Samsung förhandsvisar Neo QLED- och Micro LED-TV inför CES

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Inga priser ännu på Micro-LED eller Sonys variant. Jag spekulerar på 5.000–10.000 kr per tum vilket är en enorm förbättring mot vad det har kostat. Så det går åt rätt håll.

Citat:

Samsung has confirmed to Korean media that it will start taking pre-orders later this month at 170 million won, which is roughly $155,000

https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

MicroLED kommer redan? Jag som tänkt köpa en 65 tums OLED typ i februari. Borde jag vänta, vad förväntar vi oss för pris på en 65 tum MicroLED?

Beror på. Om du planerar att i närtid vinna högsta vinsten i Eurojackpot så kan det finnas skäl att vänta. Om inte så behöver du inte fundera på microLED.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas 110"aren är 8K, är väl först i de storlekarna jag börjar se mening med någonting mer än 4K!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Jag hoppas 110"aren är 8K, är väl först i de storlekarna jag börjar se mening med någonting mer än 4K!

Den är 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Den är 4K

Meh, missat mål av Samsung här. Och största Neo är vadå, 77"?
Alla fel på det här provet, de är härmed irrelevanta för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Meh, missat mål av Samsung här. Och största Neo är vadå, 77"?
Alla fel på det här provet, de är härmed irrelevanta för mig.

Ja för det är ju verkligen upplösningen som är största problemet med Samsungs 110" MicroLED...
(110" 4K är förövrigt "retina" på 2.18 m)

Neo kommer i upp till 85".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Jag tror det är rätt lugnt, tekniken har gått framåt och vi rör oss bort från "kanal-TV" med fixerade logotyper och liknande som brukar ställa till det.

Jepp, bra observation. Man slipper jobbiga loggor i hörnen med strömmad TV. Annars så är det ju alltid bra att höra från folk som själva haft OLED-TV i ett par år; nu har jag inte gjort någon superundersökning alls, men det jag snappat upp lite löst från här och där är att det verkar funka rätt bra ändå. Tydligen har TVar någon slags load balancing-grejs inbyggt som nöter skärmen iallafall någotsånär jämt bara TVn får stå i strömsparläge.

Citat:

Däremot kanske en OLED inte är rätt val om man ska ha den till att spela ett spel under många timmar och inget annat, eller köra som datorskärm om man inte typ döljer aktivitetsfältet och liknande.

Hm, jo. Förvisso finns det väl ganska många spel numera med minimal HUD, Skyrim var ju en av föregångarna där redan 2011, verkar ha startat lite av en trend typ. Kanske för att spelutvecklare också gillar OLED TVar, kan man gissa.

Citat:

Men klockan är ju lite annat ändå. Den är (väl?) bara igång när man tittar på den och eftersom tillverkaren av mjukvaran vet att det är en OLED-display så kan de ju mycket väl skifta pixlarna lite vid behov eller så.

Åh säkerligen kan de trixa lite där. Nämnde det ändå för att 99.9% av tiden iallafall med min klocka är det ändå samma urtavla som visas, gång på gång. Och frånvaron av svåra artefakter i skärmen visar att nöta samma pixlar ändå verkar funka rätt bra.

Citat:

Jo, jag syftade förstås på Samsungs Neo-apparater. Inte micro-LED som kostar ett antal årslöner.

Åhå! okej, my bad!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av muSashi:

Så kom äntligen MicroLed, vad folk har haft fel här på forumet som sa att vi skulle behöva vänta flera år (5-10 år) till innan tekniken dök upp!

Well. Vi får ju också se vad de kostar. 110 tum förra året gick ju på 156k USD.

Det som ska bli intressant att ”mindre storlekar” som samsung utlovat mot årets slut.

Men för att man ens ska kunna räkna med dem som ”riktiga” produkter så måste de ju ner mot typ 35k USD. Och även då är det ju fullkomligt lala-land för 99,99% av befolkningen.

Men runt 300-350k sek så kommer det finnas en publik för en 75-85-tummare. Om än en liten sådan.

Det som verkar vara de två stora utmaningarna som gör att många inte tror på tekniken för hemanvändaren än på några år är ju just kostnad och storlek. Att de går att producera och att de kan existera som en nischprodukt för folk med guldbyxor vet vi ju redan sedan förra året

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

2021-års lineup nu, och Samsung blåvägrar fortfarande ge stöd för Dolby vision?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av raxxor:

2021-års lineup nu, och Samsung blåvägrar fortfarande ge stöd för Dolby vision?

Patetiskt är vad det är. Jag överväger inte ens Samsung innan de har stöd, för tusan hakar.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av raxxor:

2021-års lineup nu, och Samsung blåvägrar fortfarande ge stöd för Dolby vision?

Istället ska de ställa till det ytterligare och satsa på HDR 10+ Adaptive.
Så sjukt idiotiskt.

Ganska störigt också att Sony vägrar implementera stöd för HDR 10+ trots att det är royalty free. Bidrar ju inte direkt till mindre fragmentering.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Istället ska de ställa till det ytterligare och satsa på HDR 10+ Adaptive.
Så sjukt idiotiskt.

Ganska störigt också att Sony vägrar implementera stöd för HDR 10+ trots att det är royalty free. Bidrar ju inte direkt till mindre fragmentering.

Vilken fragmentering? HDR 10+ finns ju knappt. Sony gör rätt i att låta det dö.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon132576:

Jepp, bra observation. Man slipper jobbiga loggor i hörnen med strömmad TV. Annars så är det ju alltid bra att höra från folk som själva haft OLED-TV i ett par år; nu har jag inte gjort någon superundersökning alls, men det jag snappat upp lite löst från här och där är att det verkar funka rätt bra ändå. Tydligen har TVar någon slags load balancing-grejs inbyggt som nöter skärmen iallafall någotsånär jämt bara TVn får stå i strömsparläge.

Jo lite sånt har ju funnits ganska länge. På min första plasma fanns det funktioner för att minimera inbränningar med orbiting eller vad det kallades, men det hjälpte inte så mycket då det inte handlade om enstaka pixlar eller tunna linjer som fastnade utan typ loggor eller så, så det blev bara lite mjukare kanter på inbränningarna. Min morsa har fortfarande kvar sin gamla plasma och den ser helt hemsk ut nu med inbränningar där texten är och i båda övre hörnen där olika kanalloggor är.

Citat:

Hm, jo. Förvisso finns det väl ganska många spel numera med minimal HUD, Skyrim var ju en av föregångarna där redan 2011, verkar ha startat lite av en trend typ. Kanske för att spelutvecklare också gillar OLED TVar, kan man gissa.

Jo många modernare spel har ju UI-element som rör lite på sig också, och det lär väl hjälpa ganska mycket, men det finns ju massvis av spel med fasta element också. Tyvärr är det ofta sådana spel som en del spelar väldigt mycket, typ Cities Skylines, World of Tanks eller så.

Citat:

Åh säkerligen kan de trixa lite där. Nämnde det ändå för att 99.9% av tiden iallafall med min klocka är det ändå samma urtavla som visas, gång på gång. Och frånvaron av svåra artefakter i skärmen visar att nöta samma pixlar ändå verkar funka rätt bra.

Yes, men visas urtavlan hela tiden eller bara när du kollar på den (alltså vänder klockan mot dig)? För det blir ju inte så mycket tid skärmen är igång om den normalt är av även om du tittar ofta på klockan liksom. Säg att du kollar på klockan hundra gånger om dagen och det innebär att den är igång i tio sekunder så blir det ändå bara knappt 17 minuter "on screen time" per dag. Jämfört med en TV som lär vara igång ett par timmar om dagen i snitt, och då inte i korta intervaller utan hela tiden, eller än värre än datorskärm som är igång 8-10 timmar om dagen.

Citat:

Åhå! okej, my bad!

No worries.

Permalänk
Medlem

Sonys 2021 LedLCD har inte mini led FALD, intresant, förm anser dom att kostnaden blir för stor, sjuka dock är ju dock att X95J (dom ger äntligen samma namn i hela världen) enbart kommer i 65" och större6🤦‍♂️

Visa signatur

Asus B450 PRO Max / MSI Z-170 S-02 / ASUS M5A97 2.0
AMD Ryzen 5 3600 @ stock / Intel I5 6600k @ 4.3 GHz @ 1.395V / AMD FX 6350 @ 4.4GHz @ 1.4125V
MSI Radeon RX 5700 8GB / Asus GTX 1060 6GB / Saphire Radeon R9 280 3GB,
Corsair Vengance DDR4 16GB 3200Mhz / Corsair vengeance LPX DDR4 4GBx2 / Crucial Balistic DDR3 4Gbx2
Fractal Design integra M 700W / Corsair CX 500W PSU

Permalänk
Inaktiv

110", börjar likna något. Fortfarande inte riktigt där än. Kanske nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270778:

110", börjar likna något. Fortfarande inte riktigt där än. Kanske nästa år.

MicroLED går att få i betydligt större storlekar än 110".

Permalänk
Medlem

Tycker det är märkligt att Samsung nästan är ensamma om att inte erbjuda något med OLED. Trist! 😞

Ännu märkligare är hur misstänkt nära deras "QLED" ser ut som "OLED" om man tittar lite snabbt! 🙀

Är detta för att förvilla medvetet, eller endast en ren slump och tillfällighet?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tycker det är märkligt att Samsung nästan är ensamma om att inte erbjuda något med OLED. Trist! 😞

Ännu märkligare är hur misstänkt nära deras "QLED" ser ut som "OLED" om man tittar lite snabbt! 🙀

Är detta för att förvilla medvetet, eller endast en ren slump och tillfällighet?

Deras fabrik börjar först massproducera paneler om ca 1 år. Ny teknik och ny tillverkningsanläggning tar lite tid att få fram efter deras första försök de fick skrota fort. QD-CF+BOLED kommer vara en del av utbudet 2022 och framåt, de kommer bygga fler fabriker. Det kommer inte vara det enda spåret, för då skulle deras miljardinvesteringar gå upp i rök när deras befintliga anläggningar inte kan tillverka dessa OLED-paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Är detta för att förvilla medvetet, eller endast en ren slump och tillfällighet?

Haha, näe men inte skulle väl Samsung göra så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Tycker det är märkligt att Samsung nästan är ensamma om att inte erbjuda något med OLED. Trist! 😞

Jo, det är konstigt eftersom Samsung är världsledande på OLED i mindre storlekar och de borde ha lyckats få till tekniken på större paneler också. Men som det är nu är det ju bara LG som bygger OLED-paneler och LG och Samsung är ju något av rivaler så det är inte så konstigt att de inte vill köpa paneler från LG som alla andra gör liksom.

Citat:

Ännu märkligare är hur misstänkt nära deras "QLED" ser ut som "OLED" om man tittar lite snabbt! 🙀

Är detta för att förvilla medvetet, eller endast en ren slump och tillfällighet?

Det är klart att de gärna vill få det att verka som om de är lika OLED i tekniken även om det är rätt långt ifrån den. Samtidigt är ju QLED en ganska stor förbättring jämfört med vanlig LCD-LED så de behövde ju kalla det något som de kunde använda i marknadsföringen. Men andra tillverkare har ju också anammat namnet, TCL och Vizio kallar ju också sina QD-LED-modeller för QLED exempelvis och vad jag förstår så gäller det alla som använder QD-LED. Frågan är vad för roligt namn de kommer hitta på om de lyckas få till en kommersiell applikation av Electro-emissive QD, men många verkar tro att det aldrig kommer några sådana så den frågan kanske inte spelar så stor roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, det är konstigt eftersom Samsung är världsledande på OLED i mindre storlekar och de borde ha lyckats få till tekniken på större paneler också.

Fast det är inte konstigt. Förenklat:
Tillverka små RGB-OLED: Lätt (nåja)
Tillverka stora RGB-OLED: Svårt

Pga av det sistnämnda tillverkar LG istället W-OLED (och färg fås mha färgfilter). Samsung vill/kan/får inte göra samma sak = du har den situation vi har idag.

Av (bl.a.) samma anledning satsar Samsung Display nu på B-OLED (och färg fås av kvantpunkts-konverterare, QDCC). QDCC är en komplicerad historia, inte konstigt att det dröjt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Fast det är inte konstigt. Förenklat:
Tillverka små RGB-OLED: Lätt (nåja)
Tillverka stora RGB-OLED: Svårt

Pga av det sistnämnda tillverkar LG istället W-OLED (och färg fås mha färgfilter). Samsung vill/kan/får inte göra samma sak = du har den situation vi har idag.

Av (bl.a.) samma anledning satsar Samsung Display nu på B-OLED (och färg fås av kvantpunkts-konverterare, QDCC). QDCC är en komplicerad historia, inte konstigt att det dröjt.

Jo jag är medveten om det. Men de har stora kunskaper inom OLED, och inom LCD, så de borde kunna få ihop dessa saker till något som kan fungera. Som LG gjorde för det är ju väldigt mycket en kombination av vita OLED som bakgrundsbelysning med något liknande LCD för färger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo jag är medveten om det. Men de har stora kunskaper inom OLED, och inom LCD, så de borde kunna få ihop dessa saker till något som kan fungera.

Det är ju det som är grejen, de är ju på gång att få ihop nått som funkar.
Eller ja, det är ju iaf vad vi hoppas på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo jag är medveten om det. Men de har stora kunskaper inom OLED, och inom LCD, så de borde kunna få ihop dessa saker till något som kan fungera. Som LG gjorde för det är ju väldigt mycket en kombination av vita OLED som bakgrundsbelysning med något liknande LCD för färger.

LG har byggt fabriker, är inte samma substrat för stora och små paneler ens. Samsungs fabrik når massproduktion om ett år.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ipac:

Pga av det sistnämnda tillverkar LG istället W-OLED (och färg fås mha färgfilter).

Åhå! Det där kände jag inte till alls! Man tackar man tackar för tekniklektionen.

Citat:

QDCC är en komplicerad historia, inte konstigt att det dröjt.

Man undrar om de kan tillverka kvantpunkter som inte använder tungmetaller nuförtiden, var väl kadmium som användes iallafall inledningsvis vill jag minnas.

Plus att de slits tydligen med tiden, men hur fort det går är jag osäker på - om de har längre genomsnittlig livstid än själva OLED-panelen är det ju inget problem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Man undrar om de kan tillverka kvantpunkter som inte använder tungmetaller nuförtiden, var väl kadmium som användes iallafall inledningsvis vill jag minnas.

Samsung kör med Nanosys kvantpunkter. De erbjuder kadmium-fria som ett alternativ.
https://www.nanosysinc.com/products/#heavy-metal-free

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det är ju det som är grejen, de är ju på gång att få ihop nått som funkar.
Eller ja, det är ju iaf vad vi hoppas på.

Ser positivt ut då! Tycker det är bra om LG kan få lite seriös konkurrens på OLED-sidan från Samsung.

Kör med plasma sedan 10 år tillbaka, och har kikat på flera av dagens nya 4K-TV. När jag gjort så så känns OLED som den enda seriösa tekniken och ersättaren till våra nuvarande plasmaskärmar.

Så kom igen Samsung nu, kör igång er fabrik snarast!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/