Permalänk
Medlem

Hörlurar 250 ohm

Hittat par riktigt sköna lurar Beyerdynamic DT 990 Pro 250 Ohm
Men det här med Ohm fungerar det med moderkort till min pc eller måste man köpa till en ljudkort till dessa?

Vore tacksam för svar innan jag bokar ett par

Permalänk
Medlem

Jag har kört DT770 250 Ohm direkt i datorn och det fungerar fint, men det kan variera med vilket moderkort man kör med.
Du kan ju beställa lurarna och om nu du inte får ut tillräcklig volym så kan du ju köpa en DAC/Amp efteråt.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem

Köp en DAC som kan driva lurarna, tex Dragonfly

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hestkulan:

Jag har kört DT770 250 Ohm direkt i datorn och det fungerar fint, men det kan variera med vilket moderkort man kör med.
Du kan ju beställa lurarna och om nu du inte får ut tillräcklig volym så kan du ju köpa en DAC/Amp efteråt.

Tack för snabba svar

Mitt moderkort är ASUS PRIME Z490-A om det säger dig något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultrish:

Tack för snabba svar

Mitt moderkort är ASUS PRIME Z490-A om det säger dig något

Skulle köpa 32 Ohm versionen.
250 Ohm och du måste lägga ut 1000kr+ på en L30 Topping eller annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultrish:

Tack för snabba svar

Mitt moderkort är ASUS PRIME Z490-A om det säger dig något

Rätt säker på att det kommer fungera bra med det kortet, tänkte bara så du inte sitter på nått 15 år gammalt moderkort
När jag läste runt innan jag köpte mina lurar så fick jag bara som svar att det absolut inte kommer bli nå bra att köra dom direkt i moderkortet, att dom inte kommer upfylla tillräckligt hög volym men jag kör spotify på ca 50% och det spelar på bra nog. Har lyssnat på polarens setup och visst du får högre volym och kvaliteten kanske blir bättre? Inte provat back to back. Som sagt, du kan ju köpa en Dac/amp kombo senare om du känner för det.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warus:

Skulle köpa 32 Ohm versionen.
250 Ohm och du måste lägga ut 1000kr+ på en L30 Topping eller annat.

Okej tack för snabba svar

Gott nytt år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hestkulan:

Rätt säker på att det kommer fungera bra med det kortet, tänkte bara så du inte sitter på nått 15 år gammalt moderkort
När jag läste runt innan jag köpte mina lurar så fick jag bara som svar att det absolut inte kommer bli nå bra att köra dom direkt i moderkortet, att dom inte kommer upfylla tillräckligt hög volym men jag kör spotify på ca 50% och det spelar på bra nog. Har lyssnat på polarens setup och visst du får högre volym och kvaliteten kanske blir bättre? Inte provat back to back. Som sagt, du kan ju köpa en Dac/amp kombo senare om du känner för det.

Ja värsta fall får man väl göra det jag får väl testa och köra, viktigast för mig är ändå comfort och de här var grymt sköna att ha på sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultrish:

Ja värsta fall får man väl göra det jag får väl testa och köra, viktigast för mig är ändå comfort och de här var grymt sköna att ha på sig

Annars väljer du 32 ohm versionen som tidigare nämts.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultrish:

Ja värsta fall får man väl göra det jag får väl testa och köra, viktigast för mig är ändå comfort och de här var grymt sköna att ha på sig

32:oms-versionen av samma hörlur är betydligt mer lättdriven och borde således kunna spelas både högre och renare med den inbyggda ljudkortet. De är väl precis lika sköna också, så de kanske är ett bättre alternativ?

Edit: Höstkulan hann före

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hestkulan:

Annars väljer du 32 ohm versionen som tidigare nämts.

De är lite dyrare och tyvärr inte i lager
Annars kan jag ju köpa Beyerdynamic DT 770 PRO - 80 Ohm

Men ville ha 990 för man hör omgivningen ifall hunden går lös här hemma

Permalänk
Medlem

Vettigt öronskyddande val faktiskt!! - ja i avseende att du kan inte dra på lika mycket som andra lurar

Du förlorar 6 dB i ljudstyrka med en DR770 250 Ohm gentemot DR770 80 Ohm vid samma utsignal i spänningssving från ljudutgången - 250 Ohm varianten anges till 94.4 dB SPL vid 1 mW eller 100.43 dB SPL vid 1 Volt RMS (vilket motsvarar en sving på 2.88 Volt topp till topp på ljudutgången vilket är ganska nära gränsen för en typisk 5 Volt matad OP-amp/drivsteg för hörlursutgång - för 3.3V matad förstärkare så är det definitivt nära Rail to Rail för använda steget)

94.4 dB SPL per 1 mW är inte speciellt känsliga hörlurar - normalt ligger de på 100 - 102 dB SPL vid 1 mW. (80 Ohms luren är heller inte speciellt känslig med knappt 2 dB mer känslighet vid 1 mW men 80 Ohms impedans gör att man får mer effekt till luren vid given spänning och därav 6 dB högre trots att kvoten mellan 80 och 250 Ohm bara skulle ge 4,94 dB skillnad vid samma matande spänningsamplitud)

---

Vid långtidslyssnande skall du ändå inte köra mer än 80 dB SPL in i öronen (för 8 timmar lyssningstid och resten av 16 timmarna skall vara tyst - dvs. under 60 dB SPL ) om du inte vill skaffa hörselskador med tiden - ligger man högre så får man halvera speltiden per 3 dB man höjer och vid 101 dB så handlar det om dryga 3 minuter/dygn (och resten av tiden tyst) innan risk för hörselskador.

Och detta skall man respektera - sagt av en som redan har tinnitus, för väl när du har fått tinnitus så är det något man får dras med resten av livet i 24/7 och det sliter på psyket.