RTX 3080 - Låg GPU användning

Permalänk
Medlem

RTX 3080 - Låg GPU användning

Hej alla!

Fick mitt Zotac Gaming GeForce RTX 3080 AMP HOLO förra veckan och testat lite olika krävande spel men prestandan har minst sagt varit en besvikelse hittills.
--------------------------------------------
Mina specs:

CPU: Intel I7 8700k 4,3Ghz

RAM: DDR4 16GB 2666MHz 1,2V CL16

PSU: Corsair TX750 - 750W

Storage: Samsung 970 EVO NVMe M.2 500GB
Intel SSD 660P NVMe M.2 1024GB

CPU Cooler: Coolermaster Hyper 212 Evo
----------------------------------------------

Började gräva lite och haft igång MSI Afterburner för att förstår vad som händer.

Min GPU load svajar mestadels runt 60% i spel.

Här är en länk på lite bilder som visar prestandan under load:
https://imgur.com/a/6Ri6BnK

--------------------------------------------

Saker som jag har testat:

- Ominstallerat grafikdrivrutiner
- Ominstallerat grafikdrivrutiner med DDU
- Ominstallerat Windows 10
- Testat andra strömkablar till GPU (körde först med de två adaptrar som kom med grafikkortet)
( https://imgur.com/a/GFSuCce - bilder på hur jag har kopplat)

Vet inte om jag har missat något nu men känns som jag har testat det mesta men tyvärr med ingen framgång.

Är det någon här som skulle ha en aning om vad som skulle kunna orsaka detta felet?
För lite ram, klent PSU, defekt kort eller något annat...?

Evigt tacksam för alla tips.

Mvh
Trött gamer.....

Permalänk
Medlem

Vad spelar du, vilken resolution? Kan mycket väl vara din CPU som bromsar.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Inaktiv

Vi kan nog räkna ut att PSU:n inte räcker till, jag kör mitt 3080 AMP Holo med 650w + I5 9600k som drar mer än ditt. Jag upplever inte alls samma problem som du. Så en sak borträknad i alla fall..

EDIT: För lite RAM tror jag inte heller, jag kör på samma mängd som du.

Permalänk

Du ser ju svaret i din bild. Din cpu ligger ju på nära 100% = den bromsar, rejält.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Vad spelar du, vilken resolution? Kan mycket väl vara din CPU som bromsar.

Testat BF5, Metro Exodus, COD Modern Warfare, CyberPunk 2077.

Kör på 2560x1440 144Hz skärm.

Men jag har aldrig sett någon av kärnorna nå 100%. Är det inte först då som man kan se en flaskhals?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Vi kan nog räkna ut att PSU:n inte räcker till, jag kör mitt 3080 AMP Holo med 650w + I5 9600k som drar mer än ditt. Jag upplever inte alls samma problem som du. Så en sak borträknad i alla fall..

EDIT: För lite RAM tror jag inte heller, jag kör på samma mängd som du.

Misstänker inte heller att det är varken RAM eller för klen PSU, rekommenderar ju "minst" 750W....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Du ser ju svaret i din bild. Din cpu ligger ju på nära 100% = den bromsar, rejält.

Har alltid trott att när kärnor först når 100% som man kan se effekten av detta på GPU :S
Så räcker det verkligen att någon kärna når runt 90% för att man kan se en effekt av det för GPUn...?

Permalänk
Skrivet av pFlanan:

Har alltid trott att när kärnor först når 100% som man kan se effekten av detta på GPU :S
Så räcker det verkligen att någon kärna når runt 90% för att man kan se en effekt av det för GPUn...?

Ja det är min erfarenhet iallafall. Är det såhär i alla spel du spelar eller är det något speciellt lir?

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Din cpu, men framför allt dina minnen är flaskan. Beroende på moderkort kan det göras något med. Men det kräver överklockning.
Får du upp cpu i 4.8 eller mer, plus minnena i 3200 så skall du se på andra bullar. Öka effekterna i Cyberpunk, det är en perfekt målstock. https://www.youtube.com/watch?v=pC25ambD8vs

Följ inställningarna där, kuta runt i stan och se till att gpu load ligger på minst 95%. Så ser du då vad din cpu load ligger på.

I dom allra flesta spel: Ligger din GPU på under 95% är flaskan antingen i cpu eller minne. Något spel är bara värdelöst optimerat så det inte går att belasta gpu fullt, men det är sällan.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Jag kör samma upplösning med mitt 3080 på 8700k @5ghz med 3200mhz 16gb. Ifall vi kollar på Cyberpunk; går jag ner på medium preset så börjar cpun flaska, ligger limmad på 100% användning och GPUn 90-100%. Går jag ner mer så minskar användningen av GPUn ytterligare. I högre inställningar ligger den och slår mot 98% och CPUn sub 80%. Alla dessa siffror är -ISH

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Din cpu, men framför allt dina minnen är flaskan. Beroende på moderkort kan det göras något med. Men det kräver överklockning.
Får du upp cpu i 4.8 eller mer, plus minnena i 3200 så skall du se på andra bullar. Öka effekterna i Cyberpunk, det är en perfekt målstock. https://www.youtube.com/watch?v=pC25ambD8vs

Följ inställningarna där, kuta runt i stan och se till att gpu load ligger på minst 95%. Så ser du då vad din cpu load ligger på.

I dom allra flesta spel: Ligger din GPU på under 95% är flaskan antingen i cpu eller minne. Något spel är bara värdelöst optimerat så det inte går att belasta gpu fullt, men det är sällan.

Hmm, får testa att överklocka både minne och CPUn och se vad som händer! Jag återkommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erickey:

Jag kör samma upplösning med mitt 3080 på 8700k @5ghz med 3200mhz 16gb. Ifall vi kollar på Cyberpunk; går jag ner på medium preset så börjar cpun flaska, ligger limmad på 100% användning och GPUn 90-100%. Går jag ner mer så minskar användningen av GPUn ytterligare. I högre inställningar ligger den och slår mot 98% och CPUn sub 80%. Alla dessa siffror är -ISH

Får man fråga vad för chassi och kylning du har? Vet inte hur pass mycket jag kan få upp CPU med den fläkten jag har i dagsläget men ska leka runt lite och se om man kan få någon förbättring!

Permalänk
Medlem

Dina screens säger att det både är cpu och minne som är problemet.

1) Vilken temp når din cpu? Hyper 212 är ingen höjdarkylare. Ju högre temps ju större risk för throttling.
2) Du använder mer än 13GB ram. Min erfarenhet är att så fort det går över ~12GB så blev det fryslagg i Anno 2205. Då körde jag ändå med 3600MHz CL 16 ram.
Uppgraderade till 32GB och då försvann det problemet. Totalt såg jag 17.5GB använt som mest. Dvs, 16 var för lite.
3) Ditt ram har väldigt låg hastighet. Idag klassas 3200 som lågt och budgetvalet och 3600 som sweetspot. Timings gör stor skillnad med. Så ska du uppgradera så rekommenderar jag 3600 CL 16. Det är i längden värt de.
4) Vilket spel/benchmark är bilderna från? Det är inte många spel som blir begränsade av 6/12 cpuer, men BF5 är definitivt en av dom.

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av pFlanan:

Får man fråga vad för chassi och kylning du har? Vet inte hur pass mycket jag kan få upp CPU med den fläkten jag har i dagsläget men ska leka runt lite och se om man kan få någon förbättring!

Define R5 och en Noctua NH-D15. Ca 70c på CPU efter timmar av spelande. Man kommer inte platsa i någon tysthetstävling med detta. Kör tre 140mm som intake, två som out. Fläktarna jobbar bra för cpuns skull då 3080 kortet dumpar Stora mängder värme. Blir "tyst" när man inte har spel i fokus iallafall.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Inaktiv

Folk här pratar om att CPUn flaskar, det har jag extremt svårt att tro på. Särskilt i 2k upplösning. Kollar man SweClockers prestandatester så får dom samma fps med i7 8700k och i9-10900K i 2k upplösning så att CPUn flaskar, det tycker jag faktiskt inte de har belägg för. Hyper 212 är för övrigt mer än tillräckligt här.

Särskilt inte när jag kör på processor med samma prestanda, och inte flaskar.

Skrivet av SpeedRebirth:

3) Ditt ram har väldigt låg hastighet. Idag klassas 3200 som lågt och budgetvalet och 3600 som sweetspot. Timings gör stor skillnad med. Så ska du uppgradera så rekommenderar jag 3600 CL 16. Det är i längden värt de.

Jag håller inte med här, det finns tonvis med prestandatester på YouTube och hårdvarusidor som visar att timings och mhz på RAM gör väldigt liten skillnad i spel. Även om hoppet är stort från 2666mhz till 3200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Folk här pratar om att CPUn flaskar, det har jag extremt svårt att tro på. Särskilt i 2k upplösning. Kollar man SweClockers prestandatester så får dom samma fps med i7 8700k och i9-10900K i 2k upplösning så att CPUn flaskar, det tycker jag faktiskt inte de har belägg för. Hyper 212 är för övrigt mer än tillräckligt här.

Särskilt inte när jag kör på processor med samma prestanda, och inte flaskar.

Jag håller inte med här, det finns tonvis med prestandatester på YouTube och hårdvarusidor som visar att timings och mhz på RAM gör väldigt liten skillnad i spel. Även om hoppet är stort från 2666mhz till 3200.

Kan enbart gå på hans egna screenshots. Och enligt dem så är cpun så gott som maxad.

Orkar inte leta fram massa minnestester. Men minnet GÖR stor skillnad. Speciellt om man pillar lite med timings. Och nej vi snackar inte 1-2%. Utan allt från 5-15%. Självklart är det applikationsspecifikt så ett spel kanske inte drar nån nytta av det medans ett annat gör det massor.
Visar man bara tester på de spel som inte har mer än 1-2% prestandaökning så kan man ju få den uppfattningen att det inte spelar roll.

FAKTA är att många spel HAR fina ökningar i fps med tex 3600 CL16 ist för 3200 CL18. Och speciellt minimum fps

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Kan enbart gå på hans egna screenshots. Och enligt dem så är cpun så gott som maxad.

Orkar inte leta fram massa minnestester. Men minnet GÖR stor skillnad. Speciellt om man pillar lite med timings. Och nej vi snackar inte 1-2%. Utan allt från 5-15%. Självklart är det applikationsspecifikt så ett spel kanske inte drar nån nytta av det medans ett annat gör det massor.
Visar man bara tester på de spel som inte har mer än 1-2% prestandaökning så kan man ju få den uppfattningen att det inte spelar roll.

FAKTA är att många spel HAR fina ökningar i fps med tex 3600 CL16 ist för 3200 CL18. Och speciellt minimum fps

Finns tester för 8700k, enligt dessa så gör det inte så stor skillnad för 8700k, är dock ändre spel osv..
https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i7-8700k-coffee...

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Kan enbart gå på hans egna screenshots. Och enligt dem så är cpun så gott som maxad.

Orkar inte leta fram massa minnestester. Men minnet GÖR stor skillnad. Speciellt om man pillar lite med timings. Och nej vi snackar inte 1-2%. Utan allt från 5-15%. Självklart är det applikationsspecifikt så ett spel kanske inte drar nån nytta av det medans ett annat gör det massor.
Visar man bara tester på de spel som inte har mer än 1-2% prestandaökning så kan man ju få den uppfattningen att det inte spelar roll.

FAKTA är att många spel HAR fina ökningar i fps med tex 3600 CL16 ist för 3200 CL18. Och speciellt minimum fps

Jag råkade just sitta och kolla på videos om just det här ämnet lite. Konsensus är att det inte spelar så stor roll efter 3200. Det är bara 2666 som är märkbart lite segare och behöver klockas/uppgraderas, speciellt ihop med Ryzens tidiga generationer. Fanns nästan ingen skillnad på 3200 och 3600 och inte heller 4000.

Här är lite videos med tester och "fakta" som bör backas upp med lite bevis åtminstone:

https://www.youtube.com/watch?v=U8TINzMQtPc

https://www.youtube.com/watch?v=o3UZsSQfTBg

https://www.youtube.com/watch?v=kP9F0h7qP_g

https://www.youtube.com/watch?v=V3ZR7oVGTWw

Alltså finns massor med videos och tester på Youtube som visar samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leestander:

Finns tester för 8700k, enligt dessa så gör det inte så stor skillnad för 8700k, är dock ändre spel osv..
https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i7-8700k-coffee...

Ja du har helt rätt, det spelar nästan ingen roll efter 3200 (bara helst högre än 2666), varenda Youtube video och test visar just det.

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att kortet kör PCI-E X16?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1618522-msi-suprim-pci...

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

https://imgur.com/a/ru4dKbD så här ser det ut i GPU-Z, inget konstigt vad jag se?

Permalänk
Medlem

Du kör inte med v-sync? När jag har det aktiverat går min gpu-användning ner eftersom ”målet” bara är 60fps för min del. Stänger jag av det så hoppar gpun upp på strax under 100%

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Folk här pratar om att CPUn flaskar, det har jag extremt svårt att tro på. Särskilt i 2k upplösning. Kollar man SweClockers prestandatester så får dom samma fps med i7 8700k och i9-10900K i 2k upplösning så att CPUn flaskar, det tycker jag faktiskt inte de har belägg för. Hyper 212 är för övrigt mer än tillräckligt här.

Särskilt inte när jag kör på processor med samma prestanda, och inte flaskar.

Jag håller inte med här, det finns tonvis med prestandatester på YouTube och hårdvarusidor som visar att timings och mhz på RAM gör väldigt liten skillnad i spel. Även om hoppet är stort från 2666mhz till 3200.

Du ser väl på hans screenshots att cpu flaskar?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Säger också att cpu är flaskhals. Övervakninsprogrammen visar ju ett medel över senaste sekunden så om cpun ligger norr om 90% så är det sannolikt att den kortvaright går upp till 100%.

Permalänk
Medlem

Jaha mina kära sweclockers... detta kom definitivt som en överraskning, men blir mer och mer övertygad om att det är min CPU som är flaskhalsen.

Laddade hem Intel XTU testade att lira lite BF5 och där säger den ju ganska klart och tydligt under "CPU Utilization", recent maximum: 99%.

För att testa ytterligare så drog jag upp "Resolution Scaling" till 150% och vips så gick min "GPU Usage" upp till runt 99% medan "CPU Usage" gick ner till runt 60-70%.

Testat att överklocka min CPU upp till 4.8 GHz men har inte gjort någon märkvärdig skillnad, får nog leka runt lite mer.

Måste säga att detta kom som en stor överraskning, tycker jag har tittat runt på många benchmarks som också har kört Intel i7 8700K men där verkar de ju inte som de har haft några som helst problem.

Ska man verkligen behöva köpa en ny CPU redan.... Känns som jag köpte den nyligen

Hur som helst så tackar jag för alla inlägg hitintills, uppskattas!

Permalänk
Medlem

Är ju även känt vid det här laget att drivers till 3000 serien inte är optimala. Bara o söka på nvidias forum. Chilla du lite så ska du se att det blir bättre om en månad eller två. Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3tonate:

Är ju även känt vid det här laget att drivers till 3000 serien inte är optimala. Bara o söka på nvidias forum. Chilla du lite så ska du se att det blir bättre om en månad eller två. Mvh

Man är ju lite frustrerar. Samtidigt kan man läsa artiklar som denna :
https://www.tomshardware.com/uk/features/nvidia-geforce-rtx-3...

De är ju nästan så pass att man vill stoppa tillbaka sitt MSI GTX 1080 i datorn, de kortet har jag en trevligare upplevelse än vad jag har med mitt RTX 3080 just nu.... Sjuka frame drops med 3080 :/

Permalänk
Medlem

Kolla denna, ska inte skilja många fps mellan 8700k och 10700k

Permalänk
Medlem

Dina minnen flaskhalsar processorn, det är ett faktum.

(Kanske syns det ännu tydligare i ännu tyngre applikationer?)

3200 MHz CL16 finns för 750-800 kr pix lite här och var. Corsair Vengeance LPX går utmärkt att klocka, allt som oftast, i 3600 MHz.

(Personligen har jag inte märkt någon skillnad av att köra dem snabbare, men det kanske krävs mer optimering än att bara ställa hastigheten i bios?)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Antar att du uppdaterat till senaste drivrutiner för chipset osv manuellt efter ominstallation av win10?
Jag brukar föredra att hämta hem drivrutiner direkt från moderkortstillverkarens hemsida!