Varför denna överdimensionering av PSU:er? Kör överklockad 3600 + RTX 3070 -> 320-350W från väggen vid _full_ last.

Permalänk

Varför denna överdimensionering av PSU:er? Kör överklockad 3600 + RTX 3070 -> 320-350W från väggen vid _full_ last.

Hej, det här med de höga kraven på PSU-kapacitet från tex GPU-tillverkarna förbryllar mig. Har skaffat en effektmätare och haft lite koll på vad min burk faktiskt drar ett tag nu.
Vid full eller hög last (Tex Doom Eternal, Heaven, 3DMark Time Spy, Cyberpunk2077 etc kommer jag aldrig över 350W mätt från vägguttaget.
Kör ett Kolink Enclave 600W 80+ gold PSU, och har en R5 3600@4250MHz, ett RTX 3070 (FE, stock), ett ASRock B450 Pro4, två Sata och två SSD:er, överklockat 3200MHz minne, luftkylare (Hyper212), lite fläktar och RGB-junk mm. När jag inte spelar eller benchmarkar ligger jag på 40-100W. Temperaturer är inte så höga heller. Har ett Define 7 Compact som knappast är känt som en airflow champion.

Även om effektmätaren inte skulle ta med effektspikar (vilket jag tror den gör) kanske så borde det faktum att jag mäter på vägguttaget göra att förlusterna i agget uppväger eventuella spikar så tror det är rätt så nära verkligheten.

Tittar jag på vad Nvidia rekommenderar så skulle jag haft minst 650W. Mig veterligen har jag aldrig ens hört fläkten i nätagget utom vid rena långvariga benchmarks.
Tittar jag på alla signaturer i Sweclockers forum så verkar mitt (väl tilltagna) 600W PSU vara i minsta laget jämfört med alla som kör 800-1200W PSU:er, men fläkten på mitt halvtaskiga PSU går ju knappt märkbart.

Jag fattar att tex en 5900x drar mer än min 3600, men kanske inte mer än 50W mer. och ett 3080 kanske drar 50W till.

Detta förvånade mig. Har ni andra mätt vilket effekt er dator faktiskt drar? Är jag ute och cyklar, är min effektmätare kass och har jag bara haft tur att min burk inte självimploderat och begått harakiri?

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Medlem

En anledning kan mycket väl vara för att nätdelar arbetar bäst mellan 50-90% last vilket brukar vara en sweatspot. En annan anledning till en betydligt högre rekommendation från tillverkare kan vara alla mindre pålitliga alternativ ute på marknaden, dvs de vill undvika skandaler där konsumenter köper extremt billiga nätdelar som sen exploderar vid för hög last.

En annan faktor kan också vara att köpa en nätdel med högre effekt just för att minska belastningen när den faktiskt får svettas. En sista anledning kan vara att en nätdel kan ofta flyttas mellan flera uppgraderingar och då kan högre effekt från start vara praktiskt.

Med det sagt, jag kan hålla med dig om att jag har sett alltför många personer överdimensionera sina nätdelar något extremt, men det beteendet återspeglas samtidigt på flera andra områden

Permalänk

Att överdimensionera nätdelar extremt kan dessutom vara smart om man har semipassivt. Då kan ens nätdel i princip 100% av tiden vara helt tyst, sedan ytterst lite och sällan behövs fläkten dra igång.

Permalänk
Medlem

Ett kavlitetsagg på 750W räcker gott och väl för 5950X och 3090.
Jag fick mitt 1200W som ersättningagg för 1000W när det dog. Det köptes i en era då SLI/CrossFire var nåt att planera för. Ett system med två 7970 drog ju ca 600W. Var ju inte omöjligt att det skulle komma kort som drog på rejält i effekt och landa på 480SLI som kunde dra uppemot 700W (totalt system om jag minns rätt). Så vill man ligga på 90% belastning eller lägre var det behov av agg på 850W. När jag köpte då kändes det lika bra att ta i lite till.

Idag hade jag nog aldrig köp mer än 750W även med 5950X och 3090.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@mbryngelsson:

Här har du ett 500W nätagg som bara kan leverera 396W över 12 V-linan. Det är något Nvidia måste ta höjd för.
https://www.webhallen.com/se/product/281745-Kolink-Core-500W-...

"Rated power: 500 W + 3.3V: 15A + 5V: 15A + 3.3V / + 5V: 100W + 12V: 396W / 33A -12V: 0.3 A / 3.6 W + 5Vsb: 2.5 A / 12.5 W"

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Snabbkollade lite.
Överklockad 5900X drar ca 125W mer än stock 3600. Då totala systemet vid full belastning i sweclockers test med 3600 drar 140W tvivlar jag på att överklockning ökar förbrukning på denna med mer än säg 40W. Så totalt +85W på CPU?
3080 stock drar 105W mer än stock 3070.
Överklockat 3080 är ytterliggare 45W.
Så +150W på GPU?

Så ett system med överklockad 5900X och 3080 hade då legat uppemot dina 320-350 + 85 + 150 = 585W. Så om man vill ligga på max 90% belastning innebär det ett agg på 650W.
Ett klockat 3090 drar 40W mer än ett klockat 3090 och 5950X ligger på +50W mot 5900X. Alltså total 585 + 40 + 50 = 675W. Vid 90% belastning innebär det exakt 750W.

Förluster vägg mot in i datorn hade jag velat ha som buffert

Edit: Glöm inte bort det som påpekades innan. Många nätagg har en angiven totaleffekt men CPU och GPU går på 12V och alla agg kan inte leverera totaleffekt i 12V-linan. I land har de två linor så man måste se upp med hur man kopplar. Därför många säger att man skall köpa kvalitetsagg. Man syftar inte bara på komponenter utan konstruktion av sådana saker också. ”Single Rail”-agg är att föredra!

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Värt att notera så är spel i allmänhet inte full/max last

Med det sagt så är jag ingen förespråkare för överdrivna psuer. Finns inget magiskt som blir bättre av det

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör 850w från cörsair och jag sänker det när jag drar 250+w från cpun, 5950x och 520+w från gpun, 3090.

Ivarjefall, anledningen till att man tar i vid inhandling av system är lite olika anledningar, men främst så är det förstås fördelaktigt att ha tillgång till extra kapacitet för framtida uppgraderingar. Samt så vill du gärna att psu:n ska ligga någonstans under 70% belastning. Främt så är moderna psu:er helt ljudlösa under 50-70% belastning beroende på modell samt så ökar effektiviteten när nätaggregatet ligger i övre spannet av sin kapacitet.

Och absolut, det kan i många fall vara slöseri med pengar men då pris-intervallet är relativt litet för att gå upp ett steg i kapacitet så är det ofta värt det då psu:n är det absolut sista du vill snåla med när det kommer till datorbygge.

Permalänk
Viking
Skrivet av Youjimbo:

Så ett system med överklockad 5900X och 3080 hade då legat uppemot dina 320-350 + 85 + 150 = 585W. Så om man vill ligga på max 90% belastning innebär det ett agg på 650W.

Men det där är dock genomsnittlig förbrukning. Eftersom jag har ett RM650i kan jag se förbrukningen genom iCUE. Medan jag spelade CoD med min oklockade 2600X och oklockade 3080 så såg jag ibland att förbrukningen "spikade" upp i 650W in i agget, och kanske runt 580-600W ut i datorn.
Så det är just det som är problemet med både AMDs och Nvidias nuvarande generation, vilket de nämner på LTT som jag länkat ovanför.
Har man ett sämre nätagg med samma effekt så kan det krascha.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Inaktiv

Köpte en effektmätare på Kjell och med min Intel G5400 kom jag med bägge kärnorna lastade till 100% som värst upp i 34W totalt ur väggen. Så om ett RTX3070 behöver 220W så bör min kragg på 480W klarar det med god marginal.

Visst sjutton så är faktiskt förbrukning ofta mycket mindre än vad tillverkaren rekommenderar. Dom vill vara på den säkra sidan.

PS. Om någon blir upprörd över att jag kombinerar en G5400 med en RTX3070 så spelar jag alltså inte, jag kör AI-utveckling.

Permalänk
Avstängd

Minsta gemensamma nämnare. Finns fortfarande många som köper skräpagg som kanske inte kan hålla utlovad effekt, för att inte tala om alla uråldriga nätagg som har en DC-DC-design.

Permalänk
Avstängd

Som @MrShizzle skriver så är det optimala effektuttaget mellan 40-60%. Man vill också klara effekttopparna med lite marginal. Tänk det som en bil. Bilen toppar ca 200km/h men motor och förbrukning mår som bäst mellan 80-110km/h. Att köra bilen i 170km/h hela tiden funkar men den kommer dra mer bensin och slitas ut mycket snabbare.

Svårare än så är det inte.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av DavidtheDoom:

@mbryngelsson:

Här har du ett 500W nätagg som bara kan leverera 396W över 12 V-linan. Det är något Nvidia måste ta höjd för.
https://www.webhallen.com/se/product/281745-Kolink-Core-500W-...

"Rated power: 500 W + 3.3V: 15A + 5V: 15A + 3.3V / + 5V: 100W + 12V: 396W / 33A -12V: 0.3 A / 3.6 W + 5Vsb: 2.5 A / 12.5 W"

Old but gold

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men det där är dock genomsnittlig förbrukning. Eftersom jag har ett RM650i kan jag se förbrukningen genom iCUE. Medan jag spelade CoD med min oklockade 2600X och oklockade 3080 så såg jag ibland att förbrukningen "spikade" upp i 650W in i agget, och kanske runt 580-600W ut i datorn.
Så det är just det som är problemet med både AMDs och Nvidias nuvarande generation, vilket de nämner på LTT som jag länkat ovanför.
Har man ett sämre nätagg med samma effekt så kan det krascha.

Ja det var väl ett problem för många i början med 3080. Spikarna fick datorer med sämre agg att krascha. Det patchade bort spikarna med mjukvara men det kan ju skapat nåt negativt på prestandan också. Grafikkort med bättre kondensatorer och agg med bra kondensatorer klarade sv spikarna så systemen var mer stabila.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Hur hög verkningsgrad får man egentligen i en transformator av betong?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hur hög verkningsgrad får man egentligen i en transformator av betong?

I teorin ska det vara bra/ok/lämpligt för riktig högspänning då det minskar eddyströmmarna. Verkligheten, speciellt vid såpass låg spänning är nog en annan historia som troligtvis är en kostnadsinriktad fråga

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Som @Zixxel skriver så är det optimala effektuttaget mellan 40-60%. Man vill också klara effekttopparna med lite marginal. Tänk det som en bil. Bilen toppar ca 200km/h men motor och förbrukning mår som bäst mellan 80-110km/h. Att köra bilen i 170km/h hela tiden funkar men den kommer dra mer bensin och slitas ut mycket snabbare.

Svårare än så är det inte.

Fast nä. Nätagg är inte som bilar. Delarna slits, men inte alls på samma sätt. Bra nätagg håller länge och kommer inte bli sämre till den grad att de går utanför ATX-specifikationerna om du håller dig inom nätaggets specifikationer. Att köpa kilowattnätagg när datorn toppar ut vid 500W är rent ut sagt slöseri med pengar (om det inte specifikt är för att köra passivt).

Permalänk
Medlem

Jag är helt med dig. Har ett Corsair SF450 som utan problem ror runt en Ryzen 2600 (OC) samt ett RTX3070 med jngefär samma övrig utrustning som du. Mätt ut från väggen och aldrig kommit över 340W vid benchmark eller spel.

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

Ska sätta i ett Titan X (maxwell) & en 4790k i mitt barnbarns dator, han har ett Corsair VS550 V3 550W nätagg. Bör inte vara något problem då, agget ger 44A på 12v linan.
https://www.corsair.com/ww/en/Categories/Products/Power-Suppl...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meathim:

Fast nä. Nätagg är inte som bilar. Delarna slits, men inte alls på samma sätt. Bra nätagg håller länge och kommer inte bli sämre till den grad att de går utanför ATX-specifikationerna om du håller dig inom nätaggets specifikationer. Att köpa kilowattnätagg när datorn toppar ut vid 500W är rent ut sagt slöseri med pengar (om det inte specifikt är för att köra passivt).

Elektronik slits och dödas av värme, högt effektuttag ger högre värme, har du ett litet aggregat som får jobba nära maxeffekt så kommer det att vara varmare än ett större aggregat varit. Så jo, det slits snabbare om du underdimensionerar.

En bil slits snabbare om den ligger nära max hela tiden, varför tror du annars att formel 1 och topfuelbilar och liknande plockas ner och servas mellan varje lopp för.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Elektronik slits och dödas av värme, högt effektuttag ger högre värme, har du ett litet aggregat som får jobba nära maxeffekt så kommer det att vara varmare än ett större aggregat varit. Så jo, det slits snabbare om du underdimensionerar.

En bil slits snabbare om den ligger nära max hela tiden, varför tror du annars att formel 1 och topfuelbilar och liknande plockas ner och servas mellan varje lopp för.

Inom industrin lär du hitta tiotusentals aggregat som går väldigt nära sin designeffekt och ofta har dålig kylning och trasiga fläktar och dammiga filter, men som ändå fungerat fem, tio, femton, tjugo, trettio år i 24/7 drift.

Så det argumentet.... Nja

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

550W från väggen peakade min 5900X och 3080 SUPRIM X. Har ett EVGA Supernova S2 750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Elektronik slits och dödas av värme, högt effektuttag ger högre värme, har du ett litet aggregat som får jobba nära maxeffekt så kommer det att vara varmare än ett större aggregat varit. Så jo, det slits snabbare om du underdimensionerar.

NÄRA maxeffekt möjligen, men 50% är inte nära, ej heller 80%. Närmar vi oss >95% kan vi säga att vi är nära.

Men visst ska man hellre köpa för stort än för litet, men att rekommendera 600 eller 700 W för 300-350W maxlast är bara onödigt.

Skrivet av Karaff:

Inom industrin lär du hitta tiotusentals aggregat som går väldigt nära sin designeffekt och ofta har dålig kylning och trasiga fläktar och dammiga filter, men som ändå fungerat fem, tio, femton, tjugo, trettio år i 24/7 drift.

Så det argumentet.... Nja

Lite annan kvalité på dem dock.

Permalänk
Medlem

Kan bara svara för mig själv. Mina nätagget har oftast varit med 3-4 gpu byten innan jag bytt ut hela datorn. Känns som dom extra 400-500 kr på ett större nätagg än "mini" rekommendationerna är värt det.
Senaste nätagget jag köpte var Corsair Professional Series HX750W som köptes 2011. Tillsammans med i7 2600k och ett geforce 560 ti. Sitter nu fortfarande med det nätagget och processor, dock med ett 1080 kort. Tanken är att köpa nytt nu i år. Men känns hopplöst att få tag i i 3080 kort och dom nya Amd prollarna. (vill inte stå och vänta på någon lista )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Lite annan kvalité på dem dock.

Skillnad är det, men industriprylar är inte alltid så gjutjärn/military grade som man kan tro.
Priserna pressas ner även där, när en maskin har el för hundratusentals kronor och många komponenter så vill man inte betala 30-50% mer än nödvändigt s a s.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Skillnad är det, men industriprylar är inte alltid så gjutjärn/military grade som man kan tro.
Priserna pressas ner även där, när en maskin har el för hundratusentals kronor och många komponenter så vill man inte betala 30-50% mer än nödvändigt s a s.

