Nvidia Geforce RTX 3060 Ti – utmärkt prestanda utan tillgänglighet

Permalänk
Medlem

Jaha, då blev min Ventus 2x gul hos webhallen helt plötsligt. Inget kort för mig alltså.
Bara att avboka då antar jag.
Finns ju hos inet för 400:- extra men jag tror jag skiter i det istället.

Visa signatur

i7-7700K + be quiet! Pure Rock // --- // Corsair Vengeance LPX 32Gb DDR4 // ASUS ROG STRIX Z270E // be quiet! Straight Power 10 600W // Samsung 850 Evo 500GB // Samsung 840 Evo 250GB // Fractal Define C // Win 10 // Samsung G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...
Beställde i går kväll, var då 100+ i lager, tidigare idag har det varit 25 och sen 5 i lager. Nu 100+ igen. 🤷‍♂️

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Vesh:

Fast nu är ju Nvidias MSRP 399$, 500$ är vad ASUS har som riktpris på kortet enligt de recensioner som finns. 499$ verkade även vara priset för kortet på newegg.

Så jo, 6990 SEK ÄR ett uppseendeväckande påslag på den svenska marknaden.

Jag vet inte vad Asus röker den här generationen, samtliga Ampere Strix ligger ca 2500kr över FE MSRP. Strix har väl inte vart billig på många år men det här måste fan vara någon form av rekord.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vem som röker när man tror att MSRP på 4500 är realistiskt för 3060 Ti.

Det man kan göra är att ta fram ett prestandaindex (t.ex Sweclockers eller GPU DB) och sedan dela priset för ett kort med prestandaindex för det kortet. Då får man ett jämförelsetal som kan användas för att jämföra olika kort (med olika GPU) mellan varandra.
Gör man detta (och jag har gjort det) så finner man att ett lämligt prisintervall för 3060 Ti är 5500-6500 kr. Då hamnar "pris per prestanda" på samma nivå som 1660 Super, RX 5700, RX 5700 XT, m.fl. Och är det något som är dyrt och avsevärt över "påhittat MSRP" så är det t.ex 3070 som ligger minst 10% över 3060 Ti i "pris per prestanda".
Så nej, prissättningen på 3060 Ti känns rimlig med undantag för möjligen Strix.

För övrigt så köpte jag 4st olika kort och kommer returnera 3st av dem om ingen köper dom av mig för inköpspris.

  • Gigabyte Aorus Master (behåller jag själv)

  • Asus Strix

  • MSI Gaming X Trio

  • Gigabyte Gaming OC

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

För övrigt så köpte jag 4st olika kort och kommer returnera 3st av dem om ingen köper dom av mig.

  • Gigabyte Aorus Master (behåller jag själv)

  • Asus Strix

  • MSI Gaming X Trio

  • Gigabyte Gaming OC

Så det du försöker säga är att du har 3 kort som du vill tjäna lite pengar på genom att säga att ett högre pris är rimligt?

och för övrigt så borde priset på ett grafikkort vara wafer-kostnad, övriga komponenter, och en del av r&d.
Hamnar den på 4500kr är det rimligt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Var och hämtade mitt Eagle OC på Webhallen precis. Blir till att slänga in det i datorn imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Så det du försöker säga är att du har 3 kort som du vill tjäna lite pengar på genom att säga att ett högre pris är rimligt?

Jag tänker inte tjäna en krona utan returnerar dem kostnadsfritt om ingen är intresserad.
🤷‍♂️

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

och för övrigt så borde priset på ett grafikkort vara wafer-kostnad, övriga komponenter, och en del av r&d.
Hamnar den på 4500kr är det rimligt.

Antingen så läste du inte vad jag skrev, eller så begrep du inte. Pris per prestanda är rimligen konstant mellan olika modeller av GPU och då är 5500-6500kr korrekt.

Om du tror att något säljs baserat på tillverkningskostnad så får du leta länge. Pris sätts efter det värde det ger för konsumenten.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Antingen så läste du inte vad jag skrev, eller så begrep du inte. Pris per prestanda är rimligen konstant mellan olika modeller av GPU och då är 5500-6500kr korrekt.

Om du tror att något säljs baserat på tillverkningskostnad så får du leta länge. Pris sätts efter det värde det ger för konsumenten.

