Nybyggd AMD Ryzen 5 3600xt-dator startar om sig

Permalänk
Medlem

Nybyggd AMD Ryzen 5 3600xt-dator startar om sig

Hej,

Jag har problem med att min nybyggda dator startar om sig. Går inte att stänga av den från windows utan den startar om sig och det kan ske spontant också. Ibland släcker den skärmarna så att jag får döda den med chassiknappen och nollställa CMOS för att kunna komma in i windows igen. Har lyckats få den att funka genom att ställa ner MHz på RAM-minnena.

Har tagit med mig nätagget på 620W från den gamla datorn och hårddiskar. Just nu är det endast min nya M.2-disk som är inkopplad för att se om det var någon av de gamla diskarna som ställde till det.

Har provat ställa RAM-minnen på lite olika frekvenser:
3600, startar om sig ganska omgående.
3200, fungerar okej men till slut startar den om sig om datorn går idle eller ngt.
BIOS väljer tydligen 2666 MHz automatiskt.
I skrivande stund kör jag 3000 MHz. Får se hur länge det håller.

Väldigt sällan som den startar om sig när jag använder datorn men står den så startar den om till slut.

Vad kan vara fel? Jag har redan vart och bytt RAM-minnen en gång.

RAM-minnen innan byte: RAM innan byte

Setup:

Processor: Ryzen 5 3600XT, 3,8 GHz Länk
Mobo: MSI B450M Mortar Max Länk
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32 GB C18 Länk: RAM-minnen
M.2-disk: M.2-disk
Graffe: GTX 1660 Super
Nätagg: Nätagg (Står 620 W på min låda här hemma)

Mvh Fruxo2

Glömde lägga till grafikkort
Permalänk
Medlem

Prova uppdatera BIOS till allra senaste version. Har du PBO påslaget i BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Prova uppdatera BIOS till allra senaste version. Har du PBO påslaget i BIOS?

Uppdatera BIOS var det första jag gjorde när det hände första gången. Jag har inte slagit på PBO så tror inte det nej.

Igår när jag kollade film med datorn uppkopplad till min TV så gjorde den samma sak igen. Det är som att när jag inte använder t-bordet/mus aktivt som den "dör". När jag skulle starta om den med chassiknappen så fungerar inte det så fick döda med nätaggets knapp. När datorn går igång så går CPU-fläkten på max och denna gången märkte jag att EZ-debug för CPU lyser konstant. (kanske alltid gjort det men dumt nog inte kollat på de LEDen tidigare). Kollade upp CPUns kompabilitet med mitt moderkort och det ska funka enligt MSI. Intressant nog om jag lämnar datorn av över natten (ström till nätagg påslaget igen) så går det att boota igen?!?

Pratade med Inets support för ngn vecka sen som rådde mig till att köpa RAM-minnen som är listade som kompatibla också. Just nu sitter "ej kompatibla" i burken. Så jag får invänta och se om det är minnena som krabbar och får EZ-debug för CPU att lysa.

Sen tänker jag om det är spänningsfall eller något annat med nätagget som ju är ca 10 år gammalt men har ingen aning om hur jag kan kolla det. Innan jag satte ihop datorn dammsög jag nätagget, kanske kom åt ngt?

Utöver det känner jag mig hopplös vad som kan vara fel...

Permalänk
Medlem

Drar du igång xmp eller sätter du bara hastighet?

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Drar du igång xmp eller sätter du bara hastighet?

Nej, nu har jag gett upp att försöka ställa in MHz på RAM. Låter den köra på det som den automatiskt väljer. Har kört 3600, 3200, 3000 och auto är 2666 (om jag minns rätt). Googlade runt massor gällande MHz för både CPU och mobo. Tror 3600 iaf inte var lämpligt, minns inte om det var CPU eller mobo som ogillade just 3600 MHz. Nu har jag beställt nya RAM på 3200 MHz som är listade som kompatibla för B450M Mortar Max. Fingers crossed...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fruxo2:

Nej, nu har jag gett upp att försöka ställa in MHz på RAM. Låter den köra på det som den automatiskt väljer. Har kört 3600, 3200, 3000 och auto är 2666 (om jag minns rätt). Googlade runt massor gällande MHz för både CPU och mobo. Tror 3600 iaf inte var lämpligt, minns inte om det var CPU eller mobo som ogillade just 3600 MHz. Nu har jag beställt nya RAM på 3200 MHz som är listade som kompatibla för B450M Mortar Max. Fingers crossed...

Du svarar dock inte på frågan. Om du endast ställer hastigheten så kommer det i princip aldrig fungera oavsett vilka minnen du har.

För att köra i den hastighet som står på paketet så måste många fler saker ställas in, så som timings och spänningar. 3600mhz är inte allt. Du ser t ex att det står 3600mhz cl17 på en av minnena. Det är extremt stor skillnad att försöka köra minnen i 3600mhz cl17 och 3600mhz cl12. Dessutom är det troligt att 3600mhz cl17 fungerar vid 1.35V men inte vid 1.2V.

Xmp (heter ibland docp eller a-xmp) ställer in allt detta. Att bara ställa in hastigheten gör inte och kommer troligtvis inte fungera som det ska.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Du svarar dock inte på frågan. Om du endast ställer hastigheten så kommer det i princip aldrig fungera oavsett vilka minnen du har.

För att köra i den hastighet som står på paketet så måste många fler saker ställas in, så som timings och spänningar. 3600mhz är inte allt. Du ser t ex att det står 3600mhz cl17 på en av minnena. Det är extremt stor skillnad att försöka köra minnen i 3600mhz cl17 och 3600mhz cl12. Dessutom är det troligt att 3600mhz cl17 fungerar vid 1.35V men inte vid 1.2V.

Xmp (heter ibland docp eller a-xmp) ställer in allt detta. Att bara ställa in hastigheten gör inte och kommer troligtvis inte fungera som det ska.

Ah, sry. Nej jag har ju bara ställt in hastigheten i BIOS. Ställde in XMP på profil 1 efter att systemet (vad jag trodde) fungerade. Men då tyckte jag att den dog snabbare. Jag har varit inne och kollat på timings och volt m.m. men är alldeles för noob för att våga pilla där. Finns det ngn risk att förstöra ngt genom att experimentera där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fruxo2:

Ah, sry. Nej jag har ju bara ställt in hastigheten i BIOS. Ställde in XMP på profil 1 efter att systemet (vad jag trodde) fungerade. Men då tyckte jag att den dog snabbare. Jag har varit inne och kollat på timings och volt m.m. men är alldeles för noob för att våga pilla där. Finns det ngn risk att förstöra ngt genom att experimentera där?

Att ställa spänningen för högt kan förstöra saker. Pillar du på timings osv så är det enda som händer att antingen får du sämre prestanda eller så kraschar det.

Så det crashar med xmp profilen på alltså? Har du senaste bios version? Ofta är ram stabilitet bättre med nyare bios

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Hej, jag är ingen expert eller så, men har byggt några datorer. Jag hade ett liknande problem med en dator som jag också valde att behålla ett äldre nätaggregat. Det var ett Corsair HX620, också 620 watt. Datorn startade då om sig under vissa spel, och kunde ibland låsa möjligheten att få bild på skärmen trots att datorn till synes var igång. Kunde även hända under vanligt Windows-användande. Bytte nätaggregat till ett nytt, dock bara 650Watt, och då fungerade allt perfekt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fruxo2:

Ah, sry. Nej jag har ju bara ställt in hastigheten i BIOS. Ställde in XMP på profil 1 efter att systemet (vad jag trodde) fungerade. Men då tyckte jag att den dog snabbare. Jag har varit inne och kollat på timings och volt m.m. men är alldeles för noob för att våga pilla där. Finns det ngn risk att förstöra ngt genom att experimentera där?

Kör du _rätt_ XMP-profil? Dubbelkolla gärna med ex. CPU-Z.

