Mobilabonnemang vs Mobilt bredband för gaming

Permalänk
Medlem

Mobilabonnemang vs Mobilt bredband för gaming

Hej! Ska i Januari flytta till ett hus som inte har fiber, det får jag förmodligen först i April någon gång så det är 4 månader utan fast internet för mig.

Finns inget telefonjack så ADSL är uteslutet, behöver därför något mobilt. Har en Amplifi Mesh Router med mig från mitt förra boende, men den har ingen plats för SIM-kort. Frågan är, vad är skillnaden om jag tar ett mobilabonnemang med obegränsad surf eller ett mobilt bredband med obegränsad surf?

Tänkte att jag ändå kommer dela via mobilen, fungerar det ens att spela via det? Tjejen kommer förmodligen kolla netflix samtidigt som jag spelar.

Tacksam för svar från er som har lite mer koll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubbqw:

Frågan är, vad är skillnaden om jag tar ett mobilabonnemang med obegränsad surf eller ett mobilt bredband med obegränsad surf?

I stort sätt alla mobilabonnemang med obegränsad surf har att man måste svara på ett SMS efter att en viss mängd data har förbrukats per dag, och sedan svara igen på nya efter att ytterligare en viss mängd data har förbrukats.

Det har iaf. tidigare funnits även mobilt bredband som har haft denna lösningen, men de flesta operatörer har inte detta längre på dessa, eftersom antingen har det en fast datamängd per månad eller så är det obegränsat.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd

Försök få tjejen att ladda ner sakerna på Netflix innan hon ska se dom, både för hennes och din skull. Med lite framförhållning kan man ju "förladda" allt man vill se en dag över föregående natt liksom. Sen stöder ju inte allt innehåll nedladdning, men där det är möjligt så lär det hjälpa en hel del i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

I stort sätt alla mobilabonnemang med obegränsad surf har att man måste svara på ett SMS efter att en viss mängd data har förbrukats per dag, och sedan svara igen på nya efter att ytterligare en viss mängd data har förbrukats.

Det har iaf. tidigare funnits även mobilt bredband som har haft denna lösningen, men de flesta operatörer har inte detta längre på dessa, eftersom antingen har det en fast datamängd per månad eller så är det obegränsat.

Men om jag ringer till olika operatörer för att se ifall de har den där "sms-kollen" och det visar sig att dom inte kör med det, är det någon skillnad i hastighet/ping på 4G till ett mobilabonnemang och mobilt bredband med 4G? Och hur mycket förlorar man om man bara delar via en mobil i jämförelse till att sätta i sim-kortet i en router?

Skrivet av snajk:

Försök få tjejen att ladda ner sakerna på Netflix innan hon ska se dom, både för hennes och din skull. Med lite framförhållning kan man ju "förladda" allt man vill se en dag över föregående natt liksom. Sen stöder ju inte allt innehåll nedladdning, men där det är möjligt så lär det hjälpa en hel del i alla fall.

Bra idé! Det ska jag definitivt göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubbqw:

Men om jag ringer till olika operatörer för att se ifall de har den där "sms-kollen" och det visar sig att dom inte kör med det, är det någon skillnad i hastighet/ping på 4G till ett mobilabonnemang och mobilt bredband med 4G? Och hur mycket förlorar man om man bara delar via en mobil i jämförelse till att sätta i sim-kortet i en router?

Bra idé! Det ska jag definitivt göra.

Ang. hastigheten med mobilabonnemang respektive mobilt bredbandsabonnemang, så är det nog ingen större skillnad, det brukar alltid vara väldigt begränsad uppladdningshastighet.
Skillnaden handlar nog framföralt mer om hur bra olika operatörer fungerar på den platsen du befinner dig på, men det är även stor skillnad på olika 4g-routrar, också stor skillnad mellan olika mobiltelefoner som kör hotspot.

Permalänk
Medlem

Har Telias obegränsade mobilabonnemang med extra surfkort.
Dessa är begränsade till max 100 Mbit/s download. Sätter jag i ett telefon simkort får jag över 200 Mbit/s.
Så det kan finnas en del begräsningar som inte alltid är uppenbara.

För Netflix 4K tar det 3 timmar så är dags potten slut och man får börja med sms.
Telia har inget obegränsat Mobilt bredband, finns en ADSL ersättare "Bredband via mobilnätet" som är låst till ett geografisk område.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Blubbqw jag väljer mellan mobilt bredband (Tele2 obegränsat) eller mobilabonnemang (Tele2 obegränsad surf i 3 mån, erbjudande). Hur gjorde du, går det att använda mobilabonnemang i trådlös 4G router?
Om någon annan har ett bra svar får ni gärna tipsa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimnir33:

Blubbqw jag väljer mellan mobilt bredband (Tele2 obegränsat) eller mobilabonnemang (Tele2 obegränsad surf i 3 mån, erbjudande). Hur gjorde du, går det att använda mobilabonnemang i trådlös 4G router?
Om någon annan har ett bra svar får ni gärna tipsa!

Funderar också på denna fråga. Sitter i samma sits och funderar på smidigaste lösningen. Via mobilabonnemanget.nu såg jag att både Tele2 har obegränsad surf och Halebop i 3 månader. Någon som testat nått av alternativen? Och om ja hur funkade det?

Permalänk
Medlem

@Blubbqw, du ska få fiber efter ett tag. Då borde det finnas andra i området som redan har fiber, gör ett försök att hitta folk i området genom att höra dig för. Har du tur kan du snylta på någon annans uppkoppling via fiber medan du väntar på din egen fiber.

I alla fall värt ett försök. Har man bra fart på 4G funkar det för de flesta saker men att streama slukar trafik och lär funka mindre bra om den genomsnittliga hastigheten är för låg.