Samsung förhandsvisar Neo QLED- och Micro LED-TV inför CES

Permalänk
Melding Plague

Samsung förhandsvisar Neo QLED- och Micro LED-TV inför CES

Bolaget talar även om nya TV i Lifestyle-serien, samt en omställning till mer hållbar elektronik och förpackning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se var priset hamnar på för en 65". Varför inte döpa serien till MLED, MQLED, istället för Neo QLED? Hur tusan ska någon veta att Neo står för Micro Mini LED?

EDIT: Mini LED

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av enbom:

Ska bli intressant att se var priset hamnar på för en 65". Varför inte döpa serien till MLED, MQLED, µLED eller µQLED istället för Neo QLED? Hur tusan ska någon veta att Neo står för Micro LED?

Har aldrig funnits någon logik i namnen på produkter så varför börja nu. Neo låter lite coolt och betyder gissningsvis inget speciellt mer än att de får mig att tänka på Matrixfilmerna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv

Matrix-TV? SHUT UP AND TAKE MY MONEY!

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Ska bli intressant att se var priset hamnar på för en 65". Varför inte döpa serien till MLED, MQLED, µLED eller µQLED istället för Neo QLED? Hur tusan ska någon veta att Neo står för Micro LED?

Det gör det ju inte heller. Det står för Mini LED förstår du väl?

Japp namnen är snart lika hopplösa som namnen på olika versioner av USB... =/

Permalänk
Medlem

Deras marknadsavdelning har haft julafton på riktigt när de skulle hitta på namn till allt...det märker man ju, jösses

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Deras så kallade MICRO LED TVs är stora av en anledning... deras micro råkar vara över 100 microns (inte 15), aka icke-micro. X)

Permalänk
Medlem

Verkar vara Micro-led/mini-led på fokus 2021.

Även Sony:

Permalänk
Skrivet av enbom:

Ska bli intressant att se var priset hamnar på för en 65". Varför inte döpa serien till MLED, MQLED, µLED eller µQLED istället för Neo QLED? Hur tusan ska någon veta att Neo står för Micro LED?

Neo QLED är dock inte micro LED, det är mini LED

Permalänk
Medlem

Går lite inflation i [x]LED beskrivningarna från Samsung.
Blablabla-LED... still not OLED :}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Det gör det ju inte heller. Det står för Mini LED förstår du väl?

Japp namnen är snart lika hopplösa som namnen på olika versioner av USB... =/

Skrivet av rareixarna:

Neo QLED är dock inte micro LED, det är mini LED

Det är ändrat i artikeln för det stod tidigare "som namnet till trots nyttjar bakgrundsbelysning av Micro LED-typ".
Då förstår jag men Neo = Mini får jag inte heller ihop

Mini gjorde ju dock hela historien mindre intressant.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Ja den som hoppats på microled i hemmet detta året får nog tänka om. Dom är tokigt stora och med låg upplösning fortfarande. Dom kommer troligtvis även ha ett otroligt högt pris.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

börjar va lite dåligt med fantasi på namngivningen, inte är ju LGs QNED benämning så bra heller (påminner mycket om samsung QLED / nu även Neo QLED)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Har aldrig funnits någon logik i namnen på produkter så varför börja nu. Neo låter lite coolt och betyder gissningsvis inget speciellt mer än att de får mig att tänka på Matrixfilmerna.

Neo betyder nog i detta fall precis vad Neo betyder i alla fall förutom Matrix, dvs nya.
Tycker inte det är helt kasst om man vill tydliggöra att en produktserie tagit ett större steg och nu bygger på ny teknik. (om den faktiskt gör det) Betydligt lättare för konsument än att hålla reda på om ett G blivit ett H.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Så vill man ha en 55" som inte är backlight så verkar Oled vara det enda man kan gå på eftersom både Sonys och Samsungs Micro Led bara kommer i bronto size

Visa signatur

Asus B450 PRO Max / MSI Z-170 S-02 / ASUS M5A97 2.0
AMD Ryzen 5 3600 @ stock / Intel I5 6600k @ 4.3 GHz @ 1.395V / AMD FX 6350 @ 4.4GHz @ 1.4125V
MSI Radeon RX 5700 8GB / Asus GTX 1060 6GB / Saphire Radeon R9 280 3GB,
Corsair Vengance DDR4 16GB 3200Mhz / Corsair vengeance LPX DDR4 4GBx2 / Crucial Balistic DDR3 4Gbx2
Fractal Design integra M 700W / Corsair CX 500W PSU

Permalänk
Avstängd

Får vissa förhoppningar måste jag säga. Jag har en Q85R nu och den har inte så många FALD-zoner men funkar ändå bra tycker jag, om det här ger en mycket finare styrning så kan det bli riktigt bra. Dock har jag inte hört något om hur många zoner det kommer att vara här. De har ju haft rätt många LED:er tidigare men ändå delat upp dem i zoner med ganska många i varje, och det är ju inte tillräckligt.

Permalänk
Avstängd

Hade vart gött att ha 110 Tum Micro LED, då kanske mitt "ego" få plast på tv.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hade vart gött att ha 110 Tum Micro LED, då kanske mitt "ego" få plast på tv.

Mycket möjligt. Samsung har jag ju tydligen gått med att de ska tillverkas delvis av återvunnen plast...

Permalänk
Medlem
Citat:

mindre Micro LED-modeller på gång senare under året.

MicroLED kommer redan? Jag som tänkt köpa en 65 tums OLED typ i februari. Borde jag vänta, vad förväntar vi oss för pris på en 65 tum MicroLED?

Citat:

24 miljoner ljuskällor per panel.

Hmm, vänta, jag trodde att microLED innebar 1 LED per pixel. Så vad är det för upplösning?

EDIT: Oh wait, det är alltså 4k med 3 led per pixel, RGB *facepalm*

Permalänk
Medlem

Så kom äntligen MicroLed, vad folk har haft fel här på forumet som sa att vi skulle behöva vänta flera år (5-10 år) till innan tekniken dök upp!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att folk förstår att när man pratar Micro-led så kommer det dröja många år innan det blir konsumentprodukter. När nyheten släpptes i början på december, så nämndes ett pris på 70.000£, det är nästan 800.000 svenska kronor - plus moms!

Så att tro att det kommer en 65 tum till svensson-priser, det lär inte hända dom närmaste 10 åren.

Samma med Sonys nya Crystal Led B line - även där pratar vi om priser över miljonen.

Med tanke på hur mycket pengar folk är beredda att lägga på TV, så lär även Mini led-varianterna bli svettigt dyra. Fast jag tänker att de kommer bli riktigt bra framöver. Att drömma om Micro led känns lika meningslöst som att vi kommer kunna köpa flygande bilar som kostar mindre än vanliga bilar inom tio år.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av muSashi:

Så kom äntligen MicroLed, vad folk har haft fel här på forumet som sa att vi skulle behöva vänta flera år (5-10 år) till innan tekniken dök upp!

Du har kunnat köpa den tekniken sedan flera år tillbaka från alla möjliga håll och kanter. Så längde du har de miljoner det kostar vill säga.

Inga priser ännu på Micro-LED eller Sonys variant. Jag spekulerar på 5.000–10.000 kr per tum vilket är en enorm förbättring mot vad det har kostat. Så det går åt rätt håll.

Permalänk
Medlem

Dessa kommer Svensson dregla över. Eller ja... budgetmodellerna som de tror är lika bra som dessa.

Jag: "Jaha du ska köpa ny TV? Blir det en OLED?"
Svensson: "Nej, nej, vad är det? QLED ska det vara, allt annat är skräp"
Jag: "Du vet att det i princip är en helt vanlig LCD fast Samsung kallar det för QLED för att det låter fränt och för att kunna krydda priset med flera tusen?"
Svensson: *tom blick*

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Infiniti:

Dessa kommer Svensson dregla över.

Jag: "Jaha du ska köpa ny TV? Blir det en OLED?"
Svensson: "Nej, nej, vad är det? QLED ska det vara, allt annat är skräp"
Jag: "Du vet att det i princip är en helt vanlig LCD fast Samsung kallar det för QLED för att det låter fränt och för att kunna krydda priset med flera tusen?"
Svensson: *tom blick*

Jag är inte helt bekväm med namngivningen heller, men det är ändå en ganska påtaglig skillnad mellan vanliga LEDLCD-TV och QLED/QD-LED eller vad de nu kallar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag är inte helt bekväm med namngivningen heller, men det är ändå en ganska påtaglig skillnad mellan vanliga LEDLCD-TV och QLED/QD-LED eller vad de nu kallar dem.

QLED (de som säljs till massorna, d.v.s. 6/7-serien) är en helt vanlig, kantbelyst VA-LCD med utökad färgrymd. Jag vet inte vad som skulle göra dem bättre än Sonys eller LG:s diton.

