Allt om Cyberpunk 2077 – nästa storspel från CD Projekt Red

Permalänk
Medlem

Spelar på ps5, orkade inte ta mig förbi tutorialen inatt, inte ett bra tecken... allt berodde på att det var omöjligt att aima med kontroll... provade en hel del settings men lyckades aldrig få till någon känsla. Spelat en hel del fps på konsol så det är inte det. I övrigt flöt det på bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trombley:

Kör spelet i 3440x1440p, High med full RT och dlss performance på ett 3080 och 8700k @ 4,9GHz och jag blir definitivt cpu-bottleneckad när det är många NPCer på runt omkring. GPU load ligger max på 97% och som lägst på <80%. Kan gå från 80+ fps till som lägst 45 fps. Hoppas på lite prestandaförbättringar och längtar till digital foundry's optimization guide.

Mjo verkar som att folk har lite problem med lite olika konfigurationer.
Folk med RTX 3000 Serien kan ha allt från low och 45 fps ish till max settings och ha hur bra fps/flyt som helst samtidigt som det finns folk med GTX 1060 som har jätte bra fps och flyt och andra med i7or och GTX 1080Ti så flyter det på som skit där med.
Har nog aldrig förstått vad detta beror på när det kommer till många nya spel men jag antar att man får vänta på patchar till spelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trombley:

Kör spelet i 3440x1440p, High med full RT och dlss performance på ett 3080 och 8700k @ 4,9GHz och jag blir definitivt cpu-bottleneckad när det är många NPCer på runt omkring. GPU load ligger max på 97% och som lägst på <80%. Kan gå från 80+ fps till som lägst 45 fps. Hoppas på lite prestandaförbättringar och längtar till digital foundry's optimization guide.

Åhh fan, jag har i princip identisk setup (3440X1440, 3080, 8700k) men kör min processor i stock med rätt långsamma minnen... Låter som att jag får sätta på mig överklocksoverallen när jag får hem mitt cyberpunk!

Permalänk
Medlem

En sak som jag fastande på nästan på en gång när jag startade spelet är att key bindings är buggigt och ärligt talat katastrof för oss som är vänsterhänta, då piltangenterna inte går att binda till att gå omkring. Jag lyckades hitta en guide på GOGs forum som dock löser det om du editerar två filer i en text editor. Sitter på jobbdatorn nu så kan inte gå in o hitta länken men det finns räddning för oss "lefties".

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trombley:

Kör spelet i 3440x1440p, High med full RT och dlss performance på ett 3080 och 8700k @ 4,9GHz och jag blir definitivt cpu-bottleneckad när det är många NPCer på runt omkring. GPU load ligger max på 97% och som lägst på <80%. Kan gå från 80+ fps till som lägst 45 fps. Hoppas på lite prestandaförbättringar och längtar till digital foundry's optimization guide.

Ibland känns det som att det inte spelar någon roll hur fet dator man har, man får alltid prestandaproblem förr eller senare med spel. Nu äger jag inte spelet...än, då jag ville se hur folk upplever prestandan som för mig är ytterst viktig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det tog ju en stund att bara skapa en gubbe, men snygg blev man

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats finna de optimala inställningarna för max fps på äldre system?
Vilka inställningar slukar flest fps?

Permalänk
Skrivet av Banarth:

Någon som lyckats finna de optimala inställningarna för max fps på äldre system?
Vilka inställningar slukar flest fps?

Cascaded shadow range verkar vara grafikens svar på google chrome, så den verkar många skruva ner.

EDIT: Verkar vara Cascaded Shadows Resolution som har störtst impact. Inte range.

Permalänk
Medlem

Också nyfiken på vad man kan göra för att det ska lira på en äldre dator. Tänkte köpa ny tills nu men det passade inte alls så jag får hålla till godo ett tag till.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk

Någon som beställt från Webhallen och fått spelet? Beställda för länge sedan men enligt min beställningssida har inget hänt med ordern. Ganska surt faktiskt...

Permalänk
Skrivet av Doomfarer:

Någon som beställt från Webhallen och fått spelet? Beställda för länge sedan men enligt min beställningssida har inget hänt med ordern. Ganska surt faktiskt...

Du är inte ensam. @Webhallen vad har hänt?

Permalänk
Medlem

Jag kan dela med mig av mina inställningar som jag är nöjd med för stunden. Frames ligger kring 50 fps.

Spelar med handkontroll. Hårdvara enligt signatur.

Settings High, vsync off. Dynamisk FidelityFX med riktmärke 85-95% av 4k.
Har ställt ner volymetric fog till medium.

Spelet känns gediget gjort fastän buggar man stött på. Detaljnivån är smått otrolig. Spelet har en bra närvarokänsla, iaf för mig.
Spelar corpo och tänkte vara en jävel på stealth och hacking skills

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Doomfarer:

Någon som beställt från Webhallen och fått spelet? Beställda för länge sedan men enligt min beställningssida har inget hänt med ordern. Ganska surt faktiskt...

Skrivet av MisterRotkiv:

Du är inte ensam. @Webhallen vad har hänt?

Nu går jag lite off-my-topic här så ni inte är helt ensama.

Vart när hur har ni beställt till att börja med?

Ser att enda butiken som inte mottagit sin leverans ännu är fruängen annars ska alla vara täckta, sedan har postorder gått het sedan 2 dagar tillbaka med att pumpa ut spel

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Tungdrivet var det, 3440x1440 på medium är inte öht görbart på ett överklockat 1080-kort och en 9700k-cpu.
Spenderat hela lunchen byggt en corpo-brud.

Får återvända när arbetsdagen är slut.
Skulle gjort som andra på jobbet och tagit ledigt nämsta veckorna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Nu går jag lite off-my-topic här så ni inte är helt ensama.

Vart när hur har ni beställt till att börja med?

Ser att enda butiken som inte mottagit sin leverans ännu är fruängen annars ska alla vara täckta, sedan har postorder gått het sedan 2 dagar tillbaka med att pumpa ut spel

/Patrik

Webhallen Fridhemsplan
2020-12-05 17:13
Din order inväntar följande produkter.
155674 lanseras 2020-12-10.

Kommer man att kunna hämta ut sin order idag?

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Nu går jag lite off-my-topic här så ni inte är helt ensama.

Vart när hur har ni beställt till att börja med?

Ser att enda butiken som inte mottagit sin leverans ännu är fruängen annars ska alla vara täckta, sedan har postorder gått het sedan 2 dagar tillbaka med att pumpa ut spel

/Patrik

Tack för svar Patrik, du är en pärla. Jag beställde min CE (PC) 2019-06-11 kl. 07:06, postpaket. Ordern har inte gått över till vare sig ”behandlas” eller ”skickad” och någon information om eventuella problem eller förseningar har jag inte fått heller.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av rockjet:

Webhallen Fridhemsplan
2020-12-05 17:13
Din order inväntar följande produkter.
155674 lanseras 2020-12-10.

Kommer man att kunna hämta ut sin order idag?

Trist nog så fick vi inte exakt så många exemplar vi ville ha till launch så vi har ett hundratal orders som ej kan fyllas, min kollega säger att resterande kommer om ca 2 veckor. (kanske går fortare med eventuella avbok från folk som har bokat på fler ställen)

Skrivet av MisterRotkiv:

Tack för svar Patrik, du är en pärla. Jag beställde min CE (PC) 2019-06-11 kl. 07:06, postpaket. Ordern har inte gått över till vare sig ”behandlas” eller ”skickad” och någon information om eventuella problem eller förseningar har jag inte fått heller.

Kan du PM ditt ordernummer så ska jag lyfta det internt!

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

Mjo verkar som att folk har lite problem med lite olika konfigurationer.
Folk med RTX 3000 Serien kan ha allt från low och 45 fps ish till max settings och ha hur bra fps/flyt som helst samtidigt som det finns folk med GTX 1060 som har jätte bra fps och flyt och andra med i7or och GTX 1080Ti så flyter det på som skit där med.
Har nog aldrig förstått vad detta beror på när det kommer till många nya spel men jag antar att man får vänta på patchar till spelet?

Cpu usage ligger på 50% och kortet på typ 46% för mig i stan, fattar inte ett jävla dugg.

Visa signatur

Asus ROG Strix B550-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 5700x, MSI Ventus 3080 OC

Permalänk
Medlem

Senaste nytt från reddit ang spelprestandan är att ratta ner "Cascading shadows" på medium det första ni gör, oavsett övrig grafik settings.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

argh, så kluven. Köpt spelet på Steam, kör i 1440p med inställningar på med/high, DLss off, RT off. Ligger 60-90fps i början när man kör ut bilen från garaget. Grafiken tycker jag känns lite Mjää. Testat sätta allt på ultra och tycker fortfarande grafiken känns väldigt blaskig.

Har en q80t och en Xbox serie X, funderar att istället köpa spelet och spela på konsol men är lite osäker på om grafiken (nu, dvs inte när next-gen kommit) är ännu sämre....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjokih82:

argh, så kluven. Köpt spelet på Steam, kör i 1440p med inställningar på med/high, DLss off, RT off. Ligger 60-90fps i början när man kör ut bilen från garaget. Grafiken tycker jag känns lite Mjää. Testat sätta allt på ultra och tycker fortfarande grafiken känns väldigt blaskig.

Har en q80t och en Xbox serie X, funderar att istället köpa spelet och spela på konsol men är lite osäker på om grafiken (nu, dvs inte när next-gen kommit) är ännu sämre....

Njaa eftersom Series X inte fått next gen uppgraderingen vet jag inte om det kommer vara något vidare, kommer köra på xbox one x grafiken tror jag. Har inte kollat ännu men hörde att det fanns nåt 60 fps läge men vet ej om det sänker grafiken ännu mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

Senaste nytt från reddit ang spelprestandan är att ratta ner "Cascading shadows" på medium det första ni gör, oavsett övrig grafik settings.

