Google wifi, tappar anslutning

Permalänk
Medlem

Google wifi, tappar anslutning

Hej!
Letat men inte hittat nån tråd ang detta, har google wifi puckar hemma (3st) har ett ganska litet hus så hade inte behövt alla 3 egentligen men, 150 kvm på två våningar.
Sen har jag en Harman Kardon citation 200 som vi spelar spotify från, men ofta så dör internett och hon börjar leta efter wifi, sen efter 5minuter hoppar det igång igen (även fast jag inte flyttat högtalaren) det händer ganska ofta och jag antar att högtalaren byter wifi puck och det är då det kopplar ner? Nån som vet nån smart lösning på det? (Utom att ställa högtalaren närmare pucken etc, är drygt 3 meter tiln närmaste och 6-7 till nästa) nu går högtalaren på 5GHz nätet tex, går det ändra på nått sätt?

Jätte tacksam för svar och ber om ursäkt om det är i fel katogeri!

///Filip

Visa signatur

Intel i7-8700 ---- ASUS ROG strix b360-F Gaming (s-1151) ---- Ballistix SPORT ddr4 16gb ---- Gainward RTX 2070 Dual fan ---- Samsung SSD 256GB M.2 ---- Corsair TX550M 550W

Logitech tangetbord-G910 Mus-G402 Hörluar-G35

Skärm MSI 27" Optix Curved

Permalänk
Medlem
Skrivet av monken90:

Hej!
Letat men inte hittat nån tråd ang detta, har google wifi puckar hemma (3st) har ett ganska litet hus så hade inte behövt alla 3 egentligen men, 150 kvm på två våningar.
Sen har jag en Harman Kardon citation 200 som vi spelar spotify från, men ofta så dör internett och hon börjar leta efter wifi, sen efter 5minuter hoppar det igång igen (även fast jag inte flyttat högtalaren) det händer ganska ofta och jag antar att högtalaren byter wifi puck och det är då det kopplar ner? Nån som vet nån smart lösning på det? (Utom att ställa högtalaren närmare pucken etc, är drygt 3 meter tiln närmaste och 6-7 till nästa) nu går högtalaren på 5GHz nätet tex, går det ändra på nått sätt?

Jätte tacksam för svar och ber om ursäkt om det är i fel katogeri!

///Filip

jag skulle plockat bort en ap, man kan ha för många särskilt om du inte kan ställa in db på dom (signalstyrkan), tex kör man två unifi av bättre modell i en villa så får man närmast alltid ändra db för genomströmningen blir extremt dålig vilket gör anslutningen instabilt, gäller dock framför allt på 2.4bandet, men har du ett så pass litet hus och 3 ap så lär det gälla ditt 5ghz band med.
Det som händer är, man ser ut att få full täckning på telefonen (alla staplar) men man ha förhandlat till sig en väldigt låg hastighet, när man sänker signalen så får du mindre staplar men högre genomströmning och mycket stabilare anslutning.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jag skulle plockat bort en ap, man kan ha för många särskilt om du inte kan ställa in db på dom (signalstyrkan), tex kör man två unifi av bättre modell i en villa så får man närmast alltid ändra db för genomströmningen blir extremt dålig vilket gör anslutningen instabilt, gäller dock framför allt på 2.4bandet, men har du ett så pass litet hus och 3 ap så lär det gälla ditt 5ghz band med.
Det som händer är, man ser ut att få full täckning på telefonen (alla staplar) men man ha förhandlat till sig en väldigt låg hastighet, när man sänker signalen så får du mindre staplar men högre genomströmning och mycket stabilare anslutning.

Tack för svar, saken är såhär, har en puck i sovrummet (där fibret går in) en i tv rummet samt en på undervåningen. Och i tvrummet går det en sladd till appletvn som krånglar på wifit, den i källaren är kopplad till datorn via sladd (från pucken) så skulle gärna ha kvar alla 3 puckar, men finns det ingen annan lösning så får jag fundera på nått sånt, men utan en på undervåningen så funkar inte wifit i hela källaren, o utan en i tvrummet får jag inte wifi ute i trädgården 😅 hoppas du hänger med!
Finns det inga inställningar annars att ändra? (Hastigheten tycker jag är bra överallt!)

Visa signatur

Intel i7-8700 ---- ASUS ROG strix b360-F Gaming (s-1151) ---- Ballistix SPORT ddr4 16gb ---- Gainward RTX 2070 Dual fan ---- Samsung SSD 256GB M.2 ---- Corsair TX550M 550W

Logitech tangetbord-G910 Mus-G402 Hörluar-G35

Skärm MSI 27" Optix Curved

Permalänk
Medlem

Kan ju vara en klassisk kanalkrock, eller att blåtand stör ut wi-fi.
Nu har jag inte kollat om det är blåtand på just den högtalarmodellen du har dock, men det brukar det vara.
Jag har hjälpt flera personer med just detta, att det krockar, och då slutar högtalaren att fungera, och det kan ta flera minuter innan den automatiskt hittar nätverket igen.

Testa om du kan, att ställa google-systemets wi-fi på en så kanal som ligger högst upp, det kanske hjälper. tex kanal 11.
Funkar ej det så testa med en kanal i början, tex 1 eller 2

Sedan nämner du att högtalaren är en "hon" , och det kan vara så att du behöver muta med en ny Volvo xc 90 för att få igång "henne" en liten stund. Detta är väldigt vanligt i dagens samhälle, men tyvärr dröjer det inte så lång tid innan det är dags för nästa muta.
Hade det i stället varit en "hen", ja, då hade det varit dött lopp direkt.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BENPA:

Kan ju vara en klassisk kanalkrock, eller att blåtand stör ut wi-fi.
Nu har jag inte kollat om det är blåtand på just den högtalarmodellen du har dock, men det brukar det vara.
Jag har hjälpt flera personer med just detta, att det krockar, och då slutar högtalaren att fungera, och det kan ta flera minuter innan den automatiskt hittar nätverket igen.

Testa om du kan, att ställa google-systemets wi-fi på en så kanal som ligger högst upp, det kanske hjälper. tex kanal 11.
Funkar ej det så testa med en kanal i början, tex 1 eller 2

Sedan nämner du att högtalaren är en "hon" , och det kan vara så att du behöver muta med en ny Volvo xc 90 för att få igång "henne" en liten stund. Detta är väldigt vanligt i dagens samhälle, men tyvärr dröjer det inte så lång tid innan det är dags för nästa muta.
Hade det i stället varit en "hen", ja, då hade det varit dött lopp direkt.

Lycka till!

Ja det finns blåtand i men aldrig använt, vet inte hur man ändrat kanal? Vet du hur man gör? Ska titta mer på det ikväll, tack för svar.. en kompis trodde det kunde vara plejd systemet hemma som stör ut.

Muta ska jag testa, funderade även på att ändra rösten till en han, tror du det kan hjälpa? 🤣

Visa signatur

Intel i7-8700 ---- ASUS ROG strix b360-F Gaming (s-1151) ---- Ballistix SPORT ddr4 16gb ---- Gainward RTX 2070 Dual fan ---- Samsung SSD 256GB M.2 ---- Corsair TX550M 550W

Logitech tangetbord-G910 Mus-G402 Hörluar-G35

Skärm MSI 27" Optix Curved

Permalänk
Medlem
Skrivet av monken90:

Ja det finns blåtand i men aldrig använt, vet inte hur man ändrat kanal? Vet du hur man gör? Ska titta mer på det ikväll, tack för svar.. en kompis trodde det kunde vara plejd systemet hemma som stör ut.

Muta ska jag testa, funderade även på att ändra rösten till en han, tror du det kan hjälpa? 🤣

En mansröst kan allt hjälpa, och döp honom till Harald Blåtand

Ok, oavsett vad du har i ditt hem, så låter det ändå som en kanalkrock från något som du har i hemmet. För då brukar uppkopplingen bara "försvinna" i flera minuter, för att sedan komma tillbaks.
Jag vet inte hur man ändrar kanaler, frekvenser i Goggles saker, men borde inte vara så svårt, och jag åter igen får "anta" att de styrs med tex en app i din telefon.
Jag kör Ubiquiti hemma, hela huset fullt i "smarta" prylar, lampor mm, och det jag råkat utför var att playstation 4 spökade och segade ned hela skiten, så då ändrade jag kanal i accesspunkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monken90:

Ja det finns blåtand i men aldrig använt, vet inte hur man ändrat kanal? Vet du hur man gör? Ska titta mer på det ikväll, tack för svar.. en kompis trodde det kunde vara plejd systemet hemma som stör ut.

Muta ska jag testa, funderade även på att ändra rösten till en han, tror du det kan hjälpa? 🤣

a ok, kör du plejd är det väldigt vanligt att andra "smartenheter" blir störda, men kör du högtalaren på 5ghz ska inte detta ske om nu inte enheterna meshar på 2.4bandet och det är den delen som stör ut.
du har möjligen inte gjort klassiken och anslutit enheter på flera sätt mot nätverket så det blir en loop?
tex anslutit kabel och trådlöst, eller som mibox kunde/kan göra att ansluta till två ap på samma gång vilket skapar samma problem.

Jo du kan ha bra hastighet på enskilda enheter det är oftast högtalare, "smartenheter" som kör äldre wlan standard typ n standard som brukar få problem när man har för hög signal.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Bra tips där Aragon.

Glömde ju nämna att jag svarade endast för 2,4gHz bandet med kanal 11.
5gHz har högre kanaler.

Aragon kan ha helt rätt, men det som gäller för dig är uteslutningsmetoden, dvs kolla kanalerna, kolla kopplingar med kabel och wi-fi, kan vara så simpelt som en dålig nätverkskabel någonstans.

Du kan kolla kanaler som litter bredvid varandra, eller som krockar genom att ladda ned tex, appen WiFiman, sedan väljer du "trådlöst" och "kanaler"
Där ser du nätverket 2,4 samt 5gHz för att kanske få lite bättre svar på vad som eventuellt spökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BENPA:

En mansröst kan allt hjälpa, och döp honom till Harald Blåtand

Ok, oavsett vad du har i ditt hem, så låter det ändå som en kanalkrock från något som du har i hemmet. För då brukar uppkopplingen bara "försvinna" i flera minuter, för att sedan komma tillbaks.
Jag vet inte hur man ändrar kanaler, frekvenser i Goggles saker, men borde inte vara så svårt, och jag åter igen får "anta" att de styrs med tex en app i din telefon.
Jag kör Ubiquiti hemma, hela huset fullt i "smarta" prylar, lampor mm, och det jag råkat utför var att playstation 4 spökade och segade ned hela skiten, så då ändrade jag kanal i accesspunkten.

Namnet kanske hjälper, hon kanske är ledsen för hon heter ”Högtalarj*vel” nu..

Skrivet av aragon:

a ok, kör du plejd är det väldigt vanligt att andra "smartenheter" blir störda, men kör du högtalaren på 5ghz ska inte detta ske om nu inte enheterna meshar på 2.4bandet och det är den delen som stör ut.
du har möjligen inte gjort klassiken och anslutit enheter på flera sätt mot nätverket så det blir en loop?
tex anslutit kabel och trådlöst, eller som mibox kunde/kan göra att ansluta till två ap på samma gång vilket skapar samma problem.

Jo du kan ha bra hastighet på enskilda enheter det är oftast högtalare, "smartenheter" som kör äldre wlan standard typ n standard som brukar få problem när man har för hög signal.

Ja har hört det med men som du säger, dom ska ju inte gå på samma band ens?
Är inte så insatt i detta faktist, ser bara i google appen att högtalaren är på 5Ghz
Hmm ang loop tror jag inte det, allt annat funkar med, men just google home dör ofta så får när man säger ”hej google” så säger hon bara ”försöker ansluta till wifi, kolla google appen” sen efter 4-5minuter är hon ansluten igen 🙄😜
Tack för ni tar er tid och svara, jag är dåligt insatt i detta, har försökt flytta en puck lite närmare o dom andra lite längre bort nu men samma resultat...

Visa signatur

Intel i7-8700 ---- ASUS ROG strix b360-F Gaming (s-1151) ---- Ballistix SPORT ddr4 16gb ---- Gainward RTX 2070 Dual fan ---- Samsung SSD 256GB M.2 ---- Corsair TX550M 550W

Logitech tangetbord-G910 Mus-G402 Hörluar-G35

Skärm MSI 27" Optix Curved

Permalänk
Medlem

Om du kommer fram till att den tappar anslutning p.g.a. kanalbyten får du helt enkelt byta ut dina accesspunkter. Google/Nest WiFi väljer automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om du kommer fram till att den tappar anslutning p.g.a. kanalbyten får du helt enkelt byta ut dina accesspunkter. Google/Nest WiFi väljer automatiskt.

Du menar att google home högtalare inte funkar med google wifi? Att man får köpa nått annat märke av wifi?:) isåfall har du nått du rekomenderar? Känns ju segt när man lagt några tusen på detta o är jäkligt nöjd förövrigt..

Visa signatur

Intel i7-8700 ---- ASUS ROG strix b360-F Gaming (s-1151) ---- Ballistix SPORT ddr4 16gb ---- Gainward RTX 2070 Dual fan ---- Samsung SSD 256GB M.2 ---- Corsair TX550M 550W

Logitech tangetbord-G910 Mus-G402 Hörluar-G35

Skärm MSI 27" Optix Curved

Permalänk
Medlem
Skrivet av monken90:

Du menar att google home högtalare inte funkar med google wifi? Att man får köpa nått annat märke av wifi?:) isåfall har du nått du rekomenderar? Känns ju segt när man lagt några tusen på detta o är jäkligt nöjd förövrigt..

Klart den gör, men är just dina problem p.g.a. kanalbyten så har Google/Nest WiFi ingen funktion för att välja kanaler. Du får alltså titta om det är något annat du kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Klart den gör, men är just dina problem p.g.a. kanalbyten så har Google/Nest WiFi ingen funktion för att välja kanaler. Du får alltså titta om det är något annat du kan göra.

Okej!:) (läste mitt svar o vill bara förtydliga att det inte var drygt menat)
Ja det är det jag funderar på, vad man kan göra annars. Om det finns nån inställningsmöjlighet som jag missat? Etc

Visa signatur

Intel i7-8700 ---- ASUS ROG strix b360-F Gaming (s-1151) ---- Ballistix SPORT ddr4 16gb ---- Gainward RTX 2070 Dual fan ---- Samsung SSD 256GB M.2 ---- Corsair TX550M 550W

Logitech tangetbord-G910 Mus-G402 Hörluar-G35

Skärm MSI 27" Optix Curved

Permalänk
Medlem

Enda jag hittar är http://www.laddy.se/visa-bild/1005/

Är det nått man kan ändra där?🤣

Visa signatur

Intel i7-8700 ---- ASUS ROG strix b360-F Gaming (s-1151) ---- Ballistix SPORT ddr4 16gb ---- Gainward RTX 2070 Dual fan ---- Samsung SSD 256GB M.2 ---- Corsair TX550M 550W

Logitech tangetbord-G910 Mus-G402 Hörluar-G35

Skärm MSI 27" Optix Curved

Permalänk
Medlem

Fast, är det endast högtalaren du har problem med? i så fall skall du fokusera mest på den.
Funkar allt annat perfekt så är det ju bara att testa att köra den på blåtand, eller ansluta den till 2,4gHz om Googles system kör både 2,4 samt 5 samtidigt, bara för att se om den fortfarande tappar kontakten.

Antar att du uppdaterat Firmware i högtalaren också via appen? kan ju vara en bug.

För övrigt är det bedrövligt när dom "låser" hårdvaror så att man ej kan ändra ganska viktiga inställningar som tex kanaler mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monken90:

Enda jag hittar är http://www.laddy.se/visa-bild/1005/

Är det nått man kan ändra där?🤣

Yoooooo! för guds skull, använd inte konstiga sidor! Speciellt sådana som har extremt dålig stavning mm.

Du har väl en APP som du kan ladda ned och använda till högtalaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BENPA:

Yoooooo! för guds skull, använd inte konstiga sidor! Speciellt sådana som har extremt dålig stavning mm.

Du har väl en APP som du kan ladda ned och använda till högtalaren.

Uhmmm, förlåt! Såg nu att det var en sida för att ladda upp bilder på, trodde först det var en sida som vill "snatcha" uppgifter från dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BENPA:

Fast, är det endast högtalaren du har problem med? i så fall skall du fokusera mest på den.
Funkar allt annat perfekt så är det ju bara att testa att köra den på blåtand, eller ansluta den till 2,4gHz om Googles system kör både 2,4 samt 5 samtidigt, bara för att se om den fortfarande tappar kontakten.

Antar att du uppdaterat Firmware i högtalaren också via appen? kan ju vara en bug.

För övrigt är det bedrövligt när dom "låser" hårdvaror så att man ej kan ändra ganska viktiga inställningar som tex kanaler mm.

Ja det är högtalaren som ”har problem” enbart via wifi, via blåtand funkar den, vet inte ommdet går med 2,4 o 5 samtidigt, vet inte ens om det går att ändra?

Högtalaren är ny, finns inga uppdateringar vad jag vet.

Skrivet av BENPA:

Yoooooo! för guds skull, använd inte konstiga sidor! Speciellt sådana som har extremt dålig stavning mm.

Du har väl en APP som du kan ladda ned och använda till högtalaren.

Jaha😅 googlade bara ”ladda upp bild” vet du nån annan sida som man kan göra det på?
Högtalaren finns i googles app ”google home” men där finns inga wifi inställningar mer än att man man välja vilket wifi och sen se ip osv, men inte ändra nått

Visa signatur

Intel i7-8700 ---- ASUS ROG strix b360-F Gaming (s-1151) ---- Ballistix SPORT ddr4 16gb ---- Gainward RTX 2070 Dual fan ---- Samsung SSD 256GB M.2 ---- Corsair TX550M 550W

Logitech tangetbord-G910 Mus-G402 Hörluar-G35

Skärm MSI 27" Optix Curved

Permalänk
Medlem

Kolla manualen, det skall gå att välja 2,4gHz eller 5Ghz när du ansluter den, om du har dessa 2band aktiverade i wi-fi.

Jag skummade igenom manualen lite, och verkar som den skall anslutas med Google Home appen, så kanske du kan ändra inställningar därifrån?

Alternativt så borde det gå att stänga av blåtand på den, om du ej använder dig av den funktionen, men jag äger ej detta märke på högtalare, så jag vet inte exakt vad du kan, eller inte kan ställa in.

Annars får du la nollställa den, och börja om från början. För jag vill gärna tro att du fick det valet i början av installationen efter att du packat upp den.
Då ställs ju frågan till vilket nätverk den skall kopplas in på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monken90:

Okej!:) (läste mitt svar o vill bara förtydliga att det inte var drygt menat)
Ja det är det jag funderar på, vad man kan göra annars. Om det finns nån inställningsmöjlighet som jag missat? Etc

Det handlar om typ placering, vad du har för andra prylar eller att byta högtalaren från 5 GHz till 2,4 GHz WiFi eller vise versa.

Permalänk

Nu är tråden gammal men.
Funderar på om det kan handla om en överbelstning på någon AP?
Om du kopplar ur samtliga AP:er och bara har en igång. Är det samma problem då?
Om det löser

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Nu är tråden gammal men.
Funderar på om det kan handla om en överbelstning på någon AP?
Om du kopplar ur samtliga AP:er och bara har en igång. Är det samma problem då?
Om det löser

Tack för svar, som du säger det va ett tag sen men problemet kvarstår tyvärr👎 Läst att många har problen med att den byter ”puck” och då kopplar ifrån, sen tar det ett tag innan den återansluter.. provade flytta två puckar längre ifrån högtalaren o upplever att det inte är lika ofta nu iaf..

Överbelasning av ap? Lite osäker på vad du menar med det, om du menar antal uppkopplade enheter är det bara mobil (x2) högtalaren, och en ipad kopplad till detta wifi just nu (och allt är nollställt & återställt utan nån skillnad)

Visa signatur

Intel i7-8700 ---- ASUS ROG strix b360-F Gaming (s-1151) ---- Ballistix SPORT ddr4 16gb ---- Gainward RTX 2070 Dual fan ---- Samsung SSD 256GB M.2 ---- Corsair TX550M 550W

Logitech tangetbord-G910 Mus-G402 Hörluar-G35

Skärm MSI 27" Optix Curved