Större färgrymd och något högre ljusstyrka är inget revolutionerande för Svensson som glor på Netflix i 1080p direkt. Min plasma från 2013 har bättre bild på flera punkter.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Infiniti:

QLED (de som säljs till massorna, d.v.s. 6/7-serien) är en helt vanlig, kantbelyst VA-LCD med utökad färgrymd. Jag vet inte vad som skulle göra dem bättre än Sonys eller LG:s diton.

Större färgrymd och något högre ljusstyrka är inget revolutionerande för Svensson som glor på Netflix i 1080p direkt. Min plasma från 2013 har bättre bild på flera punkter.

Då måste du ha haft en väldigt bra plasma.

Nu har jag ingen direkt erfarenhet av 6/7-serierna men det var ett sjukt lyft att gå från min LG plasma till min Q85R. Det enda som inte blev bättre var typ SD-bild men det spelar mindre roll, och det beror ju bara på att plasman var så oskarp i jämförelse. Färgerna är väldigt mycket bättre, skärpan är förstås extremt mycket bättre och bilden är väldigt mycket lugnare utan "plasma-bruset".

6-serien är kantbelyst men det har ju inget med QLED att göra egentligen utan det handlar om att det är en TV ur lägre mellansegmentet. Men man får bättre färger och svärta jämfört med vanliga LCD tack vare QLED. Sen har den ju VRR och så som inte är särskilt vanligt i den prisklassen.

7-serien hade FALD när jag kollade på TV i alla fall (alltså Q70R) och är bättre än 6-serien på det mesta rent bildmässigt.

Sen håller jag dock med om att en OLED ofta är ett bättre val, om man får samma storlek för samma pris. Men att säga att QLED inte innebär någon skillnad mot andra LCD-TV stämmer ju inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Då måste du ha haft en väldigt bra plasma.

Nu har jag ingen direkt erfarenhet av 6/7-serierna men det var ett sjukt lyft att gå från min LG plasma till min Q85R. Det enda som inte blev bättre var typ SD-bild men det spelar mindre roll, och det beror ju bara på att plasman var så oskarp i jämförelse. Färgerna är väldigt mycket bättre, skärpan är förstås extremt mycket bättre och bilden är väldigt mycket lugnare utan "plasma-bruset".

6-serien är kantbelyst men det har ju inget med QLED att göra egentligen utan det handlar om att det är en TV ur lägre mellansegmentet. Men man får bättre färger och svärta jämfört med vanliga LCD tack vare QLED. Sen har den ju VRR och så som inte är särskilt vanligt i den prisklassen.

7-serien hade FALD när jag kollade på TV i alla fall (alltså Q70R) och är bättre än 6-serien på det mesta rent bildmässigt.

Sen håller jag dock med om att en OLED ofta är ett bättre val, om man får samma storlek för samma pris. Men att säga att QLED inte innebär någon skillnad mot andra LCD-TV stämmer ju inte alls.

Q60 och Q70 ur T serien är kantbelysta
Om jag förstått det rätt är nuvarande Q80t efterföljaren till fjolårets Q70r vilket gör att årets Q70t är Q60r och årets Q60T är en ny lågpris Q model

Visa signatur

Asus B450 PRO Max / MSI Z-170 S-02 / ASUS M5A97 2.0
AMD Ryzen 5 3600 @ stock / Intel I5 6600k @ 4.3 GHz @ 1.395V / AMD FX 6350 @ 4.4GHz @ 1.4125V
MSI Radeon RX 5700 8GB / Asus GTX 1060 6GB / Saphire Radeon R9 280 3GB,
Corsair Vengance DDR4 16GB 3200Mhz / Corsair vengeance LPX DDR4 4GBx2 / Crucial Balistic DDR3 4Gbx2
Fractal Design integra M 700W / Corsair CX 500W PSU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyberabb:

Så vill man ha en 55" som inte är backlight så verkar Oled vara det enda man kan gå på eftersom både Sonys och Samsungs Micro Led bara kommer i bronto size

Haha, ja om man är en måttlig miljonär och måste blåsa hela förmögenheten man äger bara på en uLED TV så är det ju det inte riktigt ett realistiskt alternativ om vi säger så...

Själv kan jag tänka mig mLED gott och väl, bara det är ett schysst antal zoner. Man undrar vad Sony kommer att visa på CES med mLED LCD-paneler, har inte köpt ny TV sedan 2012, så det kliar allt i fingrarna.

55" OLED börjar ju också bli ganska överkomligt i pris, så då är det bara om man törs våga risken med ojämt pixelslitage. Har haft Apple Watch länge nu och även med samma urtavla år ut och år in har det inte varit något egentligt problem med inbränning. Om man aktiverade ficklampeläget på min första generations Watch så kunde man skönja ett mycket svagt skuggmönster som liknade urtavlan litegrann, men det var verkligen inte särskilt tydligt. Sedan lär ju tekniken och hållbarheten ha utvecklats vidare ytterligare sedan dess också.

Så kanske man inte behöver oroa sig så mycket över pixelslitage egentligen längre?

Skrivet av snajk:

Dock har jag inte hört något om hur många zoner det kommer att vara här.

Sony-panelerna som visas ovan i youtube-klippet är micro-LED, så en "zon" per subpixel. Blir ju överflödigt att ens prata om zoner då, det blir som plasma eller OLED (eller hädangångna kraschade SED, CED, eller vad tekniken nu hette); alla subpixlar är självlysande.

Jag funderar på hur stora varje fysisk LED-matris egentligen är, inne i Sonys moduler. Jag förmodar att de tillverkas och skärs ut ur en wafer i vanlig ordning, med någon slags kvalitetskontroll för döda/svaga/felaktiga subpixlar. Men är matriserna lika stora som max-utsnittet ur vad för storlek på LED-wafers man nu använder, eller om wafern skärs upp ytterligare i mindre sektioner.

Utgångsstorleken är väl knappast 30 cm diameter likt vanliga halvledarkretsar då jag hört man använder syntetisk korund som utgångsmaterial - eller iallafall för blåa lysdioder. Och korund är ju hårt som fanickeln, ~9/10 på Mohs-skalan...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyberabb:

Q60 och Q70 ur T serien är kantbelysta
Om jag förstått det rätt är nuvarande Q80t efterföljaren till fjolårets Q70r vilket gör att årets Q70t är Q60r och årets Q60T är en ny lågpris Q model

Jo, jag var medveten om att de "flyttade upp" alla modellbeteckningar ett steg i år, men var inte säker på om det gällde FALD också. Det är förstås lite besvärande, speciellt med tanke på hur bra koll försäljarna på våra elektronikkedjor brukar ha. Å andra sidan verkar priset ha gått ner också så man får väl ungefär samma nivå för samma pengar fortfarande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon132576:

Haha, ja om man är en måttlig miljonär och måste blåsa hela förmögenheten man äger bara på en uLED TV så är det ju det inte riktigt ett realistiskt alternativ om vi säger så...

Själv kan jag tänka mig mLED gott och väl, bara det är ett schysst antal zoner. Man undrar vad Sony kommer att visa på CES med mLED LCD-paneler, har inte köpt ny TV sedan 2012, så det kliar allt i fingrarna.

55" OLED börjar ju också bli ganska överkomligt i pris, så då är det bara om man törs våga risken med ojämt pixelslitage. Har haft Apple Watch länge nu och även med samma urtavla år ut och år in har det inte varit något egentligt problem med inbränning. Om man aktiverade ficklampeläget på min första generations Watch så kunde man skönja ett mycket svagt skuggmönster som liknade urtavlan litegrann, men det var verkligen inte särskilt tydligt. Sedan lär ju tekniken och hållbarheten ha utvecklats vidare ytterligare sedan dess också.

Så kanske man inte behöver oroa sig så mycket över pixelslitage egentligen längre?

Jag tror det är rätt lugnt, tekniken har gått framåt och vi rör oss bort från "kanal-TV" med fixerade logotyper och liknande som brukar ställa till det. Däremot kanske en OLED inte är rätt val om man ska ha den till att spela ett spel under många timmar och inget annat, eller köra som datorskärm om man inte typ döljer aktivitetsfältet och liknande.

Men klockan är ju lite annat ändå. Den är (väl?) bara igång när man tittar på den och eftersom tillverkaren av mjukvaran vet att det är en OLED-display så kan de ju mycket väl skifta pixlarna lite vid behov eller så.

Citat:

Sony-panelerna som visas ovan i youtube-klippet är micro-LED, så en "zon" per subpixel. Blir ju överflödigt att ens prata om zoner då, det blir som plasma eller OLED (eller hädangångna kraschade SED, CED, eller vad tekniken nu hette); alla subpixlar är självlysande.

Jo, jag syftade förstås på Samsungs Neo-apparater. Inte micro-LED som kostar ett antal årslöner.