Råd om bättre FPS i Fortnite

Permalänk
Medlem
Skrivet av brakjoller:

Denna verkar prisvärd, håller ni med?

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/gamingdator/93884679

ASUS GeForce STRIX GTX 970 4GB
ASUS B150M Pro Gaming, Socket-1151
Kingston Value DDR4 2133MHz 16GB
CORSAIR RM750x 750W PSU
Intel Core i5-6500 Skylake
ASUS DVD Writer, DRW-24F1MT
Samsung 750 EVO 120GB Bulk
WD® Desktop Black 1TB
Fractal Design Define R5 Vit

Om det är stabil FPS ni är ute efter så är det en i7 från 2xxx serien eller uppåt (helst en 6xxx serie då det är steget över till ddr4 vilket gör en hel del för FPS:en) Eller en Ryzen rigg, dels för möjligheten att köpa en beg cpu relativt billigt. Men även för att dom kommer med fler kärnor/trådar än vad motsvarande generationer från Intel gör.

Att köpa en annan beg i5:a kommer ger marginell förbättring, klart en 6500 kommer kunna pusha relativt hög FPS. Men det kommer komma med mycket stutter, framförallt om discord och annars körs i bakgrunden.

Sen är chassit och nätagget värt en del i det paketet, men 4gb är nog i minsta laget för nyare titlar och bara 2133 mhz ram.

Permalänk

Hej, det är jag som vill köpa en ny dator. Jag har sparat ihop lite pengar och nu har jag 7000 kr. Har ni några förslag på exakt vad jag ska köpa för att komma upp i 120 FPS i fortnite.
Tack!
/Emil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Englund:

Hej, det är jag som vill köpa en ny dator. Jag har sparat ihop lite pengar och nu har jag 7000 kr. Har ni några förslag på exakt vad jag ska köpa för att komma upp i 120 FPS i fortnite.
Tack!
/Emil

Du kan utgå från detta system som en bas problemet är att det är omöjligt just att få tag på grafikkort nya så ett begagnat kort är det som gäller ett GTX 970 eller bättre bör fixa 120fps i 1080p ifall du använder lite lägre inställningar.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Du kan utgå från detta system som en bas problemet är att det är omöjligt just att få tag på grafikkort nya så ett begagnat kort är det som gäller ett GTX 970 eller bättre bör fixa 120fps i 1080p ifall du använder lite lägre inställningar.

Tack för listan, uppskattas! Angående grafikkort så berättade en kollega för mig om den stora bristen just nu och att begagnatmarknaden fått ett uppsving.

En naiv fråga då det var längesedan jag byggde ny dator: följer det med rätt skruvar till moderkortet och/eller lådan för att skruva fast just moderkortet? Jag har en väldans massa skruvar som jag samlat på mig från olika datorer genom åren, så om standarden i stort sett är densamma så skall det funka. SSD:n förstår jag går att montera direkt på moderkortet så någon kabel behövs inte vad jag kan se (smidigt!).

Får väl kolla någon guide senare när allt skall monteras, men det verkar ju vara hyfsat samma som förr. Kylaren och CPU:n är väl det mest kritiska som vanligt.

Permalänk

Är det värt att lägga runt 200 kr extra på en i5-10400 istället för en i5-10400f ?
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av brakjoller:

Tack för listan, uppskattas! Angående grafikkort så berättade en kollega för mig om den stora bristen just nu och att begagnatmarknaden fått ett uppsving.

En naiv fråga då det var längesedan jag byggde ny dator: följer det med rätt skruvar till moderkortet och/eller lådan för att skruva fast just moderkortet? Jag har en väldans massa skruvar som jag samlat på mig från olika datorer genom åren, så om standarden i stort sett är densamma så skall det funka. SSD:n förstår jag går att montera direkt på moderkortet så någon kabel behövs inte vad jag kan se (smidigt!).

Får väl kolla någon guide senare när allt skall monteras, men det verkar ju vara hyfsat samma som förr. Kylaren och CPU:n är väl det mest kritiska som vanligt.

Alla skruvar bör följa med japp valde en CPU kylare för att Stock kylaren suger.

Gällande grafikkort så är marknaden halv galen just nu egentligen borde ett GTX 970 inte kosta mer än 700 kr men går loss på 1000 kr plus beroende på modell.

Skrivet av Emil Englund:

Är det värt att lägga runt 200 kr extra på en i5-10400 istället för en i5-10400f ?
Tack!

Exakt samma CPU prestanda men 10400F har ingen integrerade grafikkort så upp till dig ifall du tycker att integrerade grafikkort är värd extra 200 kr

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB