Scalpers säljer vidare för 330 miljoner kronor

Permalänk
Medlem

Folk är dumma som köper med 🤣 vill ha nu begäret

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Lösningen måste ligga hos våra återförsäljare. 1 per person med bank id krav vid köp så är detta problem så gott som löst.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Bara vänta, så problemet löst!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ända chansen att få bort detta tror jag är att helt enkelt man måste registrera sin produkt direkt vid köp och sen att garantin då bara gäller den registrerade personen.
Jag skulle inte köpa något i andra hand för dubbla nypriset utan att få garanti med på produkten. Detta system släpps på produkter efter tre månader eller nåt. Tråkig lösning men har ingen bättre ide.

Rent lagligt så är det exakt så det fungerar, de flesta återfösäljare är bara snälla. Köper jag en produkt och säljer den med kvitto så överförs inte köpsvillkor som garantier till den nya ägaren. Det är någonting som jag som kund och försäljaren kommit överens om, inte knutet till produkten i sig. Som sagt däremot så brukar de flesta återförsäljare tillåta det ändå, då det inte är värt att göra sig ovänn med kunden över. Den orginella köparen kan fortfarande gå in med produkten till butik och begära att villkoren uppfylls, trots att den sålts vidare. Är även extremt svårt att påvisa om kunden är den orginella köparen, speciellt vid kontantköp.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa av en "scalper", men tycker nog att problemet är tillverkarnas. Apple har inte detta problem med scalpers, de ser till att ha tillräcklig volym för att det inte ska ta slut på 1-2 sekunder när försäljningen startar, kan inte bara alla börja hantera sin supply-chain på motsvarande sätt istället för att vara rövhattar som lanserar produkter som de inte kan leverera?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oetzi:

Håller med men funderar också varför många köper till dessa priser. Det driver ju på det hela.

Desperata heter det.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Av någon anledning så kan jag inte hjälpa att tycka att i en marknadsekonomi så har den som är redo att betala mer för en produkt större rätt till den än den som är snabbare på "köp" knappen.

Permalänk
Medlem

Finns bara 2 sätt att stoppa detta på ett rimligt sätt.
1 Köp inte då
2 Sälj endast i butik
Annars är det bara att gilla läget

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPlow:

Min fundering är om det kan bli ett problem i längden för oss konsumenter om scalping av elektronik fortsätter.
Ok att man håller på med scalping med skor. Men grafikkort innehåller väldigt många andra komponenter som behöver material för att tillverkas.
Blir det brist på komponenter för tillverkaren för att kunna framställa alla grafikkort till den onaturligt höga efterfrågan, kan det i slutändan kanske bli så att det helt enkelt inte finns några grafikkort att få tag på. Åtminståne inte till ett vettigt pris. För alla grafikkort som finns kvar kanske bara finns hos scalpers?

Det här är en tillfällighet, produktionerna har saktat ner pga pandemin och därför finns inte lika många kort vid release som i "vanliga fall". Detta har folk snappat upp och tar tillfället i akt för att tjäna lite extra. Jag är hundra säker på att det INTE kommer vara långsiktigt då till skillnad från scalping av skor och klockor så säljs grafikkorten inte i lika små mängder.

Förstår att folk köper "limited edition" skor för 200-400% priset när det endast tillverkas 100-500st. Men att folk köper konsoler och grafikkort som antagligen kommer räcka och bli över till alla som någonsin kommer vilja ha ett bara man väntar någon månad, det är bara stenkorkat.

Man borde väl egentligen vara arg på de som köper grejerna för överpris, de är ju de som bidrar till att scalpers finns från början.

Permalänk
Medlem

Både problemet och lösningen är de som köper dem för överpriser och att folk har pengar över pga pandemin.

För mig så spelar det ingen roll, någon tjänar pengar på idioter som betalar på tok för mycket för något, antagligen är det samma personer som klagar över att allt är så dyrt.

AMD/Nvidia/Scalpers skrattar hela vägen till banken.

Scalping är inget nytt, var ju något som började rejält under mining-perioden, folk tror säkert detta kommer hålla i sig lika länge, kommer inte hända.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oetzi:

Håller med men funderar också varför många köper till dessa priser. Det driver ju på det hela.

Inte alls. De flesta företag gör ju exakt samma. Köper in för ett pris säljer vidare till ett högre.

Det som är stört är att folk faktiskt är villiga att betala sådana överpris. Altså kan man inte bara vänta 1-2 månader istället tills produkten finns som lagervara?

Sen kanske online shoppar borde göra något ifall bot'ar länsar lagret på några microsekunder eftersom de då går miste av merförsäljning av andra komponenter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Rent lagligt så är det exakt så det fungerar, de flesta återfösäljare är bara snälla. Köper jag en produkt och säljer den med kvitto så överförs inte köpsvillkor som garantier till den nya ägaren. Det är någonting som jag som kund och försäljaren kommit överens om, inte knutet till produkten i sig. Som sagt däremot så brukar de flesta återförsäljare tillåta det ändå, då det inte är värt att göra sig ovänn med kunden över. Den orginella köparen kan fortfarande gå in med produkten till butik och begära att villkoren uppfylls, trots att den sålts vidare. Är även extremt svårt att påvisa om kunden är den orginella köparen, speciellt vid kontantköp.

Oki, fick man lära sig något nytt idag.

Det är en svår nöt att knäcka och det är som en aktiemarknad eller husmarknad. Vill många ha varan så går priset upp.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Skulle aldrig köpa av en "scalper", men tycker nog att problemet är tillverkarnas. Apple har inte detta problem med scalpers, de ser till att ha tillräcklig volym för att det inte ska ta slut på 1-2 sekunder när försäljningen startar, kan inte bara alla börja hantera sin supply-chain på motsvarande sätt istället för att vara rövhattar som lanserar produkter som de inte kan leverera?

Nja, det är inte bara det som gör att Apple inte har det problemet. Apple optimerar sin supply and demand kurva för själva produkten. Konsollerna avsiktligt tar underbetalt för att få ut det till så många kunder som möjligt. De tjänar pengarna när folk köper spel där en andel går till konsolltillverkaren. Apple tjänar också rejält på sin appstore, men inte lika stor procentuell andel. Extremexemplet är PS3 som såldes under tillverkningskostnad när det släpptes.

Grafikkortstillverkare (Nvidia/AMD) tar också underbetalt gentemot köpkraften, det är därför scalpers kan tjäna pengar. De gör det däremot för att generellt sett så är det releaserecensionerna som påverkar åsikten under produkternas cykel. Hade ett 3070/3080 kostat dubbla priset vid release så hade alla recensionerna varit mycket negativare om korten. När någon sedan 6 månader senare kollar en recension och information om det så lär de se en negativare syn, speciellt mindshare. Samma skäl som att de kör introduktionspriser trots att köpkraften då är som starkast.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Scalpers är vidriga människor som förtjänar en smäll på käften, och bör definitivt kriminaliseras. Vill man nu tjäna pengar på att återförsälja stora lager av produkter, oavsett pris, så ska man banne mig registrera det som näringsverksamhet, med alla rättsliga skyldigheter som det innebär.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Är inte detta en form av bedrägeri? Och det är väl olagligt?

Önskar folk inte köpte och uppmuntra detta vidriga beteende, men vissa är visst otroligt desperata. Sen borde blocket, tradera m.fl. stoppa annonser på på oöppnade varor till försäljning. Bäst av allt, vore dock om tillverkarna inte hade släpp innan efterfrågan kan mötas. Alla förstod väl att det skulle vara en superstor efterfrågan på PS5/XBox series/RTX30xx korten!?

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk

Lite tröttsamt med alla som gnäller över priserna. Utbud och efterfrågan är vad som styr alla marknader och alla produkter. Det enda märkliga med detta är varför svenska återförsäljare inte tar högre betalt än vad de gör? Har tillverkarna ett avtal med återförsäljarna som säger att de inte kan sälja korten för vilken pris som helst? Naturligtvis kommer priserna naturligt att sänkas så fort korten blir mer tillgänglig tack vara konkurrens - finns det fler kort kan du helt enkelt inte ta lika mycket betalt om en annan aktör säljer den billigare.

Visa signatur

Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI | AMD Ryzen 5 3600 | EK-AIO Basic 240 | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming | Corsair 2x8GB DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance | Samsung 970 EVO PLUS NVMe 500GB | Samsung 860 QVO 1TB | Corsair SF600 600W 80+ Platinum | Louqe Ghost S1 Limestone + Ghost S1 MK3 - TopHat L Limestone | AOC AGON 24" LED FreeSync AG241QX |

Permalänk
Medlem

Två saker är oändliga: universum och mänsklig dumhet; och jag är inte säker på universum. - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av pingu1337:

Visst det en ful sak att göra men jag försår inte helt varför folk blir så upprörda, det finns ingen människa som måste ha ett RTX 3080 eller ps5 förutom typ youtubers och sweclockers så klart.

Beror väl helt vad man använder sin dator till. Jag spelar mycket VR och vill ha så hög FPS som möjligt av komfortskäl.

Men visst, finns väl inget som säger att jag MÅSTE spela VR.

Varför måste en youtuber ha ett 3080 mer än en vanlig dödlig btw?

Visa signatur

Largo-Sama är din vän.

Permalänk
Medlem

PS5 släpptes i USA 2020-11-12?

Diagrammet över PS5 börjar på 2020-09-15.

Scalpades det två månader före släpp?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte. Det här är ingenting nytt och det är själva grundbulten i ett kapitalistiskt samhälle så varför klaga så högljutt när det kommer till ”scalping”? Jag tvivlar på att alla helt plötsligt har gått och blivit starkt vänster.

Enda skillnaden jag kan se är att i de här fallen är det privatpersoner som tar en bit extra av kakan och inte bara företag.

Smått löjligt att folk skriker högljutt om detta men knte verkar bry sig nämnvärt om t.ex. läkemedelsindustrin för att ta ett klassiskt exempel. Där är det ta mig fan nästan bokstavligt talat scalpning som sker, nästan.

Men det kanske är värre att Gösta från Sweclockers inte får sin 3090 än att många inte får medicin och/eller att många betalar ockerpriser för medicinen (inklusive oss skattebetalare).

Permalänk
Medlem

Finns en enkel lösning. Handla inte av scalpers så går dom back.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Hjälpsam

Beklämmande att så många handlar från Scalpers.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Grafikkortstillverkare (Nvidia/AMD) tar också underbetalt gentemot köpkraften, det är därför scalpers kan tjäna pengar. De gör det däremot för att generellt sett så är det releaserecensionerna som påverkar åsikten under produkternas cykel. Hade ett 3070/3080 kostat dubbla priset vid release så hade alla recensionerna varit mycket negativare om korten. När någon sedan 6 månader senare kollar en recension och information om det så lär de se en negativare syn, speciellt mindshare. Samma skäl som att de kör introduktionspriser trots att köpkraften då är som starkast.

Håller inte med, det är inga av produkterna som har lanserats som är underprisade för att skapa köplust utan priserna är rimligt satta utifrån vad det är för produkter. I likhet med hur apple prissätter sina produkter som också är rimligt prissatte utifrån vad det är för produkter.

Lösningen är vettig supply-chain hantering t.ex. som apple som bygger upp ett rimligt stort lager innan lansering och säkrar produktionskapacitet. Årets iPhone börjar de t.ex. tillverka redan innan sommaren för de vet att X enheter kommer att säljas.

Det kan knappast ha kommit som en överraskning för Nvidia/AMD/Sony/Microsoft att deras höstlanseringar skulle bli efterfrågade..., så hur svårt hade det varit att göra ett rimligt estimat och inte börja försäljning förren man har ett rimligt lager? Absolut, estimat blir fel ibland, men då hade det hänt någon enstaka gång och inte som nu när varenda lansering sålt slut inom någon minut.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Finns en enkel lösning. Handla inte av scalpers så går dom back.

Då hade de lämnat tillbaka till handlarna på öppet köp... så totalt riskfritt, tyvärr.
Är nog dags att se över de generösa returreglerna också medan vi håller på.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Finns en enkel lösning. Handla inte av scalpers så går dom back.

De får ju sänka sina priser mot inköpspris till en brytpunkt när tillgången blir för stor
för att locka folk att betala extra för att få varan.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Inaktiv

Vill folk betala 20K för ett 3080 så är det väl helt okej. 25K också. Finns ju ett planekonomiskt tänk med fasta priser. Köp inte om du inte har råd.

Permalänk
Inaktiv

Vad är problemet? Gnäller folk för att dem inte förboka i tid eller är dem så desperat efter ett PS5/kexbox?
Själv sitter jag o skrattar åt alla som betalar dessa löjliga överpriser på bla PS5. Har inget emot scalpers, säger snarare grattis till dem alla som vågat investera och det betalat sig. Det är en jäkla spelkonsol inte livsviktig medicin.

Permalänk
Skrivet av Axel95:

Det borde finnas en lag eller något form av stop förr sånt här rövbeteende!!!

Lag? Det här löser man inte med juridik. Det är redan olagligt när det kommer till den stulna hårdvaran.
Det här ligger till 100% i händerna på Sony, Nvidia och AMD. De har kontroll över sina supply lines, och det är dom som har låtit detta hända. Det är inte svårt att avkräva ett konto med verifieringskod kopplat till en mejl och en captcha för att hindra att folk köper mer än en. Man behöver inte längre flera grafikkort, så varken PS5an, GPUs eller CPUer borde någon, någonsin köpa fler än 1 av så länge det inte är ett företag.

Och en riktigt stor skuld ligger på alla som inte kan vänta med sina köp. Folk betalar överpriser till bovar för att de inte kan vänta, om alla bara hade väntat 2 veckor och inte köpt från såna här människor, hade de alla varit tvungna att lämna tillbaka allt som inte var stulet.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Tekniken säljs för billigt så alternativet är att priset läggs mycket högre hos ÅF och att det blir dyrare för alla.

Det kanske är att föredra?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Så tråkigt att det sätts i system med bottar som köper upp lager.

Sen måste jag säga att det lätt blir så att frågan kommer upp hos en själv. Jag fick tag på en 5900X och ett PS5. Båda kan jag sälja med påslag på blocket. Skulle jag säja PS5:an skulle min 5900X i princip bli gratis.. Det enda är att jag måste avstå från att spela PS5 i någon månad.

I mitt fall så avbeställde jag 5900X så att nästa i kön fick den, och PS5an står i tvhyllan och spelar PS4-spel.. Men det är knappast smart, ekonomiskt sett.

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019