Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem

Nicehash tar 2% totalt.
Sen ska det ju växlas till SEK också.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Nicehash tar 2% totalt.
Sen ska det ju växlas till SEK också.

Misstänker att jag isåfall tappar någonstans kring 4-5% på vägen från mining till mitt bankkonto. Inte optimalt såklart men jag kan leva med 125kr bort på 2500kr.

Nicehash: 2%
Nicehash -> Binance: 0,1% plus någon rörlig summa
Binance BTC -> EUR: Lite oklart, det blir väl en försäljning och jag hittar bara "under marknadsvärde" som svar (utan att leta ihjäl mig)
Binance -> Kort: 1%

Kanske någon mer växlingsavgift på vägen till SEK. Kan ju vara uppåt väggarna fel uträknat men tyckte det stämde rätt bra med vad det stod att jag hade tillgängligt i Nicehash och vad jag slutligen fick på mitt konto vid första överföringen.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Annars finns gratis transaction fee till pro.coinbase.com genom coinbase.com.
Minns inte om deras SEPA är gratis, men jag har för mig det.

Visa signatur

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Annars finns gratis transaction fee till pro.coinbase.com genom coinbase.com.
Minns inte om deras SEPA är gratis, men jag har för mig det.

Tror Coinbase pro tar 0,15 euro för överföring till Revolut med SEPA. Tar bara någon minut att föra över euro från coinbase pro till Revolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Tror Coinbase pro tar 0,15 euro för överföring till Revolut med SEPA. Tar bara någon minut att föra över euro från coinbase pro till Revolut.

Kör du Revolut?
Har du köpt något med deras tjänst?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Kör du Revolut?
Har du köpt något med deras tjänst?

Japp, funkar kanon och bra support.
Har ett gratis bankkort därifrån. Kostnadsfritt att växla mellan valutor.

Permalänk
Medlem

Själv har jag, som förespråkar andra pooler än Nicehash, gått tillbaka till Nicehash.

Mitt RTX 3080 som sitter i min PC verkar ge stales på runda 20%, vilket drar ner förtjänsten ganska mycket (runda 20% faktiskt). Stales brukar ofta kunna komma från hög latens till poolen, men i det här fallet så har jag även en liten rigg med tre grafikkort it och den får 0% stales. Båda datorer använder uppenbarligen samma uppkoppling och båda använder nätverkskabel.

Vissa påstår även att det ibland kan uppstå stales pga. överklockning (borde bli rejected isf, men visst), så jag har förstås provat med både default, under- och överklockning med liknande resultat gällande stales.

Jag har testat Ethermine, Binance, MiningPoolHub med liknande resultat. Har även testat PhoenixMiner, NBminer, GMiner och T-Rex där jag trodde att T-Rex gav mig färre stales, men det visade sig vara falskt.

Alla miners har lokalt visat ca 98-99MH/s men hos poolerna har average hamnat runt 81MH/s eller däromkring. Förutom hos Nicehash där average ligger på samma ca 98-99MH/s.

I slutändan tjänar jag mer hos Nicehash, men bara för att mitt 3080 av någon konstig anledning får 20% stales om jag minar någon annanstans. Väldigt konstigt!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Själv har jag, som förespråkar andra pooler än Nicehash, gått tillbaka till Nicehash.

Mitt RTX 3080 som sitter i min PC verkar ge stales på runda 20%, vilket drar ner förtjänsten ganska mycket (runda 20% faktiskt). Stales brukar ofta kunna komma från hög latens till poolen, men i det här fallet så har jag även en liten rigg med tre grafikkort it och den får 0% stales. Båda datorer använder uppenbarligen samma uppkoppling och båda använder nätverkskabel.

Vissa påstår även att det ibland kan uppstå stales pga. överklockning (borde bli rejected isf, men visst), så jag har förstås provat med både default, under- och överklockning med liknande resultat gällande stales.

Jag har testat Ethermine, Binance, MiningPoolHub med liknande resultat. Har även testat PhoenixMiner, NBminer, GMiner och T-Rex där jag trodde att T-Rex gav mig färre stales, men det visade sig vara falskt.

Alla miners har lokalt visat ca 98-99MH/s men hos poolerna har average hamnat runt 81MH/s eller däromkring. Förutom hos Nicehash där average ligger på samma ca 98-99MH/s.

I slutändan tjänar jag mer hos Nicehash, men bara för att mitt 3080 av någon konstig anledning får 20% stales om jag minar någon annanstans. Väldigt konstigt!

När jag stoppade in ett 3060 (ja, det nya kortet) så fick jag fullt av stales från både 3060 och det andra kortet som satt i samma dator. WTF

Jag ville bara se hur 3060 betedde sig så det åkte ut ur burken ögonblickligen och då ordnade det sig. Även om det ligger hemma nu och väntar på bättre tider så orkar jag inte sätta in det och riskera krångel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vad är stales för något?

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Vad är stales för något?

https://bitcoin.stackexchange.com/questions/1416/what-are-sta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

När jag stoppade in ett 3060 (ja, det nya kortet) så fick jag fullt av stales från både 3060 och det andra kortet som satt i samma dator. WTF

Jag ville bara se hur 3060 betedde sig så det åkte ut ur burken ögonblickligen och då ordnade det sig. Även om det ligger hemma nu och väntar på bättre tider så orkar jag inte sätta in det och riskera krångel.

I denna dator har jag dock endast ett 3080, och det vill jag ha kvar pga. spelande med ultrawide och trådlös VR, så jag vet inte vad jag ska göra (förutom att använda Nicehash).

Skrivet av cerb1980:

Vad är stales för något?

Kortfattat: Om du skickar en share som någon annan har skickat precis före dig (otur eller pga. hög latens (ping) till poolen) så får du i bästa fall lite betalt, eller i värsta fall inget betalt, beroende på pool.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Efter att jag lärt mig vad stales är för något ser jag att jag aldrig får det med t-rex mot cruxpool. Kanske du kan testa den poolen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Efter att jag lärt mig vad stales är för något ser jag att jag aldrig får det med t-rex mot cruxpool. Kanske du kan testa den poolen.

Har dom något bra sätt att visa statistik och medel-hashrate? Det saknar MiningPoolHub, vilket gör det jobbigt att räkna ut det själv (via en graf som säger nästan ingenting).

Har för övrigt svårt att tro att en så liten pool som Cruxpool har bättre peering och servrar än poolerna jag har provat, men det kostar ju inte mer än en femtiolapp att prova ordentligt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Har dom något bra sätt att visa statistik och medel-hashrate? Det saknar MiningPoolHub, vilket gör det jobbigt att räkna ut det själv (via en graf som säger nästan ingenting).

Har för övrigt svårt att tro att en så liten pool som Cruxpool har bättre peering och servrar än poolerna jag har provat, men det kostar ju inte mer än en femtiolapp att prova ordentligt.

Går in på en hemsida så har översikt på det mesta. Ge mig gärna besked vad du tyckte om den. Jag är väldigt nöjd. Den är liten men tycker den fungerar väldigt bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

65MH/s med ett 3070. Någon som kommer i närheten av dessa siffror?
https://www.youtube.com/watch?v=TjiELOeK6sY

Jag har precis dragit igång med mitt 3070. Kör T-rex och ligger på 60 MH/s vid 119W, rapporterat av programmet. Fläkten är på 70% men tråkigt nog går det ju inte få någon tillförlitlig temperaturavläsning. GPU ligger på 43 grader i mitt H1 men den avläsningen är irrelevant.

Imorgon tänkte jag försöka närma mig siffrorna i videon.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Jag har precis dragit igång med mitt 3070. Kör T-rex och ligger på 60 MH/s vid 119W, rapporterat av programmet. Fläkten är på 70% men tråkigt nog går det ju inte få någon tillförlitlig temperaturavläsning. GPU ligger på 43 grader i mitt H1 men den avläsningen är irrelevant.

Återkom gärna med resultat! Själv får jag invalid shares om jag kör mer än +1100 på minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Finjusterade korten bra länge för att hitta en stabil sweetspot utan några rejected shares eller för den delen försämrad hashrate.

Är ganska nöjd. GPU#4 är ett riktigt "golden sample" och når nästan upp till killens kort i videon!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Medlem

Hej igen! Med hopp om att jag inte är för off topic:

Jag har brutit ethereum hos ethermine, och nu har jag fått min första utbetalning till min wallet (som finns hos coinomi). Nu skulle jag vilja växla det till vanliga pengar. (Det är inte ett ideologiskt ställningstagande, det är bara lättare att betala räkningar med svenska kronor än med kryptovaluta.) Jag har ännu inte satt mig in i hur man gör då, men nu är det väl dags då.

Det verkar som om de flesta av er använder Binance. Har ni också er wallet där? Om man nu kan det.

Jag har fått Kraken rekommenderad. Känner ni till någon särskild anledning till varför man skulle använda den ena eller den andra?

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Hej igen! Med hopp om att jag inte är för off topic:

Jag har brutit ethereum hos ethermine, och nu har jag fått min första utbetalning till min wallet (som finns hos coinomi). Nu skulle jag vilja växla det till vanliga pengar. (Det är inte ett ideologiskt ställningstagande, det är bara lättare att betala räkningar med svenska kronor än med kryptovaluta.) Jag har ännu inte satt mig in i hur man gör då, men nu är det väl dags då.

Det verkar som om de flesta av er använder Binance. Har ni också er wallet där? Om man nu kan det.

Jag har fått Kraken rekommenderad. Känner ni till någon särskild anledning till varför man skulle använda den ena eller den andra?

Jag så många olika sätt, men Kraken har väldigt låga avgifter. 0-0.26% för att växla ETH till EUR, sen 0.09 EUR för en SEPA-överföring

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

65MH/s med ett 3070. Någon som kommer i närheten av dessa siffror?
https://www.youtube.com/watch?v=TjiELOeK6sY

Testade att kopiera hans inställningar på mitt kort. Minnet går dock inte att klocka mer än 1500 MHz, reglaget går inte högre i Afterburner. Läste något om custom bios, men det känns lite överkurs.
Ligger stabilt på 63,5 MH/s med denna klock. Synd att jag inte kan mäta temp på minnet, men Core ligger på 43 grader.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Testade att kopiera hans inställningar på mitt kort. Minnet går dock inte att klocka mer än 1500 MHz, reglaget går inte högre i Afterburner. Läste något om custom bios, men det känns lite överkurs.
Ligger stabilt på 63,5 MH/s med denna klock. Synd att jag inte kan mäta temp på minnet, men Core ligger på 43 grader.

Nice, hur många watt? Han visar i denna video hur han gör med minnet.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | Asus PG27AQDP | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av gizze:

Finjusterade korten bra länge för att hitta en stabil sweetspot utan några rejected shares eller för den delen försämrad hashrate.

Är ganska nöjd. GPU#4 är ett riktigt "golden sample" och når nästan upp till killens kort i videon!

https://i.postimg.cc/d1KbSm4m/3070.png

Vilken hastighet kör du på minnet på det kortet?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | Asus PG27AQDP | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Vilken är den bästa Wallet och lättast att få ut pengarna ifrån?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Återkom gärna med resultat! Själv får jag invalid shares om jag kör mer än +1100 på minnet.

Will do, synd bara att det tar sådan tid att verifiera stabilitet. 🙂

Skrivet av gizze:

https://i.postimg.cc/d1KbSm4m/3070.png

Tjusigt finjusterat! Jag är nog nöjd om jag landar kring 63 MH/s och drygt 500kH/W, men det är klart att man kommer att testa om det går att nå högre.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Nice, hur många watt? Han visar i denna video hur han gör med minnet.
https://www.youtube.com/watch?v=YXvQpbadTFg

Tack för tipset! Jag kanske får göra ett försök ikväll och se hur högt man kommer
121W ligger effekten på.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Vilken hastighet kör du på minnet på det kortet?

+1650MHz (+3300 i HiveOS)

Skrivet av vinylens:

Jag kör den simpla vägen med HiveOS -> Coinbase -> PayPal -> Bank

Inväntar dock mitt Binance-kort som lär dyka upp i brevlådan inom kort. Där är det t.o.m cashback på allt man handlar med kortet! Så köpa nya GPU:er ger någon % rabatt

Skrivet av fetakniven:

Will do, synd bara att det tar sådan tid att verifiera stabilitet. 🙂

Tjusigt finjusterat! Jag är nog nöjd om jag landar kring 63 MH/s och drygt 500kH/W, men det är klart att man kommer att testa om det går att nå högre.

Ja, man ska vara nöjd med dryga 63. Är bara om man vunnit på silikonlotteriet man kan pressa högre 🙂

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Medlem

Har någon stött på detta problem med afterburner?

Gör jag en curve i ctrl+F, så sparas inte kurvan mellan kort? tex, jag sätter en rak kurva på kort 1, sen byter jag till kort 2, sätter en kurva, då återställs kurvan på kort 1. Riktigt störigt, bara kurvan som återställs, de andra inställningarna sparas. Har testat ta bort "synchronize similar graphics processors" osv. Några tankar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Jag kör Ethermine -> Exodus -> Coinbase Pro -> Revolut > Bank. Det funkar finfint dock har Exodus blivit hackade förut så jag skulle nog rekommendera en annan plånbok som t.ex. Atomic Wallet.

Permalänk
Medlem

Någon som minear till binance pool som inte får hemsidan (poo.binance.com) att fungera? Den laddar aldrig klart så jag kan se "earnings" "workers" osv, den reagerar inte på något kapptryck alls. Har varit så ett par dagar.

Permalänk
Medlem

Nicehash Phoenix Miner Compromised

Visa signatur