Permalänk
Avstängd

Tips på bra budget-laptop?

Av min erfarenhet av bärbara PC är att stort sett alla är skräp i billigare segmentet. Allt från kass skärm, kassa högtalare, kass webcam, trackpad som är knappt användbar (har scroll på högerkanten istället för två fingrar-swipe), tangentbordet och trackpad är inte centrerat med skärmen, fläkten låter är vid idle, och fläkten låter som ett jetplan och är ofta styrd via belastningen och inte temperaturen av processorn, .... med mera. Många av punkterna ovanför drabbar ofta dyrare segmentet också.

Finns det någon serie bärbara som är budget men ger bra upplevelse? Också bra om skärmen var 16:10 för mer användarvänlighet.

Är ute efter 15-tum men om det finns en tillverkare som gör en bra serie av 13,15,17 tum hade varit bra.

Permalänk
Avstängd

Nja, det finns prisvärda datorer men om du räknar dem till budget eller inte vet jag ej förstås. Men vill man ha kvalitet på en snäv budget så är ju begagnatköp det absolut bästa.

Många säger att HP Envy X360 är ett bra budgetval, men den är ju inte direkt superbillig. Personligen har jag valt att inte köpa HP sedan många år efter ett antal riktigt dåliga laptops, men de kanske har bättrat sig.

Acer Aspire 5 är ganska mycket billigare och har fått väldigt bra betyg för priset, men se till att hitta en modell med AMD processor. Och den innebär ju en del kompromisser som är vanliga för en budgetlaptop i byggkvalitet och så, och touchpaden sitter fel.

Acer Swift 3 är ett annat bra budgetval. Hyfsad byggkvalitet och så och rätt lätt och tunn. Den finns med 3:2-skärm men de är mycket dyrare.

Men som sagt är begagnat mer prisvärt. Utvecklingen går ju inte jättesnabbt nu utanför gaming-komponenter så en tre år gammal Thinkpad X1 eller liknande lär ju funka precis lika bra som en nyare billigare modell prestandamässigt och då får man mycket bättre byggkvalitet, tangentbord, skärm och så och förstås mer premiumkänsla.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold