Schack-kanal på Youtube flaggas som hatisk av röstigenkänning

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad är problemet med mobilt bank-ID? Det ägs av storbankerna, så är du kund hos en av dem så har de ju redan den information du inte vill dela med dig av, vad det nu är.

Hur och var använder du mobilt bankid idag? Och ur använder du det när Google och apple bannat dig från sina plattformar för att du haft fel åsikt?

Permalänk
Skrivet av BadNewsBrod:

Det var bättre förr.

Förr skrev folk insändare till tidningen.
Allt publicerades inte.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av The-Architect:

Lägg av med halmgubbarna.

Det är inte att det inte blir lika lätt, det är att allt som tidigare var lätt görs svårare för att tvinga dig att använda de tjänster som kan kontrolleras lättare.

För bara 10 år sedan kunde jag göra bankärenden hur lätt som helst genom att bara knata in på närmaste bankkontor. Det går snart inte alls för att delvis försvinner alla bankkontor med service för privatpersoner, och delvis försvinner kontanter.

Det där låter bara bakåtsträvande (ur mitt 80-talsperspektiv). Jag har alltid hatat att "gå till banken", så att internetbankerna tog fart när jag själv började betala räkningar ser jag som ett stort steg i rätt riktning. Enda gången jag har varit på banken var när vi tecknade huslånet för en drös år sen, och för att byta kod på min bankdosa.
Ser inte att det är "enklare" att åka till en fysisk plats istället för att lösa mina ärenden online. Säg att vi fortfarande hade haft en kultur med huvudsakligt fysiska besök på banken för att sköta räkningar, insättningar, uttag osv idag, under pandemin? Hur hade det sett ut? Hade bankkontoren varit superspridare? Hade regeringen begränsat dina möjligheter att utföra bankärenden för att minska smittspridningen? Jag förutser en hel del faktiska problem med att "gå till banken".

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold7 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Finns det nån reglering som säger att bankkontor måste erbjuda fysiska kontor till sina kunder? Annars är det väl en marknad som alla andra; utan kunder i butikerna blir det svårare och svårare att motivera lön och lokalhyra för ställen ingen kommer till. En ensam pensionär i veckan utgör inget kundunderlag att hålla en hel lokal öppen och bemannad för, det inser vi båda.

Det är klart det är en marknad som alla andra, problemet är ju att vi blir helt beroende av digitala jättar som kan diktera villkoren precis som de vill.
"du är fri inte använda våra digitala plattformar genom IT-jättars infrastruktur, tyvärr kan du inte göra det mesta som att ta banklån, betala dina räkningar osv, men hey, du kan ju alltid starta din egen bank eller nått, lycka till!"

Permalänk
Lego Master

Det är klart det är en marknad som alla andra, problemet är ju att vi blir helt beroende av digitala jättar som kan diktera villkoren precis som de vill.
"du är fri inte använda våra digitala plattformar genom IT-jättars infrastruktur, tyvärr kan du inte göra det mesta som att ta banklån, betala dina räkningar osv, men hey, du kan ju alltid starta din egen bank eller nått, lycka till!"

Jag fattar inte vad du är ute efter. Vill du att världen ska funka som på 60-talet, eller har du en annan tanke om hur det ska funka? Du verkar vara för fri marknad, men samtidigt får den fria marknaden inte vara FÖR fri. Eller nåt.

Hur skulle du vilja se att det funkade, i praktiken, på riktigt?

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold7 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Hur och var använder du mobilt bankid idag? Och ur använder du det när Google och apple bannat dig från sina plattformar för att du haft fel åsikt?

Du menar om jag skulle lägga upp en massa hatvideos på YT och bli avstängd där (det krävs rätt mycket hat för att komma dit), så kan jag inte använda Bank-ID (eller Android alls?)? För så funkar det ju inte. Dock kan ju Google helt stänga av ens konto, men det är inget de gör lättvindigt eller ofta alls, och det är ju bara att skapa ett nytt konto och kanske försöka att inte bete sig så illa att de stänger av en igen på det.

Bank-ID har inget med Google att göra mer än att det är en plattform där man kan ladda ner appen, vill man inte använda den så ska väl Bank-ID finnas i Huaweis butik också, om inte nu så inom kort i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du menar om jag skulle lägga upp en massa hatvideos på YT och bli avstängd där (det krävs rätt mycket hat för att komma dit), så kan jag inte använda Bank-ID (eller Android alls?)? För så funkar det ju inte. Dock kan ju Google helt stänga av ens konto, men det är inget de gör lättvindigt eller ofta alls, och det är ju bara att skapa ett nytt konto och kanske försöka att inte bete sig så illa att de stänger av en igen på det.

Bank-ID har inget med Google att göra mer än att det är en plattform där man kan ladda ner appen, vill man inte använda den så ska väl Bank-ID finnas i Huaweis butik också, om inte nu så inom kort i alla fall.

Du vet lika väl som jag att åsiktspoliser på digitala plattformar har blivit hårdare och hårdare. Vad som ansågs vara fullständigt oskyldigt för bara ett år sedan är varningar och avstängningar idag. Var tror du det slutar?

Mobilt bankid kan användas på android och ios, ingen annanstans. Så Google äger en av två plattformar där det är möjligt att ens använda funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag fattar inte vad du är ute efter. Vill du att världen ska funka som på 60-talet, eller har du en annan tanke om hur det ska funka? Du verkar vara för fri marknad, men samtidigt får den fria marknaden inte vara FÖR fri. Eller nåt.

Hur skulle du vilja se att det funkade, i praktiken, på riktigt?

Nej det är uppenbart. Tycker du det är rätt att om två amerikanska bolag anser du har fel åsikt (det behöver alltså inte vara något olagligt) så kan du inte längre använda BankID?

Och innan du bygger fler halmgubbar: BankID är ett exempel, försök fokusera på ämnet.

Permalänk
Lego Master

Nej det är uppenbart. Tycker du det är rätt att om två amerikanska bolag anser du har fel åsikt (det behöver alltså inte vara något olagligt) så kan du inte längre använda BankID?

Och innan du bygger fler halmgubbar: BankID är ett exempel, försök fokusera på ämnet.

Det var inte svar på min fråga. Vad är lösningen, ur ditt perspektiv? Ska BankID förstatligas och distribueras via en sideloadad appstore? Ska den lagstadgas som en "rättighet" att ha tillgång till? Alltså jag är på riktigt nyfiken här. Det låter som du mest ser problem, men har själv inga tankar om hur det skulle funka bättre.

Fine.
Personligen tycker jag inte AI borde användas för att bedöma mänskliga intentioner. Om man ska ha moderering, får man sätta folk på det. Åtminstone tills AI har läsförståelse, inte bara scriptad mönstermatchning. Att de stora plattformarna ha regler för vad man får eller inte får uttrycka där är okej. Vill du ha en regelfri plattform får du hitta eller bygga en. Det är inte deras plikt att tillhandahålla en yta där du får sprida precis vad som helst. Det har du torget i stan till. Där får du säga vad du vill, inom lagens gränser. Allt som oftast får ju tex. NMR tillstånd för sina demonstrationer, trots att de allra flesta inte tycker att de säger nåt de vill höra.

Facebook, Youtube osv är för mig som typ stora butiker på stan. Där får du inte ställa dig och skrika ut precis vad som helst utan deras medgivande. Jag tror tex inte Åhléns skulle bli jätteglada om du ställde dig på en pall och började sprida nazistpropaganda mitt i butiken. Du hade blivit uteskorterad rätt fort. Om du gör samma sak i varenda butik du har i närheten har du snart ingenstans att köpa kläder eller mat. Är det också ett faktiskt problem, eller är det mest en hypotetisk konstruktion för ett extremfall som aldrig hänt?

Varför får inte Google göra samma sak?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det var inte svar på min fråga. Vad är lösningen, ur ditt perspektiv? Ska BankID förstatligas och distribueras via en sideloadad appstore? Ska den lagstadgas som en "rättighet" att ha tillgång till? Alltså jag är på riktigt nyfiken här. Det låter som du mest ser problem, men har själv inga tankar om hur det skulle funka bättre.

Fine.
Personligen tycker jag inte AI borde användas för att bedöma mänskliga intentioner. Om man ska ha moderering, får man sätta folk på det. Åtminstone tills AI har läsförståelse, inte bara scriptad mönstermatchning. Att de stora plattformarna ha regler för vad man får eller inte får uttrycka där är okej. Vill du ha en regelfri plattform får du hitta eller bygga en. Det är inte deras plikt att tillhandahålla en yta där du får sprida precis vad som helst. Det har du torget i stan till. Där får du säga vad du vill, inom lagens gränser. Allt som oftast får ju tex. NMR tillstånd för sina demonstrationer, trots att de allra flesta inte tycker att de säger nåt de vill höra.

Facebook, Youtube osv är för mig som typ stora butiker på stan. Där får du inte ställa dig och skrika ut precis vad som helst utan deras medgivande. Jag tror tex inte Åhléns skulle bli jätteglada om du ställde dig på en pall och började sprida nazistpropaganda mitt i butiken. Du hade blivit uteskorterad rätt fort. Om du gör samma sak i varenda butik du har i närheten har du snart ingenstans att köpa kläder eller mat. Är det också ett faktiskt problem, eller är det mest en hypotetisk konstruktion för ett extremfall som aldrig hänt?

Varför får inte Google göra samma sak?

Om jag ska tvingas gå till torget för att betala mina räkningar så anser jag att jag ska få utnyttja min åsiktsfrihet där, ja.

Om jag vill köpa en somrig blus på HM så anser jag inte att jag ska samtidigt få stå på en pall bredvid kassa och citera Goebbels utan att bli avvisad, nej. Men däremot så anser jag att jag ska få prata om Goebbels med min kompis som jag har med för smakråd, ja.

Permalänk
Rekordmedlem

Apropå bank id så är det på gång helt nya lagar om id kort inom EU, det kommer att finnas ett nytt nationellt id kort med biometri och e legitimation och körkorten och en del andra av dagens giltiga id handlingar upphör att gälla som id-handling/legitimation, detta nya id kort kan även i vissa lägen ersätta pass, det viktiga är att det i praktiken är en handling i princip alla kommer att behöva ha.
Detta id system ska vara giltigt på EU nivå så Bankid kommer i vart fall att få konkurrens för alla EU medborgare kommer att på lite sikt att ha ett gemensamt e-id system så chansen är stor att små nationella egenheter till system i praktiken försvinner.
Tanken är att de nya reglerna ska träda i kraft 1 jan 2022.
https://www.regeringen.se/4961ec/contentassets/689f5a032b4f4a...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Du vet lika väl som jag att åsiktspoliser på digitala plattformar har blivit hårdare och hårdare. Vad som ansågs vara fullständigt oskyldigt för bara ett år sedan är varningar och avstängningar idag. Var tror du det slutar?

Nja jag håller inte riktigt med om det. Däremot har de slutat ge fripass till vissa väldigt inflytelserika och kända personer som de tidigare gjorde.

Citat:

Mobilt bankid kan användas på android och ios, ingen annanstans. Så Google äger en av två plattformar där det är möjligt att ens använda funktionen.

Well, man kan ju diskutera om Google äger Android med tanke på dess natur som FOSS, men i praktiken är det absolut så. Men Android är inte nerlåst som IOS, om Google blockerar en app så är det inget större hinder att installera den. Och skulle Google börja använda sitt inflytande på mer problematiska sätt så hade de fått en massa skit från alla håll, inklusive EUs och USAs rättssystem.

Det är inte rätt, så det är tur att det inte är så, se exempelvis på Huawei. Google, Apple et.al. är under konstant granskning från diverse håll och behöver gå upp i diverse domstolar och försvara vad de gör. De har inte fritt spel att göra som de vill eller att censurera vissa åsikter vad du än tror.

Citat:

Bank-ID är dock ett av ytterst få exempel som faktiskt är relaterat till en samhällsfunktion. Man kan klara sig utan nästan all funktionalitet eller alla appar i en smartphone även i dagens moderna samhälle (även om en del saker blir jobbigare), men utan Bank-ID så blir det väldigt svårt att exempelvis betala räkningar och så, speciellt om man bor i glesbygd eller liknande där det är långt till någon form av service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är inte rätt, så det är tur att det inte är så, se exempelvis på Huawei. Google, Apple et.al. är under konstant granskning från diverse håll och behöver gå upp i diverse domstolar och försvara vad de gör. De har inte fritt spel att göra som de vill eller att censurera vissa åsikter vad du än tror.

Som privatperson har du inte en chans i en rättslig tvist med en IT-jätte skulle de få för sig stänga av dig från sin plattform.

Skrivet av snajk:

Bank-ID är dock ett av ytterst få exempel som faktiskt är relaterat till en samhällsfunktion. Man kan klara sig utan nästan all funktionalitet eller alla appar i en smartphone även i dagens moderna samhälle (även om en del saker blir jobbigare), men utan Bank-ID så blir det väldigt svårt att exempelvis betala räkningar och så, speciellt om man bor i glesbygd eller liknande där det är långt till någon form av service.

Det låter osannolikt att den trenden skulle vända i framtiden.

Permalänk
Avstängd

Om jag ska tvingas gå till torget för att betala mina räkningar så anser jag att jag ska få utnyttja min åsiktsfrihet där, ja.

Om jag vill köpa en somrig blus på HM så anser jag inte att jag ska samtidigt få stå på en pall bredvid kassa och citera Goebbels utan att bli avvisad, nej. Men däremot så anser jag att jag ska få prata om Goebbels med min kompis som jag har med för smakråd, ja.

Fast så är det ju. Du får prata privat om Goebbels, hylla Hitler eller Stalin, eller vad du vill (inom lagens märken åtminstone). Ingen stänger av dig för det någonstans. Men vill du göra det offentligt på en privat plattform så är det värre, precis som H&M säkert hade slängt ut dig om du försökte hålla ett hatiskt tal inne i deras butik så hade Youtube kanske stängt av dig. Däremot hade de med största sannolikhet inte stängt av ditt Google-konto utan bara gjort så att det inte får ladda upp fler videos.

Som privatperson har du inte en chans i en rättslig tvist med en IT-jätte skulle de få för sig stänga av dig från sin plattform.

Nja det gäller väl väldigt många organisationer. Men hittills har de varit väldigt tillåtande, det krävs mycket för att man ska bli avstängd, så ta det lite lugnt bara så får du inga problem. Eller, varför inte använda ett konto till all "hate speech" som du inte kan undvika och sen ha ett annat konto för telefonen och annat privat.

Men som sagt är de väldigt tillåtande, långt mer än liksom det offentliga samtalet eller vår lagstiftning. Du kan ladda upp rätt hemska grejer på YT utan att bli avstängd, saker som hade gjort det svårt att exempelvis få en anställning eller som hade kunnat ge böter (som olaga hot exempelvis) om du hade sagt dem på en mindre anonym offentlig plats.

Citat:

Det låter osannolikt att den trenden skulle vända i framtiden.

Jo absolut blir den "digitala klyftan" allt större. Samtidigt blir det ju allt färre som hamnar på fel sida av den. Mina svärföräldrar är exempelvis över 70 båda två och inte på något sätt teknikintresserade, likväl använder de Swish, Bank-ID, köper grejer nätet och så vidare. Man ska heller inte underskatta hur mycket bättre tillgänglighet dagens tjänster ger jämfört med tidigare. Har man handikapp som grava synfel eller om man är rullstolsbunden så har man sjukt mycket bättre tillgång till saker nu

EU har också gjort en del bra steg i riktningen mot att göra saker mer tillgängliga och mer öppna (de tar en del steg åt fel håll också dock), så jag tror att vi antingen kommer att få hårdare krav på tillgång alternativt så kommer det att komma offentliga tjänster som tar över vissa saker. Inte YT och FB dock, de är inte nödvändiga, men Bank-ID och alla tjänster som krävs för att kunna fungera i samhället.

Permalänk
Medlem

Varför agerar social media som de gör ?

Jag tycker att stor bolagen borde tvingas öka sin rättssäkerhet, och säga varför de bannar folk

Om de hade följt sina egna regler så hade jag nog tyckt de var ganska okey, men det är ett enormt godtycke i när de använder sina regler.

Om det ändå sker något och de tvingas backa på grund av stora protester så säger de:
"det var ett misstag"..

Det finns ingen rättssäkerhet om du inte kan få stort stöd på social media.

