Permalänk
Medlem

Ny fläkt 5600x under 800kr

Jag har nyligen uppgraderat datorn och skaffat mig en 5600x som funkar galant. Nu återstår bara att skaffa en kylare då jag kör med stock-kylaren för tillfället. Tänkte möjligtvis försöka mig på lätt överklockning i framtiden. Tänkte mig en budget på max 800kr. Några tips? Har hört att noctua gör bra grejer. Någon specifik som rekommenderas?

Tack på förhand!

edit: Har en Antex GX500 med maxhöjd 158mm

Permalänk
Inaktiv

Vad är max höjden på kylaren i ditt chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Vad är max höjden på kylaren i ditt chassi?

Oj ja det är ganska viktig info. Har detta chassi med en maxhöjd på 158 mm.

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi, så man vet vilka restriktioner det finns på storlek?
Egentligen spelar det inte så stor roll vad det är för märke, de flesta är riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Noctua NH-U12S på min 5600x. Under load i gaming har jag inte sett den gå över 70c, med en knappt hörbar ljudnivå.. Kan varmt rekommendera den.

Visa signatur

Meshify C // Asus X470-f // Ryzen 5 5600X // Noctua NH-U12S // 16GB G.Skill FlareX 3200mhz CL14 // Sapphire Pulse RX 7700XT // Skärm: AOC Q24G2A/BK

Permalänk
Inaktiv

Kanske en Arctic 34 esports DUO när den kommer in i lager, har du 2st cpu fläktkontakter, eller en ledig plats nära sockeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Kanske en Arctic 34 esports DUO när den kommer in i lager, har du 2st cpu fläktkontakter, eller en ledig plats nära sockeln?

Har en b550 tomahawk så har mängder av oanvända fläktheaders. Kan man ha 2st cpu fläktkontakter? Vad är skillnaden till en vanlig kontakt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LimeN 43:

Har en b550 tomahawk så har mängder av oanvända fläktheaders. Kan man ha 2st cpu fläktkontakter? Vad är skillnaden till en vanlig kontakt?

Det är bara så att det är 2 fläktar på Arctic kylaren, därav behövs 2 kontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Det är bara så att det är 2 fläktar på Arctic kylaren, därav behövs 2 kontakter.

På duon så kan man koppla fläktarna i varandra så bara en CPU fan kontakt behövs

Permalänk
Medlem
Skrivet av LimeN 43:

Borde gå att se på ditt moderkort.

Vanligen heter den primära fläkten CPU_FAN och den andra CPU_OPT. Ligger ofta nära varandra på moderkortet.

Har du moderkortsmanualen? Annars går den antagligen att hitta på tillverkarens hemsida.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MJN248:

På duon så kan man koppla fläktarna i varandra så bara en CPU fan kontakt behövs

Aha, smidigt. Funderar på en till mig själv också nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragCan:

Jag kör med en Noctua NH-U12S på min 5600x. Under load i gaming har jag inte sett den gå över 70c, med en knappt hörbar ljudnivå.. Kan varmt rekommendera den.

Låter lockande!

Skrivet av MJN248:

Smidigt! Också lockande alternativ...