Skrivet av Mindfighter:
Tack för passningen om min intelligens, klarar du inte av att föra en diskussion på en trevlig nivå så kanske du ska avstå från att skriva något alls...
”En smittbärande person kan dock sprida viruset vidare redan 1–2 dygn innan symtomen börjar. Även en symtomfri person kan smitta.”
https://thl.fi/sv/web/infektionssjukdomar-och-vaccinationer/a...
Så förklara gärna hur människor som känner sig fullt friska endast ska ”urinera” på avsedd plats och inte gå runt och ”skvätta till höger och vänster”. För i den värld där åtminstone jag lever i så träffar jag fortfarande på människor, men du kanske sitter hemma 7x24 och enbart internetshoppar?
Ditt resonemang med att man sätter virus från mask på andra ytor... vi vet alla redan att man ska undvika att ta sig i ansiktet och tvätta händerna ofta. Så följer man det håller inte ditt resonemang. (borde vara enkel logik för dig)
Jag ber om ursäkt om du tog min kritik som ett angrepp på din person, det var det inte. Jag sa nämligen aldrig att du var ointelligent, jag sa att inlägget var ointelligent. Även intelligenta människor kan göra mer eller mindre ointelligenta uttalanden och handlingar hela tiden, så jag hävdar varken att du är det ena eller det andra.
Jag är fullt medveten om att det existerar asymptomatisk spridning. Min poäng var att den meme du postade förenklar ett oerhört komplext och mångfacetterat problem så till den milda grad att min "imaginära meme" är minst lika (om inte mer) användbar/träffande.
Men du är alltså ändå av åsikten att munskydd är "the silver bullet" som löser alla våra problem?
Givet ditt resonemang om att vi alla vet hur vi ska agera, så måste det ju vara så att ALLA med symptom faktiskt håller sig hemma. Om nu alla med symptom håller sig hemma så måste det därmed betyda att den ENDA smittspridningen som sker i samhället drivs av asymptomatiska personer. Detta borde i sin tur betyda att om vi inför masktvång så upphör all smittspridning omedelbart. Jag vet inte hur det är med dig, men jag har sett massvis med länder som har infört masktvång, men som ändå har en lika hög eller högre smittspridning än Sverige.
Vi vet dessutom att vi ska hålla avstånd till varandra. Så smittspridningen kan därmed endast ske på platser där det är fysiskt omöjligt att hålla avstånd till varandra, exempelvis i kollektivtrafiken.
Sammantaget betyder detta att den enda smittspridningen som sker måste komma från asymptomatiska personer i kollektivtrafiken (och liknande platser). Jag tror vi dock kan vara ganska säkra på att så inte är fallet.
Dessutom, även om vi vet att vi inte ska pilla oss i ansiktet så gör vi det ändå, framförallt om man har en ansiktsmask på sig. Därav analogin med de klibbiga jeansen. Har du exempelvis tittat på olika intervjuer med sportprofiler som tvingas bära ansiktsmask? I exempelvis F1 har det varit fullständigt krav på ansiktsmask i depån sedan de startade upp i augusti. Så under alla intervjuer de gjort de senaste halvåret så har de burit ansiktsmask. Trots detta så går det inte en endaste intervju utan att de är och drar i masken flertalet gånger (ibland oräkneligt många gånger). Så om dessa personer, som dessutom vet att om de skulle bli smittade så får de stå över tävlingar oavsett om de har symptom eller inte, eftersom de Covid-testas var 3:e dag, inte klarar av att hålla en god maskdisciplin, vad får dig att tro att gemene man på gatan skulle klara det?
För att på riktigt kunna avgöra om mask är ett bra skydd eller inte, så måste man först veta vart och hur smittan sprids. Jag tror nämligen att det är betydligt vanligare att smittan sprids på platser där det ändå inte funnits något maskkrav, exempelvis när du umgås med vänner och bekanta.