Aningen sämre hastighet efter att ha dragit längre kabel?

Permalänk
Medlem

Aningen sämre hastighet efter att ha dragit längre kabel?

Har dragit kabel till nätverket i nya lägenheten, och upplever att jag inte riktigt får ut samma hastighet som tidigare. Kör med Bahnhof och och deras 250/100 och får ut 238/109, så aningen högre upload än vad jag ska ha.
I förra lägenheten fick jag ut ex 109/140, pingen är oftast runt 3-4ms så inget allvarligt.
Sträckan som jag har dragit är ungefär 7-8m, aningens längre än i förra lägenheten, plus att jag här har dragit kabeln igenom väggen och borrat. Kan det ha nånting att göra med att jag upplever aningens sämre hastighet? Är knappast nåt man märker av, men vill ju ändå få ut det jag betalar för.

Använder mig av en Linksys EA6900 Smart AC1900, börjar den bli pensionär i teknikens värld kanske?
Uppskattar hjälp

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Rekordmedlem

Du antyder att du har flyttat och jämför mätningar på olika ställen ?
Jag tror det är där skillnaden ligger och inte i din kabel. Det är väl inte så svårt att koppla in dig med en kort kabel direkt på fiberkonvertern och referensmäta så vet du.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du antyder att du har flyttat och jämför mätningar på olika ställen ?
Jag tror det är där skillnaden ligger och inte i din kabel. Det är väl inte så svårt att koppla in dig med en kort kabel direkt på fiberkonvertern och referensmäta så vet du.

Exakt, blev kanske inte så tydligt i posten.
Som du säger så blir det ju inte direkt en rättvis jämförelse då det är 2 vitt skilda inre omständigheter.
Vad menar du? Hur ska jag referensmäta tänkte du? (vänlig ton, även om den låter lite annorlunda) Fiberkonvertern sitter inkopplad via Standnätsuttaget i vardagsrummet, varav routern är kopplad till den.

Vart väldigt rörigt, hoppas du förstår.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det blir lite olika hastigheter i olika lägenheter, varför kan jag inte svara på. Om du nu vill mäta hastigheten vid dina optimala förhållanden så kan du koppla in datorn direkt in i väggen med en kort sladd för att se vilken hastighet du får ut där. Tvekar dock starkt på att kabelns längd skulle göra någon skillnad.

Men jag förstår inte riktigt, du har nu runt 200 men i din förra lägenhet fick du ut 100? Har du skaffat ett snabbare abonnemang? Testa utan routern för att se om det ät den som inte orkar med din nya hastighet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RVX:

Exakt, blev kanske inte så tydligt i posten.
Som du säger så blir det ju inte direkt en rättvis jämförelse då det är 2 vitt skilda inre omständigheter.
Vad menar du? Hur ska jag referensmäta tänkte du? (vänlig ton, även om den låter lite annorlunda) Fiberkonvertern sitter inkopplad via Standnätsuttaget i vardagsrummet, varav routern är kopplad till den.

Vart väldigt rörigt, hoppas du förstår.

Referensmät med den kortaste kabel du har direkt i fiberkonvertens uttag eller vägguttaget om du inte har fiber hela vägen, det är inte så ovanligt att man inte har fiber in i en lägenhet men ändå kallar det fiber för att det är fiber till huset.
Koppla inte in nån router utan mät så nära inkommande anslutning du kan så vet du hur uppkopplingen presterar.
sedan kan du koppla upp som du tänkt använda lanet och mäta "normalt" så kan du se om lanet påverkar nått signifikant, värdena bör ju inte skilja särskilt mycket om lanet fungerar bra men de lär inte vara exakt lika heller för du mäter ju inte i labbmiljö.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Referensmät med den kortaste kabel du har direkt i fiberkonvertens uttag eller vägguttaget om du inte har fiber hela vägen, det är inte så ovanligt att man inte har fiber in i en lägenhet men ändå kallar det fiber för att det är fiber till huset.
Koppla inte in nån router utan mät så nära inkommande anslutning du kan så vet du hur uppkopplingen presterar.
sedan kan du koppla upp som du tänkt använda lanet och mäta "normalt" så kan du se om lanet påverkar nått signifikant, värdena bör ju inte skilja särskilt mycket om lanet fungerar bra men de lär inte vara exakt lika heller för du mäter ju inte i labbmiljö.

Tack, ska försöka i helgen och få ut några resultat.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Men jag förstår inte riktigt, du har nu runt 200 men i din förra lägenhet fick du ut 100? Har du skaffat ett snabbare abonnemang? Testa utan routern för att se om det ät den som inte orkar med din nya hastighet.

Framgick nog inte så tydligt. Hade 100/100 i förra, och nu 250/100 i nya.
Ska testa utan routern och se.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RVX:

Framgick nog inte så tydligt. Hade 100/100 i förra, och nu 250/100 i nya.
Ska testa utan routern och se.

Du jämför verkligen underligt när du både flyttat och bytt abb men det är hur som helst bra att mäta närmast inkommande anslutning och ha det värdet som referens för allt som händer i lanet och ev förändringar i framtiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du jämför verkligen underligt när du både flyttat och bytt abb men det är hur som helst bra att mäta närmast inkommande anslutning och ha det värdet som referens för allt som händer i lanet och ev förändringar i framtiden.

Jo så är det ju, egentligen är det väldigt knasigt.
Det jag var nyfiken på var hurvida man kunde få sämre resultat ju längre sträcka man behöver dra.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RVX:

Jo så är det ju, egentligen är det väldigt knasigt.
Det jag var nyfiken på var hurvida man kunde få sämre resultat ju längre sträcka man behöver dra.

Nja, inte så länge du håller dig inom de regler som gäller men en för lång eller dåligt installerad kabel kan ge problem. Standarden säger att du ska kunna använda 90 m installationskabel och 10m patch med cat 5e eller bättre vid 1 Gbit/s, har man bra kabel och miljö går det att dra lite längre men det finns en absolut gräns pga hur kommunikationsprotokollen arbetar för signalen måste fram inom en viss tidslucka om det ska funka oavsett om kabeln är bra nog så funkar det inte om överföringstiden blir för lång, har det inte i huvudet men det är åtminstone nån kilometer det handlar om innan den gränsen nås och där är det stopp hur bra signalen än är.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jo så är det ju, egentligen är det väldigt knasigt.
Det jag var nyfiken på var hurvida man kunde få sämre resultat ju längre sträcka man behöver dra.

Inte till följd av dina 7-8 meter.

Rent allmänt, om du vill testa hur ditt lokala nät presterar så testa inte mot internet, utan lokalt. Använd t.ex. iperf3 mellan maskiner i ditt eget nät.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jo så är det ju, egentligen är det väldigt knasigt.
Det jag var nyfiken på var hurvida man kunde få sämre resultat ju längre sträcka man behöver dra.

Har man en hel (ej trasig) kabel så nej. Då är maxlängden 100 meter från utrustning till utrustning. Sedan blir det störningar / inget nät alls.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Har man en hel (ej trasig) kabel så nej. Då är maxlängden 100 meter från utrustning till utrustning. Sedan blir det störningar / inget nät alls.

Var lite det jag hade på känn, mitt är ju inga sträckor att tala om.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Inte till följd av dina 7-8 meter.

Rent allmänt, om du vill testa hur ditt lokala nät presterar så testa inte mot internet, utan lokalt. Använd t.ex. iperf3 mellan maskiner i ditt eget nät.

Går aningen utanför min kunskapskrets, lust att förklara närmare 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X