Styrkretsarna Z590, B560 och H510 lanseras under CES

Permalänk
Melding Plague

Styrkretsarna Z590, B560 och H510 lanseras under CES

Logotyper kompletta med Intels uppdaterade grafiska profil läcker ut tillsammans med plattformsscheman.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Mycket intressant, längtar att få bygga med ny hårdvara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon298854:

Mycket intressant, längtar att få bygga med ny hårdvara.

Om man inte är i akut behov bör man nog vänta lite.
10900k har fördelar med sina 10 cores.

Sen är man bra sugen på ddr5 med och se vad de har att komma med

Permalänk

Om inte AMD hade fixat Ryzen skulle nog Intel ha presenterat detta år 2035 med dåvarande utveckling. (Sarkasm med lite sanning)

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Lansera en ny produkt med HDMI 2.0, driver Intel med mig!? Köper inget som inte är HDMI 2.1!

Permalänk
Skrivet av Zensig:

Lansera en ny produkt med HDMI 2.0, driver Intel med mig!? Köper inget som inte är HDMI 2.1!

Vilken "funktion" i HDMI 2.1 är det du kräver? och följdfrågan och vad har du för "grejer" just nu när du inte köper något som inte har HDMI 2.1?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Zensig:

4K 120Hz 4:4:4 med iGPU?

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av sʍǝɔןoɔʞǝɹs:

Vilken "funktion" i HDMI 2.1 är det du kräver? och följdfrågan och vad har du för "grejer" just nu när du inte köper något som inte har HDMI 2.1?

Det handlar inte alltid om vad man har för grejer just nu.
Utan även om vad man planerar att skaffa.
...och med långa leveranstider som varit på sistone så kan det i vissa fall även vara saker man beställt men ännu inte fått...

Beroende på vad det är.
Beroende på tidsrymd.
Beroende på hur konkreta planerna är.

I vissa fall kan det vara värt att framtidssäkra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sʍǝɔןoɔʞǝɹs:

Nära 0 inputlag med framehanteringen och variabel refreshrate är väl önskvärt asap och en anledning till att bara köpa 2.1 compliant 🤔 4k 120fps kan man nog ignorera

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Nära 0 inputlag med framehanteringen och variabel refreshrate är väl önskvärt asap och en anledning till att bara köpa 2.1 compliant 🤔 4k 120fps kan man nog ignorera

Vad spelar det för roll när det handlar om grafiken från processorns inbyggda grafikkrets? Vi snackar väl 4K i 1.2 fps snarare...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vad spelar det för roll när det handlar om grafiken från processorns inbyggda grafikkrets? Vi snackar väl 4K i 1.2 fps snarare...

Ja det är ju helt sant. Finns kanske annat att störa sig på än inputlag och avsaknad av varierad refreshrate om man ska göra med igpu 😂

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Kanske inte spel. Men det är trevligt i windows med 4k 120hz. Speciellt uppkopplat mot storbilds-TV.
Tex för 120hz video och ultrasmootha interface och scrolling i webbläsare. Videofiler med konstiga udda framerates får bättre flow i 120hz... Variabel sync i all ära, men inte alltid det sköter sig i just videouppspelning.

...i-lands problem, jag vet.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sʍǝɔןoɔʞǝɹs:

Dynamic HDR, Variable Refresh Rate, Quick Frame Transport, Auto Low Latency Mode (ALLM) mm. "HDMI 2.1 was officially announced by the HDMI Forum on January 4, 2017 and was released on November 28, 2017" så för helvete 3 år sedan och Intel lanserar nya mobo kretsar för 2021 som inte har HDMI 2.1!

Planen är att koppla datorn till 4K 65tum TV:n. Har för tillfället en Ryzen 2600, 16GB ram, 1TB Intel 660p, Radeon 570 (medärvt grafikkort från gamla datorn). Förhoppningen är att med byte av grafikkort någon gång i framtiden att den skall klara 60fps i 4K (grafikkortet bör vara flaskhalsen i 4K). Har redan trådlös mus så behöver även ett trådlöst tangentbord för att slippa sladdar över vardagsrummet.

Dock för tillfället har jag fullt upp med spela (Death Stranding för tillfället) på PS5:an (som har HDMI 2.1) så får se när jag inhandlar nytt grafikort/trådlöst tangentbord och kopplar datorn till TV:n. Ingen panik direkt då jag fortfarande inte har avslutat Witcher 1 och Borderlands 2 på datorn än! Har en låååååååååång backlog spel att ta mig genom.

la till " (Death Stranding för tillfället)"
Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Med sunkiga GPUs kan det vara trevligt med Variable Refresh Rate!

Permalänk
Medlem
Citat:

..har förutom logotyper för de nya styrkretsarna

Hur mycket jag än stirrar tycks jag bara se en logotyp för de tre nya styrkretsarna. Känns som en djup 'finn-fem-skillnader'.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zensig:

Dock för tillfället har jag fullt upp med spela (Death Stranding för tillfället) på PS5:an (som har HDMI 2.1) så får se när jag inhandlar nytt grafikort/trådlöst tangentbord och kopplar datorn till TV:n. Ingen panik direkt då jag fortfarande inte har avslutat Witcher 1 och Borderlands 2 på datorn än! Har en låååååååååång backlog spel att ta mig genom.

Det lär väl inte bli något vidare att först spela nyare spel och sen gå tillbaka till äldre.
Grafik, spelmekanik osv utvecklas ju och de äldre spelen kommer att upplevas som sämre när du redan spelat något nyare.
Skulle starkt rekommendera att inte göra så, utan kör dem i kronologisk ordning.
Varför då köpa en PS5 (som har begränsad tillgång) när du först bör spela spel från 07-09?
Står ju dig fritt att göra så, men du förstör ju upplevelsen både för dig själv och någon annan (som inte får tag på en PS5).

Men i övrigt och till ämnet innebär de nya styrkretsarna små förbättringar, ungefär som väntat. Men visst, hade väl inte skadat både vad gäller marknadsföring och ev framtidssäkring att inkludera stöd för HDMI 2.1.

Sen är väl Intels grafiska profil det som utvecklats mest på senare år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Det lär väl inte bli något vidare att först spela nyare spel och sen gå tillbaka till äldre.
Grafik, spelmekanik osv utvecklas ju och de äldre spelen kommer att upplevas som sämre när du redan spelat något nyare.
Skulle starkt rekommendera att inte göra så, utan kör dem i kronologisk ordning.
Varför då köpa en PS5 (som har begränsad tillgång) när du först bör spela spel från 07-09?
Står ju dig fritt att göra så, men du förstör ju upplevelsen både för dig själv och någon annan (som inte får tag på en PS5).

Men i övrigt och till ämnet innebär de nya styrkretsarna små förbättringar, ungefär som väntat. Men visst, hade väl inte skadat både vad gäller marknadsföring och ev framtidssäkring att inkludera stöd för HDMI 2.1.

Sen är väl Intels grafiska profil det som utvecklats mest på senare år.

Försöker spela spelen i ordning och äldre spel till nyare därav Witcher 1 och Borderlands 2 (fungerar också väl med Radeon 570 kortet). Dock så jobbar jag mig nu genom bibliotekets PS4/5 bibliotek innan skivorna blir helt sönderrepade därav Death Stranding mm. Får ju också 4k 65tum upplevelsen där vilket jag i framtiden tänker för datorn.

Fundera länge på att köpa en begagnad PS4 just för att spela de PS4 specifika storspelen som Last of Us Part II, God of War & Uncharted mm. Dock så vart det ingen större skillnad i pris mot att köpa begagnad PS4 mot ny. Det kändes inte värt att köpa ny PS4 mot slutet av dens livstid så när info kom om att PS5 skulle vara bakåtkompatibel la jag en förbokning på den 20190613 så jag fick den på lanseringsdatumet 19 Nov.

Det var så jag tänkte.

Permalänk
Medlem

Känns att som om man kan skippa Rocket Lake för en spel-PC så bör man göra det. Verkar vara lite för många kompromisser?
PCIe 4.0 på CPU men PCIe 3.0 på chipset?

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veidit:

Känns att som om man kan skippa Rocket Lake för en spel-PC så bör man göra det. Verkar vara lite för många kompromisser?

Känns som Intel gått IBM vägen och att säljarna har tagit makten över bolaget. De är enbart intresserade av sina kortsiktiga provisioner. Att investera pengar i utveckling är onödigt, de pengarna gör sig bättre i säljarens plånbok när vi ändå ligger före konkurrenterna.

Det visar sig nu när konkurrenterna springer ringar runt Intel. Intelsäljaren kommer med ena lögnen/vinklade jämförelsen efter den andra för att försöka lura folk att köpa deras produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veidit:

På vilket sätt skulle det försämra en spel-PC? Räcker det inte för ett grafikkort på PCIe 4.0 x16 och en M.2 PCIe 4.0 x4? Spelar det någon roll om det går via CPUn eller styrkretsen? (Frågar då jag är intresserad av att uppgradera till denna plattform...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Om inte AMD hade fixat Ryzen skulle nog Intel ha presenterat detta år 2035 med dåvarande utveckling. (Sarkasm med lite sanning)

Om inte AMD hade fixat Ryzen hade AMD troligen inte varit kvar, och ARM hade varit konkurrensen som fanns att tillgå, eller så hade Intel styckats upp av monopollagstiftningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Om inte AMD hade fixat Ryzen hade AMD troligen inte varit kvar, och ARM hade varit konkurrensen som fanns att tillgå, eller så hade Intel styckats upp av monopollagstiftningen.

Permalänk
Viking
Skrivet av tachy13:

På vilket sätt skulle det försämra en spel-PC? Räcker det inte för ett grafikkort på PCIe 4.0 x16 och en M.2 PCIe 4.0 x4? Spelar det någon roll om det går via CPUn eller styrkretsen? (Frågar då jag är intresserad av att uppgradera till denna plattform...)

Nej det spelar ingen roll. PCIe 3.0 fungerar också utan problem för grafikkortet.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja, varför inte? En HD 530 klarar av att driva 4k i 60Hz, så denna lär inte ha några som helst problem med det dubbla. Eller måste man kunna maxa Crysis för att det ska vara värt det?

Permalänk
Medlem

Ingen som tycker det är nämnvärt att Intel fördubblar sin DMI-buss mellan CPU och styrkrets? Den är visserligen fortfarande bara en DMI 3.0, dvs PCIe 3.0, men bredden är x8 nu. Konstigt val, då den nya CPUn stödjer PCIe 4.0, så varför fördubblar man bredden istället?

Permalänk
Viking
Skrivet av ajp_anton:

Ingen som tycker det är nämnvärt att Intel fördubblar sin DMI-buss mellan CPU och styrkrets? Den är visserligen fortfarande bara en DMI 3.0, dvs PCIe 3.0, men bredden är x8 nu. Konstigt val, då den nya CPUn stödjer PCIe 4.0, så varför fördubblar man bredden istället?

Kan det ha något att göra med Intels kommande version av SAM kanske?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Kan det ha något att göra med Intels kommande version av SAM kanske?

Fast det har väl inget med styrkretsen att göra? Kommunikationen med GPUn sker ju via PCIe-länken som går direkt från CPUn.

Permalänk
Viking
Skrivet av ajp_anton:

Fast det har väl inget med styrkretsen att göra? Kommunikationen med GPUn sker ju via PCIe-länken som går direkt från CPUn.

Ja, det är sant det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Trevligt och på tiden att dom utökade minneshastigheten upp till 3200 på budget styrkretsarna.

Men vad blir hastigheten gjort till?

i5 hade max 2666MHz medan i7 och högre hade maximalt 2933MHz.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nej det spelar ingen roll. PCIe 3.0 fungerar också utan problem för grafikkortet.

Dock spelar det roll om du ska köra mer än en NVMe disk då bara en port har PCIe 4.0 och resten har PCIe 3.0, det är mest det som stör mig. Hade gärna haft PCIe 4.0 direkt till CPU för två diskar (24 lanes istället för 20).

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!