Permalänk
Medlem

Problem med mitt härliga X58 MB

Hej hade lite delar liggandes hemma och byggde ihop en pc häromdagen, installerade W10 och drivrutiner allt var som det skulle. Sen stängde jag den och nu idag när jag skulle starta upp den idag är den stendöd endast Power/Reset knapparna på moderkortet lyser.

Har testat

Alla ram konfigurationer med alla stickor

Nytt CMOS batteri

Rensat BIOS

Tagit ur moderkortet ur chassit, och testat med helt ny PSU från min ny gaming rig Fortfarande samma problem

Någon som kan tänka sig va det kan vara?

Specs:
Moderkort: Asus P6T Deluxe V2
Processor: Intel I7 920
Grafikkort: MSI 750 TI
Ramminne: Corsair XMS3 1600MHz 4X2 (8GB)
Nätaggregat: Corsair VX550W
SSD: Samsung Evo 128GB
HDD: Toshiba 500g
Chassi Raidmax Cobra 822

Tanken var ju att slänga i en rolig Xeon processor och latcha lite med den...

Alla tips är välkomna!

MVH

Visa signatur

Intel10600k 4.8 GHz

Permalänk

När du testat utanför chassiet kör du då bara cpu + minne + grafikkort. Förutsätter att ingenting annat är inkopplat.
Testa en sak i taget. Lossa cpun en gång. Sen startar du med cpu sencpu + minne sist cpu + minne + gpu.
Blev det nån skillnad?
Går cpu fläkten igång ens?
Testat grafikkortet i alla slots? Fungerar grafikkortet felfritt i ett annat moderkort?

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

När du testat utanför chassiet kör du då bara cpu + minne + grafikkort. Förutsätter att ingenting annat är inkopplat.
Testa en sak i taget. Lossa cpun en gång. Sen startar du med cpu sencpu + minne sist cpu + minne + gpu.
Blev det nån skillnad?
Går cpu fläkten igång ens?
Testat grafikkortet i alla slots? Fungerar grafikkortet felfritt i ett annat moderkort?

Inte testat den översta versionen! CPU fläkten är helt död. Testat i alla slots, funkar klockrent i min nuvarande rig!

Ska testa den lossa en sak i taget som du säger efter jobbet och ser hur det går, återkommer med svar! Tack!

Visa signatur

Intel10600k 4.8 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

När du testat utanför chassiet kör du då bara cpu + minne + grafikkort. Förutsätter att ingenting annat är inkopplat.
Testa en sak i taget. Lossa cpun en gång. Sen startar du med cpu sencpu + minne sist cpu + minne + gpu.
Blev det nån skillnad?
Går cpu fläkten igång ens?
Testat grafikkortet i alla slots? Fungerar grafikkortet felfritt i ett annat moderkort?

Testat allt nu! Får inget liv i det testat med olika RAM, Nätagg, GPU. CPU fläkten startar inte alls.

Visa signatur

Intel10600k 4.8 GHz

Permalänk

Om inte ens fläkten startar så [b]kan[/] det vara själva cpu-sockeln och om nu så är fallet så krävs BGA reballing. Så länge det inte finns kortis i en eller flera komponenter så kan det vara cpu-sockeln. Annars får man mäta faser och mosfets.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Om inte ens fläkten startar så [b]kan[/] det vara själva cpu-sockeln och om nu så är fallet så krävs BGA reballing. Så länge det inte finns kortis i en eller flera komponenter så kan det vara cpu-sockeln. Annars får man mäta faser och mosfets.

Säkert CPU-socklen då och BGA reballing är inget jag gör själv tyvärr! Får leta nytt MOBO helt enkelt. Tack för svar!!

Visa signatur

Intel10600k 4.8 GHz