt ens 60 FPS, men detaljnivån är desto viktigare och RT hade ju höjt upplevelsen också. Men ska jag spela Gears 5 i multiplayer så kanske jag vill prioritera stabil och hög FPS oavsett vad det innebär, 1080p och fult som stryk exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Råprestandan är väl lite under ett AMD 6800 (52CU vs 60 CU och ungefär samma frekvens, och i övrigt samma arkitektur).

6800 är betydligt högre klockad (över 2.2 Ghz i snitt) än XSX så 6800 bör vara tydligt snabbare.

Nu har har förvisso 6800 tyvärr en helt annan minnesarkitektur än XSX men det vore intressant om nån klocka ner ett 6800 till 1.8 GHz och benchmarka några spel. Fortfarande olika CU antal men lite ballpark iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metric:

Har sett flera sådana påståenden att Series X ska klara av 120fps/4k i ultrasettings.

Ja, internet är fullt av stolpskott tyvärr.
Den är inte ens nära att köra ett normalkrävande spel i Ultra/4K/120 Hz

Citat:

Du nämner AMD 6800. Motsvarar det kortet ett GeForce 2080TI eller kanske mer?

Bara att kolla recensionen. Du befinner dig på Sweclockers trots allt. (spolier: 6800 är snäppet snabbare så länge man inte blandar in RT - men 6800 är som sagt bitigare än XSX)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Ja, det är egentligen tämligen ointressant att mäta prestandan i dessa spel då de ju inte är next-gen i bemärkelsen att de är exklusiva för PS5/Xbox Series X.
Till exempel har ju Series X haft aningens sämre flyt i t.ex. AC: Valhalla och Dirt5 - men troligen beroende på det skäl du angett.

När de PS5/Series X-exklusiva spelen väl kommer tror (hoppas) jag att vi kommer få se mer finpolerade upplevelser för både Series X och PS5.

Ingen tvekan om att spelen kommer bli mer imponerande när spelutvecklarna har fått mer tid på sig samt kan skippa this-gen (dvs då Series S och PC är baseline istället).

Men ja, jag tänker alltså främst på XSX prestanda relativt PS5 och PC. XSX borde, oavsett spel så att säga, prestera bättre än vad den gjort såhär vid launch. Men det kommer säkert och snubbla lite på första försöket är lite utav "par for the course" för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

6800 är betydligt högre klockad (över 2.2 Ghz i snitt) än XSX så 6800 bör vara tydligt snabbare.

Nu har har förvisso 6800 tyvärr en helt annan minnesarkitektur än XSX men det vore intressant om nån klocka ner ett 6800 till 1.8 GHz och benchmarka några spel. Fortfarande olika CU antal men lite ballpark iaf.

Jo, jag kom ihåg lite fel där med klocken. Så råprestandan i GPU'n skiljer sig lite mer. Kanske mer som en kommande 6070XT?

Sen gynnas ju konsoler mkt av att det det är så få hw varianter att bry sig om så man kan optimera på ett helt annat sätt.Så i praktiken brukar ju konsoler upplevas rätt mkt bättre än motsvarande PC.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av edifier:

Låter som att din Series X skickar en signal till TVn att byta bildinställningar automatiskt och att det är något som blir fel.
Några generella tips är:
Kolla så att TVn har senaste uppdateringarna
Använd hdmi-kabeln som följde med konsolen
Prova att byta HDMI-port på TVn
Prova att stänga av "Instant Game-respons" i TVns inställningar.

Ja, något var fel. TV'n fick uppdatering för några dagar sedan så där var det inga problem. Kabeln är den som kom med och allt var rätt inställt. Men jag gick in i LG's service-meny och kollade och även där såg det rätt ut. Däremot noterade jag att jag hade "tillåt 4.2.2" ej iklickat i Xboxens inställningar. Osäker om det gjorde något men nu när jag startade om så funkade allt bra och bilden blev fin. Weird, särskilt som det funkade perfekt i kampanjläget :).

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ipac:

De få dippar PS5 hade visade sig vara en bugg (dvs dipparna inträffar bara ibland) och inte en prestandabegränsning. Förhoppningsvis suddar de bort den missen i en update.

Men ja, väloptimerat till båda. Litet prestandaövertag till PS5 men tycker XSX vinner Cod-matchen som helhet eftersom den stödjer VRR, väldigt svagt av Sony att inte fixa det dag 1.

Sen så borde XSX prestera bättre med tanke på hårdvaran men tidiga dagar än så länge, ge SDK/API lite tid att utvecklas och det ska nog gå att kräma ur mer (gäller förvisso PS5 med men jag tror det "finns mer att ta av" i XSX)

Om du ser i kommentarerna till artikeln finns det bland annat en utvecklare där som jobbar med Crossplattform och han noterade att dom haft PS5-devkit mkt längre än XSX-devkits så det handlar mkt om att man just nu inte har tid att riktigt optimera allt (Särskilt för Series S). Pandemin har nog inte förbättrat läget med allt hemjobb även för utvecklare. Jag tror man får ha is i magen och acceptera det kommer ta lite tid för utvecklare att få ut det mesta av alla konsolerna och speciellt XSX/XSS.

Låt oss glädjas vi har fått utmärkta konsoler både från Sony och MS.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Björn Endre:

Låt oss glädjas vi har fått utmärkta konsoler både från Sony och MS.

Lite humor i sammanhanget är det dock att följa alla toxic-inlägg på Reddit från båda lägren;
- "Xbots" som vill sälja sina konsoler för att några spel visat sig dippa någon FPS åt det ena eller andra hållet.
- "Soniboys" som skrattar åt MS för deras värdelösa "12 TeRRAflops"...

Jag tycker i grunden att det är bra med sajter som t.ex. Digital Foundry som gör djupare analyser av hur spelen presterar, men de där testerna när de mäter framrate sida vid sida tror jag också förtar spelglädjen för många. De skulle inte bry sig - än mindre märka något - om de inte sett genomgångarna som t.ex. DF gör.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Låt oss glädjas vi har fått utmärkta konsoler både från Sony och MS.

Japp men det ena utesluter inte det andra, glädjas i nuet och se framåt.

Permalänk

Ny Beställning

Har beställt nu idag via Webbhallen, hoppas att jag får den innan jul. Återkommer med när jag får leveransbesked osv. Valde webbhallen för att det verkar som en del här har fått sina konsolen inom kort frn beställning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

1. Den är inte ens nära att köra ett normalkrävande spel i Ultra/4K/120 Hz.

2. (spolier: 6800 är snäppet snabbare så länge man inte blandar in RT - men 6800 är som sagt bitigare än XSX

1. SVAR: Nja, här håller jag verkligen inte med dig att "den är inte ens nära att köra ett normalkrävande spel i Ultra/4K/120 Hz".

Tittar vi på tex "Rainbow six Siege", kommer det spelet erbjuda 4K @ 120 Hz, men då med dynamisk 4K-upplösning. Alltså kommer den dra ned upplösningen när det behövs, men där den orkar med så kör den 4K 120 Hz.
Dessutom, i en snar framtid, kommer spelutvecklarna lyckas optimera spelen ännu bättre, så att 4K @ 120Hz blir fullt görbart.

2. SVAR: Notera att Windows tar en hel del resurser från en dators prestanda, jämfört med Series X operativ, så här kan man ställa sig undrande om det ändå inte blir jämnt skägg på totalen?

Visa signatur

Spelrigg:
Xbox Series X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Metric:

1. SVAR: Nja, här håller jag verkligen inte med dig att "den är inte ens nära att köra ett normalkrävande spel i Ultra/4K/120 Hz".

Tittar vi på tex "Rainbow six Siege", kommer det spelet erbjuda 4K @ 120 Hz, men då med dynamisk 4K-upplösning. Alltså kommer den dra ned upplösningen när det behövs, men där den orkar med så kör den 4K 120 Hz.
Dessutom, i en snar framtid, kommer spelutvecklarna lyckas optimera spelen ännu bättre, så att 4K @ 120Hz blir fullt görbart.

2. SVAR: Notera att Windows tar en hel del resurser från en dators prestanda, jämfört med Series X operativ, så här kan man ställa sig undrande om det ändå inte blir jämnt skägg på totalen?

PC:n kommer ju alltid rent hårdvarumässigt ligga före konsolerna. Hur ser hårdvaran för PC ut om två år jämfört med vad som idag finns i denna konsol? Troligen har grafikkort/CPU stuckit iväg ytterligare då.

Med det sagt: Ska man ligga på topp i PC-världen så kostar det. När jag tidigare i höstas dividerade mellan att uppgradera min nuvarande dator (CPU, mobo, skärm, GPU) så hade jag svårt att komma under 25 000 kronor utifrån de spel jag ville spela. Med xboxen kom jag undan med under 6000 kronor.
Till detta kommer det du skrev under punkt 2 med optimeringar m.m.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av johanbossfall:

Har beställt nu idag via Webbhallen, hoppas att jag får den innan jul. Återkommer med när jag får leveransbesked osv. Valde webbhallen för att det verkar som en del här har fått sina konsolen inom kort frn beställning!

Efter att läst om alla som beställde i helgen från Webhallen och som sen fått konsolen, så beställde jag i måndags kväll. Det står dock fortfarande bara "order mottagen" på min beställning.

Kontaktade nyss Webhallen via deras chatt och frågade om dom kunde ge ett närmare leveransbesked. "Vi räknar med att kunna täcka alla gjorda beställningar senast i mitten av december" skrev dom. Chatt-personen menade att det finns NOLL konsoler inne just nu men att dom väntar på en leverans från Microsoft (som då ska täcka alla beställningar). Sen vet man ju inte om detta stämmer, alltså ifall det verkligen inte finns några konsoler inne just nu, men så skrev dom till mig iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metric:

1. SVAR: Nja, här håller jag verkligen inte med dig att "den är inte ens nära att köra ett normalkrävande spel i Ultra/4K/120 Hz".

Tittar vi på tex "Rainbow six Siege", kommer det spelet erbjuda 4K @ 120 Hz, men då med dynamisk 4K-upplösning. Alltså kommer den dra ned upplösningen när det behövs, men där den orkar med så kör den 4K 120 Hz.

Hehe, ordet "normalkrävande" är förstås väldigt luddigt. T.ex. normal/medel-gränsen för ALLA spel som släppts de senaste 5 åren (inkl enkla Indie titlar osv, Candy crush vad vet jag? ) är förstås lägre än den gräns jag hade i bakhuvudet, "normal/medel-nivån" för de titlar som ofta är med i benchmarks. I det sammanhanget är Rainbow six Siege ett väldigt lättdrivet spel.

- Då spelet var med i TechpowerUps svit var det det mest lättkrävande i deras spelsvit:

- Med 4K menade jag förstås native 4K. Dynamisk 4K är en helt annan sak och kan innebära lite vad som helst egentligen. Som vi sett i t.ex. AC:Valhalla kan det vara närmare 1440p än 4K t.ex.

- Konsolversionen kör ofta andra settings än Ultra.

Om vi går tillbaka till TechpowerUp. Deras nuvarande testsvit består 23 spel med stor variation i krav. Låt oss använda denna svit för att få en ballpark på vad "normalkrävande" egentligen innebär:

Om vi då tittar på hur olika hårdvaror presterar för fps i medel för dessa spel (4K och Ultra el motsvarande) så får man följande:

3090 toppar och mäktar med 107 fps.
RX6800 som vi vet är tydligt snabbare än XSX landar på 81 fps.
5700XT, strax under 10 RDNA1 TFlops, mäktar med 50 fps.
Osv.
Slutsats: XSX är inte ens nära.

Citat:

Dessutom, i en snar framtid, kommer spelutvecklarna lyckas optimera spelen ännu bättre,

Ja och spelen kommer i sin tur bli gradvis mer krävande...precis som det alltid varit.

Citat:

så att 4K @ 120Hz blir fullt görbart.

Ja alltså, det är görbart på One X eller ännu enklare med om det är så. Men det är inte görbart på spel som är representativa/genomsnittliga för plattformen.

Citat:

2. SVAR: Notera att Windows tar en hel del resurser från en dators prestanda, jämfört med Series X operativ, så här kan man ställa sig undrande om det ändå inte blir jämnt skägg på totalen?

Windows tar inte särskillt mkt resurser på GPU sidan. I de fall det går att benchmarka PC versioner mot Konsol versioner (dvs då det är möjligt att köra "console settings" på PC) så blir resultaten ofta ungefär där man kan förvänta sig. XBox One X motsvarar på ett ungefär ett RX580 t.ex.

Permalänk
Skrivet av Baba Ghannouj:

Efter att läst om alla som beställde i helgen från Webhallen och som sen fått konsolen, så beställde jag i måndags kväll. Det står dock fortfarande bara "order mottagen" på min beställning.

Kontaktade nyss Webhallen via deras chatt och frågade om dom kunde ge ett närmare leveransbesked. "Vi räknar med att kunna täcka alla gjorda beställningar senast i mitten av december" skrev dom. Chatt-personen menade att det finns NOLL konsoler inne just nu men att dom väntar på en leverans från Microsoft (som då ska täcka alla beställningar). Sen vet man ju inte om detta stämmer, alltså ifall det verkligen inte finns några konsoler inne just nu, men så skrev dom till mig iaf.

