Snälla, hjälp mig med så mycket input som möjligt.

Permalänk
Medlem

Snälla, hjälp mig med så mycket input som möjligt.

Hej!
Börjar känna mig lite besegrad och behöver hjälp. Mina tidigare datorer har jag köpt genom att läsa mig fram. Men nu hittar jag ingen som passar min plånbok och jag undrar gapar jag efter för mycket eller har jag bara gått vilse i djungeln? Helst vill jag inte lägga mer än 6-8.000 kronor (10.000 är absoluta max och då måste det vara en suverän som håller/räcker i typ 5 år framåt.). Det jag främst vill ha är: dedikerat grafikkort (helst 10 generationen), 16 GB RAM, kamera, mikrofon. Jag vill ha "en tyst" dator med bra kylning/fläktar, därför går ASUS TUF bort. Vad jag kunnat läsa mig till vad gäller grafikkort så går Intel Iris bort.
Vad jag ska använda datorn till? Främst surfa (och jag är "duktig" på att ha många flikar och fönster öppna samtidigt). Jag spelar enklare spel. Men är trött att behöva stänga ner webläsare och epostprogram och annat för att datorn ska klara av det.(Phasmaphobia, Sherlock Holmes, Little Nightmares, Marvel Puzzle Quest, Sims 4) (och ofta får jag meddelandet att grafikkortet inte klarar av det) Streamar lite tv och film. Lyssnar på musik. Redigerar lite foton. Kamera och mikrofon vill jag ha då jag ofta pratar med min syster.

De frågor jag har förutom konkreta tips på ny dator är:
Jag har 8GB minne i min (5 år) gamla HP, räcker det än idag? Behöver jag inte 16 GB?
För några år sedan ränades Lenovo som skräpdator (flera kompisars barn fick dem i skolan och de var inget att hänga i granen plastiga och gick sönder). Är de bättre idag?
Likaså Acer var inget man köpte förr, går de att lita på idag?
Är ASUS, Acer och Lenovo kvalitet, beroende på vad man stoppat i dem, kan man välja de märkena lika väl som HP?
Får man mer dator för pengarna om man väljer en stationär? (om man skulle välja det alternativet ska man då bygga en själv eller ta något färdigt?)

Många frågor. Jag hoppas att ni vill hjälpa mig så mycket information som möjligt. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Lenovos speldatorer har fått generellt bra reviews på sistone men du får såklart titta på varje specifik modell för thermal design, ljud, fläktar etc. Ex: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5430187

Lista med laptops som passar in på din speclista: https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?b=s461287252&o=produ...

Permalänk
Medlem

Tack Pålis! Ger mig inte så mycket hjälp dock. Har själv använt prisjakt och när jag prickar i alla mina önskemål så hittar jag inga så billiga datorer så lite därför jag ställer frågorna. Du har tillexempel inte kryssat i dedikerat grafikkort, men vad jag har förstått så är det bra. Eller behövs det inte utifrån hur jag använder datorn?

Permalänk
Medlem

Krasst sett så önskar du väldigt mycket till en väldigt låg budget.

För att svara på dina frågor:
8 GB minne är idag fortfarande tillräckligt i synnerhet om dina primära sysslor är surf och enklare spel. Tunga beräkningar, 100 flikar, stora excelblad etc kan dock må bra av 16 gb.

Lenovo (i synnerhet deras thinkpad serie) är i absoluta toppklass och är ofta IT-avdelningens favoriter när det kommer till enterprisedatorer. Jag skulle alla dagar i veckan välja Lenovo framför både Asus och HP. Acer har jag begränsad erfarenhet av, men har ofta upplevt de som vettiga budgetalternativ. Handlar mycket om specifika modeller och det är svår att dra en tillverkare över en och samma kam. Alla tillverkare har serier eller specifika modeller som har sina problem.

Ja - du får mycket mer dator för pengarna om du väljer stationär.

Skall du ha en dator som räcker ett tag så hade jag letat efter en dator med sensate generationen Ryzen processor, 16 gb minne, en snabb SSD. Överväg om du verkligen behöver ett dedikerat grafikkort, främst därför att du då måste göra stora avkall på övriga faktorer för att pressa in i din budget. Använder du datorn mycket fristående, dvs utan en extern skärm, så hade jag också letat efter en skärm i 3:2 format och med QHD upplösning, men det är såklart en smaksak.

Ett exempel på vad jag tror passar in på din beskrivning är:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Här får du hög byggkvalité, högpresterande CPU, 16 gb riktigt snabbt minne, bra SSD tillsammans med en bra skärm och ett bekvämt tangentbord. Dessutom i ett relativt nätt paket.

Skillnaden mellan en dator för 6-8k och en dator för runt 10k är på pappret kanske inte så stor, men i verkligen gör några extra tusenlappar verkligen stor skillnad.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Denna kanske kan vara något, om du vill ha något hyfsat nära budget som klarar att spela det mesta med något reducerade inställningar: https://www.komplett.se/product/1158507/gaming/speldator/barb...

Tyst kommer en gaminglaptop inte vara när du spelar, men kyllösningen på den här verkar åtminstone tillräcklig för att datorn inte ska överhetta.

EDIT: såg nu att denna redan rekommenderats ovan, den har alltså ett dedikerat grafikkort (1650 Ti)

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Denna kanske kan vara något, om du vill ha något hyfsat nära budget som klarar att spela det mesta med något reducerade inställningar: https://www.komplett.se/product/1158507/gaming/speldator/barb...

Tyst kommer en gaminglaptop inte vara när du spelar, men kyllösningen på den här verkar åtminstone tillräcklig för att datorn inte ska överhetta.

EDIT: såg nu att denna redan rekommenderats ovan, den har alltså ett dedikerat grafikkort (1650 Ti)

Håller med - denna är ett bra alternativ i prisklassen. Jämfört med datorn jag rekommenderade är denna lite mer spelanpassad. Men båda två är kompententa datorer. Nu har TS två bra alternativ - bara välja om hen föredrar workstation eller spelburk.

Permalänk
Medlem

Tack till både Havrefras_ och urban22 för två konkreta förslag. Har tittat lite hastigt på dem, ska nu gå och kika lite närmare på dem.

Och jag vet att jag önskar mycket till en låg budget. Men tyvärr så är min sjukpension låg och detta är vad jag lyckats samla ihop och min gamla dator börjar ge upp, annars hade jag sparat längre. Samdigt vet jag att jag förmodligen kanske inte behöver vad jag vill ha. Det är därför jag frågar. Ju mer info jag får så kanske jag tar mitt förnuft till fånga.
Nackdelen med en stationär är att den är svår att ta med sig när man reser (när vi nu kan börja göra det i framtiden igen).

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan säga är, håll dig borta från nya datorer om du vill ha något som innehåller både "budget" och "prestanda".

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K