Asus släpper uppföljare till populära Wifi-routern RT-AC68U

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag tog en titt på Asus RT-AX86U som också nämns i tråden.

Den har
WAN port 1x 1Gbe (10/100/1000)
LAN port 4x 1Gbe (10/100/1000)
WAN/LAN: 2.5G/1Gbps multi-Gig port (configurable)

Om jag har förstått det hela rätt (om någon kan routern bättre får de rätta mig) så...
Kan du antingen
Använda dedikerad WAN port för 1Gbe WAN och då ha 4st 1GBe LAN plus att du kan använda 2.5Gbe/1Gbe porten också för LAN.
Eller
Använda dedikerad WAN port plus 2.5Gbe/1Gbe porten i 1Gbe läge och köra de aggregerat för totalt 2Gbe WAN
Eller
Använda 2.5Gbe/1Gbe porten i 2.5Gbe läge för WAN

Du kan också aggregera 2st av LAN portarna för en 2Gbe LAN länk.

Du kan ha både 2/2.5Gbe WAN och 2Gbe LAN samtidigt.
Beroende på vad du ansluter routern till så klart.

Det verkar helt enkelt vara en bättre och mer kompetent Wifi router för lite mer krävande användare.

Jag har inte letat efter den ultimata wifi routern så det är mycket möjligt att det finns bättre produkter än den.

Kollar man på enterprise sidan så brukar man ha separata routrar och accesspunkter.
Inte allt integrerat i samma låda.
Så är det den ultimata lösning till nästintill obegränsad budget du är ute efter så är nog inte nätverksprodukter riktade till SOHO eller Gamers som du ska kolla på.

Har denna router, då jag har 1gb fiber kör jag vanlig wan på den 1gb. Kopplat server med bättre nic till 2.5 så alla utan problem kan streama från den samtidigt etc,
Den fungerar bra och fixar hög belastning men asus mjukvara har massa funktioner som bara e blot ware. Så stäng av allt eller kör merlin

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem

Köpte min AC86U för 1500 kr på rea. Vissa av dessa routrar hamnar verkligen vid en prispunkt där det inte känns prisvärt.

Permalänk
Medlem

Kommer inte köpa en router som inte går att väggmontera.

Permalänk
Medlem

Den där har inte WiFi 6.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Medlem

WiFi6e har introducerats i telefoner av Samsung, och i ett antal nätverksprodukter från de gamla vanliga. Europa ligger efter i accepterandet, men kommer inom kort. Iphone13 väntas och ryktas stödja standarden.
Skulle sitta på plånboken ett tag till. Kommer att köpa WiFi6e router om ett år ungefär, och inga nya produkter alls (mobiler/paddor/laptops) som inte stödjer standarden.

Permalänk
Medlem

2290:- får ses som ett introduktionspris. Kommer under året gå ner i pris för att säkerligen närma sig AC68U.

Tror den kan bli en storsäljare och ett givet köp för de som vill ha en prisvärd WiFi 6-router.
Dock bör den under året närma sig prispunkten <1300-1400kr och det tror jag den kan göra till senast BF21.

Oavsett, sätter en bevakning på Prisjakt!

Permalänk
Medlem

Haft min AC68U sen 2014. Inte hängt sig en enda gång. 100% uptime (förutom enstaka firmware-uppdateringar). Otroligt stabil!

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andromeda:

Haft min AC68U sen 2014. Inte hängt sig en enda gång. 100% uptime (förutom enstaka firmware-uppdateringar). Otroligt stabil!

Samma sak här! Köpte min för 995:- runt 2013/2014 på Dustin. Har varit otroligt stabil och rullar som en dröm fortfarande
Samma klass som 2600k när det gäller livslängd och prisvärdhet.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Med den design de flesta av dagens hemmarouters har så vill man inte ha dem på väggen ändå. Syns ju tydligt att enheten som artikeln handlar om är designad för att gömmas undan i ett mörkt hörn.

Jag köpte en 2x asus zenwifi för 3 lax på black friday. Den ena får plats alldeles perfekt i fiberskåpet, sen i källaren (via 5ghz-2) där fjortisen sitter så står noden. Den kopplar grabben sin pc med sladd till... Han är väldigt känslig för ostabil lina, men inte hört ett klagomål på en månad. Så, slut med sladd för mig också verkar det som. Duger fint om man inte har extrema krav. Haft 2 st AC68 förut i aimesh som funkade fint också... Tycker inte denna var någon speciellt stor estetisk uppgradering..

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenus:

Den där har inte WiFi 6.

Korrekt, blev fel länk, det var denna jag tänkte på:
https://eu.store.ui.com/collections/amplifi/products/amplifi-...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

WiFi6e har introducerats i telefoner av Samsung, och i ett antal nätverksprodukter från de gamla vanliga. Europa ligger efter i accepterandet, men kommer inom kort. Iphone13 väntas och ryktas stödja standarden.
Skulle sitta på plånboken ett tag till. Kommer att köpa WiFi6e router om ett år ungefär, och inga nya produkter alls (mobiler/paddor/laptops) som inte stödjer standarden.

Läste om Wifi 6 routers för 6 Ghz bandet efter jag köpt min Ax-58U på rean.

Dock när ja såg priserna på dessa som visades på Ces så antar jag att de kommer ta ett tag oavsett innan dessa går ner i pris.

399 Usd och uppåt & moms på detta

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Korrekt, blev fel länk, det var denna jag tänkte på:
https://eu.store.ui.com/collections/amplifi/products/amplifi-...

Jo, men den är också snordyr

Permalänk
Medlem

köpte 68u för 990 på NoN BF 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

2290:- får ses som ett introduktionspris. Kommer under året gå ner i pris för att säkerligen närma sig AC68U.

Tror den kan bli en storsäljare och ett givet köp för de som vill ha en prisvärd WiFi 6-router.
Dock bör den under året närma sig prispunkten <1300-1400kr och det tror jag den kan göra till senast BF21.

Oavsett, sätter en bevakning på Prisjakt!

Med tanke på att AX92U ligger under 2000kr och med ännu mer rabatt i tvåpack så hoppas jag på ett pris närmare tusenlappen.

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Medlem

Min led av det ökända värme problemet men efter montage av en 80mm fläkt så skötte den sig ok. Efter ett par till asus routrar och annat konsument skrot som aldrig levde upp till förväntningar, blev ostabila med långa avstånd och låg signal styrka så bytte jag till unify och alla problem försvann.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En annan sitter här och längtar till "AX-87U" eller liknande. Otroligt svårt att hitta Merlin-routrar med Wifi6 som är väggmonteringsbara.

Extremt nöjd med min RT-AX86U och möjlighet till väggmontering är väl just det enda man kan sakna. Designen är något diskretare än andra modeller i familjen så det fick gå an ändå. Går ju säkert att lösa om man är händig?

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig köpa något som huserar broadcom chipset oavsett Wifi 6,7 etc.
Inget hopp då för Openwrt eller säkerhets patchar när tillverkaren dumpat sin produkt. Med broadcom på insidan blir det bara en slit och släng router.

Turris Mox är ett vettigt alternativ för hemmaanvändaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Läste om Wifi 6 routers för 6 Ghz bandet efter jag köpt min Ax-58U på rean.

Dock när ja såg priserna på dessa som visades på Ces så antar jag att de kommer ta ett tag oavsett innan dessa går ner i pris.

399 Usd och uppåt & moms på detta

Jo, early adopter tax i full swing.
Ingen egentlig mening med att betala det, i flera fall använder de samma chip som på WiFi6 routrarna.
Men fördelarna med ett separat högprestandaband, även om det blir lite smalare i europa, är lockande. Inte lockande nog att betala löjliga överpriser, men lockande nog att ha is i magen.

Edit:Det kanske intressantaste på CES i nätverksväg kom från lite oväntat håll. Det var tp-link som hade ett antal 10Gbe konsumentprodukter, bland annat en WiFi6e router, fläktlösa små switchar osv. Äntligen kommit ett modernt chip? Oavsett vad, den typen av produkter kan vara värd nån krona mer.

Permalänk
Medlem

Kan inte låta bli att undra vad folk ska med all denna bandbredd till när de flesta har bredbandsuppkoppling nå några få hundra megabit. Själv kör jag 500Mbps och får ut full hastighet på alla mina devicer via min AC-accesspunkt för knappt 800kr. Ska man däremot flytta stora mängder data inom sitt nät så är det såklart bra med hög bandbredd, men då är det ju bättre att köra kabel.

Permalänk
Medlem

Käns rätt fånigt prata om design på routers imo. För mig är router nåt man vill placera strategiskt, helst på en vägg eller dylikt, och vara så diskret som möjligt. Vill man ha prydnadssaker så köper man det istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baseless:

Käns rätt fånigt prata om design på routers imo. För mig är router nåt man vill placera strategiskt, helst på en vägg eller dylikt, och vara så diskret som möjligt. Vill man ha prydnadssaker så köper man det istället.

Min äldsta dotter tycker INTE om spindlar. Hon gillar inte krabbor heller (”Havsspindlar. Med klor.”).
När jag visade tp-links 10Gbe/WiFi6e router ovan, ylade hon i högan sky. 😀🥰

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andromeda:

Haft min AC68U sen 2014. Inte hängt sig en enda gång. 100% uptime (förutom enstaka firmware-uppdateringar). Otroligt stabil!

Samma här, haft min i flera år och den står på 24/7 och de har aldrig varit några problem med den.

Kör 4 produkter via Wifi 2.4 Ghz och 2 produkter va 5.2 Ghz.

Har 1 dator och 2 Nas via kabel.

Så totalt 9 olika produkter som jag använder och som sagt funkar kanon, får ut runt 200-300Mbit/s via Wifi och via kabel ligger jag runt 800-900Mbit/s.

Har inget behov att byta ut min router just nu, är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baseless:

Käns rätt fånigt prata om design på routers imo. För mig är router nåt man vill placera strategiskt, helst på en vägg eller dylikt, och vara så diskret som möjligt. Vill man ha prydnadssaker så köper man det istället.

Trodde du skulle säga att man skulle placera den där man inte ser den, då hade resonemanget känts rimligt.

Permalänk
Inaktiv

Jag har min på mitt skrivbord bakom min 35 tums böjda monitor som tar upp hela skrivbordet så den syns inte, måste ställa mig upp och titta bakom monitorn för att se den så utseendet har noll betydelse för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Trodde du skulle säga att man skulle placera den där man inte ser den, då hade resonemanget känts rimligt.

Tyckte diskret placering var rätt tydligt. Att placera den där den ej syns är rätt diskret. Men normalt går det ej om man samtidigt vill ha bra wifitäckning (iaf min erfarenhet) så då brukar en strategisk plats på en vägg vara det smidigaste. I mitt fall har jag dock ej valet, har en ax11000, så satt den högt på en lack hylla (så den kommer undan). Gör dammtorkning lite mer omständigt dock..

Permalänk
Medlem

Någon som vet om den här routen stödjer AES-NI?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die