Övrigt så bör du även dubbelkolla ströminställningar i Windows (Inställningar - "Power and sleep" (Ström och sömninställningar?)), och se till att din dator _inte_ går ner i viloläge, det brukar inte fungera skitbra på nya BIOS... (Haft samma problem med AS-B550-F + 5800X)

*
Fel av mig, gäller inte 5000-serien....

Edit*

Är lite inne på nätagg också...testa gärna att maxtesta datorn (ex. Furmark på GPU och AIDA64 eller annat stressprogram på CPU + RAM, och se om den startar om sig).
Zen2 har en tendens att dra lite extra under idle om man har bra kylning...Clocktuner V2 är påväg dock

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milewulf:

Hej, jag är ingen expert eller så, men har byggt några datorer. Jag hade ett liknande problem med en dator som jag också valde att behålla ett äldre nätaggregat. Det var ett Corsair HX620, också 620 watt. Datorn startade då om sig under vissa spel, och kunde ibland låsa möjligheten att få bild på skärmen trots att datorn till synes var igång. Kunde även hända under vanligt Windows-användande. Bytte nätaggregat till ett nytt, dock bara 650Watt, och då fungerade allt perfekt igen.

Känns som att jag i samma svep som jag byter mina RAMminnen till de listade så får jag krypa till korset och sluta snåla och inhandla ett nytt nätagg också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Kör du _rätt_ XMP-profil? Dubbelkolla gärna med ex. CPU-Z.

Övrigt så bör du även dubbelkolla ströminställningar i Windows (Inställningar - "Power and sleep" (Ström och sömninställningar?)), och se till att din dator _inte_ går ner i viloläge, det brukar inte fungera skitbra på nya BIOS... (Haft samma problem med AS-B550-F + 5800X)

*
Fel av mig, gäller inte 5000-serien....

Edit*

Är lite inne på nätagg också...testa gärna att maxtesta datorn (ex. Furmark på GPU och AIDA64 eller annat stressprogram på CPU + RAM, och se om den startar om sig).
Zen2 har en tendens att dra lite extra under idle om man har bra kylning...Clocktuner V2 är påväg dock

Yes, om jag får igång datorn igen ska jag maxtesta den med det du skriver. Yes strömsparfunktioner m.m. är avstängt.

Hur vet jag att jag kör "rätt" då? Vad är rätt? :')

Permalänk
Medlem
Skrivet av fruxo2:

Yes, om jag får igång datorn igen ska jag maxtesta den med det du skriver. Yes strömsparfunktioner m.m. är avstängt.

Hur vet jag att jag kör "rätt" då? Vad är rätt? :')

Du skall kunna välja några färdiga profiler förutsatt att ditt moderkort har stöd för minnena ifråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fruxo2:

Yes, om jag får igång datorn igen ska jag maxtesta den med det du skriver. Yes strömsparfunktioner m.m. är avstängt.

Hur vet jag att jag kör "rätt" då? Vad är rätt? :')

Kolla dina minnen (exempelvis på dessa minnen så anges 3000MHz (~1500 MHz "egentligen"), med timingen 15-16-16-35.

Dvs, om du kollar vilken frekvens dina minnen skall ha "Minnestillverkare Modell xxxx MHz", därefter så går du in i BIOS och ser till att XMP / DOCP / vad det nu är är angett till korrekt MHz, aldrig över.

På grund av att datorn stänger av sig så lär det sannolikt inte vara minnesproblem, då det brukar resultera i blåskärm eller omstarter, men för att kontrollera dina minnen så kör du exempelvis Memtestx86 , som du lägger på en bootbar USB-sticka, och kör i 24 timmar med endast en sticka i datorn åt gången, när du kontrollerat en, så kontrollerar du nästa osv. Väldigt tidsödande men det är tyvärr så med minnen, men detta skulle jag nog göra innan jag köper ett nytt nätaggregat

edit*

Du kan även kontrollera dina minnen med världens bästa CPU-Z , där du kontrollerar SPD.

