Permalänk
Medlem

Byta CPU

Mina setup nu;

AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance
MSI B450 TOMAHAWK MAX
ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC EVO

Skulle det vara värt att uppgradera till ett AMD Ryzen 7 3800XT?
eller AMD Ryzen 7 3800X?

Permalänk
Rekordmedlem

För vad ? Belastar du cpun till max med det du gör idag eller inte ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte gaming, Jag har inte vågat ge mig in på överklockning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fr0000st:

Jag tänkte gaming, Jag har inte vågat ge mig in på överklockning...

Beror på exakt vad du spelar, och i vilken upplösning.
Men generellt, nej antagligen inte värt att byta CPU.

Om du tycker att datorn är för långsam i spel så skulle jag nog rekommendera att i tur och ordning uppgradera
1) Minnet till snabbare modell - åtminstone 3200MHz CL16 (Kan hända att du helt enkelt kan överklocka dina nuvarande minnen.)
2) Grafikkortet - ja, om det fanns nya snabba grafikkort att köpa någonstans.
3) CPU, och då inte till en Ryzen 3800 utan åtminstone till en Ryzen 5600X eller 5800X om det skall vara värt pengarna.

Om du inte tycker att datorn är för långsam som den är, så finns det inget behov av att uppgradera den.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, för gaming spelar det ingen roll. Inga spel kan dra någon större nytta av fler än 6 kärnor / 12 trådar. (Cyberpunk 2077 verkade kunna dra nytta av fler kärnor, men det visade sig att det var felprogrammerat och av misstag använde hälften av kärnorna på en Ryzen-CPU.) En 3800XT är bara marginellt snabbare i single-thread än en 3600, den stora skillnaden är antal kärnor som inte spelar någon roll.

Vill du få bättre spelprestanda är det bättre grafikkort du vill satsa på.