Hur mycket behöver jag spendera för 60fps 1080p medium för ett par år framöver?

Permalänk

Hur mycket behöver jag spendera för 60fps 1080p medium för ett par år framöver?

Hej kära Sweclockers,

Eftersom jag alltid tidigare fått hjälp med mina teknikköp tänkte jag att jag ska prova igen.

Redigerat för att förtydliga.

TLDR:
Hur mycket behöver jag spendera (Desktop är inte ett alternativ)

Något i klassen med Ryzen 5 5600 + RTX 3060? (kanske runt 15k?)

eller

Något i klassen med Ryzen 7 5800+ RTX 3070? (kanske runt 18-19k?).

Need to have:

  1. Vill ha en laptop för gaming som klarar 1080p, medium settings, 60 fps för nya och kommande spel,

  2. 120 hz skärm,

  3. HDMI-utgång,

  4. 16GB ram,

  5. 1TB NVME hårddisk (alternativt möjlighet att installera en),

  6. Ethernetingång,

  7. Ska kunna packas i en ryggsäck.

Nice to have:

  • hygglig batteritid för surf (dvs kanske 3 timmar),

  • hygglig trackpad och tangentbord,

  • "byggkvalitet" (men inte så viktigt)

  • skärm som inte får en att gråta (mindre viktigt)

Lite längre beskrivning.

Jag har de senaste åren varit, och kommer nog förbli primärt en konsolbonde. Jag har dock verkligen saknat att kunna spela spel på PC:en (kan fortfarande inte spela shooters med handkontroller) tillsammans med mina vänner. Min första instinkt vore förstås att bygga en desktop men eftersom jag förhoppningsvis kommer flytta ihop med tjejen snart och då hennes reaktion på datorhörn hemma var ett definitivt "Nej" är det inte ett alternativ. Eftersom tjejen är viktigare än en sekundär spelgrej är det följaktligen laptop som gäller.

Jag inser att studentdagarna är över och jag behöver inte släpa runt en privat dator varje dag för jobbet. Jag skulle dock vilja ha något tillräckligt litet för att kunna slänga ner i en väska och åka på weekendresa (därav tänker jag att 17" laptops går bort). Det skulle dock vara trevligt om datorn hade batteritid för ungefär 3 timmar om man tittar på netflix eller slösurfar lite. Likaså vore det trevligt om den hade hyggligt tangentborg och trackpad men har för tillfället en bra lättare 2 in 1 som jag kan använda om jag behöver skriva något längre.

Vad jag skulle vilja göra med datorn är att kunna spela på skärmen som kommer med datorn när jag sitter med vännerna och då och då koppla in den till TV:n och spela där. Jag har dock inga illusioner om att kunna köra i 4k och är helt nöjd med 1080p. Därför skulle jag också kunna vilja koppla in trådlöst tangentbord och mus. Kan inget om bluetoothstandarder men vill att det ska funka hyffsat (obs, jag när verkliga inga illusioner om att vara en pro gamer, vill bara kunna ha lite kul utan att jag irriterar mig på det). Har ni tips om vad jag ska titta efter vad gäller bluetooth så dela gärna med er. Jag har inget behov av att köpa nu så fort det bara går utan kan vänta fram till hösten om det skulle behövas. Mitt mål är att kunna spela på datorn i 1080p i nya spel på mediuminställningar i 60 fps i kanske två år framöver. Vad jag undrar är dock vad ni skulle gissa att det är för komponenter (och därmed pris) jag ska förvänta mig att behöva leta efter. Framförallt ska jag spela shooters, RPGs och strategispel.

Kommer det räcka med något i klassen med Ryzen 5 5600 + RTX 3060? (kanske runt 15k?)

eller

behöver jag spendera mer för något i klassen med Ryzen 7 5800+ RTX 3070? (kanske runt 19-20k?).

Finns det något tips på modeller som jag borde titta närmare på under året? Är mitt mina budgetuppfattningar helt vansinniga eller kommer det aldrig kunna hålla för det jag vill?

Som alltid, tusen tack på förhand för era svar och kloka råd!

Jag var otydlig med vad jag letade efter.
Permalänk
Medlem

Zephyrus G14 låter ju spontant som det du letar efter i mångt och mycket. Svår att säga om den kommer hålla 1080p medium i flera år framöver för det finns redan idag spel som den inte klarar över 120fps på medium (ex. Cyberpunk med konfigurationen som har ett 3060). Allt handlar ju om vad du ställer för krav och vad du har tänkt spela. Sen är det ju också lite knepigare att få tag på modellen med Amperekort (3060) i nuläget och de var dessutom ganska dyra.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Zephyrus G14 låter ju spontant som det du letar efter i mångt och mycket. Svår att säga om den kommer hålla 1080p medium i flera år framöver för det finns redan idag spel som den inte klarar över 120fps på medium (ex. Cyberpunk med konfigurationen som har ett 3060). Allt handlar ju om vad du ställer för krav och vad du har tänkt spela. Sen är det ju också lite knepigare att få tag på modellen med Amperekort (3060) i nuläget och de var dessutom ganska dyra.

Tack så mycket för ditt svar!

Jag får börja med att be om ursäkt om jag uttryckte mig otydligt. Jag värderar värde för pengar betydligt högre än portabilitet och byggkvalitet. Jag tänkte primärt spela sådant jag tycker är svårt att spela på konsol (shooters) och sådant som är omöjligt (strategispel som Warhammer Total War).

Nu har jag inte så bra koll på modeller men betalar man inte ganska mycket för byggkvalitet i Zephyrus G14 och har den inte en ganska låg Watt på sitt grafikkort? Finns det billigare alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DFTBAhitch:

Tack så mycket för ditt svar!

Jag får börja med att be om ursäkt om jag uttryckte mig otydligt. Jag värderar värde för pengar betydligt högre än portabilitet och byggkvalitet. Jag tänkte primärt spela sådant jag tycker är svårt att spela på konsol (shooters) och sådant som är omöjligt (strategispel som Warhammer Total War).

Nu har jag inte så bra koll på modeller men betalar man inte ganska mycket för byggkvalitet i Zephyrus G14 och har den inte en ganska låg Watt på sitt grafikkort? Finns det billigare alternativ?

Hmm. Hade nog kollat på de nya HP Omen modellerna isåfall, lätt för mig att rekommendera som redan har en. Ska du spela shooters har den en alldeles utmärkt skärm men batteritiden är ganska värdelös. Hursomhelst brukar de sänka priserna avsevärt vid Black Friday om du är benägen att vänta så länge, fanns ju dock en hel uppsjö av sjukt billiga datorer med bra specifikationer också så det kan säkert komma andra bättre alternativ.

Zephyrus är som du skriver ganska dyr men väldigt nätt och kraftfull, fick intrycket att portabilitet var viktigt först. Värde för pengar är för övrigt lite knepigt vad gäller laptops då du alltid betalar överpris jämfört med vad du faktiskt får - särskilt nu i pandemi- och kretsbristtider men generellt brukar MSI vara duktiga på att klämma in trevliga specifikationer i riktiga plastraketer för lägre priser. Jag skulle dock själv värdesätta byggkvalitet mer om du tänkt ha den en längre tid, blir lättare att sälja för en vettig peng om det inte är massa sprucken plast osv.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Hmm. Hade nog kollat på de nya HP Omen modellerna isåfall, lätt för mig att rekommendera som redan har en. Ska du spela shooters har den en alldeles utmärkt skärm men batteritiden är ganska värdelös. Hursomhelst brukar de sänka priserna avsevärt vid Black Friday om du är benägen att vänta så länge, fanns ju dock en hel uppsjö av sjukt billiga datorer med bra specifikationer också så det kan säkert komma andra bättre alternativ.

Zephyrus är som du skriver ganska dyr men väldigt nätt och kraftfull, fick intrycket att portabilitet var viktigt först. Värde för pengar är för övrigt lite knepigt vad gäller laptops då du alltid betalar överpris jämfört med vad du faktiskt får - särskilt nu i pandemi- och kretsbristtider men generellt brukar MSI vara duktiga på att klämma in trevliga specifikationer i riktiga plastraketer för lägre priser. Jag skulle dock själv värdesätta byggkvalitet mer om du tänkt ha den en längre tid, blir lättare att sälja för en vettig peng om det inte är massa sprucken plast osv.

Återigen ursäkta för att jag var otydlig och tack så mycket för hjälpen.

Förstår att man får ganska lite för pengarna i en laptop men det är som sagt ett pris jag gärna betalar.

Jag har tittat på recensionerna för förra generationens HP omen och de ser ju väldigt positiva ut. Vad betyder värdelös batteritid? Kan man se en film utan att det dör (skulle vara skönt att slippa ta med sig två laptops när jag reser)? Vet du om de sagt något om när de kommer släppa årets modell?

Vad gäller MSI skulle jag nog helst undvika deras absolut billigaste röda version. Jag förstår att alla gaminglaptops är fula men föredrar att den är så lite ful (typ Omen eller Lenovo Legion) som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DFTBAhitch:

Återigen ursäkta för att jag var otydlig och tack så mycket för hjälpen.

Förstår att man får ganska lite för pengarna i en laptop men det är som sagt ett pris jag gärna betalar.

Jag har tittat på recensionerna för förra generationens HP omen och de ser ju väldigt positiva ut. Vad betyder värdelös batteritid? Kan man se en film utan att det dör (skulle vara skönt att slippa ta med sig två laptops när jag reser)? Vet du om de sagt något om när de kommer släppa årets modell?

Vad gäller MSI skulle jag nog helst undvika deras absolut billigaste röda version. Jag förstår att alla gaminglaptops är fula men föredrar att den är så lite ful (typ Omen eller Lenovo Legion) som möjligt.

Inet kommer ha nya Omen 15 med 3070 i April. Jag tror absolut den klarar sig genom en film, vet inte riktigt då jag inte mätt exakt men vill väl säga att jag hamnar kring 3 timmar om jag gör allehanda på min utan laddaren inkopplad.

Bra att du tar upp Legion också, det är definitivt ett alternativ du ska ha i åtanke! Även här handlar det om April och jag tror faktiskt att den modellen är ett bättre alternativ än HP. Du får inte samma byggkvalitet (Omen är en riktigt gedigen pjäs) men kylningen och skärmen (främst responstid som man vill ha så låg som möjligt för FPS) är garanterat bättre. Här handlar det också om ett max-p 3070 där Omen har en max-q variant som inte är riktigt lika skarp.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av DFTBAhitch:

Återigen ursäkta för att jag var otydlig och tack så mycket för hjälpen.

Förstår att man får ganska lite för pengarna i en laptop men det är som sagt ett pris jag gärna betalar.

Jag har tittat på recensionerna för förra generationens HP omen och de ser ju väldigt positiva ut. Vad betyder värdelös batteritid? Kan man se en film utan att det dör (skulle vara skönt att slippa ta med sig två laptops när jag reser)? Vet du om de sagt något om när de kommer släppa årets modell?

Vad gäller MSI skulle jag nog helst undvika deras absolut billigaste röda version. Jag förstår att alla gaminglaptops är fula men föredrar att den är så lite ful (typ Omen eller Lenovo Legion) som möjligt.

Enligt dina önskemål så passar på ändå MSI gp66 bäst in.
Har "fullversionen" 3070 med 115w tdp för endast 17000kr.
https://www.inet.se/produkt/1965978/msi-gp66-leopard-10ug-15-...

Jag tycker alla gaming laptop i det billigare segmentet ser plastiga ut. Men de presterar inte sämre för det. Själv kommer jag gå på Zephyrus G15, med de har sämre prestanda, bara 80w tdp, och betydligt dyrare. Men lättare med "bättre" byggmaterial.

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Inet kommer ha nya Omen 15 med 3070 i April. Jag tror absolut den klarar sig genom en film, vet inte riktigt då jag inte mätt exakt men vill väl säga att jag hamnar kring 3 timmar om jag gör allehanda på min utan laddaren inkopplad.

Bra att du tar upp Legion också, det är definitivt ett alternativ du ska ha i åtanke! Även här handlar det om April och jag tror faktiskt att den modellen är ett bättre alternativ än HP. Du får inte samma byggkvalitet (Omen är en riktigt gedigen pjäs) men kylningen och skärmen (främst responstid som man vill ha så låg som möjligt för FPS) är garanterat bättre. Här handlar det också om ett max-p 3070 där Omen har en max-q variant som inte är riktigt lika skarp.

Tre timmar låter definitiv nog för det jag är ute efter. Behöver ju inte något för att faktiskt arbeta mobilt utan snarare något som kan klara en film under en tågresa.

Tror du Lenovo Legion skulle klara en filmvisning under tågresa också eller behöver man gå ner till ett Maq-Q för det?

Skrivet av LordAlgar:

Enligt dina önskemål så passar på ändå MSI gp66 bäst in.
Har "fullversionen" 3070 med 115w tdp för endast 17000kr.
https://www.inet.se/produkt/1965978/msi-gp66-leopard-10ug-15-...

Jag tycker alla gaming laptop i det billigare segmentet ser plastiga ut. Men de presterar inte sämre för det. Själv kommer jag gå på Zephyrus G15, med de har sämre prestanda, bara 80w tdp, och betydligt dyrare. Men lättare med "bättre" byggmaterial.

Tack så mycket för ditt svar och din hjälp!

Jag är nog mest ute efter att få så mycket jag kan för min begränsade budget så då är jag beredd att göra avkall på lite utseende och premiumfeatures som metall etc. Skulle dock helst undvika något som skriker i rött eller är fullt med RGB som man inte kan stänga av. Vad gäller den MSI du länkade har den en i7 processor. Utifrån min begränsade kunskap är väl de en bit sämre än AMD-motsvarigheten den här generationen CPU:s och har högre strömförbruking? Tror du att den skulle klara en filmvisning (ca 3 h) på ett tåg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DFTBAhitch:

Tre timmar låter definitiv nog för det jag är ute efter. Behöver ju inte något för att faktiskt arbeta mobilt utan snarare något som kan klara en film under en tågresa.

Tror du Lenovo Legion skulle klara en filmvisning under tågresa också eller behöver man gå ner till ett Maq-Q för det?

Tack så mycket för ditt svar och din hjälp!

Jag är nog mest ute efter att få så mycket jag kan för min begränsade budget så då är jag beredd att göra avkall på lite utseende och premiumfeatures som metall etc. Skulle dock helst undvika något som skriker i rött eller är fullt med RGB som man inte kan stänga av. Vad gäller den MSI du länkade har den en i7 processor. Utifrån min begränsade kunskap är väl de en bit sämre än AMD-motsvarigheten den här generationen CPU:s och har högre strömförbruking? Tror du att den skulle klara en filmvisning (ca 3 h) på ett tåg?

Tidigare modeller av Legion 15 har haft bra batteritider men det är omöjligt att säga utan att ha review på just den specifika modellen, Lenovo säger dock själva att den ska hålla i upp till 7 timmar. Förmodligen är den bättre än MSI:n som rekommenderats då det är en "gammal" Intelprocessor i den som är mindre strömsnål.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