Spel stänger ner, med och utan felkoder.

Permalänk
Medlem

Spel stänger ner, med och utan felkoder.

Hej!
I ungefär ett år tillbaka har jag upplevt intermittenta fel där spel stänger ner utan felkoder och ibland med felkoder.
Jag har tyvärr inte sparat alla felkoder och allt jag har att lägga fram just nu är från Event Viewer.

Red Dead Online:
Faulting application name: RDR2.exe, version: 1.0.1355.18, time stamp: 0x5fbbdfc6
Faulting module name: RDR2.exe, version: 1.0.1355.18, time stamp: 0x5fbbdfc6
Exception code: 0xc0000005
Fault offset: 0x000000000253b544
Faulting process id: 0x3b64

Faulting application name: RDR2.exe, version: 1.0.1355.18, time stamp: 0x5fbbdfc6
Faulting module name: RDR2.exe, version: 1.0.1355.18, time stamp: 0x5fbbdfc6
Exception code: 0x80000003
Fault offset: 0x0000000002582cd8
Faulting process id: 0x117c

Faulting module name: nvoglv64.dll, version: 27.21.14.6079, time stamp: 0x5fc9682e
Exception code: 0xc0000094
Fault offset: 0x0000000001075231
Faulting process id: 0x1908

Modern Warfare:
The program ModernWarfare.exe version 1.0.0.0 stopped interacting with Windows and was closed.
To see if more information about the problem is available, check the problem history in the Security and Maintenance control panel.
(Detta händer hela tiden...)

Disc read error 3.1
Massa olika "Dev Error"... (6068 är DirecX, vet jag av erfarenhet. Uff)

med mera... Jag önskar att jag hade sparat informationen.

Operativsystem: Microsoft Windows 10 Pro 20H2 19042.685
Processor: Intel Core i7 4790K
Processorkylare: Cooler Master men vet inte vilken modell
Moderkort: Maximus VII Ranger
Minne: 4x Crucial Ballistix Sport DDR3 1600MHz 8GB (BLS8G3D1609DS1S00)
Grafikkort: Asus Nvidia Geforce GTX 1060 Strix Gaming 6GB
Hårddisk: Force MP510 1TB, Intel 520 120GB, Samsung EVO 840 250GB
Notera att Force MP510 är installerad via PCI-E Port x4_3, resten SATA. Kan detta vara ett problem?
Nätaggregat:Corsair RM750x 750W
Övrig kylning: CM Storm Stryker Big Tower. Sitter en extra fläkt i botten och i fronten.
Temperaturer: (PC Uptime 2d 16h+)
Processor når MAX 78C vid full belastning. (30 minuter med Cinebench multicore test. 100% CPU användning på alla trådar.)
GPU når MAX 65C vid full belastning. (10-15 min med FurMark GPU Stress test. 100% GPU använding.)
Monitor: Kör 2st skärmar. (Asus)DVI och (Samsung)andra via HDMI. (Vet inte exakt modell)

Vad är problemet?
Spel sänger ner och crashar.

När inträffar problemet?
När som, Intermittent. Oregelbundet. Ibland kan jag spela en hel dag. Ibland flera gånger på kort tid.

Har du någon aning om vad som orsakar problemet?
Kort svar, Nej.
Långt svar: I och med att det händer när datorn hanterar "3D accelerarad" mjukvara så vill jag tro att det gäller GPU.
Photoshop har crashat 1 gång men inga andra program.. Jag sitter ofta med Unity och Photoshop.
Jag har dock märkt av problem i BIOS under den senaste tiden när jag har pillat i försök att hitta en lösning.
Väl inne i BIOS så blinkar musens LED och pekaren kan endast flyttas medans LED är igång. Otroligt ryckigt och totalt värdelöst.
Tangentbort är enda alternativet. BIOS kan även frysa.

Vad har jag provat?
Asus PC diagnostic ~ Full PC kontroll visar inga fel.
Alla temperaturer är under 80C!
Memtest 10timmar - 6 Error
4864MB pagefil - Provat 30GB storlek.
BIOS har nedgraderats 3 versioner och uppgraderats till nyaste BETA versionen. Nuvarande version är BETA - Ingen skillnad.
Innan ominstallationer har DDU använts utan framgång.
Windows har installerats om 3 gånger. Jag har installerats 1 gång per hårddisk. Nuvarande installation Nvme M.2 MP510.
Cinebench och FurMark har stresstestat datorn länge utan fel.
Det finns säkert mer jag har tittat och pillat på men som jag missar. Fråga om det är något oklart!

FULL HWIDINFO: https://qu.ax/Pgd.HTM

All hjälp mottages! Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har du testat:
En annan grafikdrivrutin?
Kört memtest?
Kollat health status på hårddiskarna?

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

En annan grafikdrivrutin?
Ja, absolut det har jag gjort. DDU har används innan ominstallation vid fleratal tillfällen. Dåligt resultat ledde till ominstallation.
Jag har även provad Studio driver. (Ominstallation har inte varit vid samma tillfälle. Flera månader har gått emellan ominstallationer.)

Kört memtest?
Jag har inte kört specifikt memtest men jag har kört Asus PC diagnostics där RAM har testats. Inga problem rapporterade.
Ska jag ge mig på ett memtest tycker du?

Kollat health status på hårddiskarna?
CrystalDiskInfo64:
Force MP510 - Good 99%
Samsung SSD - Good
Intel SSD - Good 95%

Tack för inlägg!

Permalänk
Medlem

Enligt felkoderna ( vad jag kan tolka ), så pekar det mot grafikkort, registret eller RAM.

Nu är jag själv amatör vad gäller datorer men mina råd är vad jag själv hade testat.

Kan det vara så att det är själva installationen som felar? Dvs ditt installationsmedium?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade testat memtest, då jag inte riktigt vet vad Asus PC Diagnostics är.

Även disken hade jag velat få ett ordentligt värde på, inte bara "good".

Stable chipset drivers är att rekommendera och inte heller mer komponenter än du behöver när du felsöker. ( Dvs. Koppla ur rgb mus/tangentbord och onödiga diskar.

Visa signatur

Permalänk

Hur stor pagefil kör du med?

vissa spel funkar skit och ger div minnesfel då de vill använda pagefilen istället för ramminnet som är ledigt...

har själv stött på div spel från denna sidan 2015 som vill ha minst 4Gb pagefil för att inte "få slut på minne" lite titt som tätt även att jag kan ha typ 50% ledigt vid tillfället av mina 24Gb ram

vet dock inte om något av dessa spel är ett sådant då jag inte spelar något av dem men kände igen en del av hexkoderna från RDR2 så kan vara sannolikt att det har samma fenomen för sig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av bicpenna:

Enligt felkoderna ( vad jag kan tolka ), så pekar det mot grafikkort, registret eller RAM.

Nu är jag själv amatör vad gäller datorer men mina råd är vad jag själv hade testat.

Kan det vara så att det är själva installationen som felar? Dvs ditt installationsmedium?

Installationsmediumet kör jag checkum check på inför varje ominstallation. Jag gör också ett nytt medium så nyaste versionen finns direkt efter. (Vet inte ens om det är nödvändigt men jag gör det ifall.)

Skrivet av bicpenna:

Jag hade testat memtest, då jag inte riktigt vet vad Asus PC Diagnostics är.

Även disken hade jag velat få ett ordentligt värde på, inte bara "good".

Stable chipset drivers är att rekommendera och inte heller mer komponenter än du behöver när du felsöker. ( Dvs. Koppla ur rgb mus/tangentbord och onödiga diskar.

PC diagnostics var något som var med mitt moderkort via Asus AI Suite. Uppenbarligen fungerade det inte optimalt eftersom resultatet inte visar några fel medans memtest gör.

Jag har kört memtest i straxt över 10 timmar nu och klantade mig när jag skulle "väcka" skärmen. Tänkte mig inte för och tröck på ESC... Under dessa 10 timmar hade 6st error hittats. Innan jag gick och lade mig tog jag en bild på 3st.
Sparas resultat på stickan? Windows hittar inget i eventviewer. "Number of events: 0". (Microsoft>Windows>MemoryDiagnostics-Results)
Går det att utesluta vissa addresser i användningen av RAM?

Resultat:
https://photos.app.goo.gl/EJz7GHVqHcm1uDXK7

Tror faktiskt att den visar "good" för att den är 100%? Dock tror jag inte att det är problemet eftersom inga spel eller program körs via denna disk. Jag är dock öppen för olika tester om ni har några förslag!

Skrivet av Rouge of Darkness:

Hur stor pagefil kör du med?

vissa spel funkar skit och ger div minnesfel då de vill använda pagefilen istället för ramminnet som är ledigt...

har själv stött på div spel från denna sidan 2015 som vill ha minst 4Gb pagefil för att inte "få slut på minne" lite titt som tätt även att jag kan ha typ 50% ledigt vid tillfället av mina 24Gb ram

vet dock inte om något av dessa spel är ett sådant då jag inte spelar något av dem men kände igen en del av hexkoderna från RDR2 så kan vara sannolikt att det har samma fenomen för sig.

4864MB är nuvarande pagefil. Jag har även provat köra den på 30GB utan vidare resultat. Jag har till vana att starta om datorn innan jag ska spela för att "rensa" upp ram.

Tack för era inlägg!

Permalänk
Medlem

Full HWIDINFO: https://qu.ax/Pgd.HTM för dom som verkligen är intresserade av precis allt i burken!

Permalänk

6 fel på 10 timmar låter rätt bra i mina öron.
Med din felsökning så hade jag lagt hdd och ram åt sidan koncentrerat mig på att felsökt moderkort och grafikkort.

Förslag:
Fixa nyaste BIOS, googla fram bra inställningar för din hårdvara, och kontrollera att du inte har några uppenbart höga temperaturer på CPU, VRM och vad nu moderkortet visar, om ingen temperatur överstiger 80 så behöver du inte tänka på det.
Nyaste chipset drivrutiner för moderkortet.

Skruva loss kylaren på grafikkortet och byt kylpasta samt kontrollera att kylkuddarna till minnesmodulerna och vrm sitter som dom ska.
Ev testa med ett annat grafikkort för att utesluta kortet.

Permalänk
Medlem

De är nog ramen som är problemet, men kan också vara moderkortet. Enklast är det ju om du kan låna en sticka eller två av nån för att se om de funkar bättre med dom. Hjälper de inte är de moderkortet som inte mår bra

Visa signatur

Win 11: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 800MHz@1000MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

6 fel på 10 timmar låter rätt bra i mina öron.
Med din felsökning så hade jag lagt hdd och ram åt sidan koncentrerat mig på att felsökt moderkort och grafikkort.

Förslag:
Fixa nyaste BIOS, googla fram bra inställningar för din hårdvara, och kontrollera att du inte har några uppenbart höga temperaturer på CPU, VRM och vad nu moderkortet visar, om ingen temperatur överstiger 80 så behöver du inte tänka på det.
Nyaste chipset drivrutiner för moderkortet.

Skruva loss kylaren på grafikkortet och byt kylpasta samt kontrollera att kylkuddarna till minnesmodulerna och vrm sitter som dom ska.
Ev testa med ett annat grafikkort för att utesluta kortet.

BIOS är uppdaterat och jag har kört med nyaste stabila versionen i 2 månader. Uppgraderade till Beta versionen innan jag skrev denna tråd. Samma resultat.

BIOS är tweakat med XMP och utan. Auto, Manual. Jag har inte direkt hittat några inställningar på internet utan denna PC har fungerat klockrent sedan 2014-2015 ish så jag vet inte vilken inställning jag ska leta efter om jag ska vara ärlig. Tips?

Inga temperaturer överstiger 80C. Närmaste är CPU (78C - Average 74C vid 100% belastning under lång tid) som skulle behöva ses över med ny kylpasta. Grafikkortet är max 68C och det är också under 100% belastning under längre tid.
Övriga sensor-temperaturer: (Just nu, idle internet browsing)
#1: 26.4C - Mot bakre utblås.
#2: 29.7C - Över CPU.
#3: 23.6C - Under grafikkort

Nyaste chipset drivrutiner är installerade för 3 dagar sedan. Reparerade installation av chipset nu med ny installation för att säkerställa. Jag har inget annat grafikkort i dagsläget att testa med. Tyvärr.

"Skruva loss kylaren på grafikkortet och byt kylpasta samt kontrollera att kylkuddarna till minnesmodulerna och vrm sitter som dom ska." - Detta låter läskigt! Jag har aldrig gjort en sådan operation innan. Vågar man det?

Skrivet av prozzac:

De är nog ramen som är problemet, men kan också vara moderkortet. Enklast är det ju om du kan låna en sticka eller två av nån för att se om de funkar bättre med dom. Hjälper de inte är de moderkortet som inte mår bra

Jag har plockat ut två stickor, och sedan bytt portar för att se om detta hjälpte. Bytte ut dom mot de jag plockade ut och gjort om processes. Resultatet var detsamma.
Jag har ingen möjlighet att låna en sticka för att testa. Folk jag spelar med har tyvärr DDR4.

Nu är jag lite trött på denna burk så nu har jag bestämt mig och byggt en ny dator som ska inhandlas efter jul. Det jag kommer att föra över är Grafikkort och M.2 disken. Allt annat kommer att läggas på hyllan och då kommer jag kunna svara på om det handlar om just dom 2 komponenterna eller inte. Förutsatt att alla nya komponenterna är fullt fungerande dvs

Tack för inlägg!