Ah perfekt! Tack för info, då behöver jag inte gå och undra allt för mycket. Men mitten av december är ju bra mycket bättre än PS5 som det verkar med att man får vänta med tills feb-mars.
Åter igen, tack för info!

Permalänk
Medlem

Jag äger i dagsläget Xbox one S. Funderar på om jag antingen ska köpa Xbox One X eller nya X. Hur stor skillnad är det spelmässigt? Jag förstår att den nya konsolen har bättre laddtider, men bortsett från det, hur mycket märks av när man spelar? Jag menar, båda stödjer ju 4K?

Till er som beställt, har ni cashat direkt eller tog ni abonnemang?

Om jag beställer nu, när får jag det i såna fall? Jag läste att någon på forumet skrev att Webhallen skulle få in en stor batch i mitten av december? Någon som har koll på Elgiganten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Jag äger i dagsläget Xbox one S. Funderar på om jag antingen ska köpa Xbox One X eller nya X. Hur stor skillnad är det spelmässigt? Jag förstår att den nya konsolen har bättre laddtider, men bortsett från det, hur mycket märks av när man spelar? Jag menar, båda stödjer ju 4K?

Till er som beställt, har ni cashat direkt eller tog ni abonnemang?

Om jag beställer nu, när får jag det i såna fall? Jag läste att någon på forumet skrev att Webhallen skulle få in en stor batch i mitten av december? Någon som har koll på Elgiganten?

Kolla digital foundrys kanal på Youtube och filmen om Ray Tracing i Watch Dogs: Legion.

Vi har idag en One X samt den nya Series X och jag sålde in till damen att "uppgradera" One X till en Series S.
I den filmen jämför de X X S sida vid sida.
One X har ju 4k och det innebär ju att detaljer är väldigt skarpa, t.ex. text på objekt.
På Series S så var texten mer utsmetad på objektet, men ray-tracing gjorde ändå så att spelet såg snyggare ut.
Med Series X får du ju det bästa av de två.

Är du beredd att lägga 5700 så är Series X det självklara valet. Men eftersom jag redan har en sådan och den andra konsolen bara används då och då ( när jag å damen vill spela samtidigt) så kände vi båda att en ny S duger bra till gästrummet

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Proluial:

Jag äger i dagsläget Xbox one S. Funderar på om jag antingen ska köpa Xbox One X eller nya X. Hur stor skillnad är det spelmässigt? Jag förstår att den nya konsolen har bättre laddtider, men bortsett från det, hur mycket märks av när man spelar? Jag menar, båda stödjer ju 4K?

Till er som beställt, har ni cashat direkt eller tog ni abonnemang?

Om jag beställer nu, när får jag det i såna fall? Jag läste att någon på forumet skrev att Webhallen skulle få in en stor batch i mitten av december? Någon som har koll på Elgiganten?

Jag gick från One S till Series X och det är stor skillnad. Alla spel flyter mycket bättre och många går i mycket högre upplösning och/eller med högre detaljnivåer. Det känns lite som att gå från gammalt grafikkort och gammal processor till nytt ungefär, spelen är de samma men snurrar bra mycket bättre helt enkelt. Sen kommer förstås skillnaderna att bli större ju fler spel som kommer som är faktiskt anpassade till nya generationen.

Men lagringen är ju en väldigt stor fördel gentemot tidigare generationer, så man bör inte bortse från den.

Bättre laddtider låter inte så spännande men skillnaden är väldigt stor. Jag spelar exempelvis mycket Just Cause 3 som är ett rätt gammalt spel som inte har uppdaterats för Series X eller ens One X vad jag förstår, och dessutom är det ett känt dåligt optimerat spel. Uppstarten har inte förbättrats så värst mycket för det är en hel del långa intro-filmer som man inte kommer ifrån tyvärr. Men att ladda in ett spel, starta om efter man dör eller fast travel går så sjukt mycket fortare att det gör det mycket roligare att spela. Om man gjorde någon challenge tidigare, som man gärna vill få bra resultat på för att låsa upp saker och så, så tog det typ 30-40 sekunder att starta om varje gång det gick åt skogen vilket innebar att man i sådana lägen ofta spenderade mer tid på laddningsskärmen än i själva spelet. Nu tar det istället typ 4-8 sekunder vilket innebär att man inte drar sig för att köra "en gång till" för att få fem stjärnor liksom. Att spelet är snyggare och inte hackar är ju absolut jättetrevligt på alla sätt och vis, men lagringen har ändå varit den största uppgraderingen.