Allt beror givetvis på vilket spänningsagg du köper om det är mot industrin vi pratar. Som du säger så är priserna pressade inom den sektionen och kvaliteten är alldeles utmärkt.
Du kan köpa ett billigt meanwell 5A för några hundralappar eller du kan köpa ett klart dyrare Phoenix eller Siemens för närmare tusenlappen. Båda kommer ge ut sina 24v under många år.
Det man får extra på ett dyrare är oftast mer funktioner, bättre komponenter och det är bättre skärmat och oftast tillverkat i tyskland. Det ska tåla att sitta i ett skåp med ofta en hel del damm i och högre temperaturer i. Fläktljud skiter kunden fullständigt i.
(Jag har sålt spänningsagg i ca 10år av olika modeller)

Nu är industrins aggregat helt annorlunda mot ett aggregat i en dator. I datorn jobbar man med fler spänningsnivåer, i en ren miljö och som oftast är normaltempererad. Skärmningen mot omkringliggande störning är mer eller mindre obefintlig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Allt beror givetvis på vilket spänningsagg du köper om det är mot industrin vi pratar. Som du säger så är priserna pressade inom den sektionen och kvaliteten är alldeles utmärkt.
Du kan köpa ett billigt meanwell 5A för några hundralappar eller du kan köpa ett klart dyrare Phoenix eller Siemens för närmare tusenlappen. Båda kommer ge ut sina 24v under många år.
Det man får extra på ett dyrare är oftast mer funktioner, bättre komponenter och det är bättre skärmat och oftast tillverkat i tyskland. Det ska tåla att sitta i ett skåp med ofta en hel del damm i och högre temperaturer i. Fläktljud skiter kunden fullständigt i.
(Jag har sålt spänningsagg i ca 10år av olika modeller)

Nu är industrins aggregat helt annorlunda mot ett aggregat i en dator. I datorn jobbar man med fler spänningsnivåer, i en ren miljö och som oftast är normaltempererad. Skärmningen mot omkringliggande störning är mer eller mindre obefintlig.

Du säljer inte den typen som är linjär 400VAC 3fas till 24VDC, bestående av trafo på ett halvt ton, lika ofta längre va?

Man såg dem mycket förr, idag sitter det en pyttemodul och gör jobbet istället...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag blev ju genast nyfiken på om företaget/varumärket Ace of Sweden finns kvar 2021. Det finns, och de är tydligen kvar i energibranschen!

Citat:

ACE of Sweden erbjuder funktionell kost för racketsport. Våra energybars bidrar till ett snabbt energitillskott genom sunda kolhydrater och ger samtidigt en grund till långvarig energi med hjälp av fibrer samt kaseinprotein. De tre härliga smakerna Kokos, Karamell & Hallon/Lakrits är valda med omsorg för att du ska njuta, samtidigt som du ger dig själv möjlighet att spela bättre och längre.

Energibarerna verkar vara deras enda produkt.

(har inte rett ut om det är samma ägare eller om domänen sålts)

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Du säljer inte den typen som är linjär 400VAC 3fas till 24VDC, bestående av trafo på ett halvt ton, lika ofta längre va?

Man såg dem mycket förr, idag sitter det en pyttemodul och gör jobbet istället...

Där jag jobbar nu så har vi bara spänningsagg som ett tillbehör men riktiga trafos var ett tag sen man sålde men vissa vill ha en 400v -> 230v för att snygga till spänningen in i spänningsagget och något som kunde ta första smällen ifall något hände högre upp men det var ett fåtal som ansåg att det var värt det.
Det var inga halvtonsprylar heller ska tilläggas men riktiga as var det. Inget man sprang runt med i visningsväskan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10