DUAL-bios funktionen på mitt moderkort fular sig.

Permalänk

DUAL-bios funktionen på mitt moderkort fular sig.

Dualbios-funktionen på mitt moderkort (se signatur) är ganska irriterande, och undrar om nån vet om en enkel lösning när detta händer.

Kort sagt, så verkar det som när nåt går fel med det primära bioset, så växlar det över till backup-bioset. Helt ok, förutom att varje gång man sen cold-bootar så försöker det igen starta från det icke-fungerande primär-bioset och håller på i typ en minut med chipsetfläkten på turbo innan det ger upp och går till backup-bioset igen. Försöker jag uppdatera bioset så flashas endast det bioset jag är på (backup-bioset), och nästa cold-boot blir det samma visa igen. Av ren tur så fattade den att nåt var fel nu efter typ 4 dagar och återställde inställningarna till primär-bioset så jag kom in på det igen. Hur kan jag tvinga moderkortet att återställa primär-bioset med en gång så jag slipper allt detta krångel?

Jag löste det en annan gång genom att rycka ur chipset-batteriet, men det är ju ganska mycket besvär för en sån här sak. CMOS-reset gjorde inget.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Du stänger av strömförsörjningen i en minut. OFF Switch på PSU.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte riktigt problemet. I min värld så inträffar detta när du pillar med ny BIOS eller ändrar inställningar i BIOS. När allt fungerar ska den ju inte byta till backup-BIOS, i så fall låter det som att du har något problem med ditt moderkort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!