Vilka minnen? ASUS ROG STRIX B550-F GAMING
Hej!
Jag gjorde en tråd i stationära datorer och köpråd för några dagar sen, då det är dags för ny dator (äntligen).
Är väldigt okunnig, men har försökt sätta mig in så gott jag kunnat. Jag har lagt ordern och fick precis ett mejl från inet där de säger att allt ser bra ut, förutom att:
"Utöver det anmärker jag på att RAM-minnena du valt finns tyvärr inte med på moderkorttillverkarens QVL lista vilket innebär att vi inte kan garantera att de kör i den utskrivna hastigheten.
Det finns en del olika alternativ för att gå vidare med detta och vi skulle vilja veta hur du vill göra.
Vi kan fortsätta med de minnena du valt men ställa ner hastigheten till 3200MHz som är standardhastigheten för moderkortet. Du kan sen ställa om minnets hastighet när du får hem datorn om du skulle vilja det.
Ett annat alternativ skulle vara att byta minnen, min rekommendation skulle då vara att vi kör på dessa minnena:
https://www.inet.se/produkt/5303265/hyperx-32gb-2x16gb-ddr4-3...
"
Moderkortet jag beställt är: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING
Minnena jag beställt är: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart
Nu undrar jag hur jag ska göra. Ska jag byta ram eller moderkort, eller ska jag fortsätta som det är och ställa in minnena själv? Anledningen att jag frågar är att jag inte vet hur säkert det är att klocka minnen och sånt, då jag aldrig gjort det förut.
Finns det risk att det inte kommer gå att köra minnena i 3600 mhz? Är det säkrast att köra på ram som finns med på QVL-listan?
Massa frågor på en gång jag vet, men vore tacksam om någon skulle vilja ge sig på att svara.
God jul!