Permalänk
Medlem

Jag tycker det blir en helt annan upplevelse i vr. Spelade superhot vr nu och tycker det är riktigt kul. När jag spelade superhot på PC för nåt år sen så tröttnade jag efter första level. De flesta spelen som jag kör i vr hade jag aldrig kört framför en vanlig skärm. Jag blev typ mindblown av HL Alyx, som att upptäcka en helt ny värld. Bara att kunna plocka upp en penna och rita en penis på fönstret var helt otroligt för mig. Jag som har spelat spel i hela mitt liv kan nog tycka att vr har lyckats överraska mig på ett sätt som inget annat spel har lyckats göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wootz91:

Jag tycker det blir en helt annan upplevelse i vr. Spelade superhot vr nu och tycker det är riktigt kul. När jag spelade superhot på PC för nåt år sen så tröttnade jag efter första level. De flesta spelen som jag kör i vr hade jag aldrig kört framför en vanlig skärm. Jag blev typ mindblown av HL Alyx, som att upptäcka en helt ny värld. Bara att kunna plocka upp en penna och rita en penis på fönstret var helt otroligt för mig. Jag som har spelat spel i hela mitt liv kan nog tycka att vr har lyckats överraska mig på ett sätt som inget annat spel har lyckats göra.

Har inte spelat HL på vr men rekommenderar boneworks

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Det är nog ingen som påstår att VR är samma sak som icke-VR, och Superhot VR är mycket roligare i VR än platt skärm. Självklart är det en helt annan upplevelse.

Alyx har gjort ett jäkla bra jobb med helheten. Helt klart putsat spelet fint i alla spelmekaniker, men det finns inget unikt med Alyx. Det man kan säga är "unikt" med Alyx skulle möjligen vara kombinationen av allt; snygg grafik, story (om än väldigt lite story), humor, fysik och hur allt fungerar så bra ihop. Och det måste man verkligen ge Valve, helheten finns där och det är himla bra.

Det är ju det som är viktigt - att spelet är bra, och det är det! Utan tvekan.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ska man spela half life alyx så rekomenderar jag att köra på Hard.
Har man VR Legs och kan köra smooth utan problem och Shooter vana så är spelet lite lätt när det gäller den punkten att möta combines.
Jag hade hoppats på lite strid mot striders också, ser fram emot (eventuell) uppföljare

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Har också testat att stänga Afterburner, vilket kanske har hjälpt problemen (jag måste testa mer innan jag vet).

Nope, såklart inte. Misstänker att det är USB som krånglar igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Jag vill påpeka att i ett sådan konfiguration är det att föredra att köra routern som är dedikerad för VD i Access Point-läge. Det gör att den inte skapar ett nytt eget nätverk separat från det ursprungliga nätverket, utan förlänger det istället. VD-accesspunkten ska kopplas till dator via LAN-port och från routerns LAN till accesspunktens LAN, dvs INTE till WAN. Och sen skapar du ett 5 GHz-nätverk på accesspunkten med SSID som skiljer sig från ditt vanliga trådlösa nätverk och väljer en kanal som inte används av någon annan enhet i närheten. Kolla med en Wifi Scanner-app på telefonen vilka kanaler som är oanvända där du bor. Endast din Quest kopplar sig till accesspunkten, och accesspunkten behöver inte lägga resurser på att dela ut IP, köra brandvägg, NAT, etc så som en router annars gör. Accesspunktens 2,4 GHz-radio är det bara att stänga av.

Att köra en router bakom en router (så kallad "double NAT") kan skapa problem och är inte att rekommendera.

