Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rinosaur:

Fick för ca 10 dagar sen ett mail med tullavgift för ett kinapaket, betalade det hos postnord. Fortfarande inte sett paketet.
Kikade i appen nu och ser att samma paket står som "levererat till mottagares postlåda", daterat 8e januari.

??????

Postnord mailar väl inte om sådant så fick du ett mail så var det troligen från någon annan, typ en bedragare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Mitt paket från Instabox tog bara en vecka att skicka från Stockholm till Umeå, kan nämna att i samma veva har jag beställt från 2 andra ställen i södra Sverige men via postnord och bägge kom före trots att jag beställt senare en de via Instabox.
Kommer aldrig någonsin nyttja dom igen, har fortfarande inte fått något svar varför de tog en hel vecka att skicka mitt paket.
Och paketet var så pass litet så man kunde lätt få plats med de i en normal brevlåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Postnord mailar väl inte om sådant så fick du ett mail så var det troligen från någon annan, typ en bedragare.

Ber om ursäkt, det var ett sms.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Skrivet av rinosaur:

Ber om ursäkt, det var ett sms.

Kan ta ett bra tag innan paketet lämnar tullen. 21 arbetsdagar är inte helt omöjligt att få vänta.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Kapar och gnäller på DHL istället, de har nu krossat ett par paket åt mig som jag skickat för mitt egna företag.
Mestadels har de lyckats förstöra produktprover på väg till systembolaget och större återförsäljare.
Har till och med fått informera om eventuella polisiära åtgärder om de inte kan visa upp bevis på skadan (de ville de först inte, så inom min bransch antar vi då att kross=Stöld).
Nu är det ordnat, men tog dem nästan 2 månader att reda ut första paketet...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nbwu:

Kapar och gnäller på DHL istället, de har nu krossat ett par paket åt mig som jag skickat för mitt egna företag.
Mestadels har de lyckats förstöra produktprover på väg till systembolaget och större återförsäljare.
Har till och med fått informera om eventuella polisiära åtgärder om de inte kan visa upp bevis på skadan (de ville de först inte, så inom min bransch antar vi då att kross=Stöld).
Nu är det ordnat, men tog dem nästan 2 månader att reda ut första paketet...

Man har ju sett alla dessa videos där dom kastar paket in i bilar och annat så man är inte förvånad.

Permalänk
Medlem

Beställde lite grejer privat till mitt jobb från Israel. S
Paketet "kom in" till tullen 26e ca 17:00. Betalade genom swish 1min efter jag fått meddelandet. Paketet är fortfarande fast där. Betalade nästan 20% av produktens värde till dem i avgift. Lite B kan man tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Beställde lite grejer privat till mitt jobb från Israel. S
Paketet "kom in" till tullen 26e ca 17:00. Betalade genom swish 1min efter jag fått meddelandet. Paketet är fortfarande fast där. Betalade nästan 20% av produktens värde till dem i avgift. Lite B kan man tycka.

När du skriver "dem" menar du staten och tullverket då?

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

När du skriver "dem" menar du staten och tullverket då?

Någon skillnad?

Nej men tullverket/postnord. Detta har hänt ett flertal gånger när man beställt från ett icke EU land nu på senare. Minns för 3-4 år sedan att detta gick väldigt snabbt och smidigt då man fick paketet genom tullen samma eller dagen efter de fått in betalningen. -_-

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Någon skillnad?

Nej men tullverket/postnord. Detta har hänt ett flertal gånger när man beställt från ett icke EU land nu på senare. Minns för 3-4 år sedan att detta gick väldigt snabbt och smidigt då man fick paketet genom tullen samma eller dagen efter de fått in betalningen. -_-

Innan PostNord införde nuvarande hantering så krävde de betalt vid uthämtning på de paket de brydde sig att deklarera.

Permalänk
Medlem

Köpte en gitarrgrej från Kina

Moms 4kr
Deklarationsavgift 75kr

De är inte lite fräcka!
25-40kr kanske hade varit acceptabelt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Köpte en gitarrgrej från Kina

Moms 4kr
Deklarationsavgift 75kr

De är inte lite fräcka!
25-40kr kanske hade varit acceptabelt.

Men det är inte Postnord du ska skylla det på för någon annan får ju också deklarera produkten billigare och det är inte heller Postnord som bestämt att deklarationen ska ske. De bara tar hand om jobbet om ingen annan redan har gjort det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men det är inte Postnord du ska skylla det på för någon annan får ju också deklarera produkten billigare och det är inte heller Postnord som bestämt att deklarationen ska ske. De bara tar hand om jobbet om ingen annan redan har gjort det.

Fast det är ju Postnord som tar 75kr i avgift!!!

Det är ju nästan 19x själva momsbeloppet!

Jag gör gärna rätt för mig (betala moms tull m.m. men jag tycker inte 75kr är en rimlig avgift. Nu vet jag inte vilken av prylarna det var men de kostade väl runt nån 100-lapp styck, då blev det helt plötsligt väldigt dyrt... )

Visa signatur

Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT

Permalänk
Medlem

Jag gör gärna rätt för mig (betala moms tull m.m. men jag tycker inte 75kr är en rimlig avgift. Nu vet jag inte vilken av prylarna det var men de kostade väl runt nån 100-lapp styck, då blev det helt plötsligt väldigt dyrt... )

Fortfarande bland de billigaste avgifterna för dessa tjänster både UPS, DHL och Fedex tar ut liknande om inte mer i avgifter för dessa tjänster.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Rekordmedlem

Den som säljer eller du kan ju deklarera prylarna, jag tvivlar på att ni gör det billigare om det handlar om enstaka saker, många kinasäljare tar in saker containervis och deklarerar dem och levererar sedan inom EU för att det ska bli billigare eller använder nån speditör som sköter om deklaration/distribution men de som inte har EU som sin avsedda marknad brukar inte bry sig om sånt. Men problemet kommer nog att minska med tiden för subventionerna på frakter från Kina är ju på väg bort och då blir det troligen ointressant att handla det flesta småsaker direkt från Kina pga fraktkostnaderna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den som säljer eller du kan ju deklarera prylarna, jag tvivlar på att ni gör det billigare om det handlar om enstaka saker, många kinasäljare tar in saker containervis och deklarerar dem och levererar sedan inom EU för att det ska bli billigare eller använder nån speditör som sköter om deklaration/distribution men de som inte har EU som sin avsedda marknad brukar inte bry sig om sånt. Men problemet kommer nog att minska med tiden för subventionerna på frakter från Kina är ju på väg bort och då blir det troligen ointressant att handla det flesta småsaker direkt från Kina pga fraktkostnaderna.

Jo jag skulle gärna handla från Sverige och EU men nu finns det inte att köpa här...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Fortfarande bland de billigaste avgifterna för dessa tjänster både UPS, DHL och Fedex tar ut liknande om inte mer i avgifter för dessa tjänster.

Jag tror många av dessa är "hyggliga" nog att låta försändelser med låga värden gå "under radarn". Det är också min erfarenhet.

Så här säger tullverket:
https://www.tullverket.se/allmantomavgifter.4.792224361590183...

Tull

Hur stor tullavgiften blir beror på vad det är för slags vara, vad den kostar och från vilket land den kommer. Vissa varor har ingen tullavgift alls medan andra kan ha upp till 20 procent i tullavgift. Tullavgiften beräknas bland annat på inköpspris och fraktkostnad.

Tullavgiften är densamma i hela EU, och tumregeln är att du ska betala tull om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde av mer än 1 600 kronor.
Moms

Du ska alltid betala moms på varor som du köper från länder utanför EU, oavsett varornas värde.

Momsen är 25 procent på alla varor förutom på livsmedel där den är 12 procent och på vissa trycksaker där den är 6 procent. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift.

Visa signatur

Permalänk

Det Postnord tar betalt för är dock arbetsinsatsen och arbetsinsatsen för att lämna in tulldeklarationen är samma oavsett om momsen är 4 kr eller 100 kr. Om du deklarerade själv istället för att låta Postnord göra det skulle du också märka att tidsåtgången är samma oavsett värde. Det som tar mest tid är att ta sig till närmaste tullklareringsexpedition, men detta steg slipper Postnord eftersom Postnord deklarerar försändelserna elektroniskt.

Permalänk
Medlem

Du kan göra detta själv helt utan att betala avgift till postnord.

Permalänk
Medlem

Jag tror många av dessa är "hyggliga" nog att låta försändelser med låga värden gå "under radarn". Det är också min erfarenhet.

Så här säger tullverket:
https://www.tullverket.se/allmantomavgifter.4.792224361590183...

Tull

Hur stor tullavgiften blir beror på vad det är för slags vara, vad den kostar och från vilket land den kommer. Vissa varor har ingen tullavgift alls medan andra kan ha upp till 20 procent i tullavgift. Tullavgiften beräknas bland annat på inköpspris och fraktkostnad.

Tullavgiften är densamma i hela EU, och tumregeln är att du ska betala tull om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde av mer än 1 600 kronor.
Moms

Du ska alltid betala moms på varor som du köper från länder utanför EU, oavsett varornas värde.

Momsen är 25 procent på alla varor förutom på livsmedel där den är 12 procent och på vissa trycksaker där den är 6 procent. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift.

Du kan alltid använda andra speditörer som då bryter mot lagen men tror knappast att de gör det vad jag har hört från andra som importerat utanför EU är att alla speditörer tar moms från första kronan tillsammans med avgiften.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Problemet är ju reglerna i sig, postnord får 60 kr / paket (15 kr är moms på deras avgift, så det är c:a 4ggr momsen du betalat på varan i sig). 60 kr är inte mycket per paket, personal, hantering, paketen fotas osv. drar iväg, och även automatiseringen är en investering som ska betalas.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Du får beställa dyrare saker så känns summan inte lika stor. Köp något för 10000kr och sen var glad över de 75kr i avgift

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem

Väntar på ett paket som skickas med Postnord. Dock verkar jag bara ha fått 19 av de 20 siffrorna i spårningsnumret och jag får ingen kontakt med avsändaren. Brukar Postnords kundtjänst kunna se sådant eller går det att "verifiera" vilka kombinationer som kan vara tänkbara utan att behöva prova alla på deras tracking-sida.

Undrar förresten hur många som noterat att paket nu enbart ligger 7 istället för 14 dagar hos ombuden om man inte lägger till en tjänst.

https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/priser-och-villko...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Väntar på ett paket som skickas med Postnord. Dock verkar jag bara ha fått 19 av de 20 siffrorna i spårningsnumret och jag får ingen kontakt med avsändaren. Brukar Postnords kundtjänst kunna se sådant eller går det att "verifiera" vilka kombinationer som kan vara tänkbara utan att behöva prova alla på deras tracking-sida.

Undrar förresten hur många som noterat att paket nu enbart ligger 7 istället för 14 dagar hos ombuden om man inte lägger till en tjänst.

https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/priser-och-villko...

Avsändaren kan också lägga till den tjänsten, eller mottagaren kan be om det. Comviq verkar köra med 14 dagar fortfarande

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Beställde 3d-skrivar grejer tidigt i januari från storbritannian, skulle vart i december men royal mail hade nåt problem med mitt paket så fick göra ny beställning

Så nu sitter jag här, en månad efter att det kom till sverige och 2.5 veckor efter att jag betalade 125 till postnord samt 1500 till tullen....

Permalänk
Medlem

Är det nån som vet vad som händer med storbrittanien nu efter Brexit? Jag har också ett paket därifrån som suttit still i stockholm i snart 2 veckor utan nån info alls.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Är det nån som vet vad som händer med storbrittanien nu efter Brexit? Jag har också ett paket därifrån som suttit still i stockholm i snart 2 veckor utan nån info alls.

Om paketet är skickat efter den 31 december så ska tull/moms betalas även om du gjorde köpet innan 1 januari. Har däremot paketet skickats innan den 1 januari (även om paketet inte lämnat Storbritannien) så ska du inte behöva betala tull/moms.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av dinlo:

Beställde 3d-skrivar grejer tidigt i januari från storbritannian, skulle vart i december men royal mail hade nåt problem med mitt paket så fick göra ny beställning

Väntar också på paket från UK skickade med Royal Mail i december. Hur vet du att de haft problem? Det kan absolut ta 30-60 dagar med PostNord enbart.

Tror sannolikheten är betydligt högre att problemet är PN och inte RM. Det ska dock sägas att båda är respektive lands sämsta postleverantör.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

Jag trodde efter många år av skickande och mottagande av paket att jag hade hyfsad koll på läget men tydligen inte. Så ifall fler likt jag inte förstått så tänker jag varna för att skicka värdefulla saker med PostNords värdeförsäkring.

Returnerade ljudprylar för drygt 11k. När jag lämnade in paketet (jag trodde att alla paket krävde id-koll) så bad jag att försäkra paketet.
Några dagar senare fick jag en notis i appen att paketet lämnades ut. Ytterligare några dagar senare hörde företaget av sig och sa att de inte hämtat något paket.
På detta företaget är det 1 person som jobbar och kan hämta paket. Han har visat att han befann sig på annan ort dagen när paketet lämnades ut.
Det är uppenbart att paketet stulits men PostNord vägrar att betala ut ersättning. Man säger att allt skötts enligt rutiner.
Så i princip om du skickar med PostNord och ditt paket blir stulet av personer med tillgång till PostNords system så täcker inte någon värdeförsäkring. Kan va bra att veta.

Ärendet är polisanmält osv men i princip väntar man bara på att få besked om att det är nedlagt.
Försäkringsbolag täcker inte heller denna typen av stöld då man anser att transportföretaget ansvarar för varorna.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eFoppa:

Jag trodde efter många år av skickande och mottagande av paket att jag hade hyfsad koll på läget men tydligen inte. Så ifall fler likt jag inte förstått så tänker jag varna för att skicka värdefulla saker med PostNords värdeförsäkring.

Returnerade ljudprylar för drygt 11k. När jag lämnade in paketet (jag trodde att alla paket krävde id-koll) så bad jag att försäkra paketet.
Några dagar senare fick jag en notis i appen att paketet lämnades ut. Ytterligare några dagar senare hörde företaget av sig och sa att de inte hämtat något paket.
På detta företaget är det 1 person som jobbar och kan hämta paket. Han har visat att han befann sig på annan ort dagen när paketet lämnades ut.
Det är uppenbart att paketet stulits men PostNord vägrar att betala ut ersättning. Man säger att allt skötts enligt rutiner.
Så i princip om du skickar med PostNord och ditt paket blir stulet av personer med tillgång till PostNords system så täcker inte någon värdeförsäkring. Kan va bra att veta.

Ärendet är polisanmält osv men i princip väntar man bara på att få besked om att det är nedlagt.
Försäkringsbolag täcker inte heller denna typen av stöld då man anser att transportföretaget ansvarar för varorna.

Det låter ju väldigt konstigt. Anställda kan ju inte "fejka" en ID-koll mot korrekt person vad jag vet. Eller menar de att inget ID har visats upp men det ändå ska ha gått rätt till?

Vilken pakettjänst använde du?

Visa signatur

Mr. Scriptman