Gäller samma prestandahopp från medium till low eller är det sak samma?

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjokih82:

argh, så kluven. Köpt spelet på Steam, kör i 1440p med inställningar på med/high, DLss off, RT off. Ligger 60-90fps i början när man kör ut bilen från garaget. Grafiken tycker jag känns lite Mjää. Testat sätta allt på ultra och tycker fortfarande grafiken känns väldigt blaskig.

Har en q80t och en Xbox serie X, funderar att istället köpa spelet och spela på konsol men är lite osäker på om grafiken (nu, dvs inte när next-gen kommit) är ännu sämre....

Gör det inte. Jag har spelat på PS5 några timmar och det är inte direkt vackert. Mycket vaselin-över-skärmen känsla.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Tungdrivet var det, 3440x1440 på medium är inte öht görbart på ett överklockat 1080-kort och en 9700k-cpu.
Spenderat hela lunchen byggt en corpo-brud.

Får återvända när arbetsdagen är slut.
Skulle gjort som andra på jobbet och tagit ledigt nämsta veckorna...

Samma specs här förutom 8700k och spelet är extremt tungdrivet. Allt på low/medium och jag studsar mellan 30-40 fps. Verkar krylla av buggar med. Kom till Vs lägenhet och kollade i spegeln och var helt näck och såg förjävlig ut.

Har ett 3080 bokat, lägger spelet på hyllan tills det kommer iaf.

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Nu går jag lite off-my-topic här så ni inte är helt ensama.

Vart när hur har ni beställt till att börja med?

Ser att enda butiken som inte mottagit sin leverans ännu är fruängen annars ska alla vara täckta, sedan har postorder gått het sedan 2 dagar tillbaka med att pumpa ut spel

/Patrik

Jag beställde on-line för hemleverans alt. kod antar jag.

Beställde redan 2019-06-16, så ni borde haft tid att behandla den. Står fortfarande bara som mottagen på beställningssidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjokih82:

argh, så kluven. Köpt spelet på Steam, kör i 1440p med inställningar på med/high, DLss off, RT off. Ligger 60-90fps i början när man kör ut bilen från garaget. Grafiken tycker jag känns lite Mjää. Testat sätta allt på ultra och tycker fortfarande grafiken känns väldigt blaskig.

Har en q80t och en Xbox serie X, funderar att istället köpa spelet och spela på konsol men är lite osäker på om grafiken (nu, dvs inte när next-gen kommit) är ännu sämre....

Vad händer om du kör DLSS on och Rt off?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Nu går jag lite off-my-topic här så ni inte är helt ensama.

Vart när hur har ni beställt till att börja med?

Ser att enda butiken som inte mottagit sin leverans ännu är fruängen annars ska alla vara täckta, sedan har postorder gått het sedan 2 dagar tillbaka med att pumpa ut spel

/Patrik

Beställde 2019-06-10, för att köpas över disk i butik (PC)... fick svar av deras kundtjänst idag att jag ska vänta till måndag 14:e December angående min beställning.

Varför ens förhandsboka längre?

Visa signatur

CPU: i7-12700K Alderlake GPU: MSI RTX 3070 Ti Trio X PSU: Corsair RM1000x - White cables
MOBO: ASUS Z690 Formula RAM: Corsair Dominator DDR5 5600Mhz 32GB CL36 White FANS: Corsair SP120 x7
AIO: Corsair H150i Elite Capellix White CASE: Lian Li O11 Dynamic Evo White STORAGE: Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av byched:

Beställde 2019-06-10, för att köpas över disk i butik (PC)... fick svar av deras kundtjänst idag att jag ska vänta till måndag 14:e December angående min beställning.

Varför ens förhandsboka längre?

Varför inte göra som alla andra som lever i 2020-talet, tanka hem spelet och slipp alla problem och risken att postnord slarvar bort ditt paket eller att leverantören inte får in tillräckligt många ex. Om du nu måste ha fodralet så får antingen vänta eller så får du ta smällen att köpa spelet en gång till när det väl kommer in för att ställa i bokhyllan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av byched:

Beställde 2019-06-10, för att köpas över disk i butik (PC)... fick svar av deras kundtjänst idag att jag ska vänta till måndag 14:e December angående min beställning.

Varför ens förhandsboka längre?

Ja, rätt surt. Jag har aldrig varit med om att man inte fått ett förbeställt spel i tid.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av byched:

Beställde 2019-06-10, för att köpas över disk i butik (PC)... fick svar av deras kundtjänst idag att jag ska vänta till måndag 14:e December angående min beställning.

Varför ens förhandsboka längre?

Du fick PM men följer upp här så det inte ser ut som att jag ignorerar dig. De fraktas just nu till Fruängen i en internbil så de ska anlända idag! ska även uppmärksamma vår kundtjänst om detta.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch