Den stora tråden om Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnoozie:

Har fått hem skärmen nu och är hur nöjd som helst. vilken svärta (tkr jag) och jevlar vad snabb den är. sjukt prisvärd! Och ja som nån i forumet har sagt. Den är lite vinglig. Men har du ett stabilt bort är det inga problem.

Ja den är bra riktig nice att spela cyberpunkt på 😀😀

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro

Permalänk
Skrivet av Kezzo:

Ja den är bra riktig nice att spela cyberpunkt på 😀😀

ja redigt nice ! men det spelet stödjer inte formatet som xiaomi har va? För jag får det inte till att lira i widescreen iaf. kan du ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacco_1337:

Såg najs ut, men verkar lite mer klumpig, jag har lite begränsat utrymme och inte alls för djupt skrivbord. Ska se om jag kan hitta en man kan klämma på. tack för tipset!

Vill bara berätta att skärmfästet fungerade förbannat bra! Riktigt trevligt och väl värt pengarna! Håller skärmen stabilt och lätt att flytta mellan racingsim och skrivbord, så som jag har det.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnoozie:

ja redigt nice ! men det spelet stödjer inte formatet som xiaomi har va? För jag får det inte till att lira i widescreen iaf. kan du ?

Jo det ska det göra funka fint för mig 🙂

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro

Permalänk
Skrivet av scienta:

Vill bara berätta att skärmfästet fungerade förbannat bra! Riktigt trevligt och väl värt pengarna! Håller skärmen stabilt och lätt att flytta mellan racingsim och skrivbord, så som jag har det.

Gött! Blev den i från NON för min del, gör jobbet och är stabil! Dock fick man dra åt tiltskruven för kund och fosterland för att den inte skulle glida ner.

Gällande skärmen är jag inte helt nöjd, då den var tänkt att ha i jobbet, Sitter mycket i CAD och div excel listor.
Mina erfarenheter efter ca 1,5 dagar.
Cad: Mycket ghosting (heter det så?) Blir typ ett släp på muspekaren/korset som är otroligt störande. Och det "laggar" när man flyttar runt ritningarna.

Excel: En del fet text blir otrolig suddig och svårläst men det går. Men efter en hel arbetsdag är nog både ögon och hjärna trött.

Foton: Återigen lagg/hackning när man scrollar runt i en mapp med massa thumbnails, likaså när man läser saker i dokument.

Överlag helt ok skärm, men tror jag blivit för van vid IPS som jag hade innan, körde då 2st dell 24". Ska ge det veckan ut och se hur jag trivs med denna, i värsta fall blir det byte till en IPS. Om jag inte hittar några bättre inställningar så man kan leva med ghostingen i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnoozie:

Jovisst går det spela Cyberpunk på. Inga problem med upplösningen.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Skrivet av Kezzo:

Jo det ska det göra funka fint för mig 🙂

Skrivet av Don Stroker:

Jovisst går det spela Cyberpunk på. Inga problem med upplösningen.

ja kan köra på 2560 x 1440 men inte 3440 x 1440.

3440 x 1440
när jag väljer detta så blir det som en gammel "tjocktv"

Hur ser det ut för er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnoozie:

3440 x 1440

Hur ser det ut för er?

Då är det något fel på din upplösning i själva windows känner jag spontant.

Alternativt att ditt grafikkort är för gammalt och klarar inte av att skjuta ut upplösningen 3440x1440.
Definitivt inget fel på spelet och upplösningen vad jag vet.
Skicka en screenshot över dina windows upplösningsinställningar så ser vi

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080

Permalänk
Skrivet av Don Stroker:

Då är det något fel på din upplösning i själva windows känner jag spontant.

Alternativt att ditt grafikkort är för gammalt och klarar inte av att skjuta ut upplösningen 3440x1440.
Definitivt inget fel på spelet och upplösningen vad jag vet.
Skicka en screenshot över dina windows upplösningsinställningar så ser vi

sitter på ett RTX 3080-kort. så det bör inte vara något problem

https://pasteboard.co/JF1Hcix.png

Men märkligt att det inte funkar för mig tkr jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnoozie:

sitter på ett RTX 3080-kort. så det bör inte vara något problem

https://pasteboard.co/JF1Hcix.png

Men märkligt att det inte funkar för mig tkr jag.

Ahaa haha ja då är det verkligen inget problem där.
Du får gärna fixa en screenshot in-game på hur du menar det ser ut som en tjock-tv samt inställningarna för upplösningen i spelet.
Förstår vad du menar men har verkligen ingen aning riktigt hur det kan komma sig att det är just. Möjligt att detta är en bugg, om du inte upplever det p något annat spel.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Don Stroker:

Ahaa haha ja då är det verkligen inget problem där.
Du får gärna fixa en screenshot in-game på hur du menar det ser ut som en tjock-tv samt inställningarna för upplösningen i spelet.
Förstår vad du menar men har verkligen ingen aning riktigt hur det kan komma sig att det är just. Möjligt att detta är en bugg, om du inte upplever det p något annat spel.

så där blir det med svarta ramar runt som man kan se på bilden. Så blir det även in game så att säga.

https://pasteboard.co/JF1Smns.png

Men det kanske är nån unik go bugg just för mig. Det har varit ganska buggigt det spelet tyvärr.
Men widescreen funkar fint för mig på andra spel iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnoozie:

så där blir det med svarta ramar runt som man kan se på bilden. Så blir det även in game så att säga.

https://pasteboard.co/JF1Smns.png

Men det kanske är nån unik go bugg just för mig. Det har varit ganska buggigt det spelet tyvärr.
Men widescreen funkar fint för mig på andra spel iaf

Aha defintivt.
DÅ känns det som något knas med just Cyberpunk faktiskt. Inställningarna ser absolut normala ut som det ska.:(
I värst afall kan du testa reseta grafikinställningarna, annars vet jag dessvärre inte mer än dig

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Don Stroker:

Aha defintivt.
DÅ känns det som något knas med just Cyberpunk faktiskt. Inställningarna ser absolut normala ut som det ska.:(
I värst afall kan du testa reseta grafikinställningarna, annars vet jag dessvärre inte mer än dig

Har testat att reseta med. Förhoppningsvis kommer det väl en dunder uppdatering snart. Borde ju för fasen inte släppt spelet förrän det var helt klart. Grymt spel men synd på en sån nerlusad release. Tack för din hjälp ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnoozie:

3440 x 1440

Hur ser det ut för er?

Kabeln, den mellan skärm och dator, klarar den DP 1.4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Det är nog inga problem eftersom han kunde köra 3440x1440 i windows, men inte i spelet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Har den kabeln som kom med skärmen. Så det får man ju hoppas. Alla andra spel funkar ju så det är ju märkligt ineed med cyberpunk.

Permalänk

för den intresserade...

Nu funkar Cyberpunk med widescreen. Vet inte varför, men jag är glad

Permalänk
Skrivet av Kirchen:

Enda jag har noterat är att jag får sämre bild vid 144 än vid 120, t.ex. röd text mot vit ser nästan ut att vara jpg-komprimerad. Kör ett 1080 med okänd displayport. Antar att jag kan experimentera med settings för att bli av med det men kommer installera ny disk imorgon så jag har inte orkat. Någon som känner igen?

Fortfarande löjligt nöd efter en veckas användning annars!

Skrivet av versions:

min bästa gissning är att du använder chroma subsampling.

https://i.gyazo.com/992c11c1a5a0b0d709b0882bc640faf0.png

hur ser det ut för dig i den här menyn? "Utdata färgformat" ska säga RGB eller 444. står det 422 eller 420 så har du chroma subsampling på. byt i så fall så ska det funka. får du inte signal ordentligt så är det kanske kabeln då.

Jag noterade exakt samma sak, använde skärmen först till min laptop med HDMI och körde den därför i 60hz. När jag kopplade in den till stationära och ändrade till 144hz märkte jag att bilden blev betydligt sämre. Exakt som du beskriver det. Ställer jag ner den till 120hz ser allt ut som det ska. Har inte testat spela, men ni som använder den i windows kör ni den i 144hz? Bilden blir betydligt sämre, klarar inte av det. Funkar fint i 120hz dock, bilden känns behagligare för ögonen. Men måste vara fler som har märkt detta när det är så uppenbart, eller finns det någon sätt att fixa till bilden? Har kollat utdata färgformat, inställt på RGB. Jag har ett GTX 1660 och kör med medföljande displayport-kabel, om det har någon betydelse.

Permalänk
Medlem

Jag kör i 144Hz med ett 5700 XT och har hur bra bild som helst med både kabeln som följde med och en ny DP8K-klassad.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av dannyp123:

Jag noterade exakt samma sak, använde skärmen först till min laptop med HDMI och körde den därför i 60hz. När jag kopplade in den till stationära och ändrade till 144hz märkte jag att bilden blev betydligt sämre. Exakt som du beskriver det. Ställer jag ner den till 120hz ser allt ut som det ska. Har inte testat spela, men ni som använder den i windows kör ni den i 144hz? Bilden blir betydligt sämre, klarar inte av det. Funkar fint i 120hz dock, bilden känns behagligare för ögonen. Men måste vara fler som har märkt detta när det är så uppenbart, eller finns det någon sätt att fixa till bilden? Har kollat utdata färgformat, inställt på RGB. Jag har ett GTX 1660 och kör med medföljande displayport-kabel, om det har någon betydelse.

Jag testade att köra med 120 hertz nu på Windows och i spel. märkte ingen skillnad alls faktiskt.

Permalänk
Skrivet av dannyp123:

Tack för tipset! Ändra till 120hz och det blev en jävla skillnad!
Excel listorna blir mycket skarpare speciellt när man har fet text eller färgad bakgrund!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacco_1337:

Gött! Blev den i från NON för min del, gör jobbet och är stabil! Dock fick man dra åt tiltskruven för kund och fosterland för att den inte skulle glida ner.

Gällande skärmen är jag inte helt nöjd, då den var tänkt att ha i jobbet, Sitter mycket i CAD och div excel listor.
Mina erfarenheter efter ca 1,5 dagar.
Cad: Mycket ghosting (heter det så?) Blir typ ett släp på muspekaren/korset som är otroligt störande. Och det "laggar" när man flyttar runt ritningarna.

Excel: En del fet text blir otrolig suddig och svårläst men det går. Men efter en hel arbetsdag är nog både ögon och hjärna trött.

Foton: Återigen lagg/hackning när man scrollar runt i en mapp med massa thumbnails, likaså när man läser saker i dokument.

Överlag helt ok skärm, men tror jag blivit för van vid IPS som jag hade innan, körde då 2st dell 24". Ska ge det veckan ut och se hur jag trivs med denna, i värsta fall blir det byte till en IPS. Om jag inte hittar några bättre inställningar så man kan leva med ghostingen i alla fall.

Lagg/hackning i mappar när du scrollar runt? Låter mer som din dator har något problem. Varför skulle skärmen bry sig om om det är mycket thumbnails i en mapp? Den blir ju inte långsammare för det, den visar ju bara bilden som datorn skickar. Är det något som gör att det hackar/laggar p.g.a. thumbnails så är det ju datorn som är problemet.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Lagg/hackning i mappar när du scrollar runt? Låter mer som din dator har något problem. Varför skulle skärmen bry sig om om det är mycket thumbnails i en mapp? Den blir ju inte långsammare för det, den visar ju bara bilden som datorn skickar. Är det något som gör att det hackar/laggar p.g.a. thumbnails så är det ju datorn som är problemet.

Fast det flyter på utan problem på datorn? L

Permalänk
Skrivet av dannyp123:

Skrivet av Alphahanne:

Jag kör i 144Hz med ett 5700 XT och har hur bra bild som helst med både kabeln som följde med och en ny DP8K-klassad.

Skrivet av pacco_1337:

Tack för tipset! Ändra till 120hz och det blev en jävla skillnad!
Excel listorna blir mycket skarpare speciellt när man har fet text eller färgad bakgrund!

Jag gjorde ett chroma subsampling-test nu, på rtings.com och det är ganska tydligt att det är just chroma subsampling som är problemet. Även fast jag kan välja RGB och 444 i nvidia-inställningarna.

Mitt resultat i testet ser ungefär ut så här illa: Chroma 4:2:2.

Hur ser det ut för er andra om ni gör testet med 144hz ute i windows? Testbilden

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannyp123:

Jag gjorde ett chroma subsampling-test nu, på rtings.com och det är ganska tydligt att det är just chroma subsampling som är problemet. Även fast jag kan välja RGB och 444 i nvidia-inställningarna.

Hur ser det ut för er andra om ni gör testet med 144hz ute i windows? Testbilden

Det såg illa ut men hos mig ser testbilden hur skarp och fin ut som helst med Windows i 144Hz. Ser inget av det där i exemplet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannyp123:

Här är min i 144 Hz.

Permalänk
Medlem

10 % rabatt i deras shop just nu, men inga skärmar inne på flera veckor.

Visa signatur

Fractal Design North | Corsair SF850 | Asus ProArt B650 | AMD Ryzen 7 9700X | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance DDR5 5200 MHz 64GB (2x32GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | 2 x WD BLACK SN850X 2 TB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | Asus Xonar Essence STX | Windows 11 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Skrivet av Alphahanne:

Det såg illa ut men hos mig ser testbilden hur skarp och fin ut som helst med Windows i 144Hz. Ser inget av det där i exemplet.

Okej, skumt. Vad kan det bero på då? Mitt grafikkort som inte orkar dra skärmen i 144hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannyp123:

Okej, skumt. Vad kan det bero på då? Mitt grafikkort som inte orkar dra skärmen i 144hz?

Vet inte vilka specifikationer 1660 har så törs inte svara på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannyp123:

Borde det inte vara, jag kör 1060 och har bra bild.