Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

LG:s OLED-utbud för 2021 inkluderar transparent säng-TV

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenrisulvfan:

"TV:n kan analysera användarens sömnmönster och föreslå åtgärder baserat på analysen."
Är det bara jag som drar ögonen åt mig när jag läser detta?
Eftersom man kan lära sig spanska genom att lyssna på det när man sover, gissa vad man kan lära sig med en TV när man sover då? Men visst om den funktionen har en fysisk avstängningsknapp kanske det är okej.

Heter dra ut strömkabel!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Oj men herregud. Varför man det? I sovrummet har man ju vuxen-kul och sover. Titta på TV innan man går o lägger sig (dessutom direkt från sängen) stör ju sömnen och sömncykler något enormt?
Att barn/tonåringar har en TV i sovrummet kan jag fatta, för att kunna dra hem polare o lira spel typ. Det hade jag också, men inte som vuxen?
Vad är syftet menar jag? Om man vill titta på TV så gör man väl det i vardagsrummet?

Rättelse. I vardagsrummet umgås man. Lyssnar på musik etc. TV ser man på i tv-rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Rättelse. I vardagsrummet umgås man. Lyssnar på musik etc. TV ser man på i tv-rummet.

Bor i en etta. I mitt vardagsrum/sovrum/kontor/kök/vuxenkulrum sätter fantasin gränserna.

Men krösus lever säkert annorlunda.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

30" kanske?

https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

- "The company is set to strengthen its lineup by producing 83-inch and 42-inch OLED TV displays starting this year, adding to the existing 88-inch, 77-inch, 65-inch, 55-inch, and 48-inch OLED TV displays. It also plans to significantly expand its mid-range TV display lineup down to the 20-30-inch range, enhancing not only TV, but also gaming, mobility, and personal display options,"

"Doomscrolla", haha.

Ja, helt klart, gärna ultrabreda i det läget. Men det beror ju helt på när grejerna finns tillgängliga också. Nu är det ju sån brist på grafikkort osv så jag har senarelagt planerna på uppgradering och ny skärm. Så vi får se vad de lyckats skaka fram när det väl är dags

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Oj men herregud. Varför man det? I sovrummet har man ju vuxen-kul och sover. Titta på TV innan man går o lägger sig (dessutom direkt från sängen) stör ju sömnen och sömncykler något enormt?
Att barn/tonåringar har en TV i sovrummet kan jag fatta, för att kunna dra hem polare o lira spel typ. Det hade jag också, men inte som vuxen?
Vad är syftet menar jag? Om man vill titta på TV så gör man väl det i vardagsrummet?

Fast vuxen-kul numera är väl att kolla på en skärm om än en mindre sådan?

https://www.nyteknik.se/digitalisering/experter-mobilen-dodar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Flugor vi som vi användare kommer se tillbaka på och skratta åt...
Rundade kanter på telefonerna
Böjbara skärmar på telefoner
Transparenta TV-apparater

Transparenta skärmar lär dock finnas kvar. Tänk smarta fönster hemma, alla fönster/reklam i butiker, skiljeväggen i taxi, fönster i buss/tbana osv.

Men en hemma på väggen eller i sovrummet lär inte bli så vanligt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast vuxen-kul numera är väl att kolla på en skärm om än en mindre sådan?

https://www.nyteknik.se/digitalisering/experter-mobilen-dodar...

Usch ja det dära har jag läst om tidigare. I somras såg jag hur många som helst på stan som satt och dejtade (eller vad som såg ut som en dejt iallafall), bredvid låg mobilen på bordet och de scrollade titt som tätt. Va händer?! Det hade jag aldrig accepterat på en dejt asså...

Permalänk
Medlem

Transparent "psyktv" i sovrummet....herregud!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jättehäftig produkt men vem har TV vid sängen egentligen? Varför vill man ha det? Skulle aldrig få för mig att flytta in TVn i sovrummet.

Såklart man har tv i sovrummet, för mig är det ett verktyg för att kunna sova då jag har tinnitus vilket gör att tv:n underlättar.
Sen kan det va skönt när man tar sovmorgon att dra igång nyheterna, eller när man ligger och är sjuk en hel dag. Självklart har jag en stor tv i vardagsrummet.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

C1 stor besvikelse. Något nytt mot CX?