Hela strukturen är ju att de försöker minska chansen för att någon skall kunna överklaga eller protestera mot deras beslut / ban / varning.
Tex så säger de "Du har brutit mot våra regler(TOS)"

De undviker ofta att säga vilka regler eller hur man har brutit mot dem och kanske inget om när
Om de beskriver och ger information,
då kommer nog flera protestera /överklaga => det kostar mer pengar => säg så lite så möjligt.

En viktigt sak med domstol och rättssäkerhet är "synlighet", att folk kan se hur systemet funkar.
Alla stora bolag försöker sätta upp sina system tvärt om här, om man anger i detalj vad någon har brutit mot så är det ju enklare för honom eller protestera.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av sago:

Jag tycker att stor bolagen borde tvingas öka sin rättssäkerhet, och säga varför de bannar folk

Om de hade följt sina egna regler så hade jag nog tyckt de var ganska okey, men det är ett enormt godtycke i när de använder sina regler.

Om det ändå sker något och de tvingas backa på grund av stora protester så säger de:
"det var ett misstag"..

Det finns ingen rättssäkerhet om du inte kan få stort stöd på social media.

Hela strukturen är ju att de försöker minska chansen för att någon skall kunna överklaga eller protestera mot deras beslut / ban / varning.
Tex så säger de "Du har brutit mot våra regler(TOS)"

De undviker ofta att säga vilka regler eller hur man har brutit mot dem och kanske inget om när
Om de beskriver och ger information,
då kommer nog flera protestera /överklaga => det kostar mer pengar => säg så lite så möjligt.

En viktigt sak med domstol och rättssäkerhet är "synlighet", att folk kan se hur systemet funkar.
Alla stora bolag försöker sätta upp sina system tvärt om här, om man anger i detalj vad någon har brutit mot så är det ju enklare för honom eller protestera.

Men vilken "rätt" är det du vill skydda? Det finns inga mänskliga rättigheter att få stå på ICA och raljera om hur Hitler minsann var en hyvens grabb. Du kan få göra det på allmän plats, ja, så länge du inte bryter mot några lagar (tex hets mot folkgrupp eller liknande). Men som jag skrev ovan kommer varken Google eller Åhléns acceptera att du bräker ur dig allsköns skit på deras mark.

Du får tycka precis vad fan som helst, men om du uttrycker de åsikterna på en plats som har en privat ägare, så är du mål för deras regler och moderering, oavsett om det är ICA eller Facebook som står för regelboken.

Youtube och Facebook är inte allmän plats, även om folk ofta tror det. Om de skulle börja bli skattefinansierade, så vore det en annan sak. Men då kan jag garantera att upplägget hade varit ett helt annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Youtube och Facebook är inte allmän plats, även om folk ofta tror det. Om de skulle börja bli skattefinansierade, så vore det en annan sak. Men då kan jag garantera att upplägget hade varit ett helt annat.

Som det är nu så säger de sig i ena ögonblicket vara en "publisher", och få lov att göra vad de vill på sin platform..
Men om de blir stämda för förtal.. då säger de sig vara "bara en platform".

Jag tycker det är lite konstigt att de kan vara bägge:

1. En platform, som bara låter andra personer skriva och delar detta

2. Är en "publisher". som filtrerar efter godtycke, politisk åsikter osv.

Som nu så agerar de ibland som det ena och ibland som det andra.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av sago:

Som det är nu så säger de sig i ena ögonblicket vara en "publisher", och få lov att göra vad de vill på sin platform..
Men om de blir stämda för förtal.. då säger de sig vara "bara en platform".

Jag tycker det är lite konstigt att de kan vara bägge:

1. En platform, som bara låter andra personer skriva och delar detta

2. Är en "publisher". som filtrerar efter godtycke, politisk åsikter osv.

Som nu så agerar de ibland som det ena och ibland som det andra.

Ja, och DET är ju såklart ett problem. Här får lagstiftning komma in för att förtydliga reglerna som de här aktörerna måste agera efter. De kommer ju såklart (som alla bolag) försöka slingra sig från olika typer av regleringar som begränsar hur de får agera på sin marknad, inget konstigt i det. Vi får vara på fötterna och se till att de inte har utrymme att smyga undan för ansvar, om vi som kollektiv anser att de behöver stå till svars för olika beteenden på deras "plattformar".

Och jag har egentligen inget emot att man skulle bestämma sig för att den typen av aktör faktiskt är motsvarigheten till ett allmänt torg fast på nätet. Men då får man ju också ta konsekvenserna av det, tex att myndigheterna skulle behöva blanda sig i innehållet mycket mer aktivt för att se till att lagar efterföljs. Man kanske måste söka tillstånd för att få publicera material som blir tillgängligt för väldigt många (tänk motsvarande en demonstration).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Du målar en väldigt mörk bild som jag inte delar med dig. Det finns möjligheter att inte använda deras tjänster. Det innebär att livet inte blir lika lätt o därför känner du dig tvingad. Du är arg för att du får gratis tillgång till kartor över hela världen o tycker att du blir utnyttjad. Du är ett får om du frågar mig o du fattar inte hur bra du har det för dina bönder har skämt bort dig.

Du ger hela ditt liv för en gratis karta. En dag så kanske du förstår vilken produkt hela du är.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av RCA56:

Du ger hela ditt liv för en gratis karta. En dag så kanske du förstår vilken produkt hela du är.

Har jag några fördelar med att INTE dela min data? Om jag gör det får jag en massa tjänster, plus den reklam som jag ändå måste se kommer vara någorlunda relevant för mig.
Vad exakt är det som är dåligt med att dela sin data? Alltså jag vet att folk är konceptuellt emot det, men det jag undrar är vilka konsekvenser det har/kan få? På riktigt alltså, jag vill inte ha nåt sarkastiskt "googla så får du se".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Ja fyfan vad pengar man kan tjäna på min data. Flera miljoner. Synd att jag aldrig förstått hur jag kan sälja den bara. Skulle inte behöva jobba mer.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Har jag några fördelar med att INTE dela min data? Om jag gör det får jag en massa tjänster, plus den reklam som jag ändå måste se kommer vara någorlunda relevant för mig.
Vad exakt är det som är dåligt med att dela sin data? Alltså jag vet att folk är konceptuellt emot det, men det jag undrar är vilka konsekvenser det har/kan få? På riktigt alltså, jag vill inte ha nåt sarkastiskt "googla så får du se".

Det beror på var din data hamnar i slutändan, ta till exempel Cambridge Analytics som använde data för att påverka valet i USA.
Det kan också vara så att du inte kan få vissa försäkringar.
Vi i EU/Sverige har det ganska bra jämfört med andra länder, Kina har tex helt andra system med sina "sociala poäng"
https://www.svd.se/ny-skrammande-teknik-i-kina-en-masterplan

men man bör ju ta för givet att datan de amerikanska techjättarna samlar in används för att öka deras monopolliknande position genom konkurensbegränsning för att berika deras ägare, det skulle inte helerl förvåna om någon av techtopparna så småningom kommer att visa sig ha politiska ambitioner för att kunna styra ännu mer än de redan gör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på var din data hamnar i slutändan, ta till exempel Cambridge Analytics som använde data för att påverka valet i USA.
Det kan också vara så att du inte kan få vissa försäkringar.
Vi i EU/Sverige har det ganska bra jämfört med andra länder, Kina har tex helt andra system med sina "sociala poäng"
https://www.svd.se/ny-skrammande-teknik-i-kina-en-masterplan

men man bör ju ta för givet att datan de amerikanska techjättarna samlar in används för att öka deras monopolliknande position genom konkurensbegränsning för att berika deras ägare, det skulle inte helerl förvåna om någon av techtopparna så småningom kommer att visa sig ha politiska ambitioner för att kunna styra ännu mer än de redan gör.

Ja, men det låter ju som att de flesta perspektiv är amerikanska eller kinesiska. Jag är svensk, så hur påverkar det mig, personligen och direkt?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Ja, men det låter ju som att de flesta perspektiv är amerikanska eller kinesiska. Jag är svensk, så hur påverkar det mig, personligen och direkt?

Datan finns att köpa här också för den som vill men politisk påverkan är ovanligare än så länge men det är ju val om 1,5 år och då lär aktiviteten öka inom det området om det är tillåtet men den kommersiella påverkan är ju i full gång.
Spårning med anknytning till Corona är däremot nått som görs i Sverige just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Datan finns att köpa här också för den som vill men politisk påverkan är ovanligare än så länge men det är ju val om 1,5 år och då lär aktiviteten öka inom det området om det är tillåtet men den kommersiella påverkan är ju i full gång.

Så det kanske blir riktade val-annonser baserat på vad man brukar gilla eller konsumera. Är det ett problem?

Coronaspårning är väl ganska bra om det kunde fungera?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av thom.g:

Så det kanske blir riktade val-annonser baserat på vad man brukar gilla eller konsumera. Är det ett problem?

Coronaspårning är väl ganska bra om det kunde fungera?

Jag vet inte om man kan säga att den politiska hetsningen funkade bra i USA, tekniken kan användas för både gott och ont, idag används den tyvärr sällan för gott utan för det mesta bara kommersiellt och ibland för ont om nu inte det hänger ihop med kommersiellt då det ofta är samma perosner i toppen som skor sig på andra oavsett om det görs rent kommersiellt eller via politik.

Visa signatur

Permalänk
Lego Master
Skrivet av mrqaffe:

Okej. Men kommersiell påverkan har ju existerat så länge det har funnits någon som vill sälja nåt, så att man utnyttjar spelfältet är ju knappast en nyhet eller konstigt. Och, ur ett rent personligt perspektiv, så ser jag ju hellre relevant reklam än fullständigt ovidkommande trams, om jag måste se reklam alls.

Och att spåra befolkningsrörelse för att förutse smittokluster under Corona tycker jag bara är en bra sak. Det är ju inte så att man spårar enskilda medborgare och plottar deras exakta rörelsemönster, åtminstone inte enligt det jag sett man använder det till eller hur datan ser ut (antal anslutna per mobilmast osv).

Inget av detta ser jag som övertygande anledningar till att med flit göra mitt liv dyrare eller svårare än nödvändigt.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Okej. Men kommersiell påverkan har ju existerat så länge det har funnits någon som vill sälja nåt, så att man utnyttjar spelfältet är ju knappast en nyhet eller konstigt. Och, ur ett rent personligt perspektiv, så ser jag ju hellre relevant reklam än fullständigt ovidkommande trams, om jag måste se reklam alls.

Och att spåra befolkningsrörelse för att förutse smittokluster under Corona tycker jag bara är en bra sak. Det är ju inte så att man spårar enskilda medborgare och plottar deras exakta rörelsemönster, åtminstone inte enligt det jag sett man använder det till eller hur datan ser ut (antal anslutna per mobilmast osv).

Inget av detta ser jag som övertygande anledningar till att med flit göra mitt liv dyrare eller svårare än nödvändigt.

Problemen är inte så stora just nu men de kan bli, historien visar ju på det så man bör nog vara noga med att förebygga missbruk.
Det är också intressant att folk tillåter USA att ha mer koll på invånarna i Sverige än Svenska myndigheter, Google är tex ett företag jag tar för givet att de kommer att missbruka all info de kan roffa åt sig.

Visa signatur

Permalänk
Lego Master
Skrivet av mrqaffe:

Problemen är inte så stora just nu men de kan bli, historien visar ju på det så man bör nog vara noga med att förebygga missbruk.
Det är också intressant att folk tillåter USA att ha mer koll på invånarna i Sverige än Svenska myndigheter, Google är tex ett företag jag tar för givet att de kommer att missbruka all info de kan roffa åt sig.

Men på vilket sätt menar man att de ska missbruka datan? Vilken påverkan har de som är direkt negativ för mig och mitt liv, baserat på att de får reda på var jag köper mina RAM-minnen? Alltså för mig låter detta som hypotetiska hjärnspöken.

Det är inte så att jag är aktivt emot integritet, absolut inte. Men jag behöver veta exakt vilka farhågor det är man slåss emot för att kunna rättfärdiga att inte använda vissa (väldigt lockande) tjänster.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Vad exakt är det som är dåligt med att dela sin data?

Jag skulle kunna gå igenom det i minsta detalj men kommer inte att göra det.
För det går inte att förklara för den som int begrip.
Vill du försöka lära dig något så får du göra det själv.