Nu har jag skaffat en extra router för att köra i Access Point-läge, närmare bestämt en ASUS RT-AC51U. Jag har hittat en video på YouTube för hur jag ska fixa en Access Point med denna router, men i denna tutorial kopplar de huvudroutern just till WAN-porten på den sekundära routern. Så jag blir lite förvirrad. Och repeater mode verkar vara det du beskriver, men det kanske bara ska användas trådlöst, eller? Jag är uppenbarligen lite förvirrad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

Nu har jag skaffat en extra router för att köra i Access Point-läge, närmare bestämt en ASUS RT-AC51U. Jag har hittat en video på YouTube för hur jag ska fixa en Access Point med denna router, men i denna tutorial kopplar de huvudroutern just till WAN-porten på den sekundära routern. Så jag blir lite förvirrad. Och repeater mode verkar vara det du beskriver, men det kanske bara ska användas trådlöst, eller? Jag är uppenbarligen lite förvirrad

https://www.asus.com/us/support/FAQ/1015009/

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Hmm... där står det: "Please connect your AP router from its Wan port to the LAN port of router/modem." Så hur är det. Är det ajabaja att koppla till WAN-porten eller inte? Det var det jag upplevde att rättelsen ovan gällde.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av nu1mlock:

Det är nog ingen som påstår att VR är samma sak som icke-VR, och Superhot VR är mycket roligare i VR än platt skärm. Självklart är det en helt annan upplevelse.

Alyx har gjort ett jäkla bra jobb med helheten. Helt klart putsat spelet fint i alla spelmekaniker, men det finns inget unikt med Alyx. Det man kan säga är "unikt" med Alyx skulle möjligen vara kombinationen av allt; snygg grafik, story (om än väldigt lite story), humor, fysik och hur allt fungerar så bra ihop. Och det måste man verkligen ge Valve, helheten finns där och det är himla bra.

Det är ju det som är viktigt - att spelet är bra, och det är det! Utan tvekan.

Skrivet av Molotov:

Ska man spela half life alyx så rekomenderar jag att köra på Hard.
Har man VR Legs och kan köra smooth utan problem och Shooter vana så är spelet lite lätt när det gäller den punkten att möta combines.
Jag hade hoppats på lite strid mot striders också, ser fram emot (eventuell) uppföljare

Ja, det är ju det jag tänker också. VR har haft en känsla av teknikdemonstration tidigare, men om det går att bygga ett riktigt bra spel (AAA-titel, typ?) med VR som huvudfokus så blir det ju en annan grej. Nu har jag testat några enklare spel som ofta utvecklas av en person. Och det är väldigt bra, men det blir ju inte känslan av ett universum. Men vi kommer säkert komma dit.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingdomCome:

Har provat allt det där, men även på bästa möjliga så ser det förjävligt ut. Finns en massa på Reddit som upplevt samma problem.

Dom försöker ju bara hjälpa till. Men ja, självklart har man provat allt sådant. Ska man tro folk på Reddit så kan det nog vara ett problem med linserna som följer med Questet. Ska ta mitt till Elgiganten imorgon och lämna tillbaka den. Alternativt ta ett nytt om dom erbjuder, för att se om problemet löser sig. Att få en ny hjälper enligt vissa på Reddit.

Tack för svar! Har provat ta av masken men det hjälpte tyvärr inte. Och självklart har jag testat ändra IPD och köra spel som är installerade direkt i headsetet utan att bilden blev skarpare. Som trac3r skrev så är menyer i spel hyfsat skarpa, men iövrigt så ser det riktigt illa ut. Hade gärna provat köra med Link men äger inget, så det är VD som gäller om jag ska köra via PC:n. Och PC:n klarar VR så det sjunger om det (6800XT, Ryzen 5600x). Och gjorde en synoperation och ser skarpt i övrigt, så ögonen är det inte fel på.
Som jag skrev till trac3r så blir det nog att lämna denna åter imorgon. Kanske man får en ny som inte har samma problem.

Hade samma problem. Inget hjälpte. Jag provade link också (med kinakabel) lika illa där. Det är linserna som är problemet. Lämnade tillbaka min på Elgiganten idag.

Funderar lite på om det är som i USA med Oculus store och Target (typ deras Netonnet). Oculus onlinebutik verkar ha bra linser och versionen som säljs på Target verkar vara kass. Nu kan det ju vara en ren tillfällighet här men andelen returer på Elgiganten är misstänkt hög (man kan se de som säljs som returexemplar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

Hmm... där står det: "Please connect your AP router from its Wan port to the LAN port of router/modem." Så hur är det. Är det ajabaja att koppla till WAN-porten eller inte? Det var det jag upplevde att rättelsen ovan gällde.

Såhär har jag gjort med min router:

Jag är kopplad från PC:n med nätverkskabel till accesspunktens LAN 1. Accesspunkten är kopplad från LAN 2 till huvudroutern. Exakt hur din accesspunkt ska kopplas (från en valfri LAN-port eller från WAN-porten) märker du genom att Internet helt enkelt inte går att nå från PC:n när du kopplar fel. Men från valfri LAN-port är det som bör fungera.

Logga in på accesspunkten.
Om du inte redan gjort det, uppdatera till senaste firmware.
Klicka på Quick Internet Setup (se bild).
Klicka på Advanced Settings (se bild).
Klicka på Choose operation mode.
Välj Access Point (AP) mode.
Välj Automatic IP.
Konfigurera dina trådlösa nätverk som du önskar. Apply.

Under Wireless -> General har jag ställt in Channel Bandwith till 80 Mhz. Control Channel valde jag till en tom kanal enligt min telefon (appen WiFi Analyzer), i mitt fall kanal 124.
Under Wireless -> Professional har jag stängt av radion på 2,4 GHz-bandet.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Varför skaffar man en router för att köra som accesspoint? Varför inte köpa en accesspoint?

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Såhär har jag gjort med min router:

Jag är kopplad från PC:n med nätverkskabel till accesspunktens LAN 1. Accesspunkten är kopplad från LAN 2 till huvudroutern. Exakt hur din accesspunkt ska kopplas (från en valfri LAN-port eller från WAN-porten) märker du genom att Internet helt enkelt inte går att nå från PC:n när du kopplar fel. Men från valfri LAN-port är det som bör fungera.

Logga in på accesspunkten.
Om du inte redan gjort det, uppdatera till senaste firmware.
Klicka på Quick Internet Setup (se bild).
Klicka på Advanced Settings (se bild).
Klicka på Choose operation mode.
Välj Access Point (AP) mode.
Välj Automatic IP.
Konfigurera dina trådlösa nätverk som du önskar. Apply.

Under Wireless -> General har jag ställt in Channel Bandwith till 80 Mhz. Control Channel valde jag till en tom kanal enligt min telefon (appen WiFi Analyzer), i mitt fall kanal 124.
Under Wireless -> Professional har jag stängt av radion på 2,4 GHz-bandet.

Tack för alla tips! Efter många om och men så har jag fått det att "fungera" (var tvungen att lära mig en hel del begrepp om nätverk i största allmänhet längs vägen). Jag har satt fungera inom citationstecken eftersom jag inte märker någon jätteuppenbar skillnad, men nu blir det till att experimentera med olika inställningar till att börja med antar jag.

Skrivet av Anaii:

Varför skaffar man en router för att köra som accesspoint? Varför inte köpa en accesspoint?

Well, en anledning för mig personligen är till exempel att jag inte kände till att det gick att köpa separata access points förrän jag läste ditt inlägg Nätverksvärlden är verkligen inte användarvänlig och förståelig för någon som inte har lagt ner en hel del tid på att sätta sig in i den.

Dock köpte jag en begagnad router på Tradera för under hundralappen, så jag har inte gjort någon större investering.

Permalänk
Skrivet av Henkka:

Hade samma problem. Inget hjälpte. Jag provade link också (med kinakabel) lika illa där. Det är linserna som är problemet. Lämnade tillbaka min på Elgiganten idag.

Funderar lite på om det är som i USA med Oculus store och Target (typ deras Netonnet). Oculus onlinebutik verkar ha bra linser och versionen som säljs på Target verkar vara kass. Nu kan det ju vara en ren tillfällighet här men andelen returer på Elgiganten är misstänkt hög (man kan se de som säljs som returexemplar).

Jag köpte köpte en Quest 2 direkt från Oculus i början av december och senare även en från Elgiganten. Försökte jämföra bildkvaliteten dem emellan men jag märkte ingen skillnad. Klarheten i bilden har en mängd olika faktorer. Link kan se ganska dåligt ut (beroende på spel och scen) om man inte manuellt ökar bandbredden i Oculus debug tool. Att dra upp upplösningen till max i Oculus appen är också ett måste om man vill få en riktigt skarp bild. Sen kan väldigt små vinklingar och justeringar i hur man har på sig sin Quest 2 göra stor skillnad.

Tekniken i sig har också vissa nackdelar som inte går att komma ifrån. Det går aldrig att fokusera på något som är väldigt nära dina ögon. Saker och ting i periferin av linserna kommer även alltid vara suddigare. Det finns absolut variationer i kvalitet mellan linserna i olika exemplar. Min poäng är mer att det är väldigt lätt att dra fel slutsatser om man inte har rätt förväntningar och testmetoder. Att bedöma den relativa kvaliteten på linserna utan att ha andra exemplar till hands kräver en hel del erfarenhet.

Permalänk
VR-fantast

Inte noterat detta innan, men det går nu att söka på App Lab-program i Oculusappen och få upp som sökresultat. Till exempel Ancient Dungeon Beta dyker upp under App Lab som sökresultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Inte noterat detta innan, men det går nu att söka på App Lab-program i Oculusappen och få upp som sökresultat. Till exempel Ancient Dungeon Beta dyker upp under App Lab som sökresultat.

Smidigt, ett annat sätt jag själv använder mig av är att ha en flik i oculus browser öppen till applab.games så blir det som en "Store front"
För övrigt kan jag verkligen rekomendera Ancient Dungeon, ser verkligen fram emot när det spelet blir färdigt. Det släpptes nyligen en stor uppdatering

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

På tal om App Lab rekommendationer så vill jag tipsa om Puzzling Places. Det är förvånansvärt engagerande och passar väldigt bra i VR. För övrigt är det ett utmärkt spel för att introducera nya personer till VR om man önskar en lugnare upplevelse utan action och stress.

Det är väldigt smidigt att lägga till App Lab spel, men inte lika smidigt att hitta dem. Här är i alla fall en lista med alla App Lab spel som även finns på Sidequest. Klicka vidare till valfritt spel i listan så finns det sedan en App Lab länk uppe till höger.

Permalänk
Medlem

Och vill man flyga lite så funkar Project Wingman väldigt bra men kräver en xbox-kontroll eller joystick. Riktigt kul även om lite arkad-aktigt. Men vet är ju perfekt ibland. Warplanes WW1 Fighter finns via applab och också riktigt kul. Kräver ingen handkontroll utan helt virtuell förutom touch-kotrollerna då.

Visa signatur

Intel 9600K, 16GB RAM, Asus Rog Strix Z390-F Gaming, MSI 2060 super, SSD 1TB+1TB +500GB + några HD 1TB, 2 på 3 TB styck och 1 på 8TB. Blir så när man håller på med musik, bild och spel :-)

Dator 2: Intel I5-3570k , 8GB Ram, Asus P8z77-V- LX, och mycket mindre av allt det andra :-)

Permalänk

Råkade se att det finns en firmware update 1.1.5 för min AX10 v1.0 router. Det firmwaret finns inte på TP hemsida för AX10 v1.0 men den har dykt upp i min router.

Är det någon som har provat?

1.1.2 och 1.1.5 finns inte på deras hemsida:
https://www.tp-link.com/se/support/download/archer-ax10/v1/#F...

På hemsidan:
Archer AX10(EU)_V1_191206 version ?
Archer AX10(EU)_V1_200706 version ?

Min router:
1.1.2 Build 20201203 Rel. 36965(4555) (nuvarande firmware)
1.1.5 Build 20201230 Rel. 40491 ny tillgänlig OTA uppdatering

update notes for 1.1.5 Build 20201230 Rel. 40491:
New Features/Enhancement:
1. Optimized the channel switching algorithm in different countries when the channel is selected as "Auto".
Bug Fixed:
1. Fixed the bug that keywords cannot be added to the filter content in the parental control profile.

Vet inte vad 1.1.3 och 1.1.4 tog vägen eller vad dom gör för nått.

Om 1.1.5 är dåligt så kanske jag inte gå tillbaka till v1.1.2 eftersom den inte finns på deras hemsida.

Jag vill gärna veta om någon annan redan har provat:)

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 5070ti | PSU 750W

Permalänk
VR-fantast

Gorilla Tag finns nu i App Lab: https://www.oculus.com/experiences/quest/4979055762136823/

Testade lite igår och fick väl inget jättebra första intryck, väldigt mycket skrikande barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Gorilla Tag finns nu i App Lab: https://www.oculus.com/experiences/quest/4979055762136823/

Testade lite igår och fick väl inget jättebra första intryck, väldigt mycket skrikande barn.

Att spela online är ingen höjdare, bäst att spela med folk du känner.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem

Har börjat spela mycket beat saber med en kompis och shit vad svettigt man blir, fattar inte hur jobbigt det kan bli efter en stund. Jag funderar på om det finns nån billig "träningsmaskgrej" eller vad det heter som man lätt kan tvätta. Verkar vara en djungel av saker man kan köpa men undrar om någon här har tips på nåt?

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av wootz91:

Har börjat spela mycket beat saber med en kompis och shit vad svettigt man blir, fattar inte hur jobbigt det kan bli efter en stund. Jag funderar på om det finns nån billig "träningsmaskgrej" eller vad det heter som man lätt kan tvätta. Verkar vara en djungel av saker man kan köpa men undrar om någon här har tips på nåt?

Valfri silikon funkar: https://www.amazon.se/s?k=quest+2+silikon

Permalänk

Ser inte så bra ut för AX10 routern

"Re:AX10/AX1500 VR game streaming stuttering
Hey everyone.

This will be the last report I add to this thread.

While it seemed for a while that there may be progress being made on the issue, it seems more difficult for them to fix than we had all hoped.

In the end, TP-Link hooked me up with a new AX5400(AX73), in exchange for my AX3000(AX50).

I can say positively that this new router does not share the same issues. Whatever the cause of these problems in the Ax 10 & Ax 50 models, (can't remember if there were mentions of problems with the Ax 20 models) the new AX73 does not have it. Significantly better streaming signal strength gives me the option to play at 140+MBPS, though that does increase latency upwards of 15ms or so, sometimes sneaking up to 17-18. Haven't seen 20 yet so far. I've settled on 120, and am seeing under 10ms latency.

To those who come to this thread in the future, perhaps @old_carl will eventually make a future announcement that these routers have been fixed. Until then, it's safe to say, these specific models are not fit for use with Virtual Desktop virtual reality gaming."

https://community.tp-link.com/us/home/forum/topic/234812?page...

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 5070ti | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Är det någon som använt Youtube VR? Känns som man kollar på en 240p-video.. omöjligt att få okej kvalitet på videon..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trac3r:

Är det någon som använt Youtube VR? Känns som man kollar på en 240p-video.. omöjligt att få okej kvalitet på videon..

Så är det med 360-video. En vidrofil som ska täcka 360 grader åt alla håll så blir det inte så skarpt.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Så är det med 360-video. En vidrofil som ska täcka 360 grader åt alla håll så blir det inte så skarpt.

Känns bara märkligt att de ens har Oculus TV om kvalitén på videorna kommer få köpare att fundera på ifall det är något fel på deras headset..

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Trac3r:

Känns bara märkligt att de ens har Oculus TV om kvalitén på videorna kommer få köpare att fundera på ifall det är något fel på deras headset..

Med 180/360 grader vill du ha 8K-video, vilket man sällan får på gratis streamingtjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Med 180/360 grader vill du ha 8K-video, vilket man sällan får på gratis streamingtjänster.

Finns några 12k med.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Upplevde precis samma som er, ser riktigt skit ut.
Ska testa 12k videon nån gång och se hur de blir visste inte ens det fanns