Pc eller mac som första upplevelse?

Permalänk
Medlem

Pc eller mac som första upplevelse?

Som titeln lyder.

Ska köpa en bärbar dator till familjen, främst 10åringen, och går i tankarna på nya macbook air. Datorn ska primärt användas till Internet, YouTube, musik, ordbehandling och lättare spel såsom sims och Minecraft.

Blev lite tveksam om mac är rätt väg att gå eller inte. Min första mac var första ibook och lade ner mitt mac äventyr för nästan 15år sedan men det har säkert hänt lite sedan dess.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk

Begagnad billig pc. Lite äldre ungdom som beroende på intresse gå upp till macbook.

Men det beror helt och hållet på er ekonomi. Vissa har extremt gott om pengar och de flesta 10åringar skulle bli extremt glada över en macbook air för 10 000kr. De flesta ungdomar förutom denna laptop vill ha en speldator för +30 000kr och mobil och annat till.

Det vissa gör är att de köper en spellaptop för runt 10 000kr, då får barnet ofta ingen spelkonsol eller speldator vid sidan av.
Inte för att vara steriotypisk. Men tjejer i högre grad värdesätter andra saker än att spela på datorn. Och då är macbook air i högre grad ett bättre alternativ. Nu kan tjejer och killar ha olika intresse. Men min poäng är att man får se helheten, där det för många ungdomar är viktigt att tillfredsställa deras spelbehov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Begagnad billig pc. Lite äldre ungdom som beroende på intresse gå upp till macbook.

Men det beror helt och hållet på er ekonomi. Vissa har extremt gott om pengar och de flesta 10åringar skulle bli extremt glada över en macbook air för 10 000kr. De flesta ungdomar förutom denna laptop vill ha en speldator för +30 000kr och mobil och annat till.

Det vissa gör är att de köper en spellaptop för runt 10 000kr, då får barnet ofta ingen spelkonsol eller speldator vid sidan av.
Inte för att vara steriotypisk. Men tjejer i högre grad värdesätter andra saker än att spela på datorn. Och då är macbook air i högre grad ett bättre alternativ. Nu kan tjejer och killar ha olika intresse. Men min poäng är att man får se helheten, där det för många ungdomar är viktigt att tillfredsställa deras spelbehov.

Tack för ditt utförliga svar. Det är verkligen skillnad på grabbarna och vår sladdis. Grabbarna har det varit spel för hela slanten men tjejjan har istället varit mer kreativ om man får uttrycka sig så om sina barn. Spelar mest Minecraft med mig och lite mobilspel så nya macbooken kanske fyller det hålrummet bra.
Har också lite klåda över sambons arbetsdator som är en stor 17 tums 😂

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk

MacBook Air har många fördelar och har fått bra recensioner på nätet. Det folk generellt gillar är batteritiden och prestandan samt att den är helt tyst då den är utan fläkt. Den är dock begränsad vad gäller spelutbud även fast det går att spela en del iOS spel på den. Den har även bättre byggkvalitet än de flesta bärbara pc-datorer det märks dock på prislappen. Det går inte heller att ha Windows installerat med bootcamp som det gick på de Intel-baserade macbookarna. För de saker du nämner ovan passar den dock utmärkt enligt mig.