Tvingas upp till G1 för att få Oled evo. Dock kommer den vara satans så dyr.

Permalänk

Ganska länge sedan nu man såg Linus inspektera en sådan där genomskinlig TV, den var betydligt större förstås. Vore ganska coolt om de slår igen kommersiellt, och tänkt flera gånger att om de kan göra dessa små och lätta nog med tillräckligt hög pixeldensitet så kanske vi kan få mobiltelefoner som ser ut som de i Expanse, och HMD's som effektivt kan kombinera AR och VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rokudenashi:

Ganska länge sedan nu man såg Linus inspektera en sådan där genomskinlig TV, den var betydligt större förstås. Vore ganska coolt om de slår igen kommersiellt, och tänkt flera gånger att om de kan göra dessa små och lätta nog med tillräckligt hög pixeldensitet så kanske vi kan få mobiltelefoner som ser ut som de i Expanse, och HMD's som effektivt kan kombinera AR och VR.

Du vill med andra ord följa med Linus in i sovrummet?

Permalänk
Medlem

Hoppas att LG tar efter Samsungs enklare fjärrkontroller. Saknar dom små smidiga med typ tio knappar

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

EDIT: Källa på det?

Oj men herregud. Varför har man det? I sovrummet har man ju vuxen-kul och sover. Titta på TV innan man går o lägger sig (dessutom direkt från sängen) stör ju sömnen och sömncykler något enormt?
Att barn/tonåringar har en TV i sovrummet kan jag fatta, för att kunna dra hem polare o lira spel typ. Det hade jag också, men inte som vuxen?
Vad är syftet menar jag? Om man vill titta på TV så gör man väl det i vardagsrummet?

Stör du dig på att folk lever på ett annat sätt än det sätt du har valt att leva på?

Permalänk
Medlem

Känns underligt med teknikfientlighet på Sweclockers hehe. TV i sovrummet har varit episkt under mammaledigheten när man har en igel vid bröstet 24 timmar om dygnet, sen jävligt skönt för pappan att "lägga sig tidigt" ibland och kolla på Die Hard i fred i sängen. Om man har ett stort sovrum är ju utfällbara TV vid fotändan smutt, transparenta panelen hade nog bättre fått ut sin rätt om den haft touch och suttit vid en köks ö typ.

Permalänk
Medlem

Den dagen man byter ut sitt perspektivfönster och får en inbygd TV på köpet

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag förstår inte, varför vill man ha en genomskinlig TV oavsett rum?

OK, transparenta skärmar kan ju vara coolt för specifika saker, som t.ex. i fönster, smarta speglar, etc, men specifikt för en TV i ett hem? Känns som ett problem på jakt efter en lösning för mig. Enda fördelen för mig verkar vara att det verkar coolt vid en första anblick.

Då ser jag mycket hellre att den där hoprullbara TV:n som LG visade för ett tag sedan (den där som rullar ut sig själv som man har i fotändan, och bara kommer ut när man slår på den) blir en verklighet till ett pris vanliga dödliga har råd med.

Kanske den inte är tänkt för privata personer?

Utan att typ ha det i ett kontor?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

Gött 4k 120hz 42" oled till datorn <3
Kollat in på cx48 men 48" känns för stort, haft en 43" dataskärm och de va ganska ok för mig

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Inaktiv

Sen har LG sina OLed skärmar på G nu med

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Frugan vill ha TV i sovrummet. Själv förstår jag inte varför. Det är ju obekvämt att sitta upp i sängen. Soffan är bättre då.
Ok om man har TVn i taket direkt ovanför men vill man det?

Skaffa inte en TV till sovrummet, iallafall inte om du saknar självdisciplin som jag.
55" är minimum om du inte ska installera den i gaveln på sängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Sen har LG sina OLed skärmar på G nu med

https://youtu.be/WKTCH1FIsJM

Annonserades för ett par timmar sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Sen har LG sina OLed skärmar på G nu med

https://youtu.be/WKTCH1FIsJM

Lär ju vara dyyyr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon298854:

Sen har LG sina OLed skärmar på G nu med

https://youtu.be/WKTCH1FIsJM

Finally. Back to black.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Stör du dig på att folk lever på ett annat sätt än det sätt du har valt att leva på?

Nä men förstår bara inte det. Därav frågan..."vad är syftet med att ha TVn i sovrummet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Nä men förstår bara inte det. Därav frågan..."vad är syftet med att ha TVn i sovrummet".

För att titta på TV i sovrummet, så klart, vad annars? Jag tycker det är märkligt att du finner det så ofattbart, det kan ju finnas en mängd anledninger. Varför tycker du det är en så viktig och intressant fråga? Folk är olika, det är bara att acceptera. Allt behöver inte vara "rätt" eller "fel".

Permalänk
Medlem

Haft 55" vid sänggaveln i många år. Tjejen kör speedruns och netflix därinne och jag kör dator och playstation på vardagsrumstv:n som är lite mera påkostad.

Bara en tv med så olika intressen blir knas.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

För att titta på TV i sovrummet, så klart, vad annars? Jag tycker det är märkligt att du finner det så ofattbart, det kan ju finnas en mängd anledninger. Varför tycker du det är en så viktig och intressant fråga? Folk är olika, det är bara att acceptera. Allt behöver inte vara "rätt" eller "fel".

Om jag nu tycker det är en intressant fråga så får jag väl tycka det? Det verkar ju vara du som lackar ur. Låt andra svara och förklara deras behov av en TV i sovrummet istället. Detta är väl ett diskussionsforum eller? Att titta på TVn, det fattar väl jag också. Men varför ha flera olika TV apparater i huset, och varför just i sovrummet? Jag ställer exakt samma fråga om du har en TV i köket eller nära köksbordet.

Jag har väldigt svårt att förstå ett sådant behov, förutom de som jag redan nämnt tidigare (exempevis om din 15åriga kid ska lira xbox på sitt rum med sina polare). Vad på TVn kan vara så otroligt viktigt som vuxen att man vill alltid titta på TV i sådana inomhusmiljöer? Sovrummet, köket, etc...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fatmajk:

Om jag nu tycker det är en intressant fråga så får jag väl tycka det? Det verkar ju vara du som lackar ur. Låt andra svara och förklara deras behov av en TV i sovrummet istället. Detta är väl ett diskussionsforum eller? Att titta på TVn, det fattar väl jag också. Men varför ha flera olika TV apparater i huset, och varför just i sovrummet? Jag ställer exakt samma fråga om du har en TV i köket eller nära köksbordet.

Jag har väldigt svårt att förstå ett sådant behov, förutom de som jag redan nämnt tidigare (exempevis om din 15åriga kid ska lira xbox på sitt rum med sina polare). Vad på TVn kan vara så otroligt viktigt som vuxen att man vill alltid titta på TV i sådana inomhusmiljöer? Sovrummet, köket, etc...

Jag tycker inte det är så förvånande att folk har TV-apparater i sovrummet, men det är ju inte bra för sömnen. Jag hade det när jag bodde hemma vilket gjorde att jag sov väldigt dåligt, men har valt bort det sedan dess (så i typ 18 år). Köks-TV kan jag förstå, om man typ äter frukost ensam eller så. Men gör jag det så brukar jag sätta mig i vardagsrummet eller vid datorn istället. Däremot hade det inte fungerat med min son, han älskar TV och det hade blivit ett evinnerligt tjat om att få se på TV vid varje måltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Nä men förstår bara inte det. Därav frågan..."vad är syftet med att ha TVn i sovrummet".

Somna till en film. Kika på film när man är sjuk. Behöver ju inte använda tv mer bara för att man har en till. Jag har värk i kroppen var och varannan dag och tycker att det är rätt så skönt att kunna ligga ner bekvämt och titta på film. Nu har jag förvisso sängen i vardagsrummet så det blir ju samma tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Känns underligt med teknikfientlighet på Sweclockers hehe. TV i sovrummet har varit episkt under mammaledigheten när man har en igel vid bröstet 24 timmar om dygnet, sen jävligt skönt för pappan att "lägga sig tidigt" ibland och kolla på Die Hard i fred i sängen. Om man har ett stort sovrum är ju utfällbara TV vid fotändan smutt, transparenta panelen hade nog bättre fått ut sin rätt om den haft touch och suttit vid en köks ö typ.

Är väl inte fientlighet mot tekniken i sig, utan snarare användningsområdet som valts ut.

Transparenta skärmar finns en hel del användningsområden för, men sovrummet? Behöver väl ingen transparens för det?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |