Veckans Fråga: Vilka produkter bör SweClockers testa oftare?

Permalänk
Medlem

AC/luftkonditionering! För lägenhet eller annan plats där fast installation inte är möjligt (den som hyr får sällan dra rör genom väggen eller montera saker på fasaden).

Det finns en lång tråd om ämnet som väcks till liv på vår/sommar.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1549899-portabel-ac-in...

En noggrann jämförande recension av ett antal produkter på marknaden strax före sommaren skulle vara till stor nytta. Först och främst ordentlig mätning av ljudnivåer, kyleffekter, strömförbrukning och liknande. Men även beskrivning av övriga funktioner och finesser. Jag hittar ingen annan svensk tidning eller sajt som gör ett noggrannt test av det slaget så rätt gjort skulle det nog locka en hel del läsare till sweclockers, även folk som kanske inte är här i vanliga fall. Det kan sen göras till tradition att uppdatera recensionen varje år för att se hur nya produkter står sig mot gamla.

I tråden diskuteras även olika sätt att modda maskinerna, särskilt då att få till en tvåslangslösning. En närmare titt på det skulle också vara guld värt. Kanske kan en jämförande recension läggas ut samtidigt som en intervju/genomgång av tvåslangsmoddar från någon medlem?

Permalänk
Avstängd

Nätaggregats testen var riktigt trevliga, enda som saknades var ljudmätning likt ni gör för grafikkorten.
Typ samtliga nätaggregat som ni har testat har bytt revision både en & två gånger sedan sist.
Alla skruvar inte upp nätaggregatet för att byta fläkt, så ljudmätning vore ett trevligt tillägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zegrod:

Jonas - sluta aldrig att testa chassin! <3
Frågade om din rekommendation på Linköpingsträffen, du sade Meshify och det är tamejtusan det bästa chassit någonsin!

Kan inte göra annat än att hålla med. Jonas chassi-tester är anledningen till att många av oss swec-are både kom hit och stannade.

Länge leve chassi-Jesus!!

Edit: måste vidareutveckla... För skärmar så rår ingen på tftcentral, och för nätagg så är jhonnyguru kung. Men sen spcr la ned så hittar man inte bättre chassi-genomgångar än här på swec.

Permalänk
Medlem

Jag röstade på nätagg, inte för att jag tycker att swec bör skriva massvis med sådana tester men det var åratals sen något sådant blev testat. Sista jag minns var väl ace of sweden historien? I vilket fall så har jag generellt en känsla av att folk köper dyrare nätagg än nödvändigt och det skulle vara väldigt intressant att se hur 80+ bronze agg står sig mot dom finare aggen.

Dåliga nätagg brukade ju vara exemplar som inte ens kunde nå upp till den standarden och därav rådet att inte snåla.

edit: funderat lite på ifall det kan var så att utrustningen som köptes in för att testa nätaggregat gått sönder eller inte längre håller måttet?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Ram minnen och VR

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Varför denna hyper om nät agg. Finns tydliga krav på dagens agg (ex 80 Plus Gold). Välj krav storlek sedan lägst pris på Prisjakt klart. Dagens pris på vissa nät agg är bara skrattretande.

Extremt sällan som ett nätagg förstör din pc då många köper extremt överdrivna nät agg. (köp en elmätare och kolla https://www.kopplat.se/Produkt/5321/El-matare-mater-watt-och-...

Satt med 3st fury X max oc + en AMD FX 8350 oc till över 5,3GHZ och lyckades nå 1200W från väggen i vissa pikar på mitt corsar 1000W agg. min 8350 kunde nå +400w men min nuvarande 3700X är svår (omöjlig) att få över 150w. Känns som kraven på nät agg har minska kolla bara alla tester där man tydligt ser att alla begränsar max förbrukning även vid oc.

ex

15Watt extra för 6800XT 35W extra för 3080

20Watt extra

90Watt extra för extrema TUF 3090

105Watt extra (för nästan 0% extra prestanda) 5950x

Finns inga produkter idag som inte är hårt begränsade så där av anser jag ställ dina krav (önskemål) och köp det billigaste.

