Permalänk
Medlem

Ännu en tråd om Ir-mottagare

Så här ligger det till. Jag hade tänkt att jag skulle bygga mig en ir-mottagare. Men grejen är den att jag inte har så mycket saker hemma, och orkar inte beställa. Då tänkte jag om det kanske fans någon här som kunde hjälpa mig bygga ihop en irmottagare på enklast möjliga sätt.

Det jag har hemma är:

En irmottagardiod (75-222-12 på elfa) vad är det för skillnad på den och den dom använder på http://www.zux.nu/stolux/pim/default.asp?

Diverse kondensatorer och resistorer.

En del ic-kretsar, vi får se om det finns vad jag behöver.

En spänningsregulator som heter GL7805 (vad är det för skillnad på den och den dom använder på http://www.zux.nu/stolux/pim/default.asp?

Anlednignen att jag inte kollade efter färdiga ritningar var den att jag hörde att det är lite olika för olika mottagardioder.

Tack på förhand.

så med andra ord, kan jag bygga http://www.zux.nu/stolux/pim/default.asp's irmottagare?

Vad är det för skillnad på olika switchdioder? är inte det viktiga att dom håller koll på att strömmen bara går åt ett håll?

Edit: ändrade lite.
Edit2: ändrade lite till.
Edit3: ändrade igen :).

Permalänk
Medlem

Enligt databladen så är mottagarna rätt lika...
nåra små skillnader men inget som borde spela någon roll...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hm. nu har jag byggt ihop den enligt PIM schemat, den första modellen han gjorde, fast jag bara tog bort lysdioden, dom 2 resistorerna som hörde dit, och transistorn. tycker det borde funka. men, i winlirc får jag ingen reaktion =/.

Permalänk
Medlem

Förresten, strecket på dioden, altså switchdioden, är det minus eller plus? :D:p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Förresten, strecket på dioden, altså switchdioden, är det minus eller plus? :D:p

det är varken plus eller minus.
det är iaf på de sidan av dioden där det sitter ett svart sträck.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo
det är varken plus eller minus.
det är iaf på de sidan av dioden där det sitter ett svart sträck.

Eh. Hm. Har ingen aning om vad du menar. Men jag satten den rätt ändå. problemet är fortförande att den inte funkar.

Permalänk
Medlem

Men, dioden är röd (mörkt röd) på mestadels av dioden, där den inte är röd är den svart, okej?

den svarta sidan är den där det sitter ett streck på kopplingsschemat.

-->|--

ungefär såhär skulle man kunna tänka sig att dioden på kopplingsschemat ser ut.
Du har triangeln och strecket, triangeln är den röda sidan och strecket är den svarta sidan.

En diod har anod och katod, inte plus och minus.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Jo, men så riktar man alltid anoden mot plus och katoden mot minus. visst?

Permalänk
Medlem

Hur mycket ström ska ir-mottagardioden egentligen ha? ska inte den ha 5 volt typ? vad gör då spänningsregulatorn där? det är ju redan 5 volt. förklara nån?

Permalänk
Medlem

det är +/- 10 volt i serieporten...

Visa signatur

Friskt kopplat hälften brunnet. http://zvenzzon.mine.nu/

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, men så riktar man alltid anoden mot plus och katoden mot minus. visst?

Det är jag inte helt säker på (att det är de hållen), men antagligen så är det så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag brukar tänka PANK (Posetiv anod, negativ katod)

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag brukar tänka PANK (Posetiv anod, negativ katod)

o det funkar eller
låter bra, ska ja komma ihåg.
Tack

Visa signatur