Adobe Flash når officiellt vägs ände

Permalänk
Bildexpert

Det enda som känns lite meckigt är mina två signalgeneratorer, som styrs genom Flash. Nu går det iofs att konfigurera och ställa det mesta i CalMAN, men det är ju rätt så kul när man själv kan välja exakt vilka värden det ska vara på de testmönstren som visas.

Permalänk
Skrivet av ZalZeRoz:

Ja detta blir intressant.
Jag lär få mycket huvudvärk när jag kommer tillbaka till jobbet nästa vecka och måste hjälpa användare att komma in på sidor som fortfarande inte lämnat flash. Finns tyvärr väldigt många sidor inom bilindustrin som fortfarande är kvar i gammalt skräp. Fortfarande än idag är det många som kör IE only kod på sina sidor, bara det är en huvudvärk. Tänk om alla bara hade kunnat hålla sig till öppna standarder istället. Hade gjort livet enklare.

Till mycket av dessa gamla lösningars försvar så var de ofta ändå gjort i tider då lösningen var det bästa som gick att göra på den tiden. IE only finns mycket kvar än idag. Jag själv uppgraderade en IE only lösning som hade kraschat för 5 år sedan, att låta det fortfarande var IE only kostade runt 50 000kr. Att bygga om lösningen kostade runt 1 miljon. Det var en liten ekonomisk förening med dålig ekonomi som fick ta beslutet och gissa vad de valde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

När sen alla skulle ha Internet, försökte Macromind - numera omdöpt till Macromedia - porta uppspelningsbiten av Director till en Webb-plugin, så att man kunde se på dessa animationer/presentationer i en webbläsare. Denna kallades Shockwave. Detta funkade dock inte så bra, för att ta ner en massa data som behövdes för alla presentationer var inte så kul när vi alla hade 28.8 kbps modem i bästa fall.

Själv utvecklade jag i Shockwave sent 90-tal samt i början på 2000-talet. Det var inga problem alls att få spelen (.dcr) att bli under 100KB, utan det stora problemet var själva pluginen för Shockwave var gigantisk (5MB-15MB).

Då Flash ofta var förinstallerat tillsammans med webbläsarna, så slog det utan problem ut Director. Själv var jag nära nog frälst i Dot-syntaxen som infördes i Director 7. Innan dess körde jag Macromedia Director 6.5 i ShapeShifter på en Amiga 4000

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Till mycket av dessa gamla lösningars försvar så var de ofta ändå gjort i tider då lösningen var det bästa som gick att göra på den tiden. IE only finns mycket kvar än idag. Jag själv uppgraderade en IE only lösning som hade kraschat för 5 år sedan, att låta det fortfarande var IE only kostade runt 50 000kr. Att bygga om lösningen kostade runt 1 miljon. Det var en liten ekonomisk förening med dålig ekonomi som fick ta beslutet och gissa vad de valde?

Givetvis är det så, pengar styr så klart.
Men det låter ju som att det är rätt avancerade lösningar som dom i sådana fall har på sidan för att den skall kosta 1 miljon.
1 mille är ändå ~1000+h vilket är extremt mycket tid. (125+ fulla arbetsdagar).

Permalänk
Skrivet av ZalZeRoz:

Givetvis är det så, pengar styr så klart.
Men det låter ju som att det är rätt avancerade lösningar som dom i sådana fall har på sidan för att den skall kosta 1 miljon.
1 mille är ändå ~1000+h vilket är extremt mycket tid. (125+ fulla arbetsdagar).

Nej en väldigt basic lösning. Det är bara det att det får bytas ut så otroligt mycket.
Det finns många som har detta problem att börja de röra någonstans så måste de uppgradera överallt.

Nu verkar du jobba med datorteknik och förstår det. Men för andra så kan det vara lite som att byta styrboxen på 5års gammal volvo till den senaste modellen. Styrboxen kanske kostar 30 000kr eller något, men kostnaden för allt det andra som behöver bytas ör att kostnaden blir svindyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nej en väldigt basic lösning. Det är bara det att det får bytas ut så otroligt mycket.
Det finns många som har detta problem att börja de röra någonstans så måste de uppgradera överallt.

Nu verkar du jobba med datorteknik och förstår det. Men för andra så kan det vara lite som att byta styrboxen på 5års gammal volvo till den senaste modellen. Styrboxen kanske kostar 30 000kr eller något, men kostnaden för allt det andra som behöver bytas ör att kostnaden blir svindyr.

Låter sig vettigare att bygga upp helt ifrån scratch istället om man ändå pratar om sådana summor. Som du skriver så kommer man behöva göra ändringar överallt och då måste man även lägga tid på att reda ut alla kopplingar mellan olika funktioner. Så bygga om helt ifrån scratch känns som ett vettigare alternativ om man skall göra en större operation och iaf kanske lägga ytterligare lite till men få det framtida säkrat.

Permalänk
Medlem

Så vad är poängen med att segmentera detta enligt region? Det är ju inte som att flashplayer är en fysisk vara där varje enhet kostar att producera, transportera och sälja. Om man fortsätter att patcha flash för kinesisk publik, varför duger inte den åt resten av världen?
(Antaget då att flash överhuvudtaget duger för någon)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

1 mille är ändå ~1000+h vilket är extremt mycket tid. (125+ fulla arbetsdagar).

Ett team på 5-6 personer under en månad är väl inte mycket? Den faktiska utvecklingen i sig är ofta inte den stora kostnaden.

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Så vad är poängen med att segmentera detta enligt region? Det är ju inte som att flashplayer är en fysisk vara där varje enhet kostar att producera, transportera och sälja. Om man fortsätter att patcha flash för kinesisk publik, varför duger inte den åt resten av världen?
(Antaget då att flash överhuvudtaget duger för någon)

Det största problemet med flash är dålig säkerhet och det är därför folk i över 10 års tid har rekommenderat att inte installera den. Bortser man från detta så visst fanns det lite störande reklam, men jag ser det som ett litet problem.
Att patcha för högre säkerhet, så är hela konceptet öppet för en massa olika attacker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ett team på 5-6 personer under en månad är väl inte mycket? Den faktiska utvecklingen i sig är ofta inte den stora kostnaden.

Beror helt och hållet på vad det är som skall göras. Där jag arbetade tidigare så byggde dom webshops åt kunder ganska komplexa sådana och där var dom inte i ett team på 5-6 pers utan 1 person som skötte projekt planering för samtliga webprojekt och 1 utveckladare/projekt. Ett sådant projekt estades mellan 40-80h beroende på komplexitet om det byggdes ifrån scratch. Men eftersom man inte uppfann hjulet på nytt utan använde en färdig plattform så som Magento så behövdes inte det byggas ifrån scratch vilket är bra. Så beror helt på vad som skall göras/byggas/utvecklas.

Webprojekt som kräver flera hundra timmar har jag aldrig stött på så vet inte vad som skulle kräva det, möjligen webbaserade spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Webprojekt som kräver flera hundra timmar har jag aldrig stött på så vet inte vad som skulle kräva det, möjligen webbaserade spel?

En webbshop är dock nära nog det mest basala som går att bygga, där precis som du säger det mesta redan är byggt. Har själv byggt admingränssnitt för diverse hemsidor från scratch med PHP/MySQL på ett par dagar tidigare.

Just nu jobbar jag åt en myndighet, där min tid i projektet är uppskattad till över 2000h, så vi lever helt klart i olika världar. Att uppfylla diverse lagkrav och regleringar från Sverige och EU är sällan något man köper färdigt på stan.

Ett klick på hemsidan via "Mina Sidor" eller motsvarande kan i sig innebära 100-tals processer bakom kulisserna med legacy från mitten av 80-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det största problemet med flash är dålig säkerhet och det är därför folk i över 10 års tid har rekommenderat att inte installera den. Bortser man från detta så visst fanns det lite störande reklam, men jag ser det som ett litet problem.
Att patcha för högre säkerhet, så är hela konceptet öppet för en massa olika attacker.

Försöker tolka detta som svar på min fråga som du citerade, men jag kan inte komma på varför den dåliga säkerheten skulle vara helt okej om man råkar befinna sig i Kina.

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Försöker tolka detta som svar på min fråga som du citerade, men jag kan inte komma på varför den dåliga säkerheten skulle vara helt okej om man råkar befinna sig i Kina.

Jag läste ej ursprungsartikeln för snabbt och misstolkade innehållet, jag trodde den bara fortfarande var populär i Kina.
Ja, att den kan tillåtas i Kina fortfarande är mycket konstigt. Troligen finns där en stor användarnas kvar än. Men samtidigt finns det ställen i andra ställen som skulle behöva uppdateringar och det är dumt att de ej får dessa.

De som i övriga världen idag använder flash gissar jag personer som har väldigt gamla datorer och då installerade det för en 10 år sedan eller liknande. Och sedan olika företag. Där alla vet att de bör gå ifrån flash men det är inte bara bygga ifrån precis när som helst. Det kan ju vara så att lösningen som idag kör med flash ska ersättas med något helt annat inom snar framtid, att bygga något nytt emellan blir bara dyrt. Att redan idag gå till det framtida, så kanske mjukvaror, utrustning m.m, ej är klart.

Permalänk
Inaktiv

Newgrounds har ju egen emulator. Sen är det klart att vissa klassiska flash-spel kommer gå i graven, men finns garanterat ett community som kommer hålla igång emulatorer.

Permalänk
Medlem

Jaha, så nu dör Flash igen. Verkar ha fler liv än Flash Gordon eller en katt för den delen.

Permalänk

Minns hur reklambanners i Flash kunde sänka ens dator. Minns att Komplett hade någon reklam här på Sweclockers som slutade men den plockades bort och sedan införde Swec granskning att banners inte fick vara för tungdrivna.

Visa signatur

ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC - AMD Ryzen 9 5900X - ASUS TUF GAMING B550M-PLUS - HyperX Fury Black DDR4 3200MHz 32GB (2x16GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Kan inte hela Adobe nå vägs ände? Damen installerade Adobe Creative Cloud för Illustrator till något trädgårdsprojekt. Att få bort detta sedan var ett riktigt helvete. Det slutade med att jag fick ladda ner någon uninstaller, för att sedan plocka bort det sista för hand. Det borde flaggas som virus och vägra installeras. Adobe är numera bannlyst på våra datorer.

Tror det startade ungefär 10 processer i Task Manager. Och det efter att man avinstallerat det... Vilken dynga.

Det är väldigt enkelt och få bort adobe ska jag säga du gör det inte genom Windows utan via creative cloud där går du in för det aktuella programmet och trycker på de tre punkterna på det installerade programmet och sen ser du avinstallera. Vill du sen avinstallera creative cloud gör du det efteråt genom Windows via kontrollpanelen måste du göra det!

edit

Med det sagt är jag väldigt nyfiken på hur du försökte lösa det eftersom att du hade sådana problem när jag har gjort på följande sätt som jag beskriver ovan har jag inte haft några problem!

Permalänk
Medlem

Äntligen, var inte en dag för tidigt...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Lustigt nog tycker jag Flash ändå är rätt ok trots de planetstora säkerhetshålen de kämpat med samt den rätt urusla prestandan.

Själv tycker jag Active-X och javascript båda har ställt till med betydligt fler problem över åren vad gäller prestandaproblem, hängningar och krasher.

Permalänk
Medlem

"Vad har du för minnen av Flash? Några speciella spel du minns, eller kanske satt du själv och animerade video? Dela med dig i forumet!"

Hemska minnen!

Sicket jävla skitsystem från start!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Känns som att jag hört denna nyheten varje år i ca 10 års tid.

Nästa år är året då Linux blir stort på desktop!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

1) Flash var, enligt både Apple och Microsoft, den enskilt största anledningen till att något program kraschade på Windows eller MacOS när programmet var som störst (runt 2006 nån gång). De mindre kunniga sa att ”nu kraschar det där jävla IE igen” - de som visste lite mer skyllde på Flash (och hade rätt).
2) Flash var ett massivt säkerhetshål, och behövde uppdateras hela tiden.
3) Flash drog en massa prestanda, och därmed batteritid, när webbsidor inkluderade Flash-reklam som autostartade.
4) Flash är proprietär programvara. Inte alla som bryr sig, men webben är i allmänhet baserat på öppen källkod, och att ha ett stort element som inte är det förstör tanken
5) Flash var ett verktyg för att spionera. Inte bara det uppenbara - att gömma data i det för att återställa kakor om man tar bort dem - utan också för att det kunde använda mikrofonen och kameran, och de var påslagna som default väldigt länge.

Jag hade kunnat fortsätta, men jag tror det räcker.

Sabbade även UX på webbsidor genom att back och forward i webbläsarna oftast saboterades helt!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Joecartoon är väl det jag minns mest.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Så vad är poängen med att segmentera detta enligt region? Det är ju inte som att flashplayer är en fysisk vara där varje enhet kostar att producera, transportera och sälja. Om man fortsätter att patcha flash för kinesisk publik, varför duger inte den åt resten av världen?
(Antaget då att flash överhuvudtaget duger för någon)

Säkerhet och kvalitet står inte lika högt i vissa världsdelar som andra. De anpassar sig troligen efter olika marknaders behov och värderingar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag har googlat utan att lyckas efter nån bra sida som förklarar för mindre tekniskt kunniga hur de kan kolla ifall de har flash installerat (i webläsare eller själva appen) och i så fall ta bort den.

Adobes egen sida avslutar med att skicka en till sidan där man kontrollerar om flash är installerat (punkt 1) och sen beskriver hur man installerar det (punkt 2-4). Den kan jag inte sätta i handen på vissa vänner för då kommer de avsluta avinstallationen med att installera det igen...

Är det nån som har hittat en bra sida där man kan kontrollera ifall man har det installerat utan att skicka oss till adobes installationssida?

Visa signatur

* i7-4790K * EVGA GeForce GTX 1070 Ti 8GB * Asus Z97-E * 32GB DDR3 * SuperNOVA 750 G2 * Fractal Design R5 * NH-U14S * Samsung 850/860/970 EVO 0.5/1/2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjel8:

Är det nån som har hittat en bra sida där man kan kontrollera ifall man har det installerat utan att skicka oss till adobes installationssida?

Om du kör Windows, så finns Flash med i kontrollpanelen om det är installerat i systemet.

Är det bara en del av exempelvis Chrome (Pepper), så försvinner det automatisk vid en uppdatering (om det inte redan har skett).

Permalänk
Medlem

Minns väl hur Gabocorps hemsida var det coolaste man sett. Lärde mig lite flashanimering på en Mac Quadra 700. Blev aldrig nåt mer utav det... Kanske tur!

Permalänk
Medlem

Tänk när annonserna för webdesigners krävde goda kunskaper i flash.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ruggiga minnen! 🤢

Klart exempel på när saker inte var bättre förr...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Steve Jobs skrattar gott i graven.
Kommer ni ihåg den heta debatten runt 2010 när Jobs vägrade att tillåta flash i IOS. Då tyckte många att han hade storhetsvansinne osv, för att han inte tillät skiten.