Mina anges vara 2400MHz (1200 * 2) "original", med XMP-profiler under JEDEC / XMP där min korrekta nuvarande XMP-profil visas.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Du skall kunna välja några färdiga profiler förutsatt att ditt moderkort har stöd för minnena ifråga.

Turerna runt mina minnen ser ut såhär:

1:a köpet
Köptes med de andra datordelarna, fick veta i efterhand av inet att de kollat mot MSIs hemsida för kompabilitet. Dock fick i fysisk butik hjälp att byta till ett par andra (andra länken). De här första är kompatibla med mobo men inte(?) för min processor om jag tolkat det rätt (Ryzen 5 3600XT).

2:a köpet
Betalade 130 kr extra och fick dessa, vilket jag ser efter samtal med Inets telefonsupport att dessa inte är (enligt MSI) kompatibla med mitt mobo (kanske är det om de testar dom men de var inte i listan). Undrar ju varför han i fysisk butik ville jag skulle prova med dessa. Dessa sitter i nu.

3:e köpet
Dessa ska komma till Inet den 29 januari enl. deras hemsida. Dessa är kompatibla med mobo och min processor om jag tolkat rätt. Verkar som att Processorn gillar att hålla sig till 3200MHz, rätta mig om jag har fel. Funkar inte dessa blir det nog ett nytt nätagg.

Och till ditt meddelande: Ja jag tog en förinställd XMP som fanns i bios i början av det här haveriet jag kalla min nya dator. Vill inte hålla på och överklocka manuellt så tänkte det verkade rimligt att bara gå för förinställda överklockningar i och med att jag inte har någon erfarenhet eller vilja till att hålla på att krånga mer än nödvändigt. Verkade simple enough men här sitter jag och krånglar iaf. haha

typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Kolla dina minnen (exempelvis på dessa minnen så anges 3000MHz (~1500 MHz "egentligen"), med timingen 15-16-16-35.

Dvs, om du kollar vilken frekvens dina minnen skall ha "Minnestillverkare Modell xxxx MHz", därefter så går du in i BIOS och ser till att XMP / DOCP / vad det nu är är angett till korrekt MHz, aldrig över.

På grund av att datorn stänger av sig så lär det sannolikt inte vara minnesproblem, då det brukar resultera i blåskärm eller omstarter, men för att kontrollera dina minnen så kör du exempelvis Memtestx86 , som du lägger på en bootbar USB-sticka, och kör i 24 timmar med endast en sticka i datorn åt gången, när du kontrollerat en, så kontrollerar du nästa osv. Väldigt tidsödande men det är tyvärr så med minnen, men detta skulle jag nog göra innan jag köper ett nytt nätaggregat

edit*

Du kan även kontrollera dina minnen med världens bästa CPU-Z , där du kontrollerar SPD.
https://i.imgur.com/lqViCeX.png

Mina anges vara 2400MHz (1200 * 2) "original", med XMP-profiler under JEDEC / XMP där min korrekta nuvarande XMP-profil visas.

Får kika närmre på det när tredje paret ("kompatibla") minnen sitter i datorn.

Skulle också vilja tacka alla som hjälper mig.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara uppdatera för er som hjälpt mig här. Jag gav upp med att fixa det genom bios och ändra siffror osv. Provade först att köpa nytt nätagg, ingen skillnad. När det tredje paret RAM-minnen kommit in till butik köpte jag nytt mobo också: MSI MAG B550M MORTAR. Skruvade i allt detta i burken och det funkade direkt.

Antingen så lyckades jag kortsluta mobo med mitt gamla nätagg. Eller så var kortet skräp från början. Eller så gillade inte mina delar varandra. Nu är jag iaf nöjd, allt funkar som det ska och gamla mobo är inlämnat för att se vad som hänt. I värsta fall är det trasigt och jag fick pynta ca 900 kr extra. Oh well.

Återigen tack så mycket för all hjälp!!!
MVH fruxo2