Amazon Prime kan vara på ingång för svenska konsumenter

Permalänk
Medlem

Kommer jag att handla på Amazon??
Helst inte. Inte om jag kan hitta samma vara annorstädes typ Inet osv.

Undantaget är om jag tjänar stort pengamässigt på det.
Tyvärr får plånboken styra mer än jag vill.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Kommer jag att handla på Amazon??
Helst inte. Inte om jag kan hitta samma vara annorstädes typ Inet osv.

Undantaget är om jag tjänar stort pengamässigt på det.
Tyvärr får plånboken styra mer än jag vill.

Det är väl just det som är grejen med Amazon, deras utbud är helt enormt... Istället för att handla 5 varor från 5 olika butiker så kan jag istället köpa allt direkt via Amazon.

Det är Amazons styrka, tillsammans med dom felfria returerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Är det bara jag som inte gillar Amazon å deras metoder att hantera deras "partners"? Amazon kan vara small business booster som fan, men ändå så är resultatet rena döden för dem när Amazon är i farten. Jag är en smula orolig för Svenskhandel´s framtid.

Enkelt val, handla inte på Amazon, oavsett eventuella lockpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Gjorde två beställningar förra veckan, Amazon.se och Proshop. Båda skickades från Danmark. Vilken kom fram först? Amazon.se. Bägge skickades fraktfritt via Postnord.

Kommer prova men framförallt för de ingående tjänsterna.

Skräll att Proshop är dåligt ...

Permalänk
Medlem

Har handlat en hel del på Amazon innan det kom hit.
Nu har jag handlat lite på Amazon.se också.

Handlar ofta på Amazon.JP också.

Amazon för mig är underbart. Speciellt när det gäller saker man handlar utanför EU.
Att moms betalas direkt är oslagbart, istället för betala snordyra hanteringsavgifter av postnord/dhl osv.

Vet inte dock om Amazon Prime Sverige är något som är värt att ha.

Amazon.se är ju hästlängder ifrån större Amazon dock, och de lär ju aldrig komma ens i närheten av de.

Permalänk
Avstängd

Jag har aldrig fattat grejen med hemleverans och att man kräver dagenefterfrakt från Jönköping till Luleå. Jobbar inte folk? Har folk inte hem att ta hand om? Jag hämtar extremt mycket hellre ut paketet när det passar mig och passar samtidigt på att handla lite för att gynna lokalhandlare. Ska man köpa typ möbler eller TV är det kanske smidigt (och rentav nödvändigt) att få det hemkört, men slaskprodukter från Amazon? Absolut inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Att moms betalas direkt är oslagbart, istället för betala snordyra hanteringsavgifter av postnord/dhl osv.

Har handlat från Amazon.se och då fick jag betala moms och hanteringsavgift. Jag fick tillbaks de pengarna men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jo men separat kostar det ca 120kr och amazon prime kostar 12.99 USD så ifall det ingår för ca samma pris så blir det ju rätt gött med fri frakt?
Sen trodde jag faktiskt Prime video krävde VPN men tydligen har det kommit till Sverige med.

Vet inte vad det skulle kosta om man tecknar det idag, men jag betalar 65 kronor per månad för Prime Video. Har länkat det till mitt Twitch-konto och får en gratis Prime-sub på Twitch varje månad. Det betyder att jag bara betalar 13-14 kronor extra utöver en vanlig Twitch-sub och då även får tillgång till Amazon Prime Video. Även fast jag bara tittar på Prime Video några gånger om året så känns det inte som att det gör så mycket att betala 13-14 kronor extra per månad för att kunna titta när jag vill

Permalänk
Avstängd

Eftersom det inte finns något "gratis" här i världen så tolkar jag det som ett sätt för Amazon att försöka konkurrera ut andra företag genom att gå med förlust för att sedan ta igen genom att ha monopol i landet - lyssnar du Konkurrensverket eller är Du också uppköpt av Amazon?

Dålig/oseriös affärssed helt enkelt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Betala för att få samma frakttid som vi redan idag får gratis från Webhallen, Inet, Komplett? Eeeeh.

Man betalar för att slippa fraktkostnaden på max 29 kr/beställning. Det är dock förmodligen billigare att betala fraktkostnaden vid varje beställning istället för att betala för Amazon Prime, så jag tänker åtminstone inte skaffa Amazon Prime i första taget. En sak man ska tänka på är Amazons marknadsföring av Prime som gör att man kan råka bli Prime-medlem av misstag utan att man märker det. Snabb frakt behöver jag oftast inte, så jag brukar välja det billigaste fraktsättet.

Skrivet av Nivity:

Amazon för mig är underbart. Speciellt när det gäller saker man handlar utanför EU.
Att moms betalas direkt är oslagbart, istället för betala snordyra hanteringsavgifter av postnord/dhl osv.

Det där är jättesmidigt. Amazon kan ju få för sig att dela upp en försändelse på flera utskick och då är det bra att man inte åker på en smäll där man får betala speditörens deklarationsavgift flera gånger. Istället står Amazon för kostnaden att dela upp beställningen på flera utskick.

Skrivet av Meathim:

Har handlat från Amazon.se och då fick jag betala moms och hanteringsavgift. Jag fick tillbaks de pengarna men ändå.

Om du beställer från Amazon.co.jp och det är Amazon som skickar grejerna, finns det en post på kvittot som heter 輸入税等前払金 (ung. "förbetalning av importskatt m.m.") och Amazon använder de pengarna till att betala momsen så att köparen inte behöver betala något till speditören. Amazon bakar också in kostnaden för tulldeklarationen i fraktkostnaden. Det hela blir billigare än att man som kund ska betala moms och deklarationsavgift till speditören. På Amazon.com och Amazon.co.uk heter motsvarande post "Import Fees Deposit" och bör fungera på samma sätt.

Permalänk
Medlem

Tja, det finns en del bra serier på Amazon Prime video som för mig var lite "must see". The man in the high castle, Picard, The Expanse, Good Omens bl.a. Kostar 65 kr /månad.
Om nu Prime-tjänsten kostar ett par tior till så är det värt att "uppgradera" om man handlar där då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Betala för att få samma frakttid som vi redan idag får gratis från Webhallen, Inet, Komplett? Eeeeh.

För amazon säljer enbart dataprylar...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Betala för att få samma frakttid som vi redan idag får gratis från Webhallen, Inet, Komplett? Eeeeh.

Skrivet av talonmas:

För amazon säljer enbart dataprylar...

Jag köper alltid böcker, livsmedel och sådant från Webhallen, Inet och Komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Betala för att få samma frakttid som vi redan idag får gratis från Webhallen, Inet, Komplett? Eeeeh.

Coolt, så Inet osv säljer samma produkter som Amazon?
lol.

Anledningen Amazon och Prime är bra i USA är för Amazon har i princip allt.
Och man får det hem samma dag.

Men bra poäng antar jag....

Permalänk
Avstängd

Bäst vore det om Amazon höll sig enbart till andra sidan atlanten så europeiska företag kan blomstra. Så nej tack till allt som har med Amazon att göra. Jag betalar gärna lite extra till svenska/norska företag för att stöda dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI Radeon RX 6800 XT | ASUS Strix GAMING B450F | G.Skill 2x8 3200 mHz | Phanteks P400S | Samsung 970EVO+ 1TB | Samsung 960EVO 500GB | Corsair RM850x Gold+ v2 | Acer XF270HU 27" 2560x1440 IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Finns mycket grejer hos Amazon som inte går att få tag på enkelt i Sverige eller norden över lag. Däremot bryr jag mig inte om Prime.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jag är ingen music människa direkt, men jag använder häldre YouTube-Music å sen Spotify i andra hand. men Prime Music var för min del rätt kasst, och ända anledningen till varför jag har Prime Video är tack vare Jeremy, Richard å James May.

Tidal slår allt ljudmässigt...
Dock är urvalet av musik lite tunt jämfört med spotify.
De betalar dock tre gånger så mycket till artisterna. En stor anledning till att jag har dem.

Permalänk

Sluta köpa massa onödiga pryttlar för er som vill ha barnbarns barn.

Permalänk
Medlem

Nej, jag har ingen koll på Prime, jag vill inte ha någon koll på Prime och jag skiter fullständigt i Prime.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Onekligen stort mervärde, eller?

Ska du nyttja frakten, ja då måste du köpa mer saker och lägga ut ännu mer pengar, kanske är det så att man faktiskt inte sparar något i längden?

Streaming då kanske, ytterligare en tjänst? Hur många abb ligger och dränerar kontot varje månad för att man "måste" se den där serien?

Men det är klart, en ska ju konsumera mera, inte konsumera smartare.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Köper vanligt folk så mycket och så ofta för att det ska vara värt att betala för att få fraktfritt?
Ser typ inget värde alls i deras kit.. Förutom Prime Gaming, gratis subben där men den är ju inte värt pengarna heller så ja..

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Gjorde två beställningar förra veckan, Amazon.se och Proshop. Båda skickades från Danmark. Vilken kom fram först? Amazon.se. Bägge skickades fraktfritt via Postnord.

Eftersom det var samma land och samma fraktbolag så var det nog bara tillfälligheter. Om de hade lämnats in samtidigt och på samma paketcentral så hade de nog kommit fram samtidigt också (om inget oförutsett skett under transporten förstås).

På tal om leveranstid och kvalité så kan jag för övrigt tipsa åtminstone norrlänningar att välja Best som fraktalternativ för hemleverans om valet finns; åtminstone i norrland så skickas det i praktiken via Bussgods, kommer fram redan nästa dag och Bussgods egna budbilar kör hem det till en på lämplig kvällstid (om man bor i tätort då, jag vet inte hur det är annars). Tveklöst bästa leveransupplevelsen någonsin, faktiskt, och de tar inte alls mycket betalt heller!

(Postnords hemleverans är för övrigt tveklöst sämst. Det tar minst två dagar för leveransen att komma till ortens distributionscentral, och sedan kan man inte boka själva hemleveransen förrän tidigast dagen efter, så i praktiken tre dagars leveranstid.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Finner då inget intressant på amazon känns mer som ett wish 2.0 med massor av billigt skräp, inget jag lär använda i första taget. Hemleverans finner jag totalt onödigt då det bara tar längre tid plus att jag måste hålla mig hemma hela dagen för att vänta på ett paket.

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Varken Webhallen, Inet eller Komplett har gratis hemleverans. Med Prime så behöver du heller inte uppnå ett minimibelopp för att få fri frakt, som hos Komplett. Utöver frakten så får du även tillgång till tjänster som Prime Video, Prime Music, Prime Gaming, Prime Reading, plus andra förmåner och erbjudanden.

Vore intressant att se en jämförelse om man faktiskt "sparar" något på att betala för prime, det är väl ungefär 2-3~ köp per månad på nätet som fordras för att man ska gå jämt ut med vad tjänsten kommer kosta (om vi antar att det är ca 100:-/mån för prime och att frakten från andra siter ligger på 25 - 50:- per köp). Här kan tilläggas att man låser fast sig själv lite att ha ett abb för att få fri frakt på Amazon, om du inte nyttjar värdet genom att köpa på Amazon så har du ju direkt gjort en förlust på din "investering" i att ha prime.

Ett eventuellt värde i att ha prime för fraktens skull är att man kanske får saken lite snabbare, frågan är väl då hur högt man värderar att få sin sak en dag snabbare. Är ha-begäret av nya prylar tillräckligt högt att man är villig att betala extra för att infria tillfredsställelsen att få sin sak lite snabbare, eller är det så kritiskt att ha saken så snabbt att man verkligen behöver ha den en dag snabbare?

Mervärdet ligger då kanske i streaming-tjänster o e-böcker? Detta tycker jag låter som en orsak att intala sig själv att det är ett mervärde när det egentligen är en dålig ursäkt.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Köpt nått då & då. Blir oftast på amazon.de dock. Så är det när man inte kan få tag på grejerna man vill ha i Sverige till humant pris, och i vissa fall går det inte att hitta överhuvudtaget här.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Meh, enda som handlats på Amazon(.de för .se är ett skämt) på länge är en hörlurssladd för hundralappen, dyrare grejer är det ju fri hemleverans på från komplett, inet. osv. så att betala för prima och fri frakt på köp under 500 kronor känns tveksamt.

Prime video kanske men gillar Netflix utbud just nu, mycket bra där och får det nästan gratis i familjabonnemanget.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Det enda jag varit intresserad av på Prime är Good Omens, men köpte den på blu-ray istället så meh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Det enda jag varit intresserad av på Prime är Good Omens, men köpte den på blu-ray istället så meh.

Good Omens är för jävla bra, samma med The Expanse men sen dalar kvaliten fort......

Permalänk
Inaktiv

Betalar 65kr/mån för Svensk Prime så något måste blivit fel i re-searchen

Permalänk
Medlem

Verkar ju rätt värdelöst, ska de ta bort gratisfrakten nu då. Prime video tycker jag inte är speciellt imponerande heller.

Har märkt att när man beställer något som finns l lager så tar det fortfarande ett par dagar innan dom lyckas packa varan och ge ett kollinummer, om det blir bättre med Prime är det ju bra.