Permalänk

Kontorsdator

Jag har en kompis som startat eget och ska använda datorn till att mestadels sköta ekonomin via Fortnox.

Han vill ha en laptop fall i fall han behöver ta den med sig till andra som kan hjälpa honom med programmen eftersom han inte är så väldigt datorkunnig. Själv är jag också rätt okunnig om laptops.
Han vill helst handla på elgiganten eller netonnet så att han kan köra in med datorn om något går sönder och slipper skicka med posten.

Om laptopskärmen upplevs för liten kan vi tänka oss att om det behövs i senare läge att koppla in en större skärm, mus etc.

För att lite framtidssäkra har jag tagit i lite i speccen i de datorer jag tänkte tipsa honom om. alla är 16GB /500GB SSD

NetonNet
Acer Aspire 5 11 gen 8490:-
+ 15"
+11 gen intel
-gjord i plast mindre hållbar?

Lenovo IdeaPad 5 14ITL05 8990:-
+11 gen intel
+aluminium chassi
-14"

Elgiganten
Lenovo ThinkBook 14 bärbar dator i5/16 GB 8995:- den här veckan sedan 9995:-
+Aluminium
+Win 10 Pro
-14"
-10 gen Intel

Egentligen klarar han sig säkert på 8GB interminne, men jag har sett hur autostarten fylls upp efterhand hos de som inte är så haja på datorer.

Tankar om aluminium vs plast chassi. Eller 14 vs 15" för kontorsarbete, eller kvittar det och ska han skaffa extern skärm?

Permalänk
Medlem

@ziconilsson

I princip ingen bärbar är så tålig att "aluminium kontra plast" gör någon skillnad...
De smulas inte sönder av att händerna vilar på dem, däremot kan de ta skada av att exvis tappas på hårda ytor - oavsett material.

Aluminium på en konsument-dator är mest marknadsföring, gimmick liksom.

Om man är en notorisk klumpeduns, eller använder bärbara i påfrestande miljö, så bör man leta efter sådana för "industriell användning".
De kallas ofta "ruggade" på svengelska ("rugged" på engelska).

Men åter till frågan.
15" rekommenderas om datorn inte bara används sällan och kortare stunder, och alternativ #1 bör fungera fint! 👍
Acer är inte heller bland de sämre tillverkarna.

Den är inte "skräp" bara för att det finns plast i konstruktionen (som alla vanliga, inklusive dubbelt så dyra MacBooks).

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk

Tack för svaret, blir att rekommendera 15" till honom. Tittade även på 17" men de för tillfället tillgängliga (i varje fall elgiganten och netonnet) verkar antingen vara billiga i3 med 8GB eller gaminglaptops inget mitt emellan.

Permalänk
Medlem

Med riktiga "företagsdatorer" har man i många fall s k på-platsen garanti (el kan välja till det). Då kommer det ut en tekniker och fixar på plats, alternativt tar med sig datorn till sin verkstad lokalt och fixar.
Visst kostar det ju lite extra jämfört med t ex Acer-maskinerna, men då har de ju oftast bättre kvalitet också.
Många sådana kan gå rätt problemfritt i många år.

Sen finns det ju små och smidiga stationära som lätt kan bäras med och pluggas i nästan vilken skärm som helst.

Kombinera sen med Office 365 där alla de vanliga Office-programmen ingår, samt även OneDrive (molnlagring).