Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

Kör ni wifi eller trådat till er PS5? Jag har kört wifi och det har funkat utmärkt med wifi 6 router och 500/100-lina, snabba nedladdningar och spelen har funkat bra. Idag har det dock börjat lagga en del i COD. Antar att det handlar om ping, får nog testa med trådat men hade varit skönt att slippa det...

Jag har alltid kört trådat innan, men nu hade jag slut på uttag i routern, så fick bli wifi. Blev förvånad över hastigheten, maxar min 500Mbit lina när jag laddar ner spel ifrån storen, det gjorde jag inte på min pro på wifi.

Har tyvärr inte provat något spel online ännu, men jag hoppas det kommer funka med wifi det med

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Tror ni det är lottning eller ett förtäckt boknings system?
Tänker mig att alla som skriver upp sig får en chans att köpa en, fast jag kanske lever i en fantasivärld.

Med tanke på hur få konsoler dom säkert får per leverans så är det lottning för att folk skall slippa hänga på låset vid varje släpp.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Tjena.

Har haft min PS5 nu i drygt 2 veckor och jag älskar den. Däremot har jag fortfarande en Full HD TV, ingen 4k. Det ska däremot bli en ändring på det under mellandagsrean.

LGs OLED CX är den TVn som har lockat mig allra mest. Däremot är jag kluven om jag ska välja 55 tummaren eller 48 tummaren (med tanke på den distans jag sitter ifrån TVn, vilket är ungefär 2,5 meter). Min fråga är då, skiljer sig de olika storlekarna åt funktionsmässigt eller är det samma? För jag vet exempelvis att Samsungs Q80T (som också är ett intressant alternativ för en billigare peng) 55 tum och 50 tum skiljer sig från varandra vad det gäller bildfrekvensen. Är det samma fall för OLED CX?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

"Badrumshyllan kan maximalt belastas med vikt på upp till 3 kilo." detta lär ju vara när man tejpat upp den på en bra vägg, såklart bör det vara bättre när man borrar, funderar lite över om den skulle börja räta ut sig efter ett tag :s. Vet iofs inte vad en ps5a väger men antar 5-6kg

Det är 100% pga tejpen.
Har en sån hylla hemma i köket och själva hyllan är väldigt stabil, det är tjockt stål.
Men kan såklart inte garantera något ^^

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFC1977:

Tjena.

Har haft min PS5 nu i drygt 2 veckor och jag älskar den. Däremot har jag fortfarande en Full HD TV, ingen 4k. Det ska däremot bli en ändring på det under mellandagsrean.

LGs OLED CX är den TVn som har lockat mig allra mest. Däremot är jag kluven om jag ska välja 55 tummaren eller 48 tummaren (med tanke på den distans jag sitter ifrån TVn, vilket är ungefär 2,5 meter). Min fråga är då, skiljer sig de olika storlekarna åt funktionsmässigt eller är det samma? För jag vet exempelvis att Samsungs Q80T (som också är ett intressant alternativ för en billigare peng) 55 tum och 50 tum skiljer sig från varandra vad det gäller bildfrekvensen. Är det samma fall för OLED CX?

Jag tror inte det. Däremot hade jag kört på 55 tummaren på det avståndet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFC1977:

Tjena.

Jag köpte en OLED CX48 dagen efter min PS5 kom och har varit toknöjd sen dess. Det föreligger mig veterligen ingen begränsning i 48 vs större storlekarna och har åtnjutit PS5 4K@120FPS samt PC 4k@120FPS med väldigt gott resultat. Du kommer bli väldigt nöjd.

Jag sitter för övrigt 60cm från skärmen..

Visa signatur

Desktop: Beelink NUC
Server: i3-12100 - 64GB - Proxmox
NAS: Primary - Unraid (94TB) - Secondary - HP MS G8 (30TB)
Finns även på Swedroid: https://swedroid.se/forum/members/raeserfisk.53211/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFC1977:

Tjena.

Ska inte vara någon skillnad mellan storlekarna på CX.
Men 55” på 2,5 meter. Lite litet väl? Jag köpte 65”:an (hade 65” innan också). Hade först tänkt 77” men den kändes för stor på det avståndet. Hade jag bara kollat film hade jag lätt kört på 77”-aren men svårt att se allt på skärmen när man spelar på 77”:an...
Flyttade fram min biostolar istället, Nu sitter jag typ 2 meter ifrån min 65” vilket känns rätt (för mig).

Tänk efter och känn på idén med större. Man vänjer sig snabbt och önskar ev. man köpt större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Det är 100% pga tejpen.
Har en sån hylla hemma i köket och själva hyllan är väldigt stabil, det är tjockt stål.
Men kan såklart inte garantera något ^^

Ah, dåså det är förmodligen som du säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Tänk efter och känn på idén med större. Man vänjer sig snabbt och önskar ev. man köpt större.

Bra råd. Ur Vincent Teohs på HDTVTest 6 Biggest TV Mistakes to Avoid in 2020: #1: Not thinking bigger. Själv köpte jag 55" för 3 år sedan och tyckte den var galet stor. Nu blir det nog en 77" nästa år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFC1977:

Tjena.

Funktionsmässigt skiljer det sig inget mellan de två storlekarna. MEN! Om budget inte är en större fråga så vill jag så otroligt starkt trycka på att du ska skaffa 65" istället. Jag hade 55" LG C8, sitter två meter ifrån, det tog ett år, sen ångrade jag mig gruvligt över att jag inte körde på 65". För helt plötsligt kändes 55" väldigt litet. Innan köpet av 55" tänkte jag att 10" extra inte gör mycket för så mycket mer pengar, men det rör sig faktiskt om 40% mer bildyta!!

Nu sitter jag här, två meter ifrån en 65" LG CX och är skitnöjd!

Permalänk
Medlem

Ska skicka in min konsol till Sony för reperation. Bör väl vara OK att skicka in den i orginalförpackningen utan någon extra kartong?

Permalänk
Medlem

Någon som har haft en handkontroll som låter när den vibrerar? Ska man ta reklamation med Sony direkt eller via återförsäljare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frager:

Någon som har haft en handkontroll som låter när den vibrerar? Ska man ta reklamation med Sony direkt eller via återförsäljare?

Hur menar du? Men låter också men inte konstigt med all vibration i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurra101:

Hur menar du? Men låter också men inte konstigt med all vibration i den.

Låter som något är löst i den, jämnför med min andra handkontroll och den är mycket tystare 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Jag tror inte det. Däremot hade jag kört på 55 tummaren på det avståndet.

Skrivet av malek:

Jag köpte en OLED CX48 dagen efter min PS5 kom och har varit toknöjd sen dess. Det föreligger mig veterligen ingen begränsning i 48 vs större storlekarna och har åtnjutit PS5 4K@120FPS samt PC 4k@120FPS med väldigt gott resultat. Du kommer bli väldigt nöjd.

Jag sitter för övrigt 60cm från skärmen..

Skrivet av ktd:

Ska inte vara någon skillnad mellan storlekarna på CX.
Men 55” på 2,5 meter. Lite litet väl? Jag köpte 65”:an (hade 65” innan också). Hade först tänkt 77” men den kändes för stor på det avståndet. Hade jag bara kollat film hade jag lätt kört på 77”-aren men svårt att se allt på skärmen när man spelar på 77”:an...
Flyttade fram min biostolar istället, Nu sitter jag typ 2 meter ifrån min 65” vilket känns rätt (för mig).

Skrivet av SevenFour:

Bra råd. Ur Vincent Teohs på HDTVTest 6 Biggest TV Mistakes to Avoid in 2020: #1: Not thinking bigger. Själv köpte jag 55" för 3 år sedan och tyckte den var galet stor. Nu blir det nog en 77" nästa år...

Skrivet av Specias:

Funktionsmässigt skiljer det sig inget mellan de två storlekarna. MEN! Om budget inte är en större fråga så vill jag så otroligt starkt trycka på att du ska skaffa 65" istället. Jag hade 55" LG C8, sitter två meter ifrån, det tog ett år, sen ångrade jag mig gruvligt över att jag inte körde på 65". För helt plötsligt kändes 55" väldigt litet. Innan köpet av 55" tänkte jag att 10" extra inte gör mycket för så mycket mer pengar, men det rör sig faktiskt om 40% mer bildyta!!

Nu sitter jag här, två meter ifrån en 65" LG CX och är skitnöjd!

Uppskattar alla era svar! Att ha en större TV är alltid ambitionen, men som ni säger så är budgeten i nuläget ett hinder, därför kan jag nöja mig med 55 tum (nuvarande är 46 tum, så det blir trots allt en skillnad som jag är nöjd med). Tänker nog i framtiden kan jag successivt övergå till större skärmar i takt med att ekonomin blir lite bättre. Men dyker det upp något intressant erbjudande med rimligt pris på dem större modellerna så kan det absolut bli aktuellt. Tack för era tips!

Permalänk
Medlem

Budget är något vi alla (nästan i alla fall ) behöver förhålla oss till.
Jag tror du kommer att bli toknöjd med Tvn. Jag är otroligt nöjd med min CX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFC1977:

Uppskattar alla era svar! Att ha en större TV är alltid ambitionen, men som ni säger så är budgeten i nuläget ett hinder, därför kan jag nöja mig med 55 tum (nuvarande är 46 tum, så det blir trots allt en skillnad som jag är nöjd med). Tänker nog i framtiden kan jag successivt övergå till större skärmar i takt med att ekonomin blir lite bättre. Men dyker det upp något intressant erbjudande med rimligt pris på dem större modellerna så kan det absolut bli aktuellt. Tack för era tips!

Jag sitter 3 meter från 55” CX och är toknöjd. Hade 46” 1080p innan.

Permalänk
Skrivet av zleikir:

Ska skicka in min konsol till Sony för reperation. Bör väl vara OK att skicka in den i orginalförpackningen utan någon extra kartong?

Skicka självklart i en extra kartong. För stor risk att den skadas under frakt

Permalänk
Medlem

Har någon hört något om Sony kommer köra en julrea i mellandagarna eller är det den halvtaskiga nyårsrean som finns nu som gäller?

Är på jakt efter Spider Man Miles Morales och Cold War men kanske blir att köpa på skiva istället i mellandagarna...

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem

Om någon är sugen på Immortals: Fenyx Rising så har Elgiganten det nu för 319kr. Bra pris!

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spel/playstation-5-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Om någon är sugen på Immortals: Fenyx Rising så har Elgiganten det nu för 319kr. Bra pris!

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spel/playstation-5-s...

Funderar på detta, någon som kört på PS5? Såg även att Valhalla finns på Elgiganten och Webhallen för 399 kr.

Permalänk

Kommer min tv funka?

Tjena boys! lyckades precis beställa mitt ps5. jag är en student och kommer inte riktigt ha råd att uppgradera TVn direkt. ni som är lite mer kunniga inom detta med skärmar osv. Kommer min TV funka fram tills dess att jag har råd med ny tv. Bryr mig inte något överdrivet om grafik osv för tillfället vill bara att det funkar basically. Tvn jag har är: AV733N LCD TV Toshiba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBigGuy:

Tjena boys! lyckades precis beställa mitt ps5. jag är en student och kommer inte riktigt ha råd att uppgradera TVn direkt. ni som är lite mer kunniga inom detta med skärmar osv. Kommer min TV funka fram tills dess att jag har råd med ny tv. Bryr mig inte något överdrivet om grafik osv för tillfället vill bara att det funkar basically. Tvn jag har är: AV733N LCD TV Toshiba.

Funkar fint. Full hd, 60fps. No problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av fkornhammar:

Skicka självklart i en extra kartong. För stor risk att den skadas under frakt

Jag skickade in min PS5 i bara orginalkartongen med golvskyddspapper runt för att dölja innehållet. Är rätt nojig att den ska skadas under frakten även om den ligger rätt skyddat i plasten och frigolitdelarna som håller den på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zleikir:

Jag skickade in min PS5 i bara orginalkartongen med golvskyddspapper runt för att dölja innehållet. Är rätt nojig att den ska skadas under frakten även om den ligger rätt skyddat i plasten och frigolitdelarna som håller den på plats.

pga coil whine eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagg3:

pga coil whine eller?

Nä, den startade inte längre. Men det lät rätt bra om den också så får hoppas på bättre tur där med nästa konsol!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurra101:

En fråga om inställningar för headset, min kompis hör sig själv och allt runt omkring i huset i sina lurar. Hade det själv så men kommer inte ihåg hur jag stängde av det

Monitor knappen på headsetet: stäng av den

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk

Jag är väldigt okunnig när det gäller TV. Om någon skulle orka förklara för mig så vore jag väldigt tacksam. Jag har en rätt gammal TV men känner inte att jag just nu vill lägga pengarna på en ny, har denna: https://www.avforums.com/reviews/philips-6501-49pus6501-uhd-4...

Enligt den artikeln tolkar jag det som att TV:n har stöd för 4K i 60hz med HDR genom HDMI 1 och 2-ingångarna. Men i inställningarna på PS5 "tvingar" den mig att välja mellan 1080p HDR eller 4K utan HDR trots att den är inkopplad i HDMI 1 med sladden som följde med konsolen. Har jag förstått fel eller har TV:n denna begränsning? Jag vet iofs inte om det ens skulle göra skillnad i bildkvalitet, reagerade bara på att jag ej kunde "aktivera" HDR i inställningarna på PS5:an.

Jag har för övrigt för mig att jag kört en Apple TV i 4K med HDR (men är inte helt säker på att HDR var aktiverat, kan minnas fel).

Ber om ursäkt om det är en dum fråga men jag känner mig helt lost här haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

Jag är väldigt okunnig när det gäller TV. Om någon skulle orka förklara för mig så vore jag väldigt tacksam. Jag har en rätt gammal TV men känner inte att jag just nu vill lägga pengarna på en ny, har denna: https://www.avforums.com/reviews/philips-6501-49pus6501-uhd-4...

Enligt den artikeln tolkar jag det som att TV:n har stöd för 4K i 60hz med HDR genom HDMI 1 och 2-ingångarna. Men i inställningarna på PS5 "tvingar" den mig att välja mellan 1080p HDR eller 4K utan HDR trots att den är inkopplad i HDMI 1 med sladden som följde med konsolen. Har jag förstått fel eller har TV:n denna begränsning? Jag vet iofs inte om det ens skulle göra skillnad i bildkvalitet, reagerade bara på att jag ej kunde "aktivera" HDR i inställningarna på PS5:an.

Jag har för övrigt för mig att jag kört en Apple TV i 4K med HDR (men är inte helt säker på att HDR var aktiverat, kan minnas fel).

Ber om ursäkt om det är en dum fråga men jag känner mig helt lost här haha.

Kan vara så att du behöver "låsaupp/aktivera" det i tvins instälningar. Många apparater har det så av någon andledning.
Leta efter typ Enhanst mode typ eller något sådant.
Och läs manualen

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Äntligen får även jag en ps5 levererad på Måndag. Finns det några tips som är bra och inställningar. Hur många kör med rest mode eller vad det heter är det säkert att använda det?