Halloj,
Går i köptankar för en ny skärm.. (se tråden https://www.sweclockers.com/forum/trad/1624065-tips-pa-ultrawide-skarmar-med-inbyggd-switch-kvm-mellan-tva-datorer)
Men funderar lite kring om det finns någon påverkan på hur mycket prestanda den ena över den andra typen av setup med ultrawide vs två skärmar suger ut ur datorn.
Exempelvis.. om jag kör två skärmar med 2560 × 1440 i upplösning och 144Hz, mot en ultrawide på 5120 x 1440 och 144Hz.. hade de båda dragit lika mycket kraft ur datorn? Eller optimerar grafikkortet på något sätt då det för en setup med två skärmar är två ut-gångar, där kanske den ena skärmen inte alltid behöver uppdateras?
Förstår dock att om jag exempelvis skulle spela spel på en skärm och surfa på nätet på den andra vs att spela på ultrawide-skärm i 5120 x 1440 så kommer det senare använda mer kraft ur maskinen, men exempelvis om jag kodar på skärm 1 och surfar på skärm 2 vs att göra samma sak fast i "picture in picture"-läge på en ultrawide drar det då ur samma kraft ur datorn?
Förövrigt.. skapade en ny tråd kring detta då det inte är direkt relaterat till min tråd jag nämnt överst, samt att andra kanske har samma fundering