Hur mycket kostade ert körkort?

Permalänk
Medlem

Tog mitt i slutet av 2009 och gick på runt 5000. Körde mycket privat och pluggade teoriboken + tester på nätet. Tog 3 körlektioner på skola för att checka av hur jag låg till, fick bra beröm av läraren och han ansåg att jag var redo. Veckan efter hade jag klarat av teori samt uppkörning på första försöket.

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Medlem

Påbörjade mitt 1999, körde en hel del privat då och tog 9 lektioner inklusive halkan, men tog aldrig itu med teorin, så ja ... jag var utan körkort fram till i fjol då jag fick det betalt av jobbet och på arbetstid. Hade då inte suttit bakom ratten på drygt 15 år, så ja ... det var som att börja från början i princip (förutom fickparkering, vilket jag lärde mig mellan två splitternya bussar back in the days, så det satt djupt ). Men ja, det kostade mig totalt 1000 spänn ungefär, fick betala synundersökning och tillverkningen av kortet själv. Gick väl åt en 12-15 lektioner skulle jag tro eftersom jag inte hade möjlighet att övningsköra privat längre. Skulle väl ha gått på runt 15-16 lök om jag hade pyntat själv, kanske något mindre eftersom jag inte direkt snålade på körtimmarna.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Tog mitt i somras, kostade ca 12k men en då tog jag 12 lektioner och hade nog klarat mig på 10 så kan gå lite billigare beroende på om du har lätt för dig att köra.

Permalänk
Inaktiv

Tog mitt för 4 år sedan. Jag tror det var mellan 15-18k. Jag bestämde mig för att göra en hel del lektioner på trafikskola.

Värd varenda krona åter och åter igen.

Permalänk
Medlem

2100:- kostade mitt, inga körlektioner eller teorilektioner. Bara halkbana, teori och uppkörningskostnad. Året var 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

Jag vet inte exakta kostnaden för allt i körkorts utbildningen men har läst att det obligatoriska kostar runt 6000 och att det är körlektioner som kan kosta en del, dock kör jag med farsan och förhoppningsvis inte behöver ta en massa körlektionen från skolan.

Köpte intensivpaket för ~12.000kr - rätt onödigt men behövde körkortet asap utan trassel, jag personligen var rätt dålig på teorin och den fick jag tillslut genom att nöta trafikskolans egna prov några gånger efter varandra - Trots att jag satt på plats för lektioner... Lärde jag mig själv mer genom datorns prov och se efteråt det som fattades.

Kör med en bekant på fritiden och gör körskolans datortester x antal gånger tills att dom känns 'lätta'. Behövs inte lägga ut mer pengar än så - och inte mycket tid i boken heller mer än vad programmet rekommenderar dig öva på. (Om du redan känner dig relativt bekväm i trafiken)

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Ganska exakt 18.5k vill jag minnas år 2018, tog ~18 lektioner under 3mån tid och klarade uppskrivning + uppkörning på 1a försöket. Detta i centrala GBG och helt utan någon som helst möjlighet till privat övningskörning som garanterat hade minskat antal lektioner som behövdes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Körkort KAN kosta hur mycket som helst. Själv läste jag teorin själv, övningskörde enbart privat och klarade både teoriprov och uppkörning på första försöket. Så det fullt genomförbart, de flesta hamnar förstås någonstans mitt emellan.

Mitt emellan är 15 000 - 20 000 kr. Det är det spannet som kräver att du är motiverad och gör en del på egen hand, det går att komma undan billigare – men räkna inte med det. Låt inte pengarna styra, de blir snabbt hinder och det handlar om så lite pengar, ha en extra 5000 - 10 000 kr tillgängligt utöver vad riskutbildning, kunskapsprov, körprov och några körlektioner kostar.

Bara riskutbildning, kunskapsprov, körprov och de olika avgifterna tillsammans med handledarutbildning är idag 5800 kr. Lägg till i.a.f. 12 000 - 15 000 kr om du läser teori på körskolan, lånar bil av körskolan vid uppkörning och kör lite körlektioner. Kanske mer på vissa orter/körskolor. Förmodligen får du lägga betydligt mer om du aldrig kört bil innan du bokar upp lektionerna inför uppkörningen.

15 000 - 20 000 kr är tämligen optimistiskt, men realistiskt för någon som är intresserad. TS har varken realistiskt nog eller om man är optimist 15 000 kr att spendera då detta bygger på att TS kan spara varenda krona och har noll utgifter. Negativt vore att prata om att budgetera för 35 000 - 40 000 kr.

15 000 kr brukar räknas som minsta kostnaden idag om man inte är helprivatist, har man inte det skaffa jobb.

Permalänk
Medlem

började för över 10 år sedan och tog kortet för 6 år sedan. Vet ej exakt vad det kostade men ganska säker på att det var runt 35000- 40000 kr totalt.

Aldrig kört innan så tog första svängen via körskola och failade uppkörningen pga teorin, pluggade minimalt. Väntade därefter 4 år tills att tiden för körkorttillståndet höll på att gå ut. tog tag i saken och tog en två veckors intensiv, gick kanske på 20 lök med uppkörning och boende.

Noll bil intresse bidrog till att det blev två vändor bor i stockholm så har i princip haft noll behov av körkort också.. Mitt tips till alla som ska köra upp är att inte strunta i teorin den behövs också

Edit: Vill även lägga till att en två veckors intensivutbildning var klockren för mig som inte är bilintresserad, hade gjort det direkt om jag vetat hur det skulle bli. Kan rekommendera att spara pengarna ta semester och köra en två veckors direkt. borde räcka med ett par enstaka lektioner innan man kommer till intensivkörskolan. ett helt annat fokus också om man är på en mindre ort med noll att göra förutom att köra/plugga.

Permalänk
Medlem

Tror detta är sjukt individuellt faktiskt. Träffat människor som betalt allt från under 10k till över 100k för att ta körkort.

För just mig tror jag det låg någonstans i spannet 14-17k för några år sedan, ej inräknat kostnaderna för den privata körningen med min sambo. Gick både teori och lektioner på körskola och hann flytta innan jag kunde köra upp så tog ett fåtal lektioner i den nya staden för att lära mig hur den var att köra i innan jag körde upp.

Som några andra varit inne på är det eventuellt smart att köra någon lektion för att kolla av vad man missar på den privata övningen. Körskolan jag började på lät sambon följa med i bakstätet så vi kunde resonera tillsammans under lektionen vad som skulle göras.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Var väl 14 år sedan nu, men då betalade jag för förarprovet och halkan. Kan inte ha handlat om så stort belopp. Fick något program där jag övade på frågorna samt teoriboken från min bror. Annars var det bara att köra privat.

Permalänk
Medlem

Köpte det billigaste paketet, det kanske var 5 körlektioner. Räckte med råge för min del. Övningskörde med morsan. Gjorde teorin och uppkörningen på första försöket.

Hade AM-kortet sedan innan och det var väl en liten fördel än om man inte kunde ett skit om trafikregler när man körde moped.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Två miljoner för ett körkort låter dyrt.

Haha. Gick lite snabbt där!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Bildexpert

20 körlektioner, risk 1+2, litteratur, en uppkörning och tre teoriprov tror jag kostade mig ca 17000 kr år 2013. Kunde antagligen ha kommit billigare undan men då jag var beroende av körkortet i mitt första jobb så lönade det sig väldigt snabbt.

Permalänk
Medlem

B-körkortet 2008, ca 6500:- vill jag minnas
CE-utbildningen 2011, uppskattades till 180.000:-
A-kortet 2020, ganska exakt 15.000:-

Visa signatur

CPU: I5 6600K | Kylning: be quiet! Pure Rock | GPU: ASUS 1070 ROG STRIX DC3 OC | RAM: Corsair 16GB DDR4 | Moderkort: MSI Z170-A PRO | PSU: EVGA Supernova G2 750W | SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB | Lagring: WD Blue Low Power 2TB | Chassi: Phanteks P400
Citera för svar

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Det beror mycket på dig och om du kan övningsköra hemma.
Ju mer du kan träna på det som skolan lär ut med din pappa, desto bättre för dig. Förutsatt att han tjatar om diverse saker på dig.

Sedan beror det på var du bor. Bor du i en större stad så kommer kostnaden öka. Bor du in en mindre stad kan det bli billigare.
Jag jobbar nu som trafiklärare och här kan folk klara av det på mindre än tio lektioner, förutsatt att de är duktiga eller snabblärda.
Dessa tar då körkortet, med allt obligatoriskt, för ca 10K.

Har man svårt för vissa saker eller inte tar till sig det som läraren lär ut kommer det att ta längre tid och kosta mer.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Gick på ca 2500:- tre lektioner + halkbana övningskörde mycket privat.

Permalänk
Inaktiv

12 Lektioner sedan privat uppkörning.

Var 1982, kostade strax över 100 kr för en lektion så totalt ca 1500 kr.

Permalänk
Medlem

23k tror jag det slutade på för mig.
10k körskola med halkbana och alla vitala delar.
Klarade teorin men kuggade mig 3 gånger på körningen och gav upp.
2 år senare gick jag till körskolan igen och betalade 8k för ett par körningar.
Klarade teorin igen och klarade uppkörningen den här gången, troligen för att jag valde att köra automat.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

1600:-
10 st lektioner à 90:- + halkkörning.
Mycket privatkörning.
År 1983

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Masen666:

1600:-
10 st lektioner à 90:- + halkkörning.
Mycket privatkörning.
År 1983

På den tiden behövde man inte köra halkkörning om man tog kortet på sommaren, fanns inga halkbanor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

På den tiden behövde man inte köra halkkörning om man tog kortet på sommaren, fanns inga halkbanor.

Det stämmer inte, utan halkkörningen kom 1975. Sedan har den långt senare ändrats mer än en gång med ökande inslag av påpekande av hur farligt allt är. När jag gjorde/körde halkbanan hade de snyggt nog monterat de med god marginal sämsta däcken bak. Gissa hur lätt det var att få en sådan bil att sluta sladda på ett vattenbegjutet underlag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

På den tiden behövde man inte köra halkkörning om man tog kortet på sommaren, fanns inga halkbanor.

Jag körde iallafall halkkörning på våren/sommaren, så det så😁

Permalänk
Medlem

Det var inte många tusenlappar för min del. Kanske max 3.
Började köra med morsan 2-3 månader innan jag fyllde 18. Körde varje gång hon skulle någonstans.

Tog en körlektion samma dag som uppkörningen var bokad. Bad dom hantera det som en uppkörning.
Där och då släppte all min nervositet så när jag gjorde uppkörningen så kändes det som världens vanligaste sak. Trots att jag fick en nyanställd körskollärare som hade med sig en egen handläggare i baksätet.
Så mitt papper som de bockar i olika moment man ska prova hade bockar i samtliga moment. Var ute i nästan 2h.

Klarade både uppkörning och teori på första försöket.

Detta var 2002.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

Börjar bli orolig att mina pengar inte kommer räcka till ett körkort, har just nu ca 8300 kr för kortet och sparar jag all studiebidrag jag får tills jag har fyllt 18 i maj så kommer jag att ha ca 14 000 - 15 000 kr. Det finns även en del andra saker jag skulle vilja ha nu men körkortet lär jag prioritera först. Min plan är ju att ta körkortet asap efter man har fyllt 18.

Jag vet inte exakta kostnaden för allt i körkorts utbildningen men har läst att det obligatoriska kostar runt 6000 och att det är körlektioner som kan kosta en del, dock kör jag med farsan och förhoppningsvis inte behöver ta en massa körlektionen från skolan.

Jag körde bara privat med Mamma och Pappa. Mitt kort kostade ca 3500:- för nästan 15 årsen. Teoriprov, Halkbana och Uppkörning.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Runt 12000kr har jag för mig att det kostade. Körde mest privat och tog sedan några lektioner ett par månader innan jag fyllde 18.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Tog A och B-körkort 1993.
B tog jag helt privat. Det som kostade var halkbana och uppkörning. Klarade lappen på andra försöket.
A tog jag på körskola. Blev 9 lektioner totalt (totalt 3150:-).
Teorin läste jag själv. Hade ingen struktur och klarade teorin på fjärde försöket Det var på den tiden man hade pärmar och hade man tur fick man samma pärm igen.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Tog mitt kort 1994 och det kostade 750 kronor Köpte bara böckerna och i priset ingick ett teoriprov samt uppkörning. Körde privat med Pappa.

Visa signatur

#1 I7 7700K@5Ghz | 32gb DDR4 | 7900XTX |
#2 I5 6600K@4600Mhz | 8gb DDR4 | GTX1070 |
#3 AMD X2 4200+ | ASUS A8N32-SLI-Deluxe | Zalman CNPS9700LED | 2048mb pc3200 | x1950Pro 512Mb | 6x250gb sata | SB Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Slutade precis under 10 000 kr har jag för mig. Tog det för drygt 1.5 år sedan. Körde väldigt mycket med min far men tog 4 lektioner (varav två på en dålig skola med otrevlig lärare som jag antagligen hade kunnat slippa) under våren innan uppkörningen. Tog mig visserligen 1.5 år att ta körkortet, men vi var utan bil i perioder också.

Sen hade jag väldigt mycket tur under uppkörningen, förutom en trevlig kontrollant så fick jag köra delvis EXAKT samma sträcka som jag och min far hade kört några dagar innan. I Stockholm kan tilläggas, körde upp i Barkarby.

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem

Tycker det är tråkigt att vissa skall åka på en sådan kraftig utgift medan andra som har lite läggning för det här med att köra skall klara sig med en liten summa.
Tog körkort -88 och klarade mig med under 10 lektioner plus halkkörning, ca 3500kr.
Tog däremot motorcykelkort för 5 år sedan där det blev 7 dubbellektioner samt risk 1 och 2 samt uppkörning och detta gick nog på 17.000kr och då flöt det ändå bra för mig eftersom jag kört en hel del innan.
Borde nästan ligga på skolan/gymnasium att utbilda folk med körkort, går ju tydligen på runt 5000kr för ett jävla moppekort(EU moppe).
Snart är det väl bara rikemanspojkarna som kan få köra moppe

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti