Permalänk

Re: Re: 16-dioders Knight Rider [Bilder]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaskis

Men du, om man nu ökar eller minskar kapacitensen på kondensatorn. Kommer den att "svepa" fortare och långsammare då?:confused:

Ja det kommer den, men det är enklare att reglera hastigheten med de två potentiometrarna som man redan har lödit dit.

Visa signatur

[server] TBD
[laptop1] TBD

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: 16-dioders Knight Rider [Bilder]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_flyer

Ja det kommer den, men det är enklare att reglera hastigheten med de två potentiometrarna som man redan har lödit dit.

haha lol, jag såg inte dom

Det var en annan grej.. dom där lysdioderna var jäkligt dyra. varför har du valt dom egentligen? är det bara för den där "spotlighteffekten" dom verkar ha eller?
För det fanns ju lysdioder för 3 spänn styck

Permalänk

Exakt! Dom billiga dioderna är så ljussvaga och det är ju intensiteten som ger effekten i ett mörkt rum
Men sen när jag hade tjatat till mig lite rabatt så var de inte så dyra längre

Visa signatur

[server] TBD
[laptop1] TBD

Permalänk

Re: Re: Re: Re: 16-dioders Knight Rider [Bilder]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaskis

haha lol, jag såg inte dom

Det var en annan grej.. dom där lysdioderna var jäkligt dyra. varför har du valt dom egentligen? är det bara för den där "spotlighteffekten" dom verkar ha eller?
För det fanns ju lysdioder för 3 spänn styck

Man måste ju kunna se dom också

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om man lägger en konding parallellt med varje lysdiod får man en mer äkta känsla av att det flyter mer smooth...

//mrd33jay

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrd33jay
Om man lägger en konding parallellt med varje lysdiod får man en mer äkta känsla av att det flyter mer smooth...

//mrd33jay

du menar som en mer fördröjning eller? hur mycket kapacitans ska dom ha på ett ungefär då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av henrikjohansson
Jag har lite ideer på hur man kan styra 16 lysdioder med parallell porten och då är det skitlätt att få ljusen att rinna precis som man vill.. Jag har 7 lysdioder nu.. lite fjuttigt men ganska häftigt ändå.... bilder borde komma upp i helgen

Jag styr 16 st dual-LEDs via LPT'n. Med fejding på varje

Edit: Färdig för länge sedan. Felstavning...

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExtrEEm

dom "mindre kunninga" borde inte hålla på med sånt dom inte förstår sig på...

Förvisso håller jag delvis med, men detta sättet är faktist ett av de bästa sätten att lära sig på!
...om man nu är intelligent nog att snappa upp vad man gör och varför!

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem

För er som vill lattja med mikroprocessorer kan jag tipsa om en javaprocessor som heter "the Cjip" (typ). Labbade lite med den i plugget förut ... där hade vi den på ett instickskort i en vanlig dator, åsså proggade vi den via ett program med assemblerkod eller naket c. Har dock ingen aning om vad en sån liten raring går på i pris. Däremot har jag nog alla papper och manualer och instruktioner och så kvar ifall någon känner sig hugad.

[edit]
.. maila i så fall .. den här tråden är på tok för stor för mig att hålla reda på ..

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Electronic Workbench kanske man har andvänd så mycket så man är less på det

(jo det andvänds på skolor)
(Timrå Gymnasium)

Visa signatur

[NF7-S 2.0]-[XP2400+ @ 200x10]-[2x Twinmos Winbond 256Mb @ 400Mhz]-[PoV Gf4 4200 8x 128Mb @ 290/610]-[Seagate Barracuda 7200.7 120Gb 8Mb Sata]-[Atx Fulltower]-[ICQ:62744082]-[Http://sYph.ath.cx]

Permalänk
Medlem

har gjort en nu men det är bara en diod som lyser
men om jag vickar lite på pluss eller jord så vandrar det men så fort jag slutar så stannar det på en diod igen vad göra
tror det beror på att jag inte riktigt vet hur man kopplar in trimpotarna
känns iallafall som om jag kommit en bra bit på väg

Visa signatur

"Drömmar kan ingen annan än den som är i dem ta ifrån dig" Citat av mig på fyllan
"Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"

Permalänk

Då trycker man på den lilla knappen till höger som det står "ändra" på och ändrar sitt inlägg, istället för att skriva ett till inlägg och påtala att man skrivit fel.

För det andra var det en rejäl bump det här. Det är ju inte så tillåtet.

För det tredje kan det mycket väl bero på att räknaren 74169 inte får några pulser från 555:an. Det är väldigt många som haft problem med denna pryl. Förstår inte vad de gör för fel. Min funkade klockrent på först försöket

[edit]
trimpotentiometrarna ska kopplas in som så att de två pinnarna som sitter närmast varandra på ena sidan är de två strecken som går ut på varsin sida om rektangeln. Det spelar ingen roll vilken. Den pinne som sitter ensam på motsatt sida är det strecket som går ut mitt på triangelns ena långsida. Skruva trimpotentiometrarna så de står i mittenläget båda två.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Re: 16-dioders Knight Rider [Bilder]

Citat:

Nu har jag gjort en 16-dioders Knight Rider...
Om ni vill nå mig lite snabbare så kom in på DC i hubb motorsportljusdal.d2g.com
[/URL]

huh? bor du i Ljusdal??? d gör jag iaf eller är du bara i hubben på besök?

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

ja har en 64 LED:s knightrider

det är egentligen en display men eftersom ja inte har nån microkontroller än så agerar den nightrider ibland

(se sign)

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem

va kostar det cs att gö den??

Permalänk
Medlem

FAN VA RÅ! Men den ska vara röd

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
FAN VA RÅ! Men den ska vara röd

min är röd

Permalänk
Avstängd

jag vill kunna göra sånt där, men när man inte kan så får jag leta reda på någon som kan det, skriva ut schemat och sätta kniven mot halsen på han tills den är klar

btw, lite gammal tråd

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

Vad fyller den för funktion? (noob)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IdefixXx
va kostar det cs att gö den??

Runt 500 kronor.

Visa signatur

Set My Path

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrmagic
Vad fyller den för funktion? (noob)

Den är snygg som fnas! Sen kan man ju alltid koppla den till HDD:n så den visar när HDD:n tänker genom att gå fram och tillbaka snabbare.

Visa signatur

Set My Path

Permalänk

10 år gammal tråd

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HackeR_54
10 år gammal tråd

_bara_ 1 år vad jag kan se..

Permalänk
Medlem

en fråga bara, varför har du ritat ut lysdioderna som vanliga dioder på kopplingsschemat
lysdioder har väl streck som går ut ifrån "pilen"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
en fråga bara, varför har du ritat ut lysdioderna som vanliga dioder på kopplingsschemat
lysdioder har väl streck som går ut ifrån "pilen"

För att jag inte orkade rita (i paint) två små pilar ut ur varje lysdiod (ritad som diod).

Visa signatur

[server] TBD
[laptop1] TBD

Permalänk

hmm, 1,5 år

byggde ett rinnande ljus men kan lätt bygga om det till en knightrider om jag vill. Det är inte svårt alls att bygga. (ska jag säga )

Visa signatur
Permalänk

Hehe, tråden innehåller 5 solklara bumpar, varav 1 riktigt rejäl

Jag får äntligen min satans extra knightrider såld, den som jag byggde för artikeln. puh! tre stycken som dragit sig ur... men nu e den såld

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem
Citat:

Exakt! Dom billiga dioderna är så ljussvaga och det är ju intensiteten som ger effekten i ett mörkt rum
Men sen när jag hade tjatat till mig lite rabatt så var de inte så dyra längre

men om du tar 75-063-97 isället så lyser det mer å dom är billiager oxå 10mm.. aaahh.. högintensiva.. aaaa annars var det coolt..

Visa signatur

"I happen to be the man who wrote the code, but Bill made it famous"-David Bradley (Mannen bakom ctrl-alt-delete)

Permalänk
Medlem

the_flyer... va ligger ledsen på för mcd?

Visa signatur

Cooler Master Centurion 5 | MSI K8N NEO4-F | AMD Athlon 64 x2 4400+ 2mb | 2048 mb Corsair Value s | Radeon X1800XT 512MB | Hiper Type-R 580W Blue | Creative X-Fi XtremeMusic | Samsung Spin Point 250gig SATA 2 | Samsung 19" Syncmaster 913V |

Permalänk

Köpte 5000mcd blåa 5mm leds för 5 spänn styck från tradera för ett par dagar sen. Satan vad de lyser starkt...

Märkligt att ingen låser denna tråd med alla bumpar i

Visa signatur