Hur ska man tolka följande som Gigabyte skriver gällande M.2 support

Permalänk
Medlem

Hur ska man tolka följande som Gigabyte skriver gällande M.2 support

Det har gått ett tag nu sedan jag byggde en dator, och det var först efter jag nu precis köpt moderkortet jag insåg hur snabbt M.2 hdd är. Så det vill jag ju kunna uppgradera till.

Tyvärr så lämnar Gigabyte mig ovetande efter jag försökt klura ut vad moderkortet stöder.

Skrivet av Gigabyte:

1 x M.2 connector (Socket 3, M key, type 2242/2260/2280 SATA and PCIe x4/x2* SSD support)
* Actual support may vary by CPU.
* Supports only M.2 SATA SSDs when using an AMD Athlon™-series/ 7th Gen. A-series or Athlon™ X4 APU.

Betyder det att alla CPU modeller efter dessa stödjer M.2 porten? eller enbart Athlon™-series/ 7th Gen. A-series or Athlon™ X4 APU, vilket verkar rätt osannolikt, men behöver ju veta nu snarast ifall man ska skicka tillbaka kortet.

Moderkortet: B450M S2H
https://www.gigabyte.com/Motherboard/B450M-S2H-rev-10/sp#sp
Manual: https://download.gigabyte.com/FileList/Manual/mb_manual_b450m...

Jag har en Ryzen 5 2600X som åtminstone är på listan över CPU mobo kortet är kompatibelt med, den bör väl greja M.2 med?

Permalänk
Medlem

Äger du en Athlon eller en "A serie" AMD cpu så kommer du endast kunna använda SATA ssd i ditt m2 slot.
Köper du ryzen 3,5,7,9 så kommer du inte ha det problemet. Då kan du ha NVME i ditt M2 slot.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Det kommer fungera fint.

Vad de säger är att om du har en Athlon osv, så stöds bara SATA-protokollet, och inte NVMe. Med din Ryzen har du stöd för NVMe så det blir full fart. Kör hårt!

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Najs, tack.

Har helt missat M.2 ssd, de ser ut att vara ca 10ggr snbbare än när jag shoppade 2,5" ssd för några år sedan. Är det så bra som det ser ut på pappret?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av crocop:

Najs, tack.

Har helt missat M.2 ssd, de ser ut att vara ca 10ggr snbbare än när jag shoppade 2,5" ssd för några år sedan. Är det så bra som det ser ut på pappret?

M.2 är en fysisk formfaktor och har inget att göra med hastigheter det är som 2,5" eller 3,5" sataenheter det säger inget om prestanda.
Sata och nvme har en stor skillnad i bandbredd men vid normal användning är skillnaden minimal, jag tycker den största fördelen med m.2 är att man inte behöver ansluta kablar i ssdn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.