Varför skulle pris per prestanda vara konstant mellan olika gpuer?
Om alla gpuer hade samma pris / prestanda skulle alla vara lika prisvärda?
Jag förstår nog inte

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Mitt MSI x2 från Webhallen skickades ikväll. Ordernr slutar på 3202, 2020-12-02 15:01

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Varför skulle pris per prestanda vara konstant mellan olika gpuer?
Om alla gpuer hade samma pris / prestanda skulle alla vara lika prisvärda?
Jag förstår nog inte

Om vi börjar med idealet, vad vi som konsumenter faktiskt VILL ha.
Vi vill att alla GPU skall ha samma pris per prestanda, för då är det väldigt enkelt att välja GPU. Antingen väljer du efter din budget och du vet att du får valuta för pengarna, eller så väljer du efter ett visst prestandabehov och vet att du inte betalar överpris.

Nu till verkligheten.
Det är inte så enkelt mellan alla modeller (av GPU). Om vi tar nypris på kort vid samma tidpunkt så är t.ex idag priserna på 3080 och 3090 samt RX 6800 och RX 6800 XT avsevärt högre än övriga modeller. Räknar vi på pris per prestanda så hamnar dom långt över 3060 Ti, RX 5700, RX 5700 XT och 1660 Super. Som jag nämnde tidigare så hamnar 3070 faktiskt mellan 3060 Ti och 3080 i pris per prestanda och med dagens priser så är alltså 3060 Ti mer prisvärt än 3070.

Lite kuriosa kring det här med "pris per prestanda".
Om du tar genomsnittspriserna för beggade GPU på Tradera och räknar fram pris per prestanda så får du samma värde på alla dessa: 980 Ti, 1070, 1070 Ti, 2060 6GB, 1080. Sen hittar vi en annan grupp som är lite dyrare per prestanda, men alla dessa ligger i samma intervall: 2070, RX 5700 XT, 1080 Ti, 2070 Super, 2080.

Slutsats.
3060 Ti är korrekt prissatt om vi utgår från existerande priser på 1660 Super och RX 5700-serien. 3070 är lite dyrare per prestanda.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

Mitt MSI x2 från Webhallen skickades ikväll. Ordernr slutar på 3202, 2020-12-02 15:01

Då var det inte konstigt att min blev gulmarkerad idag. Låg mer än hundra nummer efter dig.
3311, 2020-12-02 15:01
Avbeställde nu

Visa signatur

i7-7700K + be quiet! Pure Rock // --- // Corsair Vengeance LPX 32Gb DDR4 // ASUS ROG STRIX Z270E // be quiet! Straight Power 10 600W // Samsung 850 Evo 500GB // Samsung 840 Evo 250GB // Fractal Define C // Win 10 // Samsung G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på om FE säljs i ett grannland kanske?

Permalänk
Skrivet av PellePlutt_86:

Har du fått någon ny status på din order? Min fick en ny status med att varan inte finns i lager. nu Så det blir bara att snällt vänta för mig.

Ja, den ändrades till grön igår kväll, så nu är det bara att åka till butiken och hämta grafikkortet

Mitt ordernummer slutar på 3263 om det är någon som undrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Slutsats.
3060 Ti är korrekt prissatt om vi utgår från existerande priser på 1660 Super och RX 5700-serien. 3070 är lite dyrare per prestanda.

Eller så kan man tänka att 1660 super och RX 5700- serien borde vara lite billigare och 3080,70,60 borde ligga närmare msrp.

Permalänk
Medlem

Tycker rubriken är oförtjänd. Detta e väl den enda modellen som fortfarande finns att beställa. Alltså klart längre än 10 minuter efter release.

"Utan tillgänglighet" borde ni ta bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

Tycker rubriken är oförtjänd. Detta e väl den enda modellen som fortfarande finns att beställa. Alltså klart längre än 10 minuter efter release.

"Utan tillgänglighet" borde ni ta bort.

Testet gällde ju RTX 3060 Ti FE, vilket fortfarande inte går att köpa i Sverige.
Men du har rätt i att det går att köpa partnertillverkade kort.

Permalänk
Skrivet av DjSweetBazz:

Ja, den ändrades till grön igår kväll, så nu är det bara att åka till butiken och hämta grafikkortet

Mitt ordernummer slutar på 3263 om det är någon som undrar

Man slängs mellan hopp och förtvivlan. Kommer bli en lång arbetsdag innan man får chansen att öppna upp datorn och sätta i det (hämtade mitt igår).

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Eller så kan man tänka att 1660 super och RX 5700- serien borde vara lite billigare och 3080,70,60 borde ligga närmare msrp.

Men verkligheten är att MSRP sätts i US$ och kommer kraftigt variera världen över när lokala valutor och moms tillkommer.

Priserna är vad dom är.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Testet gällde ju RTX 3060 Ti FE, vilket fortfarande inte går att köpa i Sverige.
Men du har rätt i att det går att köpa partnertillverkade kort.

Rubriken lyder "RTX 3060 Ti - utmärkt prestanda utan tillgänglighet".

Det är lite Aftonbladet över det hela kan jag tycka. 3060 Ti som kort är inte utan tillgänglighet, därav tycker jag rubriken är missvisande.

Permalänk
Medlem

Beställde Gaming X Trio igårnatt från inet, med leverans till instabox idag, så ska hämta den ikväll efter stängning på jobbet.
Lyckades inte få tag på billigt 3080/3070, och sen så fick jag ångest över mängden ram på de korten, satt o väntade på AMD's release, men velade på köpknappen eftersom jag bara har gsync skärmar så sket i det också.
Nu läste jag igår här då att det fanns 30+ kort kvar på inet, kollade lite snabba recensioner och såg att samtliga kort som lanserats detta året (low to highend) spöar ju skiten rent ut sagt ur min stackars Asus ROG GTX 1080...
Så 3060 Ti får bli min cyberpunk 2077 vapendragare i 1440p 144hz

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem

Jag fick ju tag i ett MSI 3060ti gaming, men jag har börjat vela om det är värt att lägga typ 1500kr till för ett 3070 och skicka tillbaka detta?
Kommer spela i 1440p

Permalänk
Medlem

Installerade mitt grafikkort, och den har knas med video-streams i edge chromium :I
Säkert nåt som fixas med framtida drivers, men fortfarande irriterande, hade liknande problem med AMD för många år sen och det var också mjukvaran + chrome som krånglade.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk

Kan man sälja sitt geforce now till vem som helst eller måste den personen ha detta kort?

Har inte bra nog internet för att utnyttja det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Jag vet inte vem som röker när man tror att MSRP på 4500 är realistiskt för 3060 Ti.

Det man kan göra är att ta fram ett prestandaindex (t.ex Sweclockers eller GPU DB) och sedan dela priset för ett kort med prestandaindex för det kortet. Då får man ett jämförelsetal som kan användas för att jämföra olika kort (med olika GPU) mellan varandra.
Gör man detta (och jag har gjort det) så finner man att ett lämligt prisintervall för 3060 Ti är 5500-6500 kr. Då hamnar "pris per prestanda" på samma nivå som 1660 Super, RX 5700, RX 5700 XT, m.fl. Och är det något som är dyrt och avsevärt över "påhittat MSRP" så är det t.ex 3070 som ligger minst 10% över 3060 Ti i "pris per prestanda".
Så nej, prissättningen på 3060 Ti känns rimlig med undantag för möjligen Strix.

Samma pris/prestanda förhållande som förra generationens grafikkort är inte rimligt eller bra. Ny generation grafikkort borde ge bättre pris/prestanda om de är rimligt prissatta, annars har de inte mycket existensberättigande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Samma pris/prestanda förhållande som förra generationens grafikkort är inte rimligt eller bra. Ny generation grafikkort borde ge bättre pris/prestanda om de är rimligt prissatta, annars har de inte mycket existensberättigande.

Jag har inte sagt annat heller. Därmed inte sagt att det är så (bättre pris/prestanda i varje generation). Så länge konsumenterna hysteriskt köper det nyaste så finns det ingen anledning för leverantören att prissätta annorlunda.
Du är konsument, och huruvida du anser att något är existensberättigat eller inte har liten betydelse (faktiskt ingen). Det enda du kan göra för att påverka är att inte köpa.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Samma pris/prestanda förhållande som förra generationens grafikkort är inte rimligt eller bra. Ny generation grafikkort borde ge bättre pris/prestanda om de är rimligt prissatta, annars har de inte mycket existensberättigande.

Visst, men 3060Ti presterar ju ungefär som ett 2080S som kostar runt 30% mer så pris/prestanda är ju klart bättre denna generation än föregående.

Permalänk
Skrivet av lillvirus:

Hade hellre lagt pengarna på ett sånt här , istället för ett rtx 3070 som jag köpte 😛

Vad betalade du för ditt 3070?

Jag lyckades få MSI 3060 TI VENTUS 2X OC för 4790.
Det var det billigaste som gick att få tag på så jag är nöjd (även om jag kanske egentligen velat ha 3X för lite bättre kylning, men det kostade 200 mer)

Permalänk
Medlem

Mitt kort skickades idag från komplett. Mycket trevligt och 4790 känns som ett helt ok pris. Hade heller inte räknat med något kort innan februari/mars. Huzzah!

Permalänk
Skrivet av Mårten C:

Vad betalade du för ditt 3070?

Jag lyckades få MSI 3060 TI VENTUS 2X OC för 4790.
Det var det billigaste som gick att få tag på så jag är nöjd (även om jag kanske egentligen velat ha 3X för lite bättre kylning, men det kostade 200 mer)

det gick på 5999 , så det var visst inte så stor skillnad har precis samma kylare som du , ventus 2x