Guld
över 1000kr skillnad båda är guld klassade. Finns få anledningar att betala 1000kr extra
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=5309920,3965095

Brons
över 1500kr skillnad båda är brons klassade. Finns få anledningar att betala +1500kr extra
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=5064425,4318745

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av emopingvin:

Tycker det vore synd om Sweclockers gick ifrån vad det är, och går in på Smarta Hem, TV, Projektorer eller HiFi/Hembio. Det finns andra sidor för sånt, som säkert gör det mer komplett och bättre.

Jag tycker det vore bättre ifall SweClockers tar över hela marknaden. Så jag kan leva hela mitt internet liv på en och samma plats ❤️

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Varför denna hyper om nät agg. Finns tydliga krav på dagens agg (ex 80 Plus Gold). Välj krav storlek sedan lägst pris på Prisjakt klart. Dagens pris på vissa nät agg är bara skrattretande.

Extremt sällan som ett nätagg förstör din pc då många köper extremt överdrivna nät agg. (köp en elmätare och kolla https://www.kopplat.se/Produkt/5321/El-matare-mater-watt-och-...

Satt med 3st fury X max oc + en AMD FX 8350 oc till över 5,3GHZ och lyckades nå 1200W från väggen i vissa pikar på mitt corsar 1000W agg. min 8350 kunde nå +400w men min nuvarande 3700X är svår (omöjlig) att få över 150w. Känns som kraven på nät agg har minska kolla bara alla tester där man tydligt ser att alla begränsar max förbrukning även vid oc.

Ett bra nätagg är en bra försäkring. Jag minns när Hiper släppte sin ökända 580-wattare. Det var fantastiskt bra och billigt. Ett år senare så får jag ett samtal från min sambo när jag var på jobbet, hon säger att att det ryker ur datorn och luktar apa. Någon månad efter rasade den andra datorn med ett klick. Aggen tog många datorkomponenter med sig i graven. Även 3 av mina vänners Hiperagg dog under det året. Jag blev av med 2 uppsättningar, då väldigt dyrt, minne, ett moderkort och en processor. Jag ser mig som tursam eftersom båda grafikkorten överlevde. Efter detta köper jag bara kvalitetsagg och nästan bara Corsair.

När man bygger till ett pris så är det säkerhet som det tummas först på, man stoppar in billigare komponenter med lägre toleranser och man gör enklare skyddskretsar. Jag har designat många olika prylar till kunder och det är alltid funktionen som är viktig för kunderna men sen är de inte beredda att betala för dokumentation, skydd, säkerhet och redundans. Jag vet, jag är R&D elektronikingenjör till yrket.

Om du skall snåla så snåla inte på den komponenten som trycker in stora mängder energi i dina övriga komponenter.
Ett bra nätagg håller många år och skyddar dina komponenter och det är jag beredd att betala för.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Valde moderkort för det är roligast att läsa om enligt mig och tråkigast att recensera vill jag minnas att Jonas sagt.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Moderkort och ram minnen

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Ett bra nätagg är en bra försäkring. Jag minns när Hiper släppte sin ökända 580-wattare. Det var fantastiskt bra och billigt. Ett år senare så får jag ett samtal från min sambo när jag var på jobbet, hon säger att att det ryker ur datorn och luktar apa. Någon månad efter rasade den andra datorn med ett klick. Aggen tog många datorkomponenter med sig i graven. Även 3 av mina vänners Hiperagg dog under det året. Jag blev av med 2 uppsättningar, då väldigt dyrt, minne, ett moderkort och en processor. Jag ser mig som tursam eftersom båda grafikkorten överlevde. Efter detta köper jag bara kvalitetsagg och nästan bara Corsair.

När man bygger till ett pris så är det säkerhet som det tummas först på, man stoppar in billigare komponenter med lägre toleranser och man gör enklare skyddskretsar. Jag har designat många olika prylar till kunder och det är alltid funktionen som är viktig för kunderna men sen är de inte beredda att betala för dokumentation, skydd, säkerhet och redundans. Jag vet, jag är R&D elektronikingenjör till yrket.

Om du skall snåla så snåla inte på den komponenten som trycker in stora mängder energi i dina övriga komponenter.
Ett bra nätagg håller många år och skyddar dina komponenter och det är jag beredd att betala för.

Jag tror dock inte Hiper hade någon 80+ märkning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Ett bra nätagg är en bra försäkring. Jag minns när Hiper släppte sin ökända 580-wattare. Det var fantastiskt bra och billigt. Ett år senare så får jag ett samtal från min sambo när jag var på jobbet, hon säger att att det ryker ur datorn och luktar apa. Någon månad efter rasade den andra datorn med ett klick. Aggen tog många datorkomponenter med sig i graven. Även 3 av mina vänners Hiperagg dog under det året. Jag blev av med 2 uppsättningar, då väldigt dyrt, minne, ett moderkort och en processor. Jag ser mig som tursam eftersom båda grafikkorten överlevde. Efter detta köper jag bara kvalitetsagg och nästan bara Corsair.

När man bygger till ett pris så är det säkerhet som det tummas först på, man stoppar in billigare komponenter med lägre toleranser och man gör enklare skyddskretsar. Jag har designat många olika prylar till kunder och det är alltid funktionen som är viktig för kunderna men sen är de inte beredda att betala för dokumentation, skydd, säkerhet och redundans. Jag vet, jag är R&D elektronikingenjör till yrket.

Om du skall snåla så snåla inte på den komponenten som trycker in stora mängder energi i dina övriga komponenter.
Ett bra nätagg håller många år och skyddar dina komponenter och det är jag beredd att betala för.

Som jag skrev välj ett klassat nätaggregat typ brons, guld välj storlek sedan billigaste på prisjakt. Dessa nätaggregat är testade och validerade finns ingen anledning att betala mer då du inte får en bättre produkt. Finns fortfarande nätaggregat utan klassning dessa bör man inte välja. Men då pratar vi nätagg för Max 4-500kr. Om du valde ett sådant agg så kan jag förstå att det kan gå fel.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Som jag skrev välj ett klassat nätaggregat typ brons, guld välj storlek sedan billigaste på prisjakt. Dessa nätaggregat är testade och validerade finns ingen anledning att betala mer då du inte får en bättre produkt. Finns fortfarande nätaggregat utan klassning dessa bör man inte välja. Men då pratar vi nätagg för Max 4-500kr. Om du valde ett sådant agg så kan jag förstå att det kan gå fel.

Finns dock även klassade nätagg som är skit. Att det har en 80+ klassning säger ingenting om kvaliteten på nätagget, bara hur effektivt det är inom vissa belastningar.

Kolink hos swec anyone?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Som jag skrev välj ett klassat nätaggregat typ brons, guld välj storlek sedan billigaste på prisjakt. Dessa nätaggregat är testade och validerade finns ingen anledning att betala mer då du inte får en bättre produkt. Finns fortfarande nätaggregat utan klassning dessa bör man inte välja. Men då pratar vi nätagg för Max 4-500kr. Om du valde ett sådant agg så kan jag förstå att det kan gå fel.

Märkningen visar enbart hur effektivt agget är, inte hur hållbart det är, vilka skyddstekniker det använder eller hur hög kvalitet det är på komponenterna.
Att något är testat idag säger ingenting om hur det ser ut om ett par år.
Jag kan bygga ett supereffektivt nätagg till en rätt billig peng men jag rekommenderar ingen att använda det då jag inte är expert på skyddsdelen.

Jag är ledande MTBF-ingenjör inom både militär (MIL-HDBK-217) och civil (Telcordia) standarderna på mitt jobb. Jag utvecklar även långtidstester för produkter som kan vara i klimatkammare, skakriggar och liknande och de kan pågå i månader. Långtidstesterna till ett stort telekomföretag är det jag som designat.
Om endast en komponent är undermålig så drar det ner MTBF något enormt på produkten. Det är ingen som helst konst att bygga en välfungerande produkt, konsten är att den fortfarande skall vara det om 5 år.
Som sagt ovan så är det skyddskretsar och komponentkvalitet som stryker på foten först när det skall prispressas. Hiper agget jag nämnde tidigare var bland de bästa på marknaden när det gällde effektivitet, pris, ljud och rippel. Att det var undermåligt byggt kunde bara tiden visa.

Allt fungerar bra tills det inte gör det längre.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Märkningen visar enbart hur effektivt agget är, inte hur hållbart det är, vilka skyddstekniker det använder eller hur hög kvalitet det är på komponenterna.
Att något är testat idag säger ingenting om hur det ser ut om ett par år.
Jag kan bygga ett supereffektivt nätagg till en rätt billig peng men jag rekommenderar ingen att använda det då jag inte är expert på skyddsdelen.

Jag är ledande MTBF-ingenjör inom både militär (MIL-HDBK-217) och civil (Telcordia) standarderna på mitt jobb. Jag utvecklar även långtidstester för produkter som kan vara i klimatkammare, skakriggar och liknande och de kan pågå i månader. Om endast en komponent är undermålig så drar det ner MTBF något enormt på produkten. Det är ingen som helst konst att bygga en välfungerande produkt, konsten är att den fortfarande skall vara det om 5 år.
Som sagt ovan så är det skyddskretsar och komponentkvalitet som stryker på foten först när det skall prispressas. Hiper agget jag nämnde tidigare var bland de bästa på marknaden när det gällde effektivitet, pris, ljud och rippel. Att det var undermåligt byggt kunde bara tiden visa.

Allt fungerar bra tills det inte gör det längre.

Jag kan ha fel, men de flesta säkerhetsaspekterna ingår i testerna som 80+ gör, inte bara effektivitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag kan ha fel, men de flesta säkerhetsaspekterna ingår i testerna som 80+ gör, inte bara effektivitet

Nej, det är endast effektivitet som avses. Det skapades för att få in ett miljötänk med mindre spill.

Skrivet av medbor:

Jag tror dock inte Hiper hade någon 80+ märkning

Nej märkningen hade inte slagit igenom än på den tiden. Första PSU med märkning kom i Februari 2005.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Märkningen visar enbart hur effektivt agget är, inte hur hållbart det är, vilka skyddstekniker det använder eller hur hög kvalitet det är på komponenterna.
Att något är testat idag säger ingenting om hur det ser ut om ett par år.
Jag kan bygga ett supereffektivt nätagg till en rätt billig peng men jag rekommenderar ingen att använda det då jag inte är expert på skyddsdelen.

Jag är ledande MTBF-ingenjör inom både militär (MIL-HDBK-217) och civil (Telcordia) standarderna på mitt jobb. Jag utvecklar även långtidstester för produkter som kan vara i klimatkammare, skakriggar och liknande och de kan pågå i månader. Långtidstesterna till ett stort telekomföretag är det jag som designat.
Om endast en komponent är undermålig så drar det ner MTBF något enormt på produkten. Det är ingen som helst konst att bygga en välfungerande produkt, konsten är att den fortfarande skall vara det om 5 år.
Som sagt ovan så är det skyddskretsar och komponentkvalitet som stryker på foten först när det skall prispressas. Hiper agget jag nämnde tidigare var bland de bästa på marknaden när det gällde effektivitet, pris, ljud och rippel. Att det var undermåligt byggt kunde bara tiden visa.

Allt fungerar bra tills det inte gör det längre.

Stämmer till viss del då det ställs stora krav på elprodukter som säljs inom EU så är det inga ”skräp” produkter på marknaden.

Storlek
Effekt
Klassat nätaggregat
Säljs i svenska butiker
Lägst pris på prisjakt
Sedan är det klart grattis nu har du mer pengar att lägga på hårdvara som ökar prestandan.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av omipoen:

En noggrann jämförande recension av ett antal produkter på marknaden strax före sommaren skulle vara till stor nytta. Först och främst ordentlig mätning av ljudnivåer, kyleffekter, strömförbrukning och liknande...

Det som verkligen är svårt att läsa ut och är mycket viktig information är hur kondensvattenhanteringen fungerar, dess kapacitet och om man behöver räkna med för hög nivå och stopp på AC vid tex. mycket fuktig luft när man kör i 'cool'-läge

Ingen vill ha en portabel AC där man hela tiden måste tömma byttor med kondensvatten och stannar om man inte gör det eller måste ha slang som dränerar kondens för att det skall fungera då det kan handla om litrar per timme i kondensvatten vid fuktig varm luft