Fråga om fördelning av internethastighet mellan olika Ethernet portar och/eller WiFi på en mobil router

Permalänk
Medlem

Fråga om fördelning av internethastighet mellan olika Ethernet portar och/eller WiFi på en mobil router

Hejsan! Jag har nyligen flyttat ihop med flickvännen ute på landet och har i dagsläget endast tillgång till mobilt internet. Jag är inte så kunnig när det gäller nätverk, men borde det inte finnas routrar (4G i det här fallet) med en funktion där man kan fördela internethastigheten mellan de olika Ethernet portarna och/eller WiFi? Flickvännen jobbar mycket hemifrån just nu och behöver därför alltid tillgång till en viss mängd trafik medans jag exempelvis laddar ned något.

Tips på routrar välkomnas!

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för router idag?

Quality of Service (QoS) finns i de flesta routrar, men det funkar inget vidare. Detta beror på att du behöver stoppa flödet innan den svaga länken för att det ska effektivt, dvs innan överföringen över mobilnätet. Att strypa efter den svaga länken funkar genomsnittligt över tid, men du kan inte kapa toppar, så du kan inte åstadkomma att din flickvän alltid har tex 10Mbit/s att röra sig med.

Några alternativa förslag:
- Pausa dina nedladdningar medan flickvännen arbetar.
- Skaffa ett separat abonnemang för arbete.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Om du laddar ner via torrent-program bör du ha möjlighet att sätta ett maxvärde för hur mycket data upp och ner som får användas. Har du t ex 100 Mbps, så kanske du kan sätta taket till 80, så det blir en del över.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon funktion som gör att man verkligen kan fördela datan på det sättet. Det finns som sagt QoS men jag håller med om att det inte fungerar optimalt.

Det enklaste är nog om du väntar med nedladdningarna till efter kontorstid, det borde inte vara så svårt. Kör du torrents så kan de flesta torrentprogram schemaläggas så att det mellan en viss tid inte laddar ner alls eller endast laddar ner en viss hastighet.

Om det är steam som strular så kan du schemalägga nedladdningarna även där, går förhoppningsvis även på andra speltjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad har du för router idag?

Idag använder vi en mobil router som vi fått av Telenor, modell: MF910.

Skrivet av cyklonen:

Om du laddar ner via torrent-program bör du ha möjlighet att sätta ett maxvärde för hur mycket data upp och ner som får användas. Har du t ex 100 Mbps, så kanske du kan sätta taket till 80, så det blir en del över.

Bandbredden som jag använder går mest till att spela online, ladda ned spel och uppdateringar. Det händer också att jag använder olika streamingtjänster.

Skrivet av Trunk:

Vet inte om någon funktion som gör att man verkligen kan fördela datan på det sättet. Det finns som sagt QoS men jag håller med om att det inte fungerar optimalt.

Ja, QoS är även svaret jag hittat på andra ställen. Synd att det inte verkar finnas något bättre alternativ?

Permalänk
Medlem

Traffic shaping kan vara ett alternativ, där har du möjligheten att styra max hastigheten på upp/nedladdning.

T.ex på min hemma router som är en D-link kan jag sätta max hastigheten för individuella IP:n eller en viss IP-range.

Såg att just den enheten du har saknar stöd för QoS så det är oklart om den har traffic shaping (traffic control heter det på min router).

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/mobilt-b...
^ om detta är samma som du har.

Annars kan du installerar ett program på din dator som kan strypa hastigheten, några exempel finns här:
https://www.makeuseof.com/tag/tools-limit-bandwidth/

Permalänk
Medlem

MF910 är bra på 4G men Wifi är inget vidare i den.
Den går att koppla via USB till en del andra routrar och då kan man få bättre fart i den.
Jag kopplade min till en Dovado Pro AC AC1200 router, som inte heller är bra på wifi, för att få ethernet portar.
Finns även en USB till ethernet adapter men jag lyckades aldrig få tag i någon.
Så det kan vara idé att skaffa en bättre 4G router, externa antenner m.m. för att få upp farten på 4G.

QoS kan ju täcka in en hel del beroende på Router.
SQM (Smart Queue Management) finns i bl.a. OpenWRT, Asus Merlin och Ubiquiti ger en hel del detaljstyrning.
https://openwrt.org/docs/guide-user/network/traffic-shaping/s...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av smekd:

Traffic shaping kan vara ett alternativ, där har du möjligheten att styra max hastigheten på upp/nedladdning.

T.ex på min hemma router som är en D-link kan jag sätta max hastigheten för individuella IP:n eller en viss IP-range.

Låter intressant! Helt klart bättre än inget i alla fall!

Japp! Det är den vi har idag.

Vi kommer hur som helst att behöva köpa en ny mobil router då min stationära dator inte har WiFi-stöd.
Som sagt, tips är mer än välkommet!

Permalänk
Rekordmedlem

De flesta vanliga hemmaroutrar har möjlighet att prioritera trafik efter typ eller enhet, mobilroutrar verkar mest vara "modem med väldigt lite funktioner" så det kanske behövs en hemmarouter och att man använder mobilroutern som ett rent modem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stubb:

Bandbredden som jag använder går mest till att spela online, ladda ned spel och uppdateringar. Det händer också att jag använder olika streamingtjänster.

