Veckans fråga: Förbokar du spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Ska förklara mig närmare, SC var släppt enbart i arena format/hangar när jag började, tog över 3 år innan crusader 1.0 kom, det har inte direkt gått vidare därifrån förutom drift förbättringar, som en del förstör mer en det fixar.

Tldr: enda dem gjort i mina ögon sen jag refunda mitt plock och pack är att ta in mer pengar, strö lite guldkantad konfetti och "lovar" nästa stora sak, men alla videos, streams, events visar en sak. En katastrofal dålig produkt som inte ens är i närheten klart. Bara ta singel player delen, den skulle väl vara klar 2018-19 men är inte i närheten, persistant univers etc och deras ändring a ToS med att försöka försäga retur rätten är så korrupt det bara kan bli. Spelet skulle vara klart för flera år sen. Men är fortfarande samma alpha som -15 bara lite nya skepp.

Precis detta!

Floppen är ju att spelet inte är klart!
Floppen är att hypen är dödare än död!
Floppen är att de säljer samma exklusiva rewards långt efter att de exklusiva kampanjerna är över!
Floppen är att de alltid släpper ett större och bättre skepp än det bästa som finns för stunden!

Jag är sur över mina ursprungliga 30$, då trodde jag på ett spel efter 2-3 år, men redan första spelmotorbytet gjorde att man förstod att utvecklingen var målet i sig själv, och att spelet aldrig kommer early access

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Ska förklara mig närmare, SC var släppt enbart i arena format/hangar när jag började, tog över 3 år innan crusader 1.0 kom, det har inte direkt gått vidare därifrån förutom drift förbättringar, som en del förstör mer en det fixar.

Tldr: enda dem gjort i mina ögon sen jag refunda mitt plock och pack är att ta in mer pengar, strö lite guldkantad konfetti och "lovar" nästa stora sak, men alla videos, streams, events visar en sak. En katastrofal dålig produkt som inte ens är i närheten klart. Bara ta singel player delen, den skulle väl vara klar 2018-19 men är inte i närheten, persistant univers etc och deras ändring a ToS med att försöka försäga retur rätten är så korrupt det bara kan bli. Spelet skulle vara klart för flera år sen. Men är fortfarande samma alpha som -15 bara lite nya skepp.

Men vänta lite nu, är du förvånad över att ett spel på den här magnituden tar sådan här lång tid att skapa eller att det kostar mängder att utveckla? Har du tagit en titt på RDR2 eller GTA5? Samma alpha som -15? Mmm inte riktigt, och dom håller på att utveckla tekniker så som server meshing som dom garanterat kommer (om dom lyckas med det) kunna sälja till andra. Så är det bara content som dom håller på med? Nej väldigt mycket i backend som du inte ser. Jag håller med om att det är ruttet av dem gällande retur rätten. Samtidigt dom pengarna som du lade in i projektet för x antal år sedan har redan gått åt till löner för alla utvecklarna. Jag gick in med 500 spänn och jag räknar inte med att få tillbaka dem och kommer inte heller försöka få dem tillbaka. Att investera i spel är en risk, man vet aldrig helt säkert om det ens kommer bli en färdig produkt. Är man inte villig att chansa så ska man låta bli och vänta på att spelet är klart innan man köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Men vänta lite nu, är du förvånad över att ett spel på den här magnituden tar sådan här lång tid att skapa eller att det kostar mängder att utveckla? Har du tagit en titt på RDR2 eller GTA5? Samma alpha som -15? Mmm inte riktigt, och dom håller på att utveckla tekniker så som server meshing som dom garanterat kommer (om dom lyckas med det) kunna sälja till andra. Så är det bara content som dom håller på med? Nej väldigt mycket i backend som du inte ser. Jag håller med om att det är ruttet av dem gällande retur rätten. Samtidigt dom pengarna som du lade in i projektet för x antal år sedan har redan gått åt till löner för alla utvecklarna. Jag gick in med 500 spänn och jag räknar inte med att få tillbaka dem och kommer inte heller försöka få dem tillbaka. Att investera i spel är en risk, man vet aldrig helt säkert om det ens kommer bli en färdig produkt. Är man inte villig att chansa så ska man låta bli och vänta på att spelet är klart innan man köper.

Det är just grejen du beskriver nu, backend är det enda som ens kommer ut. Vart är allt annat innehåll? Spelmässigt har inget hänt sedan crusader kom, det var flera år sedan. Visst har man lagt mer en 500kr som en "investering" får man skylla sig själv, men det är fult att försöka kringå det dem lovade folk: att var vi inte klara vid denna tid med dessa delmål skulle folk ha rätt att få en refund om man ville, då det tar för lång tid. Nu är vi så långt gångna att det enda man ser är mer investerare som ska ha sin del att säga, mer pengar som flödar in, mera "löften" och tomma ord, men inget kommer ut.

Ta bara Squad 42, det är två - tre år försenat redan, hela detta företag är en logistiskt mardröm som nog inte kommer få ut något hållbart alls. Med Chris Roberts CV i hand så vad ska man säga, han är en försäljare som säljer drömmar som andra sedan tar till skyarna, men sen att hans senaste spel han utvecklat behövts säljas av till andra företag/studios för att utvecklas klart ska man absolut inte nämna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Det är just grejen du beskriver nu, backend är det enda som ens kommer ut. Vart är allt annat innehåll? Spelmässigt har inget hänt sedan crusader kom, det var flera år sedan. Visst har man lagt mer en 500kr som en "investering" får man skylla sig själv, men det är fult att försöka kringå det dem lovade folk: att var vi inte klara vid denna tid med dessa delmål skulle folk ha rätt att få en refund om man ville, då det tar för lång tid. Nu är vi så långt gångna att det enda man ser är mer investerare som ska ha sin del att säga, mer pengar som flödar in, mera "löften" och tomma ord, men inget kommer ut.

Ta bara Squad 42, det är två - tre år försenat redan, hela detta företag är en logistiskt mardröm som nog inte kommer få ut något hållbart alls. Med Chris Roberts CV i hand så vad ska man säga, han är en försäljare som säljer drömmar som andra sedan tar till skyarna, men sen att hans senaste spel han utvecklat behövts säljas av till andra företag/studios för att utvecklas klart ska man absolut inte nämna.

Ja hans drömmar är absolut inte små. Det han utvecklar nu är vad han egentligen ville göra med Freelancer samt tidigare spel. Enda sättet att få ihop dem mängden pengar som man behöver för ett sådant här projekt är dock genom crowdfunding för det finns inte något företag i världen som skulle våga gå in med 600-800milj USD(som jag gissar på att det kommer sluta på). Om inte dom inom ett år lyckas lösa server meshing. Får dom den att funka snart så kommer resten av pusslet att lösas rätt fort. Men server meshing är vad jag vet inte något man tidigare har haft i spelsammanhang men kommer garanterat krävas för att storleken på spelvärlden skall kunna drivas. Är ju bara se nu när en server skall driva hela den nuvarande befintliga världen, är väl max 50 spelare per server om jag inte missminner mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Ja hans drömmar är absolut inte små. Det han utvecklar nu är vad han egentligen ville göra med Freelancer samt tidigare spel. Enda sättet att få ihop dem mängden pengar som man behöver för ett sådant här projekt är dock genom crowdfunding för det finns inte något företag i världen som skulle våga gå in med 600-800milj USD(som jag gissar på att det kommer sluta på). Om inte dom inom ett år lyckas lösa server meshing. Får dom den att funka snart så kommer resten av pusslet att lösas rätt fort. Men server meshing är vad jag vet inte något man tidigare har haft i spelsammanhang men kommer garanterat krävas för att storleken på spelvärlden skall kunna drivas. Är ju bara se nu när en server skall driva hela den nuvarande befintliga världen, är väl max 50 spelare per server om jag inte missminner mig?

Stora problemet är väl att Eve online redan finns.

Nu har ju dock det utvecklats i en lite annan riktning än känslan i Freelancer, men det känns som att SC inte har så mycket att erbjuda

Ärligt tror jag att de kommer fortsätta lägga till och lova nya saker tills bolaget går under, ingen release inom 5 år i alla fall.

Och att de ska kunna sälja sina tekniker till andra tror jag inte alls på. Much Different från Sverige gjorde ju 1000-pers kapabla system i realtid redan för 10(?) år sedan på en enskild server, det betyder inte att det passar för andra spel och bara är att plugga in...

Permalänk
Medlem

Händer gör det men då oftast early access där de höjer priset vid lansering. Jag brukar undvika att lira dem till efter de faktiskt släppts. Oftast då uppföljare där man liksom vet vad man kommer att få. Sista var Cyberpunk för 200 på preorder. Har inte lirat än dock väntar på att de ska fixa buggar. Kanske börjar bli dags nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Ja hans drömmar är absolut inte små. Det han utvecklar nu är vad han egentligen ville göra med Freelancer samt tidigare spel. Enda sättet att få ihop dem mängden pengar som man behöver för ett sådant här projekt är dock genom crowdfunding för det finns inte något företag i världen som skulle våga gå in med 600-800milj USD(som jag gissar på att det kommer sluta på). Om inte dom inom ett år lyckas lösa server meshing. Får dom den att funka snart så kommer resten av pusslet att lösas rätt fort. Men server meshing är vad jag vet inte något man tidigare har haft i spelsammanhang men kommer garanterat krävas för att storleken på spelvärlden skall kunna drivas. Är ju bara se nu när en server skall driva hela den nuvarande befintliga världen, är väl max 50 spelare per server om jag inte missminner mig?

Finns bra många spel som klarar att ha över 100x spelare på samma ställe eller mer rentav, EVE har över 3000k spelar, visst det är lag som fan men det går inte.

Är många företag etc som gott in med ett par hundra miljoner och kastat in. Att han "ville" göra något säger inte något faktiskt, det är vad som kommer ut efter processen som räknas. Och här ser vi ju vad det tyvärr är, Chris är en drömmare alt visionär som har en extrem syn framöver på vad han "vill" skapa, problemet är att det är extremt svårt att få ihop allt, om det ens går... Fokus har legat på att sälja mer pledges/skepp istället för utveckling i flera år tyvärr. Därav tappa jag intresset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Stora problemet är väl att Eve online redan finns.

Nu har ju dock det utvecklats i en lite annan riktning än känslan i Freelancer, men det känns som att SC inte har så mycket att erbjuda

Ärligt tror jag att de kommer fortsätta lägga till och lova nya saker tills bolaget går under, ingen release inom 5 år i alla fall.

Och att de ska kunna sälja sina tekniker till andra tror jag inte alls på. Much Different från Sverige gjorde ju 1000-pers kapabla system i realtid redan för 10(?) år sedan på en enskild server, det betyder inte att det passar för andra spel och bara är att plugga in...

Absolut det stämmer att det möjligen inte alls är att bara plugga in. 1000-pers kapabla system ja, men spelytan som skulle laddas är ju inte en bråkdel av spelytan i SC, därav server meshing. Tanken är ju att vara server skall hålla reda på en egen del av spelområdet om jag inte helt missförstått.

Jag håller tummarna för att dom löser server meshing då som jag förstått det är det som håller dem tillbaka till att kunna köra på med persistent universe etc för MP delen. Gällande SQ42 så ska väl den vara fristående så den borde väl inte vara beroende av de funktionerna? Vad som gjort att det blivit försenat vet jag däremot inte. Men det är väl också ett gigantiskt spel sett till innehåll och spel yta som skall populeras, så att det tar lång tid förvånar mig inte alls. Tyckte redan ifrån början när dom lovade att det skulle vara klart på 2-3 att det var orealistikt sett till de satta målen. Jag har väl kallt räknat med 10års utvecklingstid för SC innan det når beta och då SQ42 använder väldigt mycket ifrån SC så förvånar det mig inte speciellt mycket om utvecklingstiden landar på 8-9år (slutet av 2021 eller någon gång 2022)

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Finns bra många spel som klarar att ha över 100x spelare på samma ställe eller mer rentav, EVE har över 3000k spelar, visst det är lag som fan men det går inte.

Är många företag etc som gott in med ett par hundra miljoner och kastat in. Att han "ville" göra något säger inte något faktiskt, det är vad som kommer ut efter processen som räknas. Och här ser vi ju vad det tyvärr är, Chris är en drömmare alt visionär som har en extrem syn framöver på vad han "vill" skapa, problemet är att det är extremt svårt att få ihop allt, om det ens går... Fokus har legat på att sälja mer pledges/skepp istället för utveckling i flera år tyvärr. Därav tappa jag intresset.

Nej här ser vi inte alls vad det är. Att det inte gått framåt i den hastighet som folk trodde baserat på deras orealistiska uttalanden om 2-3 års utvecklingstid är en sak, men slutresultatet har vi inte ännu. Projektet kan dö men jag tror inte att det kommer att dö. Däremot bör någon hålla tillbaka Chris lite, som du säger, han är en drömmare och är inte en realist. Vore synd om detta blir ett ytterligare Duke Nukem Forever

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Nej här ser vi inte alls vad det är. Att det inte gått framåt i den hastighet som folk trodde baserat på deras orealistiska uttalanden om 2-3 års utvecklingstid är en sak, men slutresultatet har vi inte ännu. Projektet kan dö men jag tror inte att det kommer att dö. Däremot bör någon hålla tillbaka Chris lite, som du säger, han är en drömmare och är inte en realist. Vore synd om detta blir ett ytterligare Duke Nukem Forever

Ja vi är inne på samma spår, den logistiska sidan med att dem har 500? utvecklare satta i flera olika ställen geografiskt är något som jag skulle ta för en mardröm... Men ja, freelancer blev ju köpta av MC och sedan gjorde dem klart spelet/putsa upp det till det blev den kultklassiker vi har idag, det var tyvärr inte Roberts förtjänst.

Från min insyn i SC/SQ42 genom väldigt många aktiva spelare i ett av mina communitys är att det mesta fokus dem har tyvärr är "nya" skepp och "nya" idéer istället för att faktiskt försöka fixa det som redan var utlovat... Tycker det är en tråkig utveckling på det hela för dem som fortfarande har pengar investerat i detta projekt, och detta har faktiskt lett till att crowdfunding dött som koncept, då det inte ska "ses" som gåvor som man enbart kan ta sitt pick och pack för att sedan dra.

När jag var med i SC var det en enorm debatt om att Roberts pushat upp sin "Fru" från sin dåvarande post till typ top 5 i företaget, och deras husköp etc etc och vart dem "plötsligt" fått pengarna ifrån.... Men ja, nu när företag kommer in och dem gömmer hur mycket dem går in med så får dem ju fortfarande en viss % om det så rör sig om aktier eller bara rösträtt, så ja... Projektet är från mina ögon tyvärr dödsdömt redan, då företags delen kommer strypa/styra om allt... Roberts har aldrig varit en bra ledare som får projekt på plats, utan enbart en drömmare som ser saker ur en annan synvinkel.

Nu har ju spelet varit i utveckling sedan 2012. och vad har det resulterat i från en utseende? Knappt inga nya skepp förutom små är faktiskt flygredo, större skepp är extremt långt ifrån att ens vara klara, ekonomin i spelet är icke fungerande än etc etc, mycket helt enkelt som fattas.

Det jag försöker få sagt, eftersom det verkar mer och mer bara dra ut på tiden kommer ju SC vara anledningen till att crowdfunding aldrig kommer fungera i stor skala... Och ja, önskar ju såklart att det ska bli bra, jag är ett extremt stort fan av space games mmo/mmorpg men tyvärr tror jag att detta kommer fortgå i utveckling i 3 - 5år till innan vi ens ser en Beta version

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Ja vi är inne på samma spår, den logistiska sidan med att dem har 500? utvecklare satta i flera olika ställen geografiskt är något som jag skulle ta för en mardröm... Men ja, freelancer blev ju köpta av MC och sedan gjorde dem klart spelet/putsa upp det till det blev den kultklassiker vi har idag, det var tyvärr inte Roberts förtjänst.

Från min insyn i SC/SQ42 genom väldigt många aktiva spelare i ett av mina communitys är att det mesta fokus dem har tyvärr är "nya" skepp och "nya" idéer istället för att faktiskt försöka fixa det som redan var utlovat... Tycker det är en tråkig utveckling på det hela för dem som fortfarande har pengar investerat i detta projekt, och detta har faktiskt lett till att crowdfunding dött som koncept, då det inte ska "ses" som gåvor som man enbart kan ta sitt pick och pack för att sedan dra.

När jag var med i SC var det en enorm debatt om att Roberts pushat upp sin "Fru" från sin dåvarande post till typ top 5 i företaget, och deras husköp etc etc och vart dem "plötsligt" fått pengarna ifrån.... Men ja, nu när företag kommer in och dem gömmer hur mycket dem går in med så får dem ju fortfarande en viss % om det så rör sig om aktier eller bara rösträtt, så ja... Projektet är från mina ögon tyvärr dödsdömt redan, då företags delen kommer strypa/styra om allt... Roberts har aldrig varit en bra ledare som får projekt på plats, utan enbart en drömmare som ser saker ur en annan synvinkel.

Nu har ju spelet varit i utveckling sedan 2012. och vad har det resulterat i från en utseende? Knappt inga nya skepp förutom små är faktiskt flygredo, större skepp är extremt långt ifrån att ens vara klara, ekonomin i spelet är icke fungerande än etc etc, mycket helt enkelt som fattas.

Det jag försöker få sagt, eftersom det verkar mer och mer bara dra ut på tiden kommer ju SC vara anledningen till att crowdfunding aldrig kommer fungera i stor skala... Och ja, önskar ju såklart att det ska bli bra, jag är ett extremt stort fan av space games mmo/mmorpg men tyvärr tror jag att detta kommer fortgå i utveckling i 3 - 5år till innan vi ens ser en Beta version

Ja jag är villig att hålla med dig där. Samtidigt.. Jag kan förstå varför dom säljer skepp och liknande. De flesta människor idag är inte villiga att ge utan att få. SC & SQ42 var ett projekt där jag hade kunnat tänka mig inverstera månadsvis om det vore så att dom garanterade att de pengarna gick oavkortat till utvecklingen av det som faktiskt är deras stora problem i backend d.v.s server meshing & persistent universe. Jag är helt emot tanken att köpa skepp för att stödja utvecklingen och har tagit kontakt med SC ett antal gånger gällande möjligheten att på månadsbasis kunna stödja projektet om jag kan få en garanti på att mina pengar går till forts. utveckling av backend och inte skräp så som videor, skepp och annat lullull som jag då rakt inte har något intresse i att lägga pengar på då det inte tar utvecklingen framåt. Efter mitt senaste mail så fick jag svaret ifrån kundtjänsten att dom skulle lyfta frågan i ett internt ärende mot de som sitter högre upp och återkomma när dom i sin tur får ett svar. (Det lär ta lång tid)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Ja jag är villig att hålla med dig där. Samtidigt.. Jag kan förstå varför dom säljer skepp och liknande. De flesta människor idag är inte villiga att ge utan att få. SC & SQ42 var ett projekt där jag hade kunnat tänka mig inverstera månadsvis om det vore så att dom garanterade att de pengarna gick oavkortat till utvecklingen av det som faktiskt är deras stora problem i backend d.v.s server meshing & persistent universe. Jag är helt emot tanken att köpa skepp för att stödja utvecklingen och har tagit kontakt med SC ett antal gånger gällande möjligheten att på månadsbasis kunna stödja projektet om jag kan få en garanti på att mina pengar går till forts. utveckling av backend och inte skräp så som videor, skepp och annat lullull som jag då rakt inte har något intresse i att lägga pengar på då det inte tar utvecklingen framåt. Efter mitt senaste mail så fick jag svaret ifrån kundtjänsten att dom skulle lyfta frågan i ett internt ärende mot de som sitter högre upp och återkomma när dom i sin tur får ett svar. (Det lär ta lång tid)

Hade SC kunnat uppvisa framsteg varje månad och verkligen visa att pengarna går till utveckling och inte bara "försvinner" helt plötsligt som det gjort under dessa år hade jag nog kunnat gå in igen, men ja... 500 - 600kr är något man kan betala för ett AAA spel, speciellt om det är bra. Men SC vill ju försöka få dig att kasta in fantasi summor, tex folk som pledgat över 10000 Dollar... Sen så funderar dem varför folk anlitar advokater etc och tar dem i rättegång för att dem inte kommer någonvart och varför inte avkastningen ger något.

Skulle personligen aldrig betala månadsvis för något som "kanske" kan ge mig något, ska jag betala ska det vara en färdig produkt som tex ett mmorpg. Ska pengar ut ska man ju få valuta av det, inte bara ett tomt löfte utan något faktiskt konkret.

Om man tar kritik så var ju Derek Smart hatad för hans negativa och sitt synsätt på SC men nu när åren gått har han ju mer och mer rätt desto längre tid det tar, hoppas lite att det kanske kommer något av det hela.

Permalänk
Medlem

Förbokar ibland, Arkham Knight, senaste Deus Ex, tog även Cyberpunk 2077, ångrar inget av dem...men det är helt klart att 2077 kräver den del extra patchar.

Permalänk
Medlem

Det är inget konstigt att förboka, det är ju bara att avbeställa om man ångrar sig. Ett förköp hade jag nog aldrig gjort. Förra året förbokade jag Animal Crossing och Cyberpunk 2077. Köpte aldrig Cyberpunk 2077 men Animal Crossing var lätt värt det. Jag kommer att förboka Zelda: BotW 2 så fort det finns ett releasedatum utan att blinka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Hade SC kunnat uppvisa framsteg varje månad och verkligen visa att pengarna går till utveckling och inte bara "försvinner" helt plötsligt som det gjort under dessa år hade jag nog kunnat gå in igen, men ja... 500 - 600kr är något man kan betala för ett AAA spel, speciellt om det är bra. Men SC vill ju försöka få dig att kasta in fantasi summor, tex folk som pledgat över 10000 Dollar... Sen så funderar dem varför folk anlitar advokater etc och tar dem i rättegång för att dem inte kommer någonvart och varför inte avkastningen ger något.

Skulle personligen aldrig betala månadsvis för något som "kanske" kan ge mig något, ska jag betala ska det vara en färdig produkt som tex ett mmorpg. Ska pengar ut ska man ju få valuta av det, inte bara ett tomt löfte utan något faktiskt konkret.

Om man tar kritik så var ju Derek Smart hatad för hans negativa och sitt synsätt på SC men nu när åren gått har han ju mer och mer rätt desto längre tid det tar, hoppas lite att det kanske kommer något av det hela.

Fast backend utveckling är sådant som du sällan ser. Det finns ingen idé att lägga in mer content i spelet förrän dom löst vad som måste lösas i backend. Vi för se i slutändan vad som blir av det. Jag hoppas att dom löser de bekymmer som dom har.