Snälla, hjälp mig med så mycket input som möjligt.
Hej!
Börjar känna mig lite besegrad och behöver hjälp. Mina tidigare datorer har jag köpt genom att läsa mig fram. Men nu hittar jag ingen som passar min plånbok och jag undrar gapar jag efter för mycket eller har jag bara gått vilse i djungeln? Helst vill jag inte lägga mer än 6-8.000 kronor (10.000 är absoluta max och då måste det vara en suverän som håller/räcker i typ 5 år framåt.). Det jag främst vill ha är: dedikerat grafikkort (helst 10 generationen), 16 GB RAM, kamera, mikrofon. Jag vill ha "en tyst" dator med bra kylning/fläktar, därför går ASUS TUF bort. Vad jag kunnat läsa mig till vad gäller grafikkort så går Intel Iris bort.
Vad jag ska använda datorn till? Främst surfa (och jag är "duktig" på att ha många flikar och fönster öppna samtidigt). Jag spelar enklare spel. Men är trött att behöva stänga ner webläsare och epostprogram och annat för att datorn ska klara av det.(Phasmaphobia, Sherlock Holmes, Little Nightmares, Marvel Puzzle Quest, Sims 4) (och ofta får jag meddelandet att grafikkortet inte klarar av det) Streamar lite tv och film. Lyssnar på musik. Redigerar lite foton. Kamera och mikrofon vill jag ha då jag ofta pratar med min syster.
De frågor jag har förutom konkreta tips på ny dator är:
Jag har 8GB minne i min (5 år) gamla HP, räcker det än idag? Behöver jag inte 16 GB?
För några år sedan ränades Lenovo som skräpdator (flera kompisars barn fick dem i skolan och de var inget att hänga i granen plastiga och gick sönder). Är de bättre idag?
Likaså Acer var inget man köpte förr, går de att lita på idag?
Är ASUS, Acer och Lenovo kvalitet, beroende på vad man stoppat i dem, kan man välja de märkena lika väl som HP?
Får man mer dator för pengarna om man väljer en stationär? (om man skulle välja det alternativet ska man då bygga en själv eller ta något färdigt?)
Många frågor. Jag hoppas att ni vill hjälpa mig så mycket information som möjligt. Tack på förhand!