Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

Fick just bekräftelse på återbetalning från Google Stadia på hela beloppet för Cyberpunk 2077.

Nu känns det som att det blev rätt och riktigt till slut.

Varför? Är du missnöjd eller var det något knas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snörök:

Varför? Är du missnöjd eller var det något knas?

Han köpte Cyberpunk 2077 på Stadia i tron att enligt kampanjen få Stadia + kontroll men det fick han inte för dem tog slut / kampanjen avslutades i förväg utan att meddela på deras sida. Då avbröt han ordern och fick den annullerad.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timeus:

Fick annullerings-mail för några minuter sen:

"Good morning,
Due to a pricing error, the price of the Gigabyte B550M Aorus Elite (b550m-aorus-elite) was set unreasonably low.
As such we have to cancel your order.
If you still wish to order this product, you can order it again at the corrected price.
We sincerely apologize for this error on our part.
If you have any further questions, feel free to contact us.
With best regards,
Tom
Xstra Digital Storage"

Fan. Haha. Har inte fått nåt mail än men det kommer nog inom några minuter.

Synd. 🧐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nu för tiden är det ju Norton som är viruset.

Det har det varit sedan första dagen (vi hade det på XP, och det drog ner halva prestandan och gick inte att avinstallera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elluid:

Super Mario 3D World + Bowsers Fury + en bonus steelbook

https://www.shopto.net/en/swsu35-super-mario-3d-world-bowser-...

Pris: 48,74 € (ink. frakt till Sverige, ~500kr)
Tar ett tag & få det levererat bara, från UK. Men lite billigare, plus en steelbook om man gillar sådant.

Tänk bara på importkostnaden också om de inte lagt med det i priset från början. Brukar ligga på en hundring utanför EU.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Tänk bara på importkostnaden också om de inte lagt med det i priset från början. Brukar ligga på en hundring utanför EU.

Det är sant, brexit har ju passerat nu. Får se om man åker på posten tullavgift då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elluid:

Det är sant, brexit har ju passerat nu. Får se om man åker på posten tullavgift då.

Har sett på samtliga ebay-annonser som använder sig av deras leveranstjänst att det numera är importavgift, så det är nog rätt stor risk för det :/
Hoppas på att det bara är temporärt och att vi fixar ett avtal med dem så småningom.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

5645 som vit lvl 15 här. Men de skulle behöva dra av någon tusenlapp till för att göra den där attraktiv.

@anon5930

Ja med tanke på att det finns ett asus TUF rtx 3070 för 5400kr där som Fyndvara ochså.

Och ett ASUS ROG Strix Radeon RX 6800 16GB Gaming OC (Kartongskada) för 6800kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elluid:

Som vanligt är det tull på 1600kr+ inkl svensk moms och importavgift. Alltså, köper du en vara för 1500kr (momssats 25%) i England men importkostnaden blir 125kr och du får betala 1625kr blir det tull på det. Sen kommer man ibland undan den avgiften men import är de hårda på nu förtiden.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elluid:

Super Mario 3D World + Bowsers Fury + en bonus steelbook

https://www.shopto.net/en/swsu35-super-mario-3d-world-bowser-...

Pris: 48,74 € (ink. frakt till Sverige, ~500kr)
Tar ett tag & få det levererat bara, från UK. Men lite billigare, plus en steelbook om man gillar sådant.

Skrivet av [SH]:

Du får Postnord hanteringsavgift och moms också. Brexit...

Glöm inte att Brexit även ska innebära att den brittiska momsen (20 %) dras av för varor som exporteras.
Du beräknar priset utan brittisk moms genom att dividera priset i GBP med 1,2.
På detta pris tillkommer sedan fraktkostnaden, ev. tull, speditörens hanteringsavgift och svensk moms (25 %).

Skillnaderna mot tidigare är att du nu även får betala ev. tull samt speditörens hanteringsavgift. Du har redan tidigare (p.g.a. tvingande EU-regler) fått betala svensk moms när du handlat från större återförsäljare inom EU. Om du köper något som kostar flera tusenlappar blir skillnaden inte särskilt stor …

Det kan däremot bli både dyrt och rejält krångligt om du måste skicka tillbaka en vara till ett land utanför EU för garantireparation eller -utbyte.
Då måste du själv först tulldeklarera detta på rätt sätt när du skickar tillbaka varan, och om företaget sedan gör fel när de skickar tillbaka varan igen riskerar du att få betala moms och avgifter ytterligare en gång. Det enkla sättet att slippa dessa problem är att köpa varor som kan garantireklameras i Sverige (eller EU) även om de är köpta utomlands. Världsgaranti FTW!

Om du har tur kan en liten vara slinka genom tullen. Då har du dessutom sparat ett belopp motsvarande den brittiska momsen.

Lade till info om möjligt krångel vid garantiärenden ...
Permalänk
Medlem
Skrivet av timeus:

Jag testade.

Skrivet av LeoLejon:

Nu är den i alla fall "slutsåld (om dom ens har några i lager)".

Ska bli spännande att se om man får hem nån vara. Dessutom var det fri frakt. Galet om den faktiskt kommer fram.

Blir väl att kontakta Qliro (och/eller CDON) om två veckor. 😅

Skrivet av timeus:

Fick annullerings-mail för några minuter sen:

"Good morning,
Due to a pricing error, the price of the Gigabyte B550M Aorus Elite (b550m-aorus-elite) was set unreasonably low.
If you still wish to order this product, you can order it again at the corrected price.
With best regards,
Tom
Xstra Digital Storage"

Skrivet av elp:

Fick prexis följande mail:

"Good morning,
With best regards,
Tom
Xstra Digital Storage
"

Men asså, haha.

Jag har inte fått nåt sånt mail eller hört nåt från CDON, heller. Men såg nu att den är uppe igen för samma pris. Så min order är fortfarande "igång", så att säga.

Den var ju till och med "slutsåld" där ett tag. Antar att jag (Qliro?) är en av dom som kommer få ligga ute med ett par hundringar ett tag. Tänker inte makulera min egen order. Är nyfiken på vad fan dom gör.

https://cdon.se/hemelektronik/gigabyte-b550m-aorus-elite-moth...

Ok, edit på den här. Den var uppe för ett tag sen, med det rabatterade priset. Kanske var det någon cache-grej i min mobil som vägrade ändra priset. Inte säker. Var inne flera gånger men nu när jag tryckte på min egen länk här i tråden, så är det bevaka-status och fullt pris.

Det stod att den gick att inhandla och att den var nere på 162 spänn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är sjukt att se RTX 3070 länkas som fynd när de kostar över RTX 3080 referenspris...

Rätt glad att jag lade 3st bokningar på 3080 från Elgiggen till 7825:-

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Inaktiv

Funderar på detta 3060 Ti, monster kylare och och special PCB med dubbla 8 pin kontakter samt kostar endast 5390kr

Måsta gå att klocka rätt bra, någon som har detta kort här?

https://www.komplett.se/product/1175541/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hgbw:

Produkt: EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB XC GAMING
Länk: https://www.inet.se/produkt/5411927/evga-geforce-rtx-3060-ti-...
Kategori: Grafikkort
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5665377
Pris: 5499 kr

Står att det finns 50+ i webblager så är bara att passa på. Inet fick in denna denna modell kl 12:50 idag så det förklarar varför det finns så många. (Kan också tillägga att inet fick in lite olika modeller av amd kort så kan vara värt att kolla på "Nya produkter" på inets hemsida)

De dammsugdes upp ganska fort 😁 Vad är det för tider vi lever i?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Funderar på detta 3060 Ti, monster kylare och och special PCB med dubbla 8 pin kontakter samt kostar endast 5390kr

Måsta gå att klocka rätt bra, någon som har detta kort här?

https://www.komplett.se/product/1175541/datorutrustning/dator...

Har också kollat på den. Dock läst att Gaming X Trio ska ha ett sämre VRM setup än founder's edition. Men det kanske inte spelar så stor roll. Just nu för mig så står det mellan 3060 Ti Gaming X Trio för 5400 kr och Zotac 3070 Twin Edge för 6200 kr. Har redan nu ett RTX 3070 GameRock OC dock, men betalade 7200 kr för den, och nu finns den på Komplett för 6790 kr. Så den måste ryka oavsett vad jag beställer. Och tycker att 600 kr extra för GameRock OC istället för TwinEdge känns ovärt. Speciellt då priserna efter den nu troligtvis kommande grafikkorts inflationen säkerligen kommer droppa markant, förhoppningsvis ner mot MSRP. Och då vill jag inte ha lagt extra pengar på ett kort som ändå ska säljas och sedan bytas mot ett 3080/3080ti/3080 Super eller vafan de nu tänker kalla korten...

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Blir det verkligen extramoms och tull/hanteringsavgift från UK?

Om deklaration fyllt i korrekt ska det inte bli det enligt Tullverket:

https://www.tullverket.se/sv/foretag/framtidatullhanteringoch...

"Avtalet innehåller bestämmelser som innebär att ingen tull tas ut under förutsättning att varan uppfyller villkoren för att anses ha ursprung enligt avtalet och att detta kan styrkas. Det ursprungsintyg som kommer att användas är en ursprungsförsäkran som skrivs på en faktura eller på en annan handling som beskriver varorna i tillräcklig detalj så att de kan identifieras."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jungleboss:

"Avtalet innehåller bestämmelser som innebär att ingen tull tas ut under förutsättning att varan uppfyller villkoren för att anses ha ursprung enligt avtalet och att detta kan styrkas. Det ursprungsintyg som kommer att användas är en ursprungsförsäkran som skrivs på en faktura eller på en annan handling som beskriver varorna i tillräcklig detalj så att de kan identifieras."

Hmm, jag har för mig det tagits upp tidigare men nu minns jag inte var...
Iallafall: du kanske slipper tull enligt tullverket, men du lär ju ändå åka på moms.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jungleboss:

Gäller som jag tolkar det enbart varor där transporten påbörjades innan 31 december..

"Utträdesavtalet är tillämpligt, vilket bland annat innebär att det finns särskilda bestämmelser för exempelvis transporter som påbörjas före övergångsperiodens slut den 31 december 2020 men som avslutas efteråt. Avtalet innehåller bestämmelser som innebär att ingen tull tas ut under förutsättning att varan uppfyller villkoren för att anses ha ursprung enligt avtalet och att detta kan styrkas. Det ursprungsintyg som kommer att användas är en ursprungsförsäkran som skrivs på en faktura eller på en annan handling som beskriver varorna i tillräcklig detalj så att de kan identifieras."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jungleboss:

Skrivet av Roger W:

Hmm, jag har för mig det tagits upp tidigare men nu minns jag inte var...
Iallafall: du kanske slipper tull enligt tullverket, men du lär ju ändå åka på moms.

Skrivet av arvcop:

Gäller som jag tolkar det enbart varor där transporten påbörjades innan 31 december..

"Utträdesavtalet är tillämpligt, vilket bland annat innebär att det finns särskilda bestämmelser för exempelvis transporter som påbörjas före övergångsperiodens slut den 31 december 2020 men som avslutas efteråt. Avtalet innehåller bestämmelser som innebär att ingen tull tas ut under förutsättning att varan uppfyller villkoren för att anses ha ursprung enligt avtalet och att detta kan styrkas. Det ursprungsintyg som kommer att användas är en ursprungsförsäkran som skrivs på en faktura eller på en annan handling som beskriver varorna i tillräcklig detalj så att de kan identifieras."

Moms blir det men tull kräver att varan är dyrare än fribeloppet 1600 kr.
Tullfrihet pga ursprungsintyg är knappast nått att fundera på för då ska saken vara från Storbritannien och Nintendospel lär inte vara gjorda där utan bara sålda därifrån.
https://www.tullverket.se/sv/privat/brexitforprivatpersoner.4...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ingen som sett ett vettigt Gold 750w PSU på rea någonstans?
Vill helst inte betala 13-1400 för ett även om jag motvilligt börjar inse att det blir så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Moms blir det men tull kräver att varan är dyrare än fribeloppet 1600 kr.
Tullfrihet pga ursprungsintyg är knappast nått att fundera på för då ska saken vara från Storbritannien och Nintendospel lär inte vara gjorda där utan bara sålda därifrån.
https://www.tullverket.se/sv/privat/brexitforprivatpersoner.4...

Undrar om alla handlare kommer dra av brittisk moms. Annars blir det dubbelt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jungleboss:

Undrar om alla handlare kommer dra av brittisk moms. Annars blir det dubbelt.

Det är i praktiken helt ointressant att handla från UK om produkten inte är tillverkad där och de tillverkar inte särskilt mycket....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är i praktiken helt ointressant att handla från UK om produkten inte är tillverkad där och de tillverkar inte särskilt mycket....

Menar du pga dubbel moms? För någon tull ska det ju inte bli under 1600 kr.

Tack för informationen förresten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det har det varit sedan första dagen (vi hade det på XP, och det drog ner halva prestandan och gick inte att avinstallera)

Nu har det ju hänt lite sen Xp-tiden.
Norton har oförtjänt dåligt rykte.
Känns som det är "inne" att tycka illa om Norton.

För 99/69 :- 1 år 5 användare är det ju löjligt prisvärt!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jungleboss:

Menar du pga dubbel moms? För någon tull ska det ju inte bli under 1600 kr.

Tack för informationen förresten!

Det finns en risk för det men det behövs oavsett det en importdeklaration så om det inte är en unik produkt som bara finns i UK lär den vara billigare på nån annan plats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/ljud-och-bild/tv/63tumo...

Samsung QE75Q70T för 12.700 kr som fyndvara.

Kunde inte låta bli så jag la en beställning, måste väl räknas som ett riktigt bra fyndpris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conne3:

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/ljud-och-bild/tv/63tumo...

Samsung QE75Q70T för 12.700 kr som fyndvara.

Kunde inte låta bli så jag la en beställning, måste väl räknas som ett riktigt bra fyndpris?

Det tycker jag nog allt det är så länge det inte är något fel på den. Finns i 14990 ny https://www.hifiklubben.se/samsung-qe75q70t-qled-tv/samqe75q7...

Visa signatur

Permalänk

Vad tror ni om den här datorn som säljs på Elgiganten? I lager först om en månad tyvärr.
Sänkt från 18 ner till 15.000kr

i7, 16gb ram, rxt 3070, 512 ssd. Bra pris med tanke på att bara grafikkortet kostar ca 7000kr enligt prisjakt.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Masen666:

Nu har det ju hänt lite sen Xp-tiden.
Norton har oförtjänt dåligt rykte.
Känns som det är "inne" att tycka illa om Norton.

För 99/69 :- 1 år 5 användare är det ju löjligt prisvärt!

Norton är inte dåligt vad jag förstår, men frågan är om det ger några fördelar över Defender som ju är gratis och redan installerat liksom. Det ger en del extra, som VPN och lite molnlagring men i övrigt är de ganska likvärdiga enligt exempelvis avtest.org. På ett sätt är det ju fint att de bundlar med en massa saker, men samtidigt är ju frågan om dessa saker är bra eller om det är bättre att använda något separat. Personligen har jag lösendordshanterare som är gratis och en bra VPN som kostar en del men som också ger mig saker som Nortons inte gör. Så för mig ger inte bundlingen några fördelar, och eftersom grundfunktionaliteten inte är bättre än Defender så finns det ingen direkt mening med att köpa denna prenumeration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozze4evigt:

Vad tror ni om den här datorn som säljs på Elgiganten? I lager först om en månad tyvärr.
Sänkt från 18 ner till 15.000kr

i7, 16gb ram, rxt 3070, 512 ssd. Bra pris med tanke på att bara grafikkortet kostar ca 7000kr enligt prisjakt.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Ser prisvärt ut för 15k! Chassi och nätagg är som ofta av det billigare slaget. Pc för alla har testat en äldre modell och klagade lite på högt ljud från chassifläkt är men den fick högt betyg totalt sett.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?