Fast då finns det en enkel lösning som jag var inne lite på i mitt förra inlägg.

Spelandet: Att spela använder en i sammanhanget försumbar bandbredd så det kommer inte störa din sambos arbete.

Nedladdning/uppdatering av spel: Ladda ner nya spel när hon inte arbetar, t.ex. under raster eller efter kontorstid. Du får helt enkelt planera kvällen innan vilket spel du vill spela dagen efter. Automatiska uppdateringarna stänger du av eller schemalägger till timmar hon inte arbetar.

Streamandet: Sänk kvalitén under kontorstid.

Med det sagt... Vad innebär det att hon arbetar hemmifrån? Är det zoom-möten som ställer till det? Är hon kopplat med kabel till routern? Om inte så kan det hjälpa en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De flesta vanliga hemmaroutrar har möjlighet att prioritera trafik efter typ eller enhet, mobilroutrar verkar mest vara "modem med väldigt lite funktioner" så det kanske behövs en hemmarouter och att man använder mobilroutern som ett rent modem.

Skulle det verkligen gå att använda våran nuvarande router som ett modem kopplat till en andra router? Den vi har idag har ju liksom inga Ethernet portar?

Skrivet av Trunk:

Fast då finns det en enkel lösning som jag var inne lite på i mitt förra inlägg.

Spelandet: Att spela använder en i sammanhanget försumbar bandbredd så det kommer inte störa din sambos arbete.

Nedladdning/uppdatering av spel: Ladda ner nya spel när hon inte arbetar, t.ex. under raster eller efter kontorstid. Du får helt enkelt planera kvällen innan vilket spel du vill spela dagen efter. Automatiska uppdateringarna stänger du av eller schemalägger till timmar hon inte arbetar.

Streamandet: Sänk kvalitén under kontorstid.

Med det sagt... Vad innebär det att hon arbetar hemmifrån? Är det zoom-möten som ställer till det? Är hon kopplat med kabel till routern? Om inte så kan det hjälpa en hel del.

Det du nämner är så vi lever idag. Visst, det funkar, men tänkte mest att det vore skönt att kunna göra vad man vill i hemmet oavsett om hon jobbar eller inte.

Ja, hennes bandbredd är extra viktig under möten.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stubb:

Skulle det verkligen gå att använda våran nuvarande router som ett modem kopplat till en andra router? Den vi har idag har ju liksom inga Ethernet portar?

Det du nämner är så vi lever idag. Visst, det funkar, men tänkte mest att det vore skönt att kunna göra vad man vill i hemmet oavsett om hon jobbar eller inte.

Ja, hennes bandbredd är extra viktig under möten.

Har den inte ethernet blir det bökigare, rent tekniskt går det vält att lösa men inte på nått enkelt sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Till sist så fick det bli ett köp av denna: https://eu.dlink.com/se/sv/products/dwr-921-4g-lte-router

Har använt D-Link hela livet utan problem, så det kändes tryggast. Mitt första intryck är i alla fall väldigt positivt. Med WiFi har vi nu ca fyra gånger så snabbt nät jämfört med innan. Har inte hunnit testa att ansluta nån kabel än dock.

Permalänk
Medlem

Här kommer en liten uppföljning! Under den nya routerns andra dag dök hastigheten rejält och det gick knappt att surfa under hela dagen. Efter att ha googlat efter en lösning igår hittade jag en annan snubbe som bara fick bra täckning med 3G istället för 4G (?) med mobilt internet. Jag provade att ställa in nya routern att endast använda 3G, och sedan dess har det fungerat väldigt bra. Förstår inte hur det kan fungera på det här viset, men så är det!

Permalänk
Skrivet av Stubb:

Här kommer en liten uppföljning! Under den nya routerns andra dag dök hastigheten rejält och det gick knappt att surfa under hela dagen. Efter att ha googlat efter en lösning igår hittade jag en annan snubbe som bara fick bra täckning med 3G istället för 4G (?) med mobilt internet. Jag provade att ställa in nya routern att endast använda 3G, och sedan dess har det fungerat väldigt bra. Förstår inte hur det kan fungera på det här viset, men så är det!

Du är säker på att du har fri surf på ditt 4g abonnemang?

Längesen jag kollade men förut var det ju så att du fick använda tex 100gb med full hastighet, sen sänktes hastigheten resten av månaden.

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse_123:

Du är säker på att du har fri surf på ditt 4g abonnemang?

Längesen jag kollade men förut var det ju så att du fick använda tex 100gb med full hastighet, sen sänktes hastigheten resten av månaden.

Det är sambons abonnemang, så nej, säker är jag inte.

Enligt henne så har hon oändlig surf varje månad, men det är ju tekniskt sett sant även om det skulle vara så som du skriver. Värt att kolla upp!

Permalänk
Medlem

Kanske detta hade löst problemet?

https://www.netlimiter.com