Permalänk
Medlem

Google Stadia

Tjena folket

Jag är grymt intresserad i det här med Google Stadia och tror stenhårt på att det är framtiden att spela över streaming.

Men ni som har köpt det och använder det är ni nöjda med hur det fungerar i dagsläget? Kan man köpa det nu och ha full glädje av det eller bör man vänta?

Antingen så har jag tänkt satsa på ett Stadia system nu eller köpa ett Xbox när det släpps runt jul.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag är också nyfiken på och höra hur Stadia funkar idag nu när det har fått lite fotfäste.
Vid första anblick trodde jag Stadia skulle vara en spel motsvarighet till filmens Netflix men men det kanske kommer en vacker dag.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Tjena folket

Jag är grymt intresserad i det här med Google Stadia och tror stenhårt på att det är framtiden att spela över streaming.

Men ni som har köpt det och använder det är ni nöjda med hur det fungerar i dagsläget? Kan man köpa det nu och ha full glädje av det eller bör man vänta?

Antingen så har jag tänkt satsa på ett Stadia system nu eller köpa ett Xbox när det släpps runt jul.

Mvh

Mycket beror på ditt internet. Hastigheten är heller inte särskilt viktig utan det är din operatörs svarstider till Google server som är mest avgörande. Du kan alltid testa Stadia Pro en månad eller köpa ett spel och se om det passar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag har haft stadia sedan november och tycker det fungerar fint. Jag kör med stadia kontroll på tvn(lg oled 65") via chromecast. Har Comhem 600/50. Streamar i 4k hdr utan problem. Har dock också en high end pc så just nu använder jag inte stadia så mycket förutom att spela spelen som är exklusiva till stadia. Samt samlar jag på mig gratis spelen varje månad. Har just nu 33 spel bara ett som är köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av confusedcake:

Jag har haft stadia sedan november och tycker det fungerar fint. Jag kör med stadia kontroll på tvn(lg oled 65") via chromecast. Har Comhem 600/50. Streamar i 4k hdr utan problem. Har dock också en high end pc så just nu använder jag inte stadia så mycket förutom att spela spelen som är exklusiva till stadia. Samt samlar jag på mig gratis spelen varje månad. Har just nu 33 spel bara ett som är köpt.

Okey 👍 går det att koppla mus och tangentbord till Stadia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Okey 👍 går det att koppla mus och tangentbord till Stadia?

Har kört stadia på datorn med mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av confusedcake:

Har kört stadia på datorn med mus och tangentbord

Alright

Tror ni google kommer kunna tillandahålla samma hastighet (120 fps) med rätt internet uppkoppling som när nya playstation och xbox kommer?

Permalänk
Medlem

Jag kör Stadia hemma nu och det fungerar förvånadsvärt bra. Jag kör via laptop (endast WIFI) och trådad xbox360 kontroller till laptopen. Har 200/200 Mbit från Telenor och en ASUS RT-AC68U. Jag trodde verkligen inte att det skulle fungera så bra över Wifi dessutom.

Jag testade Metro Last Light igår och det fungerade mycket bättre än jag trott. Inget input lag alls. Viss lagg ibland i vissa scener där jag fick fps drops. Samma gäller Destiny 2.

Idag ska jag testa Little Nightmares och har väldigt höga förhoppningar om detta spelet!

Man får räkna med att snabba titlar, såsom FPS titlar kommer det aldrig bli lika bra som på en riktig PC eller på konsol. När det skickas över nätverket så är det inte lika pålitligt helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jag kör Stadia hemma nu och det fungerar förvånadsvärt bra. Jag kör via laptop (endast WIFI) och trådad xbox360 kontroller till laptopen. Har 200/200 Mbit från Telenor. Jag trodde verkligen inte att det skulle fungera så bra över Wifi dessutom.

Jag testade Metro Last Light igår och det fungerade mycket bättre än jag trott. Inget input lag alls. Viss lagg ibland i vissa scener där jag fick fps drops. Samma gäller Destiny 2.

Idag ska jag testa Little Nightmares och har väldigt höga förhoppningar om detta spelet!

Man får räkna med att snabba titlar, såsom FPS titlar kommer det aldrig bli lika bra som på en riktig PC eller på konsol. När det skickas över nätverket så är det inte lika pålitligt helt enkelt.

Håller med att det fungerar sjukt smidigt! Det som är ett minus är utbudet och de dyra priserna! Hade gärna sett att man fick spela ett bibliotek med titlar likt microsofts gold premium eller vad det heter.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk

Någon som har testat med ADSL(ca 30mbit ner)? Provade lite med Destiny2 över wifi, funkade fint på en laptop men inte på den andra.

Exakt samma spec på macbook (2013-2014) men olika ledigt utrymme på ssd. Ska försöka med en chromecast och se hur det går om jag kan.

Permalänk
Medlem

Jag har testat Stadia på dator med Chrome.
Det kan alla göra bara gå in på stadia.google.com och skapa ett konto.
Jag har provat bomberman som är gratis och det var precis som att spela ett spel på datorn.

Jag har även provat demot av fenyx immortal Rising eller vad det heter, ett Ubisoft spel som är lite Zelda kopia.
Det går också bra att spela med bildkvalitetmässigt ser man att det är en stream.
Jag har också testat Destiny 2 som är gratis samma där, man ser att det är en stream.

För att få bäst bildkvalitet ska man tydligen använda sig av en Chromecast ultra + att använda sig av prenumerationstjänsten för att höja upplösningen till 4k.

Jag provade spela med både handkontroll och mus+tangentbord.
Handkontroll går bra, känns precis som att spela lokalt.
Mus och tangentbord så kände man en minimal delat på musrörelaer, inte farligt men stor nog för den vane FPS spelaren ska känna av det.

Slutsats. Det är en imponerande tjänst som jag tror kommer slå genom.

Ett tips, om man köper cyberpunk på Stadia så får man spelet, handkontroll, Chromecast ultra för ca 630kr.
Det är billigare än vad bara Chromecast ultra kostar för sig.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag är tveksam. Har haft en 4 mån trial på Stadia Pro och tycker att:

* Spelen startar hyfsat snabbt, men inte snabbare än på en ny PC eller XSX/PS5.
* Man ser direkt att det är en stream, tänk Youtube i bra kvalitet.
* Input lag finns absolut, men den är mycket mindre än förväntat. Allt utom FPS är helt ok.
* Spelen är mycket dyrare i allmänhet på Stadia än andra plattformar.
* Deras pro-spel är inget vidare, det saknas något i stil med Xbox Game Pass.

Om man har en bra PC eller konsol finns det ingen mening med Stadia, och har man inte det skulle jag nog ändå hellre rekommendera t.ex. en XSS med Game Pass för spel både lokalt och strömmande (från din konsol inom hemmet eller via Xcloud om du nu tvunget ska spela någon annanstans).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag spelar Stadia på tv via datorn/google hur fint som helst!

Förbokade Cyberpunk så ser fram mot att testa skilnaden med en cast ultra och för att få en handkontroll. Misstänker jag vill ha mus tangentbord endå i Cyberpunk ^^

Önskade mig även en Stadia premier edition i julklapp så med lite tur får jag en handkontroll till och en chromecast ultra som kan hänga permanent i sommarstugan

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Jag spelar Stadia på tv via datorn/google hur fint som helst!

Förbokade Cyberpunk så ser fram mot att testa skilnaden med en cast ultra och för att få en handkontroll. Misstänker jag vill ha mus tangentbord endå i Cyberpunk ^^

Önskade mig även en Stadia premier edition i julklapp så med lite tur får jag en handkontroll till och en chromecast ultra som kan hänga permanent i sommarstugan

Har du fått någon kod än för att beställa Premiere Edition? Jag läste nånstans i det finstilta att det gällde "så långt lagret räcker". Jag är inte tillräckligt taggad på Cyberpunk för att lägga 600:-+, men får man en Chromecast och en kontroll så kan det ju vara intressant

Permalänk
Medlem

Är lite otydligt det där med när koden till CCU och kontroll ska skickas ut men det står efter spelet släppts och innan 15/1 tror jag det så det kan bli lite väntan. Förhoppningsvis kommer koden i dagarna. Vad jag förstår så gäller erbjudandet fortfarande.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att de skickar ut PE-koden rätt snart, var egentligen bara intresserad av chromecasten.

Edit: hittat på reddit
https://i.redd.it/7iy5knc7qc461.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av herc:

Har du fått någon kod än för att beställa Premiere Edition? Jag läste nånstans i det finstilta att det gällde "så långt lagret räcker". Jag är inte tillräckligt taggad på Cyberpunk för att lägga 600:-+, men får man en Chromecast och en kontroll så kan det ju vara intressant

Inte fått någe en dock.

Permalänk
Skrivet av traetaona:

Någon som har testat med ADSL(ca 30mbit ner)? Provade lite med Destiny2 över wifi, funkade fint på en laptop men inte på den andra.

Exakt samma spec på macbook (2013-2014) men olika ledigt utrymme på ssd. Ska försöka med en chromecast och se hur det går om jag kan.

Köpte cyberpunk idag mest för chromecasten men har testat lite här nu ett par timmar. Rullar på helt fine för mig som casual spelare, trots adsl och wifi med telias wifi router... hade jag haft tiden att spela mer kanske jag hade kikat på att bygga nåt nytt och så men just nu räcker detta fint för mig så länge de skickar ut den där koden någon gång...

Permalänk
Medlem

Jag fick koden nu och många på Swedroid har också fått.

Permalänk

Jag fick min igår kväll med. Fungerade bra och planerad leverans 14 - 15 december.
Pratade med supporten i ett annat ärende och där hade de som standardsvar att man skulle få koden inom en vecka efter att pengarna var dragna.

Jag hade problem med ESC i menyerna.
Visade sig vara duckduckgo privacy som stoppade vissa delar i stadia.

Permalänk
Medlem

Är det fler som inte fått koden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aritoc:

Är det fler som inte fått koden?

Jag har inte fått koden. Beställde 19/11 och pengarna drogs i lördags 5/12.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Fick just min kod så allt är frid och fröjd här nu.

Permalänk
Skrivet av traetaona:

Fick min kod nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av herc:

Har du fått någon kod än för att beställa Premiere Edition? Jag läste nånstans i det finstilta att det gällde "så långt lagret räcker". Jag är inte tillräckligt taggad på Cyberpunk för att lägga 600:-+, men får man en Chromecast och en kontroll så kan det ju vara intressant

Fick mejlet nu inatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Fick mejlet nu inatt

Kul! Jag köpte spelet igår, så nu är det bara att vänta på mailet

Permalänk
Skrivet av herc:

Kul! Jag köpte spelet igår, så nu är det bara att vänta på mailet

Vilken tid köpte du spelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christiaan:

Vilken tid köpte du spelet?

Kan uppdatera senare då jag också köpte igår förmiddag - pengarna är än så länge bara reserverade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aritoc:

Är det fler som inte fått koden?

Vad är problemet? Den ska skickas ut inom en vecka eter spelets release, enligt villkoren du godkänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Jag har inte fått koden. Beställde 19/11 och pengarna drogs i lördags 5/12.

Min kod dök upp i går kväll.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42