Ryker från processorn på min Macbook pro 2017 retina 15.

Permalänk

Ryker från processorn på min Macbook pro 2017 retina 15.

Hej! Jag bytte för 2 veckor sedan både högtalarna på min Macbook. Jag prövade ljudet på datorn och ljudet fungerade som det skulle. Efter det skulle jag sätta på en metallbricka som håller fast batteri kabeln men den brickan slant jag med så att den stötte till någon annan del och det kom en liten gnista. Efter det försökte jag start datorn men det gick inte.

2 veckor senare idag öppnade jag upp den igen och pröva att starta den med laddaren inkopplad men då kom det upp lite rök från processorn. Jag drog genast ut laddaren.

Vet någon om datorn kortsluter sig vid batteriet eller om det är processorn som är knas med efter att de kom en gnista? Kan det vara något annat där problemet ligger? Hur fixar jag så att den startar igen, behöver jag köpa någon ny reservdel?
MVH August

Permalänk

Macbook Pro 2017 15 Retina startar inte efter att ha bytt högtalare!?!

Hej! Jag bytte idag både högtalarna på min Macbook. Allt jag gick bra, jag prövade högtalarna efter att jag satt på dom och de båda funkade. När jag skulle sätta på batteriet finns det som en liten metallbricka som skyddar batterikabeln, och när jag skulle sätta på metallbrickaren slant jag och den hamnade mellan batteriet och en lödning. Det blev förmodligen en kortslutning eftersom det kom en liten, liten gnista. Sen när jag satt på allt vill datorn inte starta. Den är helt död. Vad ska jag göra? Ska jag bytte batteri, pröva göra rent "logic board" eller något annat?!

Fel rubrik
Permalänk
Medlem

Försökt ladda batteriet ordentligt? Helst då med en original 87 W Apple laddare som datorn kom med, inte genom en skärm eller något som brukar vara cappade vid 60 W eller mindre.

Har varit med om flera MacBooks som inte visar några livstecken alls när batteriet är helt urladdat och sedan tagit en bra stund på sig innan de ens orkar komma så långt att den tomma batterisymbolen visas på skärmen.

Bytt också en spräckt högtalare på en MBP 15" 2016 och lyckades då punktera batteriet. Den fungerade normalt ett par tre veckor efter det, sedan dog batteriet helt och hållet…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk

Tack

Tack för svaret! Jag ska pröva ladda upp den ordentligt! Så det är förmodligen inte kretskortet som det är fel på?

Permalänk

luktar som att något kortislutet på på moderkortet.
så du har 3 alternativ.

1. hitta en Firma som kan laga moderkortet (troligen väldigt dyrt)

2. lämna in den hos apple och få modermodemet utbytt (troligen lika dyrt som att laga det eller dyrare)

3. kasta den i elåtervinningen och köp en annan laptop.
kan ev spara lagringsenheter om du vill försöka rädda div data från dessa om den inte är någon apple special disk som bara passar i den modellen eller lödd på moderkortet...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ett fjärde alternativ är att sälja den som defekt på Tradera. Folk tenderar att betala rätt bra för Apple-grejer, även om de är defekta.

Visa signatur

---

Permalänk

Det finns företag som gör gratis felssökningar och lagar macbooks. Tänkte börja med det. Tack för svaret iallafall!

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att du skadat batteriet, att det är den som blir varm o ryker.

Permalänk
Skrivet av Jem:

Det kan vara så att du skadat batteriet, att det är den som blir varm o ryker.

Låter troligt! Tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av August732:

Det finns företag som gör gratis felssökningar och lagar macbooks. Tänkte börja med det. Tack för svaret iallafall!

Det låter ju inte som en särskilt smart idé att göra gratis felsökningar, se till att det är ett vettigt företag du skickar den till

Permalänk
Medlem

Om det är frågan om skadat batteri (att du själv har punkterat batteriet) , så är situationen farlig!

MacBooken kan vara sval och plötsligt bli så varm att det går att steka ägg på den. Samtidigt kommer det vita giftiga gaser från batteriet på den.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@August732:

Välkommen till Sweclockers.

För att alla ska få samma chans att få hjälp så är det en tråd per ämne som gäller.
Således har jag sammanfogat dina två trådar till en.

/DavidtheDoom, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@August732:

Välkommen till Sweclockers.

För att alla ska få samma chans att få hjälp så är det en tråd per ämne som gäller.
Således har jag sammanfogat dina två trådar till en.

/DavidtheDoom, - Moderator

Absolut!